Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Zoolgangster schreef:Dat je met een hackamore een neusbeen zou kunnen breken, dat verhaal heb ik ook gehoord. Alleen ben ik nog nooit een ruiter tegengekomen die dat ook daadwerkelijk had meegemaakt.
Wel dat hackamores kapot gingen als het paard zich verzet.
Elk stukje tuig kan daarentegen wel pijn doen: het kan schuren, bijvoorbeeld omdat iemand teveel met de handen "zaagt" of domweg zichzelf in evenwicht houdt aan de teugels en als het uit bijvoorbeeld een dun touw bestaat of dun stuk leer, kan het snijden als er maar genoeg druk op staat. Reken maar dat dat pijn doet. Iemand die vanwege zijn eigen gebrek aan zelfbeheersing bang is zijn/haar paard pijn te doen, raad ik een fiets aan, van een fiets weet ik 100% zeker dat je die met bitloos rijden geen pijn doet.
karuna schreef:Nee hoor daarmee kun je een onderkaak breken, de lagen openrukken zodat een paard niet meer kan eten en mondhoeken openscheuren en een paard krijgen dat zich zo vastzet in zijn kaken om maar de pijn niet te hoeven voelen.
Met alle hulpmiddelen kun je schade aanrichten als je er verkeerd mee omgaat.
Edit aargh nog meer typefouten
RobinandBart schreef:Twiggy2008 schreef:Nee hoor, heb op zich niet per definitie iets tegen een hack.
Wat betreft dat meisje waar Tita het over heeft in haar beginpost: Mensen die snel boos worden op hun paard, horen naar mijn idee gewoon geen paard te hebben. Daar kan ik heel kort over zijn. Je beheerst je maar. Een paard is een levend wezen, geen ding, geen product zonder gevoel. En helaas zie ik toch regelmatig ruiters die het paard waar ze op rijden als product behandelen.
Helemaal mee eens! Ik zie het steeds vaker. Als mensen hun paard zo behandelen kunnen ze beter een houten hobbelpaard kopen!
Arabesk schreef:Waarmee kun je pijn doen met een bitloze optoming:
- Engelse hackamore
- bosal
- sidepull met harde neusring.
Met een cook-a-like zal het je niet lukken omdat je eigen trekkracht over een heel groot oppervlak verdeeld wordt. Ook met een stalhalster zal het niet lukken.
Maar wie z'n zelfbeheersing verliest, kan beter eerst aan zichzelf gaan werken voor die uberhaupt iets met paarden gaat doen
maikeltje schreef:tita schreef:getver ik ga zowat geloven dat een bit dier-vriendelijker is.
Ik ook![]()
maikeltje schreef:Wat verstaan jullie onder "zo behandelen"? Mijn paarden moeten, wanneer ze in handen zijn, gewoon luisteren. Ze wegen iets teveel om toe te staan dat ze zo over me heen banjeren. Dus ik ben wel benieuwd wat jullie dan precies bedoelen.
Twiggy2008 schreef:Het heeft weinig zin om je zelfbeheersing te verliezen in elk geval. Zulke mensen, die dat niet kunnen, zouden van mij NOOIT op een paard mogen. Helaas bestaan ze wel, zie hier op bokt en in real life zie ik ze ook.
opala schreef:Het heeft inderdaad weinig zin, maar je bent ook maar een mens. Wanneer je erna je zelf bewust bent dat het alles te maken heeft met je eigen stemming en dat het ten koste gaat van je geliefde paard, ben je al een heel eind op weg en is de kans op herhaling verkleind tot verdwenen. Je mag fouten maken, maar er wel wat van leren.