Gwen schreef:Heb je er aan gedacht dat het lang niet bij elk paard even veilig is om je been op te trekken, op één zitbeenknobbeltje te gaan zitten met een been in de lucht en dan de (linker)beugel op maat te maken?
Hoewel dit bericht al ietsjes ouder is haak ik er toch even op in.
Je kunt namelijk je beugels verstellen zonder je been in de lucht te doen of je zit te veranderen. Door je knie/bovenbeen iets van het zadel te bewegen en de beugelriem voor je been langs te verstellen (en dus niet er achter langs) kun je de beugellengte eenvoudig aanpassen zonder te kijken, en zonder dat je je beenligging of je evenwicht veel hoeft te veranderen.
Onze instructeur hamert er nogal op, hij zegt dat je zo zelfs in galop en over de hindernis je beugel nog kunt verstellen. Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar feit is dat als je de handigheid eenmaal door hebt, het heel gemakkelijk in stap kan en niet meer dan een fractie van een seconde hoeft te duren. Ook in situaties waarin het aansingelen vanaf de rug niet lukt wegens mieperigheid van het paard, is het aanpassen van de beugelriem op deze manier nooit een probleem, en als stilstaan niet wil kan het zonder moeite in stap. Bij een paard waar zelfs dat niet vertrouwd is, zou ik ook niet snel gaan prutsen met een optakelbaar krukje.
Bij beugels die onder het zweetblad door gaan of die de sluiting onderaan hebben werkt dat uiteraard niet, dat is waar. Maar anders zou ik het een aantal keer proberen. In het begin voelde het heel raar en onwennig maar nu vind ik het zo makkelijk dat ik het kan!