Paard gooit gewicht in de neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nites

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:15

Yamcha schreef:
Nou, dan heb jij niet goed gelezen, volgens mij worden hier vooral rijtechnische tips gegeven :)

:o Sorry, ik heb daadwerkelijk niet goed verwoord; Poohbeer zoekt voornamelijk daarin het probleem. Ik denk echter niet zozeer dat het een algemeen bit/hoofdstel-probleem is en evenmin een rijtechnisch probleem. (Het kán natuurlijk wel...)

Yamcha schreef:
Buiten dat wordt er helemaal niet naar hoofdstel en bit gekeken, dit paard heeft namelijk nooit een bit in :)*

Euhm, ze spreekt er toch over dat ze zowel als ook gereden werd/wordt?
Poohbeer schreef:
Met bit loopt ze de laatste tijd dus super....

Desondanks dat ik misschien wat snel geantwoord heb en er daardoor dingen niet helemaal duidelijk zijn, lijkt het mij toch een goed idee om eerst zeker te zijn dat er geen andere problemen zijn.
Ik zal niet snel op een topic reageren, maar bij dit paardje heb ik gewoon het idee dat er veel meer aan de hand is.
Het gaat hier ook niet over een beginnende ruiter die bvb met de hand teveel zou tegenhouden, waardoor het paard de gewoonte heeft gekregen om tegen het bit/neusriem te lopen; vijfde been... enz.
Toch heeft de ruiter problemen. Meestal "ligt het aan de ruiter", akkoord, maar vaak worden er dingen overzien, zoals dat het paard ergens erg last van kan hebben. (door bvb een keer vast te hebben gelegen in stal, een rare bok enz...) En gebitsproblemen mag je ook zeker niet onderschatten!
Een paard laten ontspannen en over de rug krijgen mag niet moeilijk zijn.

Groetjes!

Anoniem

Re: Paard gooit gewicht in de neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:44

Daar kan ik je wel in vinden, la is het wel zo dat je 90% van de rt problemen zonder meer bij de ruiter kunt zoeken, er is maar 10% daadwerkelijk medisch.
Overigens worden de rt problemen die op medische problemen terug te leiden zijn, vaak óók nog veroorzaakt door de ruiter.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:43

Ik denk dat Nites best een goed punt heeft kwa rug.

Het eerste wat in mij opkwam 'past het zadel wel goed'

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:15

Ik snap alle goedbedoelde adviezen. Maar, tanden worden goed onderhouden, rug is in orde, zadel is in orde. Etc, etc. Het is puur dat ik zelf rijtechnisch iets fout doe als ik rijd met de meroth neusriem ipv bit en hoopte dat hier iemand iets nuttigs kon vertellen waar ik zelf nog niet aan gedacht had.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:59

Is het misschien een optie om met grondwerk en vooral longreining af te wisselen, waarbij dus het onderbrengen van de achterhand en verzameling vanuit de grond wordt getraind?

Wellicht is voor haar daarna de link naar het verzamelen onder het zadel wat makkelijker te leggen (en heeft ze de daarvoor bestemde spieren alvast getraind)

is maar een ideetje hoor (ben zelf geen dressuurruiter, maar probeer wel aan gebruik achterhand ed te werken om het dragen makkelijker te maken voor mijn (recreatie)paard.
Ik werk zelf ook zonder bit.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:23

hi,
ik denk niet dat je dit kan vergelijken met hoe ze op het bit liep.
daar durft ze misschien helemaal niet veel gewicht op te drukken. en op de neusriem wel.

afijn, hoe je die verbinding lichter kan maken,
die motor van achteruit aanzetten, heeeeel veel overgangen maken,
zodat ze goed onder je blijft wachtten en jij haar toch van achteruit eronder kan rijden.
en zelf zorgen dat er geen druk is om op te hangen.

als jij geen verbinding maakt, kan ze niet hangen.
en dan steeds wel weer eventjes verbinding proberen te maken,
zodra ze gaat hangen neem je alle druk weg.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:49

Ik rij zelf ook met een kruislings systeem en heb dit ook weleens ervaren. Paard gooit volle gewicht op de voorkant en voor je gevoel heb je 500 kilo paard in je handen hangen. Met bit had ik dit probleem minder, cq niet.
Ik ben toen veel overgangen gaan rijden en af en toe een ophouding maken zodat hij van voor wat meer "omhoog" kwam