Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DinaxUllie schreef:Dat halster word juist gebruikt voor het longeren met dubbele lijn.
Het is een fijn halster en doet geen pijn.
KDS schreef:Ik gebruik iets wat ik van Bastiaan de Regt heb geleerd, waarbij je wel moet opletten dat je de training leuk laat zijn! Ik doe dit altijd gewoon met een halster.
Als je op de volte longeert neem je vier denkbeeldige punten op de cirkel en op die 4 punten vraag je je paard om stelling naar binnen, van deze lichte druk op die punten ontspant hij en doet hij zijn hoofd omlaag dan uitdrukkelijk belonen (de druk ook niet geven op die 4 punten).
Dit kan in stap, draf en galop. Zelf voeg ik ook vaak nog wat balkjes toe en wissel ik het af met stukken rechtdoor en stukken met elkaar rennen en veel oefening als voorwaarts-achterwaarts-zijwaarts-rekken en strekken.
Kortom: veel afwisseling, tempowisseling, overgangen zodat het leuk blijft. En vooral ook af en toe gezellig meerennen.
Het komt mij altijd zo wreed over dat je je paard rondjes om je heen laat rennen terwij ljij lekker stil staat.
).
Sin schreef:laura1986 schreef:Ik vind een pessoa zelf niet nodig, met een goede kaptoom ben je gewoon klaar. (Ok, en een longeerlijn is ook wel handig)
Ik bedoel een pessoa-tuigje niet het bit.
Ik longeer nooit op één lijn.. ofwel twee ofwel geen.. en liefst nog geen.
Sin schreef:Je kan de inwerking van een kaptoom toch op geen meter vergelijken met de inwerking van een pessoa? Ik snap niet waar je de vergelijking haalt.
Bovendien kan jou paard misschien goed lopen met een kaptoom, maar hoeft dat daarom toch niet te werken voor de mijne?
laura1986 schreef:Je knoopt een longeersingel aan het halster?
Ik bedoel dus, als dat niet duidelijk was, aan welk ringetje en hoe je je longeerlijn of wat dan ook vastmaakt om stelling te vragen.
r u kidding me? laura1986 schreef:Sin schreef:Je kan de inwerking van een kaptoom toch op geen meter vergelijken met de inwerking van een pessoa? Ik snap niet waar je de vergelijking haalt.
Bovendien kan jou paard misschien goed lopen met een kaptoom, maar hoeft dat daarom toch niet te werken voor de mijne?
Zie de DVD en het boek van Bent Branderup.
Ik ben avn mening dat het paard zn spieren en botten moet gebruiken om en houding aan te nemen, zelf!, en niet door allerlei touwtjes in een houdig gehangen moet worden... Daar leert ie ook niks van? Ok, pessoa misschien nog wel, te weinig ervaring mee zelf, maat bijzet ed gaan ze toch op hangen. En dat wil je niet neem ik aan..
edit Als het met een kaptoom en 1 lijn niet lukt zou ik er eerder voor kiezen om met 2 lijnen aan de slag te gaan dan voor andere hulpstukken te kiezen. Doordat je de lijnen zelf vast hebt kun je kiezen of en hoe je wil inwerken.
Sin schreef:laura1986 schreef:Je knoopt een longeersingel aan het halster?
Ik bedoel dus, als dat niet duidelijk was, aan welk ringetje en hoe je je longeerlijn of wat dan ook vastmaakt om stelling te vragen.
r u kidding me?
Nee je vraagt stelling via het halster (touwhalster dus geen ringen) en het touw door de ring van longeersingel.
Heb gisteren trouwens getest met het Dually halster, en dubbele lijnen, werkte prima!
.
poes schreef:Ik werk graag met dubbele longe aan het kaptoom, maar ook op een simpel halster aan de enkele longe in een afgezet stukje kun je veel bereiken.
Wie denkt dat longeren paardje pesten is, mag gerust eens komen kijken hoe ik zo'n training opbouw

Arabesk schreef:Ik ben tegen longeren en al helemaal tegen bijzetten
Longeren is zeer belastend voor spieren en pezen. Beter is om je paard te leren naast een fiets of step mee te laten lopen. Kun je hem prima beweging geven zonder dat ie steeds moet draaien.
eef_007 schreef:Arabesk schreef:Ik ben tegen longeren en al helemaal tegen bijzetten
Longeren is zeer belastend voor spieren en pezen. Beter is om je paard te leren naast een fiets of step mee te laten lopen. Kun je hem prima beweging geven zonder dat ie steeds moet draaien.
waarom zou je tegen longeren zijn mijn pony vind longeren echt leuk hoor lekker werken vind die echt leuk gewoon veel afwisseling.