Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
randalinpony schreef:Verder hinniken de merries hier best veel, ook snachts hoor ik ze weleens zacht hinniken, best apart eigenlijk. Als er veulens zijn is er ook best veel vocale communicatie.Vaak brommeren ze ook zo zacht dat je het niet hoort, alleen aan de neusgaten ziet, maar onze oren zijn geen paardenoren.

Hengsten kunnen ook enorm veel kabaal maken
)
randalinpony schreef:Wat mij alleen soms stoort, is dat in sommige NH kringen allerlei aannames over paardengedrag worden gedaan(bijvoorbeeld over het al dan niet geluid maken van paarden), waaruit dan een bepaald waarde-oordeel (dat vooral) vloeit over sommige gedragingen van mensen, terwijl de aannames niet kloppen in de eerste plaats.
Citaat:Oeh, daar maak je wel een denkfout...
Paarden gebruiken maar heel weinig vocale signalen en al helemaal geen schreeuw om een ander te corrigeren. Schreeuwen is in zo'n situatie erg typisch roofdieren gedrag en is voor een paard VEEL beangstigender en onlogischer dan een trap tegen zijn kont.
Geweld heeft in mijn beleving te maken met agressie. Er is niets agressiefs aan een goed getimede, neutrale en 'energie matchende' knal.

) en ze weten heel goed wat bedoeld wordt met een brul tijdens een correctie.randalinpony schreef:Definitie van agressie en definitie van dominantie?
En dan nog, paarden staan ook niet de hele dag te 'lichaamstalen', meestal staan ze te grazen/dutten.
Tussendoor groomen ze wat of jagen eens iemand uit hun buurt, ingewikkelder gaat het meestal niet.
Net als bij mensen is er vooral veel interactie tijdens 'life-events', geboortes, dekkingen, nieuwe dieren in de kudde etc.
, zijn paarden eerst geneigd naar je lichaamstaal te kijken en niet naar wat je zegt. Daarentegen gebruiken de meeste mensen vooral stemcommando's, die totaal niet overeenstemmen met wat ze doen. Eerst duidelijk zijn met je lijf is al moeilijk genoeg, dan kan je altijd later nog als extra versterking daar bepaalde commando's aan hangen. sanne83 schreef:Eerst duidelijk zijn met je lijf is al moeilijk genoeg, dan kan je altijd later nog als extra versterking daar bepaalde commando's aan hangen.

Tinky12 schreef:Een paard wat zijn vriend mist kan ook flink gillen hoor