Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:11

essie_blue schreef:
he get, dit is wel echt de zoveelste discussie over dit onderwerp. Ik heb ook echt geen zin meer om tevreageren op alle argumenten, laat staan die lappen tekst van arabesk.

Als ik alleen de link geef, weet ik zeker dat mensen niet eens de moeite nemen om het te lezen }:0

Maar kennelijk is hier ter plekke op bokt doorlezen ook al teveel moeite. Als je het zou lezen zou je ook begrijpen waarom 'naturals dat altijd roepen'

Ja dan houdt een discussie voor mij op hoor, hoe kan je dan in discussie gaan als je niet eens de moeite neemt om elkaars standpunten door te lezen?

:wave:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:13

suleilitha schreef:
Kennelijk hebben mensen geen zin meer om nog te reageren, Arabesk..... verder kun je geen gefundeerd commentaar verwachten op totaal ongefundeerde statements ;)

Hoe gefundeerd wil je het hebben? Dit zijn de resultaten van jarenlang wetenschappelijk onderzoek van o.a. dr. Cook :?

Anoniem

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:20

Oh, de commerciële Cook, tja meid, heb ik niks mee......
Verder kun je mensen niet verplichten om al je posts over bitloos te lezen ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:12

Maar Suleilitha, dan moeten die mensen ook niet zeuren natuurlijk, he. ;)

Verder kun je Cook commercieel noemen, maar dat is Anky (om maar effe een ander voorbeeld te noemen ;) ) ook. Maar oh wee als je daar wat over zegt op bokt. :+

Mag ik trouwens vragen waarom je Cook zo commercieel vindt? Zijn boekjes zijn niet extreem duur, zijn hoofdstellen vind ik ook nog meevallen. Waarin is hij commercieel dan?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:48

Zolang je verantwoord met bit of bitloos omgaat moet het allebei geen kwaad kunnen. En als we het dan echt allemaal zielig vinden moeten we helemaal niet op die beesten gaan rijden want daar zijn ze niet op gebouwd.

Hier op bokt denkt ook iedereen het te weten hoe of wat allemaal maar als ik na de zogenaamde goede ruiters om mij heen kijk zitte ze allemaal te zagen en hangen sloftteugels en toestanden op die paarden. Lijk me dus sterk dat iedereen hier op bokt perfect rijd en alles weet?!

Ontoppic*
Die foto s zijn best heftig ja maar er zal ook wel "moment opnames" tussen zitten.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:58

Ik ben van mening dat er gewoon geen bit thuis hoort in de paardenmond. Daar is simpelweg de mond niet voor gemaakt.
En zo heeft de natuur het ook niet bedoeld om er een koud stuk ijzer in te leggen. En ja ik weet wel dat ik dan weer reacties krijg van ja maar ook niet om op te rijden bla bla bla.
Bitloos kan zonder druk heel veel vriendelijker. Ik rijd bitloos maar met een los teugeltje hoor. Niks geen druk. Of strakke teugelvoering wat ik heel veel zie bij bitgebruikers.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:47

Zeeuwtje68 schreef:
Ik ben van mening dat er gewoon geen bit thuis hoort in de paardenmond. Daar is simpelweg de mond niet voor gemaakt.
En zo heeft de natuur het ook niet bedoeld om er een koud stuk ijzer in te leggen. En ja ik weet wel dat ik dan weer reacties krijg van ja maar ook niet om op te rijden bla bla bla.
Bitloos kan zonder druk heel veel vriendelijker. Ik rijd bitloos maar met een los teugeltje hoor. Niks geen druk. Of strakke teugelvoering wat ik heel veel zie bij bitgebruikers.

Vraagje als je bitloos rijd met een los teugeltje, waarom rijd je dan niet optomingloos? Ik rijd zelf met bit en af en toe ook wel zonder, maar ook weleens bitloos en dan rijd ik eigenlijk gewoon helemaal zonder optoming (ook bij gebrek aan een degelijke bitloze optoming).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:54

Twiggy2008 schreef:
Jij bent je gelukkig bewust van je paard's mond, maar velen zijn dat niet met alle gevolgen van dien. Ik vind dat mensen die een paard aanschaffen daar iets over zouden moeten leren, maar dat leren ze over het algemeen niet op de gemiddelde manege. ;(

Verder geloof ik niet dat ik welles-nietes discussies uitlok hier met mijn posts. Ik erger me alleen aan het feit dat veel ruiters zich niet bewust zijn van de mond. Natuurlijk alle bokkers wel, dat is altijd zo :+ , maar in de praktijk is dat gewoon niet waar. :n

Jij geeft toch ook op bokt aan dat jij wel verstand van de mond van je paard hebt. Waarom zou dat bij jou in de praktijk dan wel kloppen, maar bij andere bokkers niet :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:04

Twiggy2008 schreef:
Mag ik trouwens vragen waarom je Cook zo commercieel vindt? Zijn boekjes zijn niet extreem duur, zijn hoofdstellen vind ik ook nog meevallen. Waarin is hij commercieel dan?

Cook is verre van commercieel. Al zijn onderzoeken, artikelen en andere lektuur zijn gratis en voor niets te lezen op zijn website. Zijn hoofdstellen worden alleen via online verkooppunten verkocht (Nederland heeft maar één verkooppunt). Dus het valt wel mee met die commercie.
En idd Twiggy, dan is Anky een stuk commerciëler bezig. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:06

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:11

Als mensen al jaren, nee wat zeg ik ééuwen met bit rijden, hoe kan het dan dat al die paarden gewoon oud zijn geworden? Als een bit zo erg is voor een paard waarom doen veel paarden hun mond vanzelf open als je het bit voor houdt, waarom lopen veel paarden met een bit in gewoon lekker met hun oren naar voren rond...
Ja het zal heus niet gelogen zijn in die link, maar ik heb het ernstige gevoel dat het geoverdramatiseerd is.

Kimberleeey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:30

@Arabesk: Ik heb je stuk wel gelezen. Ik ben het aan de ene kant wel met jou eens, want een ijzeren ding hoort ook eigenlijk niet in de mond van een paard. Maar aan de andere kant denk ik dat het maar net ligt aan het paard. In de link van JoviBan stond al dat paardenmonden net zo verschillend zijn als vingerafdrukken van mensen. Ik denk dus dat sommige paarden er wel tegen kunnen en andere niet en dat die wel echt pijn hebben etc.

@Qimm: Een bit is niet dodelijk, het is alleen niet zo fijn voor paarden. Maar zoals ik al zei volgens mij ligt het aan watvoor paard je heb. Sommige paarden zullen er dus wel aan kunnen wennen en dus hun mond opendoen en met hun oren naar voren, maar je hebt vast ook wel eens knarsende paarden gezien met het kwijl rond hun mond en hun hoofd heen en weer schuddend zodra iemand het bit in wil doen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:36

Ik moet zeggen dat ik zulke paarden nooit heb gekend, en ik heb er een hoop gekend. Maar die zullen er heus zijn, getuige de hoeveelheid topics hierover op bokt.

Maar zijn die paarden zo om het bit of doordat het bit bij hen verkeerd is gebruikt? (angst, weerstand)

Kimberleeey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:05

Nou als zo een paard net zijn bit in heeft begint hij al te kwijlen en te knarsen en dan zit er nog niemand op zijn rug die het bit gebruikt, dus ik denk dat het toch echt komt door het bit zelf.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:44

als dat inderdaad de eerste keer is dat hij een bit in heeft kun je dat stellen ja

ik ken wel een paard dat ontzettend knarst op z'n bit, maar die doet dat altijd als ze juist lekker ontspannen is (lang teugeltje op buitenrit enzo), en wel rustig is met het hoofd. *schouderophaal*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:45

Kimberleeey schreef:
@Arabesk: Ik heb je stuk wel gelezen. Ik ben het aan de ene kant wel met jou eens, want een ijzeren ding hoort ook eigenlijk niet in de mond van een paard. Maar aan de andere kant denk ik dat het maar net ligt aan het paard. In de link van JoviBan stond al dat paardenmonden net zo verschillend zijn als vingerafdrukken van mensen. Ik denk dus dat sommige paarden er wel tegen kunnen en andere niet en dat die wel echt pijn hebben etc.

het gaat niet om pijn, maar om verstoring van de ademhaling

Citaat:
@Qimm: Een bit is niet dodelijk, het is alleen niet zo fijn voor paarden. Maar zoals ik al zei volgens mij ligt het aan watvoor paard je heb. Sommige paarden zullen er dus wel aan kunnen wennen en dus hun mond opendoen en met hun oren naar voren, maar je hebt vast ook wel eens knarsende paarden gezien met het kwijl rond hun mond en hun hoofd heen en weer schuddend zodra iemand het bit in wil doen?

longbloedingen bij renpaarden kosten wel degelijk elk jaar heel veel paardenlevens. DIe longbloedingen zijn het gevolg van een bit (kort samengevat)

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:46

volgens mij is met bit rijden helemaal niet slecht als je er maar gewoon goed mee omgaat en er niet als een gek aan gaat lopen roppen

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:52

Citaat:
longbloedingen bij renpaarden kosten wel degelijk elk jaar heel veel paardenlevens. DIe longbloedingen zijn het gevolg van een bit (kort samengevat)

ach toe nou toch...! :Z

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:08

Anoeska schreef:
Jij geeft toch ook op bokt aan dat jij wel verstand van de mond van je paard hebt. Waarom zou dat bij jou in de praktijk dan wel kloppen, maar bij andere bokkers niet :?

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Op bokt zeggen veel mensen (bit- EN bitloze ruiters :) ) zich wel bewust te zijn van hun paard's mond en dat is fijn :j . In de praktijk, daarmee bedoel ik in het echte leven, zie ik helaas vaak de andere kant. Dus dat mensen helaas helemaal niets van hun paard's mond weten met alle gevolgen van dien. Duidelijk zo? ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:18

Arabesk schreef:
roodje schreef:
Een bit is niet slecht, het ligt goed in de mond maar de mens kan er slecht gebruik van maken en tjaah dan lijkt de bit wel slecht maar dat hoeft niet

dat is niet waar.

Ook al rij je met losse teugels, dan nog heeft het bit allerlei effecten die zeer nadelig zijn voor de gezondheid van het paard.

O.a. verstoring van de ademhaling door het op gang komende eetreflex

Ja Arabesk, we weten nu wel dat jij tegen elk bit bent en elk hoefbeslag, maar dat een bit zo schadelijk is als jij beweerd is wel erg overtrokken. Dan zouden er al heel veel paarden, door de honderden jaren heen, met ademshalingsproblemen hebben gezeten. En tegenwoordig zijn de bitten al stukken vriendelijker dan 30 jaar geleden!
Wist jij trouwens dat je met sommige hackemore's de neus van een paard kan breken, of zijn ademhaling zo kan stoppen dat hij flauwvalt???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:28

Vooral die opmerking over het feit dat longbloedingen een gevolg zouden zijn van rijden met bit, slaat echt alles :(

Ik kan het nog sterker vertellen alleen ben ik dan genoodzaakt om te liegen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:38

nu maak je me heel nieuwsgierig haha

Kimberleeey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 22:15

@Arabesk: Ja, het gaat ook om verstoring van ademhaling, maar dat bedoelde ik eigenlijk met etc. ;) Doordat er eigenlijk geen ruimte is voor een bit, komt het bit bij veel paarden tegen de voorste kiezen (molaren) aan te liggen, wat erg pijnlijk is. Ook wordt bij een ophouding de tong van het paard iets naar achter gedrukt, waardoor de tong in de scherpe randen van de eerste kiezen gedrukt wordt, wat eveneens erg pijnlijk is. Bij ontwikkelde wolfskiezen komt het bit tegen de wolfskiezen aan. Wolfskiezen zijn enorm gevoelig en wanneer het bit hier tegen aan komt, is dit erg pijnlijk. Het gaat dus wel degelijk om pijn. Ik geloof best dat veel renpaarden overlijden aan een longbloeding, maar je kan mij niet wijsmaken dat een longbloeding veroorzaakt word door het bit. Volgens mij zegt dat meer over renpaarden dan over het bit. Ik ben dan ook tegen paardenraces, hindernisrennen enzo (maar dat is een andere discussie)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:16

Zo, dit plaats je wel op het juiste forum. Met bit is niet veel slechter als zonder bit. Wil je het natuurlijk, ga er dan niet opzitten. :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:40

Zeeuwtje68 schreef:
En zo heeft de natuur het ook niet bedoeld om er een koud stuk ijzer in te leggen.

Maar als we over de natuur beginnen...
Het is tegen de natuur in om erop te rijden, dus hup iedereen van zijn peerd af. Het is tegen de natuur om de hoeven te bekappen, dus daar stoppen we ook mee, het is tegen de natuur om.....

Dit is zo gemakkelijk! Ik kan wel tig dingen bedenken die we niet meer zouden mogen doen, omdat het tegen de natuur in is.