Parelli manier slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:39

mika11 schreef:
Nog wat andere kanttekeningen volgens Bit over parelli:

'Wat niet klopt is hoe hij de verhoudingen in de kudde ziet, dat is wetenschappelijk allang weerlegd.'

'In het boek staan nog meer ongeloofwaardigheden, rare logica en punten die met elkaar in tegenspraak zijn'.

' Hij insinueert dat andere methodes niet niet goed zijn. Dat wedstrijd rijden niet goed is. De enige manier om met je paard om te gaan, is die van hem. Anders ben je harteloos.'.

Dit waren een aantal kanttekeningen in het tijdschrift Bit.
Dat wil niet zeggen dat het een negatief artikel was.

Er worden ook complimenten gemaakt:
'zijn methode om eerst naast je paard de controle te hebben, dan op je paard zonder bit, en daarna pas met bit als je zelf als ruiter voldoende ontwikkeld bent'

'Hij laat je nadenken over hoe je paard de wereld -en jou- ziet. Doet je paard niet wat jij wilt, dan ben jij het probleem en moet jij eraan werken. Klasse!'

Heb het ook gelezen, vond het best interresant. Ik weet nou niet echt wat ik moet geloven. :+
Iedereen zegt er weer andere dingen over. Lees ook even in dit topic mee. :)

Sammyoo

Re: Parelli manier slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:13

Ik weet niet veel over Parelli, maar heb op de equitana met verbazing naar de trailerlaadcompetitie gekeken. Er deed een mevrouw mee met twee paarden, volgens mij werkte ze volgens de Parelli methode. Je kon aan de paarden zien dat ze er absoluut geen plezier in hadden. Ze liepen de hele tijd met de oren in de nek, braken uit zodra ze de kans kregen en de lichaamstaal zei alleen maar verzet. Tijdens de prijsuitreiking stonden andere deelnemers hun paarden een beetje te kroelen, maar zij probeerde constant haar paarden kunstjes te laten doen, terwijl ze daar duidelijk geen zin in hadden. Madam werd nog tweede ook. Voor mij een goed voorbeeld hoe het niet moet. De winnaar was wel steengoed (volgens mij ook Parelli), was veel meer een eenheid met z'n paard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:36

Sammyoo schreef:
Ik weet niet veel over Parelli, maar heb op de equitana met verbazing naar de trailerlaadcompetitie gekeken. Er deed een mevrouw mee met twee paarden, volgens mij werkte ze volgens de Parelli methode. Je kon aan de paarden zien dat ze er absoluut geen plezier in hadden. Ze liepen de hele tijd met de oren in de nek, braken uit zodra ze de kans kregen en de lichaamstaal zei alleen maar verzet. Tijdens de prijsuitreiking stonden andere deelnemers hun paarden een beetje te kroelen, maar zij probeerde constant haar paarden kunstjes te laten doen, terwijl ze daar duidelijk geen zin in hadden. Madam werd nog tweede ook. Voor mij een goed voorbeeld hoe het niet moet. De winnaar was wel steengoed (volgens mij ook Parelli), was veel meer een eenheid met z'n paard.

Misschien daarom dan de berichten ook over learned helpnessless.
Als je de Parelli methode niet juist gebruikt dat je dan juist een tegenovergesteld effect heb.
Dat is misschien het nadeel dat je het uit boeken en dvd's kunt leren.
In de praktijk denk je dan dat je het goed doet, terwijl dat niet het geval is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:43

sanne83 schreef:
Er wordt in zijn cursussen gesproken over learned helplessness, dus ik neem aan dat hij er wel eens van gehoord heeft ;)

Ik vind het een beetje vreemde discussie. Learned helplessness is een term voor dieren die op alles wat ze doen alleen maar negatieve ervaringen hebben gekregen, als reactie daarop doen ze niets meer. In proeven met ratjes, die ongeacht wat ze deden schokken kregen toegediend, zitten de ratjes alleen nog maar stil in een hoekje en doen helemaal niets. Het is een copingsmechanisme, waarschijnlijk om de stress op het lichaam in zo'n situatie te verminderen.
Een paard wat goed getraind is, is juist het tegenovergestelde. Het weet namelijk precies wat het moet doen om de straf te ontlopen/beloning te krijgen. Dat het paard dan minder zelfinitiatief toont, is natuurlijk waar (en logisch, anders deed het wel wat het zelf wilde en niet wat de trainer wilde ;) ). Dat heeft alleen echt niets met learned helplessness te maken.
Fout uitgevoerd is elke "methode" slecht. Met je sporen blijven prikken terwijl je paard al loopt, aan je teugels hangen zonder dat je een reactie verwacht, met je touw blijven wiebelen als je paard al gaat...

Heel vaak zie je bij parelli paarden dat die heel goed gedesensiteerd worden op allerlei enge dingen. Men vind het zo normaal om te zien dat een paard bij elk scheefliggend grassprietje achterstevoren staat, dat het soms als abnormaal wordt gezien als datzelfde paard in een keer rustig is en niet meer van alles schrikt. Daar heb ik zelf wel eens mensen negatief commentaar op horen geven. De meeste mensen zien liever een hyperactief dier, dan een paard wat ontspannen is.

Ik heb het artikel in de BIT wel al gelezen, maar wat jij zegt, dat wordt daar ook genoemd: LH is niet specifiek iets van Parelli, maar kan bij iedere trainingsmethode voorkomen: western, springen, dressuur.
Het gebeurt als een paard niet meer voor zichzelf opkomt en gebeurd als een paard te intensief en vooral te onvoorspelbaar getraind wordt, aldus Machteld (de gedragsdeskundige van BIT).
Ik heb het zelf meegemaakt toen ik mijn paard kocht. Hij kwam van een manege, maar was in eerste instantie echt een robotje: deed wat hij moest doen, maar dat was alles, er zat geen eigen iniatief in.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:51

Wel werd er gezegd dat in Duitsland er jarenlang discussies zijn geweest over LH door Parelli methode.

Secricicible:
Maar is LH dan ongeveer hetzelfde als een afgestompt paard, zoals het manegepaard dat jij hebt gekocht?
Net zo iets als de pony's bij ponypark Slagharen vroeger, die de hele dag rondjes moesten lopen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:59

ik durf het niet precies te zeggen mika, heb er neit heel veel verstand van.
Ik vond mijn paard verder gaan dan afgestompt manegepaard. Hij leek echt depressief zodra ik hem kocht, om het in mensentermen uit te drukken. Toen ik hem kocht was hij echter ontzettend druk en wilde hij me er het liefst afgooienm omdat hij geleerd had dat dat hem wat opleverde (namelijk zijn stal). Misschien is dat ook al LH, dat weet ik niet Dat lukte hem bij mij dus niet, waarna hij totaal veranderde in een dood paard. Zodra hij een hoofdstel en zadel om kreeg veranderde zijn complete houding en werd hij dof, verdrietig en kon je weinig meer met hem doen. Hij zag niets meer om hem heen, als andere paarden wegsprongen deed hij niet mee. Als ik daar aan terugdenk krijg ik weer een brok in mijn keel, het ging veel verder dan afgestompt op de hulpen.
In mijn ogen is dat in ieder geval LH: Hij had geen plezier meer in het rijden en wist dat hij me er niet vanaf zou krijgen, dus deed hij wat hij moest doen, omdat hij wist dat hij dan weer snel naar stal mocht.

Later heb ik geleerd dat dit vaak een tweede stap is in het proces wat mijn paard door moest maken en dat ik het dus had moeten zien als een stap vooruit. Ik heb het zo echter nooit gezien, vond mijn paard als woest paard waarmee niets te bereiken was een stuk prettiger ogen. MAar ik vraag me wel eens af of dat niet ook een vorm van LH is. Het hoeft niet altijd te betekenen dat iemand of iets verdrietig en depressief is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:29

Cassidy schreef:
sanne83 schreef:
Sorry, Cassidy, maar wat je zegt klopt echt totaal niet.

De parelli's hebben een engels en een western wedstrijd team, waar Pat zelf ook aan mee doet. Zijn protegees doen daarmee ervaring op met wedstrijden en de relatie met je paard op een houden, ook wanneer er spanning bij komt kijken, zoals tijdens een wedstrijd of demo. De prijzen die Pat wint gaan direct naar zijn horsemanship fonds. Het gaat hemzelf inderdaad niet om zo hoog mogelijk komen, maar hij rijd wel degelijk wedstrijden ;)

I stand corrected. Ik heb op Youtube idd weleens filmpjes gezien dat Parelli aan cutting deed, maar ik had begrepen dat dit onderlingen wedstrijden zijn en geen officieel wedstrijdcircuit.

Hij heeft het ook een hele tijd niet gedaan hoor ;) Hij heeft nu echt meer dan genoeg instructeurs rondlopen, die level 1-3 van hem over kunnen nemen. Hij geeft geen beginners meer les, hij doet eigenlijk alleen de level 4 en hoger en neemt een aantal van hen ook mee op wedstrijd. Juist alleen de sportgerichte training is hij nu mee bezig.
Ze hebben een enorm fonds opgericht, waar instructeurs van opgeleid worden en gehandicapten sport, kinderen en paardenopvang van gesponsord worden. Onder andere winst van de wedstrijden gaat daarheen. Ik weet niet heel erg veel van de westernsport, dus op welk niveau weet ik niet precies.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:39

mika11 schreef:
Wel werd er gezegd dat in Duitsland er jarenlang discussies zijn geweest over LH door Parelli methode.

Secricicible:
Maar is LH dan ongeveer hetzelfde als een afgestompt paard, zoals het manegepaard dat jij hebt gekocht?
Net zo iets als de pony's bij ponypark Slagharen vroeger, die de hele dag rondjes moesten lopen?

Er worden wel over meer dingen discussies gehouden, maar of daar ook maar een kern van waarheid inzit :D ;)

Het oorspronkelijke LH was echt de term die gebruikt werd voor dieren die zich compleet afsloten. Dan bedoel ik niet dieren die braaf doen wat ze gezegd wordt, dan bedoel ik niet meer reageren, op niets niet. Gewoon met de ogen dicht in een hoekje zitten.
Het is dus uberhaupt maar de vraag of dat bij paarden wel voorkomt (in een training).

Natuurlijk kunnen paarden afgestompt raken, dingen niet leuk vinden, niet gemotiveerd zijn etc, maar dat heeft allemaal niets te maken met LH.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:57

Sanne83
Ik had nog nooit van LH gehoord en ik kan het nog steeds moeilijk begrijpen wat het nu precies is en hoe het komt. Jouw uitleg is wel duidelijk trouwens.
Bij mensen heet zoiets: katatonisch (maar dat is eigenlijk psychiatrisch probleem)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:05

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:09

Het is trouwens catatonisch:
totaal gebrek aan reacties op de omgeving (in het kort gezegd)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:59

Sammyoo schreef:

Ik denk ook dat het verschil hem vooral zit in de manier waarop iemand Parelli uitoefent. Ik ben nog maar pas bezig, maar heb al wel heel veel beeldmateriaal gezien en wat ik tot nu toe heb gezien is dat Pat en Linda hun paarden juist motiveren tot zelf nadenken en juist belonen voor initiatief. Linda's paard Remmer laat duidelijk zien dat hij die games nu wel gehad heeft en daar valt ze hem dan ook niet mee lastig. Zij hebben zoveel variaties en weten een speel-sessie ook kort en daadkrachtig te houden. Stoppen zodra één van beide interesse verliest is dan ook de stelling. Hoe iemand anders op deze aardbol daar mee om gaat is natuurlijk altijd maar een raadsel. Maar dat ik houd daar Parelli ook niet verantwoordelijk voor.

Verder moet jezelf ook altijd blijven nadenken natuurlijk. Leer het beste van iedereen en probeer het je eigen te maken.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:17

Volgens mij deden álle deelnemers aan de trailerlaadwedstrijd parelli! In elk geval weet ik het van het meisje met die vos 100% zeker. Dat zag er toch wel even anders uit dan die met die 2 paarden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:25

Ik vondt het artikel in het Bit juist wel weer heel goed! Het was helemaal geen negatief stuk, maar wel een ralativerend stuk. Als het stuk alleen maar had bestaan uit lof voor dhr. Parelli was het ook niks geweest. Nu werden de negatieve en positieve kanten van de methode uitgelegd. En eigenlijk op precies dezelfde manier als dat ik erover dacht. Voor mij was het een heel herkenbaar stuk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:11

Het gaat mij niet zozeer over negativiteit, meer dat er beweringen in het artikel staan die gewoonweg niet kloppen.
Parelli is in Nederland ontzettend bekend om z'n zelfstudiepakket voor beginners met natural horsemanship. Ik denk niet dat de meeste mensen weten wat hij verder allemaal nog doet of hoe z'n programma verder in elkaar zit. Het zou leuker zijn geweest om daar wat meer aandacht aan te besteden, ipv een aantal vooroordelen nog verder uit te breiden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:27

Maar is het niet een gevaar bij een zelfstudie pakket dat je toch fouten maakt.
Omdat er geen trainer is die fouten corrigeert. En dat je zo jezelf verkeerde dingen aanleert.
Ik ken het pakket niet, misschien zit het wel zo in elkaar dat het gewoon niet mis kan gaan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:31

Ik ken het pakket wel en nee, natuurlijk is het geen garantie voor succes. Maar het brengt het succes wel een stuk dichterbij.

Inmiddels heb ik het artikel gelezen en ik vind het vooral jammer dat het hele oordeel is gebaseerd op een interview en een show. De dames hebben niet de moeite gedaan om het achterliggende materiaal eens goed te bestuderen.
En wat mij gedurende het artikel een beetje begon tegen te staan is dat de mening van Machteld van Dierendonck blijkbaar als waarheid gezien wordt. Ik snap dat haar mening gebaseerd is op veelal wetenschappelijk onderzoek, maar bepaalde observaties waren toch vooral subjectief en haar eigen mening.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:39

Ik vond uit het artikel ook dat Parelli er niet echt als een sympathiek iemand werd neergezet.
Meer als een man die verheven is boven de gewone mens, iemand die zichzelf flink op de borst slaat.
Zo vond ik het in ieder geval overkomen.
Ik weet er verder weinig vanaf, maar als ik op het artikel zou afgaan, zou ik niet snel voor Parelli kiezen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:40

sanne83 schreef:
Het gaat mij niet zozeer over negativiteit, meer dat er beweringen in het artikel staan die gewoonweg niet kloppen.
Parelli is in Nederland ontzettend bekend om z'n zelfstudiepakket voor beginners met natural horsemanship. Ik denk niet dat de meeste mensen weten wat hij verder allemaal nog doet of hoe z'n programma verder in elkaar zit. Het zou leuker zijn geweest om daar wat meer aandacht aan te besteden, ipv een aantal vooroordelen nog verder uit te breiden.

Parelli is in ieder geval niet in staat gebleken ze voldoende te weerleggen.
Wanneer je daadwerkelijk waarde hecht aan de correcte weergave van feiten, als trainer, dan zorg je ervoor dat je een adequaat en onderbouwd antwoord hebt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:43

Natuurlijk is bij een zelfstudie pakket de kans groot dat je fouten maakt. Ik zou daarnaast ook zeker een instructeur aanraden.
Ik zie het als een combinatie.
Met meer achtergrond kennis heb je een veel grotere kans dat je de instructeur kan beoordelen op zijn kennis. De instructeur is dan meer iemand die specifiek naar jou en jou handelingen kijkt, ipv degene die de achtergrond uitleg geeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:45

ikke schreef:
sanne83 schreef:

Wanneer je daadwerkelijk waarde hecht aan de correcte weergave van feiten, als trainer, dan zorg je ervoor dat je een adequaat en onderbouwd antwoord hebt.

Wie weet hecht hij er wel niet veel waarde aan wat een of ander blad in Nederland over hem schrijft. Ik denk dat hij zichzelf wel (wereldwijd) bewezen heeft als trainer en daar niet iedereen het daarmee eens is, dat houdt je toch.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:51

Ook ik heb ergens gelezen dat het je paard geestelijk helemaal kapot kan maken, helaas had ik dat zelf ook gezien op een stal waar ik vroeger stond: een meisje deed dat elke dag en dat dan heel veel en heel vaak en lang achter elkaar, paard deed alles precies wat van hem gevraagd werd en ernaar verlangd werd maar voor de rest van de tijd is ie apatisch.

Dus echt gezond is het niet lijkt me.

Laat het liever over aan deskundigen bij probleempaarden, maar ga niet zelf aanrommelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:51

Jessix schreef:
ikke schreef:

Wie weet hecht hij er wel niet veel waarde aan wat een of ander blad in Nederland over hem schrijft. Ik denk dat hij zichzelf wel (wereldwijd) bewezen heeft als trainer en daar niet iedereen het daarmee eens is, dat houdt je toch.

Dat zou dan meer over Parelli zeggen dan over het blad.........

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:13

Ragdollcat schreef:
Ook ik heb ergens gelezen dat het je paard geestelijk helemaal kapot kan maken, helaas had ik dat zelf ook gezien op een stal waar ik vroeger stond: een meisje deed dat elke dag en dat dan heel veel en heel vaak en lang achter elkaar, paard deed alles precies wat van hem gevraagd werd en ernaar verlangd werd maar voor de rest van de tijd is ie apatisch.

Dus echt gezond is het niet lijkt me.

Laat het liever over aan deskundigen bij probleempaarden, maar ga niet zelf aanrommelen.

Ja, maar heb je dat niet in elke tak of vorm van omgaan en trainen met paarden? Ik ken wel meer paarden die apatisch zijn, omdat ze elke dag hetzelfde voorgeschoteld krijgen. Wat dat betreft is alles waar "te" (veel, vaak of lang) voorstaat natuurlijk nooit goed.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:14

Dat is zo, dat is met alles zo, maar ik vind wel dat er erg veel en overdreven lang en te vaak werd geparrellieerd met dat paard, t arme ding. Het was gewoon niet normaal meer, t was een obsesieve gedoe, het moet en het moet en zoveel mogelijk doen en vooral doorgaan.