Waarom Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:40

Authentic schreef:
Vraagje aan de TS, waarom kan je niet westernruiter EN NH'er zijn? Er is een verschil tussen natural en NH he, ik train volgens een NH methode, met het doel uiteindelijk (western)wedstrijden te gaan starten.

Ik bedoelde met de vraag ''Of je hiervoor bijv. een dressuurruiter/westernruiter was of direct met N.H. bent begonnen..
''
niet dat je moet keizen, maar of je (toen je begon met paardrijden) direct al met N.H. bent begonnen.
dus stel je zegt: ik doe western én natural samen .. ; Deed je dat dan direct al toen je begon met paardrijden, of kwam het natural gedeelte er later bij, en waarom kwam dat er bij?

of was het zo dat je eerst alleen western reed, of eerst alleen dressuur.
Maar dat je bijvoorbeeld iets miste, waar natural horsemanship jou bij kan helpen. waardoor je dat nu bent gaan combineren.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:26

Of je hiervoor bijv. een dressuurruiter/westernruiter was of direct met N.H. bent begonnen..
Hoe lang je al bezig bent met Natural horsemanship..
Hoe je bij N.H. komt (via via, boeken, etc.)..
Heb je hiervoor cursussen gevolgd..
Hoe reageert je paard erop..
Wil je dit altijd blijven doen...

Uhm, ik ben begonnen als manege ruiter. Verder reed ik met mijn verzorgpony recreatief, wel af en toe gewoon een sprongetje voor onze lol. Nu heb ik mijn eigen paard. Ook helemaal recreatief. Wel springen we aventoe en dressuren we. Maar het is eigenlijk echt recreatief.

Ik weet niet precies hoelang ik bezig ben met NH. Het licht eraan hoe je het bekijkt. Tel je grondwerk (dus draven etc op 'commando' dus als ik ren, hij ook gaat rennen) ook mee. Ben ik er vanaf dat ik hem had ongeveer mee bezig. Ik ben echter pas met het rijden (neckrope) pas begonnen, want pas nú zit dat draven/stappen etc er in. Een halfjaar later ongeveer, hoe enthousiast ik ook was hij vat het gewoon niet snel op.

Ik ben bij NH gekomen dankzij mijn paard. Ik deed hiervoor altijd al VD met mijn shetlander. Nu wou ik dit ook met mijn paard gaan doen, totdat hij liet merken dat hij het bit echt niet meer wou. Op een of andere manier had hij er plots een gruwelijke hekel aan. Toen ging ik over op bitloos. En dat was natuurlijk voor mij al een grote stap als je altijd zelf met bit hebt gereden, voelde dit toch wel een kléin beetje trots. Dus toen hij zo braaf die commando's op pakte, dacht ik; als hij zo naar mijn stem/zit luisterd, moet het ook helemaal 'vrij' kunnen. Ik deed dus het halster af. Het halstertouw om zijn nek en daar ging ik dan :).

Ik heb geen cursussen gevolgd tot nu toe.

Mijn paard reageert er goed op. Hij is veel ontspannender nu, en tegelijkertijd veel vrolijker. Ook merk ik dat onze band steeds beter word.

Ik wil dit altijd blijven doen ja! Ik vind het al erg als het bit er in moet voor evt. dressuur omdat het daar voor sommige dingen nog nodig is. Dan heb ik op het einde als het goed is gegaan wel een voldaan en goed gevoel. Maar helemaal 'vrij' voelt natuurlijk super :D!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:06

Joosiien schreef:
Authentic schreef:
Vraagje aan de TS, waarom kan je niet westernruiter EN NH'er zijn? Er is een verschil tussen natural en NH he, ik train volgens een NH methode, met het doel uiteindelijk (western)wedstrijden te gaan starten.

Ik bedoelde met de vraag ''Of je hiervoor bijv. een dressuurruiter/westernruiter was of direct met N.H. bent begonnen..
''
niet dat je moet keizen, maar of je (toen je begon met paardrijden) direct al met N.H. bent begonnen.
dus stel je zegt: ik doe western én natural samen .. ; Deed je dat dan direct al toen je begon met paardrijden, of kwam het natural gedeelte er later bij, en waarom kwam dat er bij?

of was het zo dat je eerst alleen western reed, of eerst alleen dressuur.
Maar dat je bijvoorbeeld iets miste, waar natural horsemanship jou bij kan helpen. waardoor je dat nu bent gaan combineren.

Back to basics is het eigenlijk onzin wat je zegt.
Er is namelijk maar één manier die goed is en dat is de manier waarop het paard fysiek en mentaal op een verantwoorde wijze kan doen wat je ervan vraagt. De rest is uiterlijk vertoon. Het maakt voor het paard niet uit of je een hoed of een cap opzet, een western- of een springzadel gebruikt en door het bos rijdt of op de WK. Dat kan namelijk allemaal op een mentaal en fysiek verantwoorde wijze.
Het is de verantwoording van de ruiter om die fysiek en mentaal goede omstandigheden te bieden, aangepast aan de individuele wensen en noden van elk paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:55

xChantal94 schreef:
Ik weet niet precies hoelang ik bezig ben met NH. Het licht eraan hoe je het bekijkt. Tel je grondwerk (dus draven etc op 'commando' dus als ik ren, hij ook gaat rennen) ook mee. Ben ik er vanaf dat ik hem had ongeveer mee bezig. Ik ben echter pas met het rijden (neckrope) pas begonnen, want pas nú zit dat draven/stappen etc er in. Een halfjaar later ongeveer, hoe enthousiast ik ook was hij vat het gewoon niet snel op.

Ik ben bij NH gekomen dankzij mijn paard. Ik deed hiervoor altijd al VD met mijn shetlander. Nu wou ik dit ook met mijn paard gaan doen, totdat hij liet merken dat hij het bit echt niet meer wou. Op een of andere manier had hij er plots een gruwelijke hekel aan. Toen ging ik over op bitloos. En dat was natuurlijk voor mij al een grote stap als je altijd zelf met bit hebt gereden, voelde dit toch wel een kléin beetje trots. Dus toen hij zo braaf die commando's op pakte, dacht ik; als hij zo naar mijn stem/zit luisterd, moet het ook helemaal 'vrij' kunnen. Ik deed dus het halster af. Het halstertouw om zijn nek en daar ging ik dan :).

Wat jij doet is leuk... maar is geen NH :n

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 14:16

Bedankt voor jullie reacties :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:25

Wendy schreef:
xChantal94 schreef:

Wat jij doet is leuk... maar is geen NH :n

Definieer NH?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:13

Wat Wendy denk ik bedoelt is dat NH het omgaan met het paard op een voor het paard begrijpelijke én natuurlijke manier. Dus via paardentaal. Een 'traditional' zou als het goed is ook zonder optoming moeten kunnen rijden, maar dat heeft dan nog niet met NH te maken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:35

Joosiien schreef:
Of je hiervoor bijv. een dressuurruiter/westernruiter was of direct met N.H. bent begonnen..
etc.

Inspirerend topic dit! :)
Ik begon op negenjarige leeftijd als manegeruiter. Mijn grote zus reed al paard op die manege en ik kon niet wachten totdat ik ook oud genoeg was om te mogen beginnen. De eerste jaren heb ik daar een keer in de week paardgereden, ik leefde van paardrijles naar paardrijles en in de zomer ging ik zelfs daar een week op ponykamp. Deze manege ligt aan de bosrand dus ik heb ook heel veel in het bos gereden, ik vond het geweldig. :) De laatste jaren kwam ik bij de volwassenen terecht, tot vorig jaar. Ik was toen 19 jaar.

Rond mijn vijftiende ontdekte ik natural horsemanship, ik weet eigenlijk niet eens meer wat ik het eerst heb ontdekt. Grote kans dat dit via paardnatuurlijk.nl is begonnen. Ik begon me steeds meer te verdiepen in de theorie; de praktijk kon ik helaas niet uitvoeren omdat ik geen (verzorg)paard tot mijn beschikking had. Wel lieten we vaak na de manegeles de pony's rollen in de bak. Met ''mijn'' pony Mathilde kon ik dan door de bak heen lopen, tussen alle andere pony's door, zonder dat ik haar vast had en zij volgde mij; geweldig vond ik dat! :) Op de manege rijden vond ik toen nog steeds heel leuk, maar hoe meer ik me verdiepte in de psyche van het paard hoe meer ik in zag dat het rijden met zwepen en dergelijke niet mijn ding was en vooral ook eigenlijk hoe gevaarlijk het was om op een paard dat je nauwelijks kende in de bossen te gaan rijden. Volledig rightbrained paarden gingen gewoon mee naar buiten, dat werd spannend gevonden, en dan ook vooral stoer en knap als je het paard onder controle kon houden.

Op mijn negentiende ben ik dan ook gestopt bij de manege (ook omdat de manegegroepen te groot waren en ik vond dat ik te weinig begeleiding kreeg tijdens de lessen, want op zich waren de lessen niet slecht). Al voor mijn negentiende sprak vooral Parelli me aan. Vorig jaar had ik doordeweeks een verzorgpony, waar de eigenaresse al level 1 van Parelli had doorlopen. Ik heb toen ook het Parellipakket level 1 aangeschaft. Helaas was dit paard ziek en bovendien had ik geen afgesloten ruimte waar ik kon oefenen, dus uiteindelijk heb ik daar vrij weinig Parelli mee gedaan. Dat paard heb ik ongeveer een jaar verzorgd en toen ben ik daarmee gestopt.

Inmiddels ben ik twintig en heb ik een verzorgtinker voor in het weekend, waarmee ik ook mag Parellien. Met dit paard was nog nooit NH gedaan, dus ik ben bij het begin begonnen. Heel leerzaam. :j Inmiddels ben ik zo overtuigd van NH dat ik eigenlijk niet meer op een paard wil gaan zitten, voordat ik level 1 vanaf de grond heb doorlopen met dat paard. Veiligheid voor alles. Misschien beperk ik me daardoor wel in mijn opties, maar hier voel ik mij het fijnste bij. Met de verzorgtinker ben ik nu de eerste stappen van het level 1 pakket doorlopen, en ik moet zeggen: als je echt doet wat Parelli zegt, werkt het echt fantastisch. Dit paard is een merrie, en toen ik begon met verzorgen hield ze er niet van dat je aan haar hoofd zat, ze draaide haar hoofd dan weg. Ongeveer drie weken terug heb ik friendly met haar gespeeld; met de stick haar overal aanraken. Dit ging erg goed en sindsdien kun je al veel meer aan haar hoofd zitten zonder dat ze haar hoofd weg draait. Dat zoiets al veranderd na een goede sessie (van zo'n twee minuten :P) vind ik echt wonderlijk om te zien. Als dit al zo goed gaat, hoeveel beter moet het dan niet gaan in de toekomst?

Ik heb hierin geen cursussen gevolgd, wel ga ik af en toe naar een NH evenement zoals de jaarlijkse NH dag in Arnhem. Mijn toekomstdroom is zelfs om hier later als ik groot ben ( :P ) en genoeg geld heb gespaard mijn beroep van te maken door Parelli Professional te worden. Dus ik wil hier zeker mee doorgaan voor de rest van mijn leven. Als je eenmaal het licht hebt gezien is er geen weg meer terug. En ik ben blij toe. :)

Sorry voor het lange stuk, maar ik wilde het voor mezelf ook eens op papier hebben voor later, dan kan ik het weer eens terug lezen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:03

Joosiien schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig waarom mensen ervoor kiezen om (over te stappen) op natural horsemanship.
Ik maak namelijk een profielwerkstuk erover en het leek me wel leuk om verschillende opvattingen en meningen erover te horen.

etc.

Ik was een dressuurruiter, vrij fanatiek. Had les op een dressuurstal en leerde daar 'de knopjes te vinden' (lees; iedere week priveles in de beste technieken om je paard aan de teugel te laten lopen).
Ik trainde fanatiek met mijn toenmalige pony, omdat erin gestampt werd dat wedstrijdrijden HET doel was van paardrijden. Winstpunten, winstpunten en nog meer winstpunten. Als kleine smurf ga je daar in mee.
Ik heb daar wel ook gelest bij A. de Bodt, waar ik veel van geleerd heb. Hier heb ik nu nog steeds veel aan, omdat ik een hele goede basis heb in het rechtrichten.
Heb me eigenlijk altijd verbaasd over de manier waarop men met paarden omgaat en het traditionele rijden.
Wist ik veel dat het ook anders kon, dat leer je niet tussen de anky's. :n
Ik ging op een gegeven moment steeds minder lessen, en steeds meer mn eigen zin doen.
Lekker freewheelen in de bak en zonder zadel, en spelen met mn pony.
Ponylief brak zijn been, en ik ging aan de bijrijdpaardjes.

Zo'n 2a3 jaar terug kwamen ik en de eigenaresse van het paard wat ik toen reed terrecht op de website van paard natuurlijk en toen zijn mijn ogen geopend.
Ik ben me toen flink gaan verdiepen erin en overgestapt op volledig bitloos rijden en heb me gestort op NH.
Het paard reageerde hier fantastisch op!
Nadat het bit verdween, verdwenen de ijzers vanzelf, en al gauw ook de dekens, de stal en het boomzadel.
Ook ging ik met steeds minder optoming rijden. De voorkeur ligt sindsdoen bij niet meer dan een neckrope.
Hij veranderde van ongehoorzame boef tot fijn buitenrijpaardje.
Met het paardje ben ik inmiddels gestopt, met NH niet.

Ik wil een cursus natuurlijk bekappen gaan volgen, en voor andere interessante cursussen sta ik natuurlijk ook altijd open.

En ja, ik wil dit altijd blijven doen. :j
Mijn ogen zijn geopend, en ik hoop dat er nog heel veel meer ogen geopend gaan worden.