kan Bitloos rijden pijn veroorzaken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: kan Bitloos rijden pijn veroorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:18

Verplaatst van NA --> NH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:46

Waarmee kun je pijn doen met een bitloze optoming:

- Engelse hackamore
- bosal
- sidepull met harde neusring.

Met een cook-a-like zal het je niet lukken omdat je eigen trekkracht over een heel groot oppervlak verdeeld wordt. Ook met een stalhalster zal het niet lukken.

Maar wie z'n zelfbeheersing verliest, kan beter eerst aan zichzelf gaan werken voor die uberhaupt iets met paarden gaat doen :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:32

Inderdaad een persoon die zijn zelfbeheersing verliest moet gewoon niet met paarden(dieren) omgaan. Beter ga je dan even rondje lopen om af te koelen en dan ga je weer verder met je paard.

Maar ik ben van mening dat je met iedere willekeurige optoming pijn kan veroorzaken als je maar goed je 'best' doet...

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:36

Zoolgangster schreef:
Dat je met een hackamore een neusbeen zou kunnen breken, dat verhaal heb ik ook gehoord. Alleen ben ik nog nooit een ruiter tegengekomen die dat ook daadwerkelijk had meegemaakt.
Wel dat hackamores kapot gingen als het paard zich verzet.

Elk stukje tuig kan daarentegen wel pijn doen: het kan schuren, bijvoorbeeld omdat iemand teveel met de handen "zaagt" of domweg zichzelf in evenwicht houdt aan de teugels en als het uit bijvoorbeeld een dun touw bestaat of dun stuk leer, kan het snijden als er maar genoeg druk op staat. Reken maar dat dat pijn doet. Iemand die vanwege zijn eigen gebrek aan zelfbeheersing bang is zijn/haar paard pijn te doen, raad ik een fiets aan, van een fiets weet ik 100% zeker dat je die met bitloos rijden geen pijn doet.

haha, dat heb ik ook meegemaakt ja.
ik was overgestapt van bit naar hackamore, enik had eentje gekocht...waarvan het materiaal écht prut was, bleek al snel.

hij moest wennen aan die druk op de neus, en probeerde alles even opnieuw uit.
dus meneer zet een sprintje in, ik probeer hem terug te krijgen,
Pats, riempje stuk 8-) toen had ik alleen nog de keelriem om zijn hals en verder niks.
gelukkig kwam hij op mijn zit wel weer terug.

Nu heb ik een hackamore van redelijk materiaal, niet best...maar redelijk :P een geen gewone scharen, maar die comfi- S - scharen.

waar je het paard dan open kan rijden, onder kaak bij het kinkettingkje, en op de neus.
dat kan al snel als je hack bijv. niet lekker zit. of je gebruikt geen bontjes, en toch teveel druk.

mijn theorie is eigenlijk heel simpel.

een paard hoeft nooit "zwaar" in de hand te zijn. Dat begint namelijk bij je eigen hand.
geef hem niks om om te leunen. en tadaa! resultaat.
dan zul je hem nog wel dragend moeten krijgen door je been. maar dat is stap 2.

en ik weet uit ervaring dat dit princiepe heel goed werkt.
en dan is alle druk ook minder, dus minder of eigenlijk geen beschadigingen aan het paard door de optuiging

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:57

Elke optoming heeft zn voor en nadelen. Je moet kijken wat het best lijkt en overwegen naar wat er volgens jou het best uit komt.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:52

Ik persoonlijk ben helemaal weg van het nep voest hoofdstel die van de ruitersportshop. Die heb ik voor mijn snelle draver en mijn langzamere d pony. ze zijn er beiden heel goed mee te rijden. Een bit loopt mijn draver nl zo doorheen.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:51

Zeeuwtje68 schreef:
Ik persoonlijk ben helemaal weg van het nep voest hoofdstel die van de ruitersportshop. Die heb ik voor mijn snelle draver en mijn langzamere d pony. ze zijn er beiden heel goed mee te rijden. Een bit loopt mijn draver nl zo doorheen.

Heb je daar een foto van? :p

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:20

Het enige verschil tussen bitloos en met bit is de plaats waar je je paard ermee pijn kan doen als je er verkeerd mee omgaat.
Als je met de teugels in je handen te ruw bent, zal je met een bit het paard in de mond pijn doen. En bitloos achter z'n oren, op z'n neus (of waar er ook wordt ingewerkt).

Het dus allemaal niets met de optoming, maar met de ruiter te maken.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 00:47

Alles kan idd schade toe brengen,maar neem aan dat de ruiter die verantwoording draagt en hiermee weet/leert omgaan..
Zo ook met de boosheid zoals in de beginpost vermeld staat ga aan jezelf werken en werk daarna past verder met je paardje..
Voor beide is dit een goed oplossing..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 00:55

tita schreef:
:o getver ik ga zowat geloven dat een bit dier-vriendelijker is.

Ik ook :o :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 00:57

karuna schreef:
Nee hoor daarmee kun je een onderkaak breken, de lagen openrukken zodat een paard niet meer kan eten en mondhoeken openscheuren en een paard krijgen dat zich zo vastzet in zijn kaken om maar de pijn niet te hoeven voelen.

Met alle hulpmiddelen kun je schade aanrichten als je er verkeerd mee omgaat.

Edit aargh nog meer typefouten :o

Voor bovenstaande moet je dan toch wel flink tekeer gaan als ruiter. Ik heb alle paarden altijd met bit gereden en nog nooit zoiets als bovenstaande aan de hand gehad. En heb toch echt weleens als eerste impuls in de mond gehangen....
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 01-07-09 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 01:02

RobinandBart schreef:
Twiggy2008 schreef:
Nee hoor, heb op zich niet per definitie iets tegen een hack.

Wat betreft dat meisje waar Tita het over heeft in haar beginpost: Mensen die snel boos worden op hun paard, horen naar mijn idee gewoon geen paard te hebben. Daar kan ik heel kort over zijn. Je beheerst je maar. Een paard is een levend wezen, geen ding, geen product zonder gevoel. En helaas zie ik toch regelmatig ruiters die het paard waar ze op rijden als product behandelen. :(

Helemaal mee eens! Ik zie het steeds vaker. Als mensen hun paard zo behandelen kunnen ze beter een houten hobbelpaard kopen!

Wat verstaan jullie onder "zo behandelen"? Mijn paarden moeten, wanneer ze in handen zijn, gewoon luisteren. Ze wegen iets teveel om toe te staan dat ze zo over me heen banjeren. Dus ik ben wel benieuwd wat jullie dan precies bedoelen. :D

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:03

Ik denk voorzichtig met GEWELD behandelen :7

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:05

na verschillende optomingen te hebben gebruikt, inclusief bit ben ik er echt van overtuigd dat de optoming zo hard is als de hand van de ruiter.
Bitloos, of met bit, dat maakt imo niet zo veel uit.

een strenge hand is nooit goed.

dus ts, ja, je kunt met een bitloos hoofdstel pijn veroorzaken..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:09

Arabesk schreef:
Waarmee kun je pijn doen met een bitloze optoming:

- Engelse hackamore
- bosal
- sidepull met harde neusring.

Met een cook-a-like zal het je niet lukken omdat je eigen trekkracht over een heel groot oppervlak verdeeld wordt. Ook met een stalhalster zal het niet lukken.

Maar wie z'n zelfbeheersing verliest, kan beter eerst aan zichzelf gaan werken voor die uberhaupt iets met paarden gaat doen :+

Ik zou hier toch ook wel graag de CRB en touwhalster aan toe willen voegen. De knoopjes liggen precies op de neuszenuwen en dat doet verrekte zeer als je daar druk op zet (ook al is minimaal en neem je alleen de teugels op maat bij wijze van spreken).
Het is dan ook niet de bedoeling dat je hierbij de teugels aanneemt (of contact houdt), maar dat is het bij de andere hoofdstellen uit het rijtje ook niet ten slotte.

Laura; ja voor die dingen die je met een bit kan aanrichten moet je behoorlijk tekeer gaan idd, maar dat geld ook voor de bitloze dingen hoor :D
De neus breken, daarvoor moet hij heel precies op het verkeerde plekje geplaatst zijn (veel te laag zodat de neusriem op het uitstekende stukje hangt) en de kinketting/-riem verkeerd bevestigen, anders kan je er niet dusdanig veel druk op zetten dat het mogelijk is. Bovendien denk ik dat je eerder van je paard afvliegt wgens de druk achter de oren en de neus dichtdrukken dan dat je het voor elkaar krijgt := (hoop ik althans)

Maar bij de hack gaan bij mijn pony de oortjes naar voren, waar ze bij de CRB naar achteren gaan :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:18

Knoopjes liggen niet specifiek op de neuszenuwen. Maar het is inderdaad een vrij sterke door de smalle riempjes en de aparte (slechte) drukverdeling door de knoopjes.

Veel mensen hangen de hackmore te laag hoor, angstaanjagend is het af en toe.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:47

maikeltje schreef:
tita schreef:
:o getver ik ga zowat geloven dat een bit dier-vriendelijker is.

Ik ook :o :D

Kijk, het is allemaal onze eigen mening die men hier geeft. Ik rijd mijn pony bitloos, met een zachte hand. Ik ga uit van het idee als je een zachte hand hebt én een bitloos hoofdstel het gezelliger moet zijn voor je paard: er ligt niets in zn mond te bewegen. Op de weide laten sommige mensen hun halster aan (niet zo'n goed idee, maar kom ;) ) en dan hebben de paarden rust. Ik denk dat moest je op de weide een bit zou aandoen, dat ze er wel last van zouden hebben, en niet alleen om te eten.
Als je een zachte hand hebt én een bit dan denk ik dat het wel ok is. Maar waarom met bit als het ook zonder kan?
Wij kunnen niet kiezen ipv dieren wat zij liever hebben, waarschijnlijk hangt dat van paard tot paard af. Ik ben er vrijwel 'zeker' van dat Jackie (mijn pony) liever bitloos gereden wordt, sinds dien gaat ze veel beter voorwaarts, ze is oplettender en enthousiaster geworden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:37

maikeltje schreef:
Wat verstaan jullie onder "zo behandelen"? Mijn paarden moeten, wanneer ze in handen zijn, gewoon luisteren. Ze wegen iets teveel om toe te staan dat ze zo over me heen banjeren. Dus ik ben wel benieuwd wat jullie dan precies bedoelen. :D

Is gewoon een kwestie van het topic goed doorlezen, dan snap je de context. ;)
Maar ik wil het nog wel een keertje herhalen, hoor: Het ging om iemand die haar boosheid misbruikte tegen het paard, iemand die nogal snel gefrustreerd raakte met alle gevolgen van dien. Mijn paard moet ook luisteren, absoluut, maar ik raak echt niet van de kook als hij iets niet goed doet, hoor. :D

Welnee, het is een paard, een levend wezen en als ik corrigeer doe ik dat op het juiste moment en alleen voor zaken die echt bij het paard liggen. Vaak ligt het ook aan mezelf of aan de ruiter in het algemeen (en alle ruiters maken fouten). Het heeft weinig zin om je zelfbeheersing te verliezen in elk geval. Zulke mensen, die dat niet kunnen, zouden van mij NOOIT op een paard mogen. Helaas bestaan ze wel, zie hier op bokt en in real life zie ik ze ook. ;(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:42

Brittkitt, ik ken diverse paarden (van gevoelige tot de stuggere types) die prima gereden worden op een touwhalster en het is echt geen martelwerktuig, hoor :n . Die van mijzelf is ingereden met een touwhalster, nou, je bent van harte welkom eens te komen kijken, hij vindt het zalig rijden. Ik heb zelfs zo'n pony, die het liefst een touwhalster heeft, alle andere (leren) optomingen, is hij weer niet zo enthousiast van. :D

Al die wilde verhalen over knopen op uiterst gevoelige zenuwen.... :O
Natuurlijk kan het dan een bepaald paard het minder fijn vindt, maar dan vraag ik me wel af wat je dan met je handen doet, dat het daar zo gevoelig is, heel eerlijk gezegd. Als je dat dan ook doet als je met bit rijdt, tja..... :\
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 01-07-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:43

Op bokt las ik de term 'functioneel boos'. Dat word ik wel eens op mijn paard. Als ze weer eens denk dat ze door me heen moet lopen ipv even te wachten. Dan wordt gewoon even op haar plaats gezet. Maar ik ben maar heel zelden echt boos. Dat heeft namelijk helemaal geen zin.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:44

Dat is idd een interessante term, hahaha.... :D

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:45

Twiggy2008 schreef:
Het heeft weinig zin om je zelfbeheersing te verliezen in elk geval. Zulke mensen, die dat niet kunnen, zouden van mij NOOIT op een paard mogen. Helaas bestaan ze wel, zie hier op bokt en in real life zie ik ze ook. ;(

Het heeft inderdaad weinig zin, maar je bent ook maar een mens :+ . Wanneer je erna je zelf bewust bent dat het alles te maken heeft met je eigen stemming en dat het ten koste gaat van je geliefde paard, ben je al een heel eind op weg en is de kans op herhaling verkleind tot verdwenen. Je mag fouten maken, maar er wel wat van leren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:49

opala schreef:
Het heeft inderdaad weinig zin, maar je bent ook maar een mens :+ . Wanneer je erna je zelf bewust bent dat het alles te maken heeft met je eigen stemming en dat het ten koste gaat van je geliefde paard, ben je al een heel eind op weg en is de kans op herhaling verkleind tot verdwenen. Je mag fouten maken, maar er wel wat van leren.

Ik heb ook wel eens dagen dat ik ongeduldiger ben of last heb van nare stemmingen, maar dan reageer ik dat niet af op mijn paard. Fouten maken, doen we allemaal, maar je hebt FOUTEN en fouten, vind ik dan. En je eigen onkunde en woede afreageren op een dier, daar heb ik echt geen goed woord voor over. Ga dan fietsen ofzo, zoek in elk geval een hobby zonder levende wezens. :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:50

Twiggy; ik geloof meteen dat er een hoop paarden zijn die prima met een touwhalster gereden kunnen worden, stalgenootje van mij rijd ook met touwhalster. Maar voor mijn pony is het geen prettige optoming, die is heel gevoelig en gaat direct in de staak als het pijn doet. Druk die verdeelt wordt kan ze wel prima mee overweg dus voor ons werkt een hack weer heel goed (ook zonder vast contact overigens). Maar ik moet wel iets hebben waarbij ik af en toe de teugels kan aanhalen, die kan zo opgefokt raken dat je dr niet meer op zit en stem terug kan rijden :Y) En als je dan met een touwhalster de teugels aanhaalt, als is het maar om maat nemen dan gaat ze écht dansen, alle kanten op springen om die druk maar te ontwijken (en da's niet leuk, langs een kanaal :+ )
Het is gewoon echt een kwestie van; wat past bij jou en je paard. Mijn pony vind zo'n kruislings systeem niks, dat sluit teveel op om haar hoofd. Een stalhalster wat mooi aansluit is het fijnst en een hack dus, zeker als ik af en toe moet laten weten dat ze ook nog rekening moet houden met mij :P

Het is dus ook niet dat ik tégen een CRB ben hoor! Maar als arabesk zo'n mooi lijstje plaatst over welke optomingen zeer kúnnen doen, dan mag die er zeker wel tussen.

Functioneel boos vind ik wel een hele mooie term :D Dat wordt ook zeker wel eens idd, maar echt boos eigenlijk nooit. Dat heeft zo weinig nut, dan heb je alleen maar jezelf mee en je paard zal daarna echt niet meer meewerken :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:58

Brittkitt, je hebt gelijk, hoor, bij elk paard past een andere optoming. Een optoming is iets heel persoonljiks. De mijne vindt kruislingse optomingen ook helemaal niets. Dan gaat hij met zijn hoofd schudden, met druk er tegen in, etc., heel apart. De Cook gaat dan nog wel, maar ik ben er zelf niet zo tevreden over. Maar die van de ruitersportshop e.d. heb ik snel doorverkocht destijds, dat was niets. De release was zo onduidelijk.....

Als het bij jou goed gaat met een hack, prima. Overigens heb ik er ook eentje die soms door de hulpen heen gaat, hoor, maar of ik er nou een touwhalster, een Dr. Cook, een sidepull of een andere bitloze om heb hangen, daar trekt hij zich niets van aan. En ik weet heel, heel zeker dat het met bit niet anders zal zijn. :n
Het enige wat helpt is heel consequent zijn, blijven grondwerken, les volgen en nooit bang worden. :)