Zo rijd ik Far wel eens, gewoon stap, draf, galop, figuurtjes & kan haar ook gewoon corrigeren.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Eevj schreef:Ik rijd ook altijd zo, en naar buiten gaan we bitloos. Ik wil nu wel toe naar het complete tuigloos, maar blijf dat nog beetje spannend vinden
HannahFrouk schreef:Met een bit KUN je niet echt goed naar 1 kant corrigeren, want dan trek je simpelweg het bit door de mond (als ´t paard tenminste echt niet wil luisteren en er is een panieksituatie).
HannahFrouk schreef:Als je een panieksituatie kunt vermijden, is het toch geen panieksituatie? We HEBBEN het toch juist over panieksituaties, dus die situaties waarbij je je paard - alle training of whatever ten spijt - even niet direct onder controle hebt?
HannahFrouk schreef:Ja, maja, wat je nu schrijft klinkt mij zo logisch in de oren, dat we dat niet eens hoeven te noemen. Dan nog kan er altijd wat gebeuren. En dat iedereen dat vindt (dat er altijd wat kan gebeuren), blijkt wel uit de vele reacties op bitloze optomingen of tuigloze optomingen.
Je kunt met veel rekening houden, maar helaas niet met alles. Er kan bij wijze van spreken een luchtballon in het weiland landen, een gasfles in een huis ontploffen of een koets met op hol geslagen paarden voorbij komen. het komt inderdaad - en dat ben ik dus met je eens - neer op training. Wil je zonder zadel, zonder bit of zonder beide, tsja, dan zul je dus meer moeten trainen om dat veilig te houden, OOK in de minder makkelijke situaties. Het lijkt mij wel mogelijk (ik wil het zelf ook graag) maar het kost meer inspanning om hetzelfde te bereiken als met tuig.
De persoon in het voorbeeld van TS lijkt me dan eigenlijk niet goed genoeg getraind, omdat het in principe goed mogelijk is om een paard op een halster onder controle te houden. Maar ja, wie weet was dat paard er ook wel vandoor gegaan met een bit in, wie zal het zeggen.
Waratje schreef:HannahFrouk schreef:Ja, maja, wat je nu schrijft klinkt mij zo logisch in de oren, dat we dat niet eens hoeven te noemen. Dan nog kan er altijd wat gebeuren. En dat iedereen dat vindt (dat er altijd wat kan gebeuren), blijkt wel uit de vele reacties op bitloze optomingen of tuigloze optomingen.
Je kunt met veel rekening houden, maar helaas niet met alles. Er kan bij wijze van spreken een luchtballon in het weiland landen, een gasfles in een huis ontploffen of een koets met op hol geslagen paarden voorbij komen. het komt inderdaad - en dat ben ik dus met je eens - neer op training. Wil je zonder zadel, zonder bit of zonder beide, tsja, dan zul je dus meer moeten trainen om dat veilig te houden, OOK in de minder makkelijke situaties. Het lijkt mij wel mogelijk (ik wil het zelf ook graag) maar het kost meer inspanning om hetzelfde te bereiken als met tuig.
De persoon in het voorbeeld van TS lijkt me dan eigenlijk niet goed genoeg getraind, omdat het in principe goed mogelijk is om een paard op een halster onder controle te houden. Maar ja, wie weet was dat paard er ook wel vandoor gegaan met een bit in, wie zal het zeggen.
De reacties op bit- en vooral tuigloze optomingen komen voor een aardig deel voort uit het feit dat het gedrag van de ruiter niet altijd even geruststellend is. Voorbeeld van de TS is daarvoor kenmerkend.
Daarnaast kun je er niet omheen dat als je tuigloos op pad gaat, je kansen om schade te beperken een stuk kleiner zijn dan wanneer je ergens een "handvat" hebt aan het paard. Je glijdt nou eenmaal vele malen gemakkelijker van een blote rug dan van een zadel en in geval van nood (echte nood) kun je aan een optoming je paard omver trekken, zonder optoming gaat dat niet lukken.
Voor de Nederlandse verkeerswet dien je in redelijkheid je paard onder controle te hebben, wanneer je optomingsloos op pad bent, die gasfles ontploft en je paard laat jou op je kont achter en vliegt voor een auto met een jong gezinnetje....... Paard dood, Pappa en Mamma zwaar gewond, kindertjes, nou ja, vul maar in. Ga jij dan de verzekering en eventueel de rechter maar eens overtuigen dat je je paard echt voldoende onder controle had. Gaat niet lukken, echt niet. Kun je onterecht vinden, maar daar zul je het mee moeten doen.
Als je echt op een bloot paard je buitenritten wilt doen, dan zul je moeten emigreren naar een land waar de bevolkingsdichtheid veel lager is dan hier of je buitenritje doen op een volledig omheind landgoed.
Equidea schreef:een bit is niet veiliger, wel kun je met bit makkelijker een paard over de rug krijgen.
Zonder bit kan dit ook, maar is moeilijker en je moet hier meer geduld voor hebben.
Ook werkt bitloos vaak in via de neus, wat nou ook niet bepaald vriendelijk is, hooguit vriendelijker oogt.
Ik kan mijn paard ook prima met een touw om de nek rijden, luistert ook wel redelijk hoor, maar vertel mij maar eens hoe je op die manier een paard een nette SB laat lopen, of uberhaupt laat inbuigen.
Iets wat toch wel erg belangrijk is wil je je paard correct losrijden...
Vertel mij ook maar eens waarom ik zelden een paard nagevelijk heb zien lopen met een touw om de nek, maar wel met een bitloos hoofdstel of het beruchte bit...
Het is meestal niet zo vriendelijk als het lijkt imo.