Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

liljebo schreef:x_hielke_x schreef:ik gebruik het allebij en vind het echt supper.
als wij een nieuw paard krijgen gebruik in altijd voor de eerste keer een join-up. ook hebben wij een pony die soms helemaal gestrest word en dan helemaal gaat shaken. daar bij helpt een t-touch ook super!.
Ben ik ff blij dat mijn paarden nooit bij jou terecht komen.
In feite straf je een nieuw paard dan al meteen bij voorbaat af. Lijkt me geen prettige ervaring voor het paard.

x_hielke_x schreef:ik gebruik het allebij en vind het echt supper.
als wij een nieuw paard krijgen gebruik in altijd voor de eerste keer een join-up. ook hebben wij een pony die soms helemaal gestrest word en dan helemaal gaat shaken. daar bij helpt een t-touch ook super!.
)
) dan met jou.
) randalinpony schreef:Je kan een paard toch overal wel mee dood krijgen?
randalinpony schreef:En wat precies is het verschil?
Wat wil Monty hier nou mee bereiken?
liljebo schreef:randalinpony schreef:En wat precies is het verschil?
zoals lyonesse al zegt
Met loswerken valt het onder de noemer grondwerk. Met lichte tekens geef je aanwijzingen om je paard te gymnastiseren. Het is eigenlijk meer een variant op het longeren, maar dan zonder hulpmiddelen, puur op lichaamstaal en het is de bedoeling dat het een prettige manier van werken is voor je paard (en voor jezelf)'
Het paard naar je toe laten komen doe je aan het eind van de oefening, simpelweg door een gebaartje of zelfs meerdere keren, waarbij je je paard beloont.
De doelstelling is dus gymnastiseren/samen werken.
Bij een join up wordt een paard weggedreven en op de circel gehouden totdat het smeekt om weer bij je te mogen komen.
Doelstelling is in feite duidelijk maken dat jij de baas bent en bepaald wat er gebeurd. Helaas wordt dat veelal zonder reden gedaan. Gewoon omdat het leuk gevonden wordt.
)
randalinpony schreef:En als ik dus mijn paarden niet bedreigend van me wegstuur en waarneem dat ze precies die kenmerken vertonen die volgens Monty het signaal vormen dat het paard wil joinuppen en ze vervolgens naar me toe laat komen, dan is dat geen joinup?
Jonge paarden laten deze signalen maar al te vaak zien bij het longeren, wanneer je ze dan niet verder drijft, maar naar je toe laat komen, heb je ook je joinup.
(Ik heb hier trouwens 1 pony die ik echt niet kan longeren, die is totaal beledigd wanneer ik haar rondjes wil laten lopen. Omdat ik het nou ook weer niet nodig vind daar een zweep over te leggen, laat ik het maar zo. Als ik wil dat ze een rondje rent, ren ik er zelf wel een, loopt ze achter me aan.)
Ik vraag me overigens ook weer af wat 'niet bedreigend' wegsturen is. Wanneer het paard je lichte signaal niet oppikt, zul je iets sterkere signalen moeten gebruiken, enz...
Mijn ervaring is dat ook paarden die op een vingerwijzing van je weglopen, daarna ook best willen joinuppen. Tenzij je te ruw bent met je lichaamstaal.![]()
Smeken dat je op moet houden? Hoofd laag en kauwen doen ze al heel gauw, als ze willen joinuppen.
Nogmaals, als een paard zoveel zelfvertrouwen heeft (of een stukje paardentaal mist) dat die niet op de signalen van JU reageert, is het mij best. Ik merk echter dat het juist voor onzekere paarden heel veel rust geeft, wanneer je ze op paardse wijze 'in je kudde toelaat'.
Dat van die doodsangst en uit je kudde jagen, gaat niet op, want hoezo verblijft een jong paard in de kudde met een mens, die hij eigenlijk ziet als iets dat hem op wil eten?
Er staan hier enkele paarden waarmee ik om verschillende reden weleens een JU heb gedaan, bij enkele zelfs vaker. Kom zelf kijken hoe gebroken, psychisch gemangeld en doods ze zijn.
ok het is anders dan met touwen er achter staan maar omdat dat slechter is maakt het dit niet gelijk goed...