Longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:44

@sin: idd is het een monty halster.... en er zijn idd voor en tegenstanders van...

maar dit halster wordt over het algemeen niet gebruikt om te longeren,
en als ik naar deze link kijk is dat ook niet zo handig om te gebruiken: http://www.equihof.be/catalog/product_i ... cts_id=278
(ze zeggen dat dit halster speciaal is doordat het een duidelijk signaal geeft om te stoppen)

ik heb er nog nooit 1 IRL gebruikt, maar volgens mij kun je met dat halster behoorlijk wat druk op de neus zetten..
(bijvoorbeeld als je paard je weg trekt tijdens het longeren)

Sin

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:52

Nee, ik heb het ook nog niet gezien bij longeren.
Wel bij schriktraining bijvoorbeeld, waar je dan meteen de druk lost als het paard stilstaat.. maar zeker niet onder constante druk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:56

ze geven ook waarschuwingen dat je hem bijvoorbeeld niet in de wei om mag laten, en ook hem niet met de trainingsringen vast mag zetten, volgens mij omdat je anders de neus kan breken...

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:37

Dat halster word juist gebruikt voor het longeren met dubbele lijn.
Het is een fijn halster en doet geen pijn.
hij werkt makkelijk en is een fijn hulpmiddel.
Het is met die lijnen een verlening van je teugels.
Je kan met dit halster precies de goede druk vragen die je met een gewoon halster niet kan.
Als je een hoofdstel in doet en je maakt de lijnen vast aan het bit..
maak je met die klapperende lijnen toch een irritant gevoel in je paard zijn mond.
Dat is met dit halster totaal niet het geval.

Het halster is ook niet gemaakt om mee vast tezetten..
en het word ook gebruikt om een paard mee te corrigeren.
Beter dan een bit.
Jammer dat er mensen zijn die het niet goed gebruiken.

Dat signaal is alleen als je een hele harde ruk geeft.. en als je rijd doe je dat ook niet..
ik longeer er bijna altijd mee en mijn paard is heerlijk ontspannen en loopt lekker over de rug.
een aanrader.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:21

je hebt daar wel gelijk in dat je het kan gebruiken, maar ik ben er niet mee bekend( overigens kan je ook 'gewoon' een touwhalster voor lange lijnen gebruiken)
ook vind ik het geen aanrader voor een beginner om het zo maar te zeggen, er staat wel overal vermeld dat het toch een behoorlijke heftige uitwerking kan hebben....

ook zou ik dit gewoon nooit voor mijn eigen paard gebruiken omdat ik weet dat de inwerking van dit halster veel te groot is( het liefst zou ik hem helemaal geen halster om doen omdat hij dat gewoon veel fijner vind, maarja dat gaat niet)
als je dus weet van je paard dat zn neus/hoofd redelijk gevoellig is, dan zou ik dit halster ook afraden...

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:39

DinaxUllie schreef:
Dat halster word juist gebruikt voor het longeren met dubbele lijn.
Het is een fijn halster en doet geen pijn.

Je hebt gelijk, ik wist dat ik het toch al gezien had.. maar dan is het enkel geschikt om te werken met dubbele lijnen.
Longeren met 1 lijn zorgt -denk ik- voor ongelijke neusdruk.
En als je wil longeren met een pessoa of bijzet zal je toch ook terug moeten naar een bit. Zouden hier bitloze oplossingen voor bestaan?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:08

Ik vind een pessoa zelf niet nodig, met een goede kaptoom ben je gewoon klaar. (Ok, en een longeerlijn is ook wel handig :D )

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:18

Ik gebruik iets wat ik van Bastiaan de Regt heb geleerd, waarbij je wel moet opletten dat je de training leuk laat zijn! Ik doe dit altijd gewoon met een halster.

Als je op de volte longeert neem je vier denkbeeldige punten op de cirkel en op die 4 punten vraag je je paard om stelling naar binnen, van deze lichte druk op die punten ontspant hij en doet hij zijn hoofd omlaag dan uitdrukkelijk belonen (de druk ook niet geven op die 4 punten).

Dit kan in stap, draf en galop. Zelf voeg ik ook vaak nog wat balkjes toe en wissel ik het af met stukken rechtdoor en stukken met elkaar rennen en veel oefening als voorwaarts-achterwaarts-zijwaarts-rekken en strekken.

Kortom: veel afwisseling, tempowisseling, overgangen zodat het leuk blijft. En vooral ook af en toe gezellig meerennen.
Het komt mij altijd zo wreed over dat je je paard rondjes om je heen laat rennen terwij ljij lekker stil staat.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:37

Hoe maak je de longeerlijn of het touw vast aan een halster om stelling te vragen?

Edit typo

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:28

laura1986 schreef:
Ik vind een pessoa zelf niet nodig, met een goede kaptoom ben je gewoon klaar. (Ok, en een longeerlijn is ook wel handig :D )

Ik bedoel een pessoa-tuigje niet het bit.

Ik longeer nooit op één lijn.. ofwel twee ofwel geen.. en liefst nog geen.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:31

KDS schreef:
Ik gebruik iets wat ik van Bastiaan de Regt heb geleerd, waarbij je wel moet opletten dat je de training leuk laat zijn! Ik doe dit altijd gewoon met een halster.

Als je op de volte longeert neem je vier denkbeeldige punten op de cirkel en op die 4 punten vraag je je paard om stelling naar binnen, van deze lichte druk op die punten ontspant hij en doet hij zijn hoofd omlaag dan uitdrukkelijk belonen (de druk ook niet geven op die 4 punten).

Dit kan in stap, draf en galop. Zelf voeg ik ook vaak nog wat balkjes toe en wissel ik het af met stukken rechtdoor en stukken met elkaar rennen en veel oefening als voorwaarts-achterwaarts-zijwaarts-rekken en strekken.

Kortom: veel afwisseling, tempowisseling, overgangen zodat het leuk blijft. En vooral ook af en toe gezellig meerennen.
Het komt mij altijd zo wreed over dat je je paard rondjes om je heen laat rennen terwij ljij lekker stil staat.

Ik stap altijd heel vlot mee, en ik beeld ook soms uit wat hij moet doen.. (ja ik maak me soms redelijk belachelijk :D).
Ik maak een huppel als hij in galop moet gaan. Ik maak me kleiner als hij moet vertragen..
Sommige dagen doe ik wat minder , de andere dag ren ik mee :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:40

Sin schreef:
laura1986 schreef:

Ik bedoel een pessoa-tuigje niet het bit.

Ik longeer nooit op één lijn.. ofwel twee ofwel geen.. en liefst nog geen.

Ik ook. Met een goed kaptoom kun je je paard gewoon goed laten lopen. Geen meters stiekspul voor nodig.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:24

Je kan de inwerking van een kaptoom toch op geen meter vergelijken met de inwerking van een pessoa? Ik snap niet waar je de vergelijking haalt.
Bovendien kan jou paard misschien goed lopen met een kaptoom, maar hoeft dat daarom toch niet te werken voor de mijne?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:28

laura1986 schreef:
Hoe maak je de longeerlijn of het touw vast aan een halster om stelling te vragen?

Edit typo

Met een longeersingel?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:08

Je knoopt een longeersingel aan het halster?
Ik bedoel dus, als dat niet duidelijk was, aan welk ringetje en hoe je je longeerlijn of wat dan ook vastmaakt om stelling te vragen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:11

Sin schreef:
Je kan de inwerking van een kaptoom toch op geen meter vergelijken met de inwerking van een pessoa? Ik snap niet waar je de vergelijking haalt.
Bovendien kan jou paard misschien goed lopen met een kaptoom, maar hoeft dat daarom toch niet te werken voor de mijne?

Zie de DVD en het boek van Bent Branderup.
Ik ben avn mening dat het paard zn spieren en botten moet gebruiken om en houding aan te nemen, zelf!, en niet door allerlei touwtjes in een houdig gehangen moet worden... Daar leert ie ook niks van? Ok, pessoa misschien nog wel, te weinig ervaring mee zelf, maat bijzet ed gaan ze toch op hangen. En dat wil je niet neem ik aan..
edit Als het met een kaptoom en 1 lijn niet lukt zou ik er eerder voor kiezen om met 2 lijnen aan de slag te gaan dan voor andere hulpstukken te kiezen. Doordat je de lijnen zelf vast hebt kun je kiezen of en hoe je wil inwerken.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:32

laura1986 schreef:
Ik bedoel dus, als dat niet duidelijk was, aan welk ringetje en hoe je je longeerlijn of wat dan ook vastmaakt om stelling te vragen.

:D r u kidding me?
Nee je vraagt stelling via het halster (touwhalster dus geen ringen) en het touw door de ring van longeersingel.

Heb gisteren trouwens getest met het Dually halster, en dubbele lijnen, werkte prima!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:35

laura1986 schreef:
Sin schreef:

Zie de DVD en het boek van Bent Branderup.
Ik ben avn mening dat het paard zn spieren en botten moet gebruiken om en houding aan te nemen, zelf!, en niet door allerlei touwtjes in een houdig gehangen moet worden... Daar leert ie ook niks van? Ok, pessoa misschien nog wel, te weinig ervaring mee zelf, maat bijzet ed gaan ze toch op hangen. En dat wil je niet neem ik aan..
edit Als het met een kaptoom en 1 lijn niet lukt zou ik er eerder voor kiezen om met 2 lijnen aan de slag te gaan dan voor andere hulpstukken te kiezen. Doordat je de lijnen zelf vast hebt kun je kiezen of en hoe je wil inwerken.

Ik heb toch nooit over een bijzet gesproken? :?
Ik ben ook helemaal niet van plan om daar mee te gaan werken.

Ik werk zowel met dubbele lijnen als met pessoa trouwens.

En longeren met 1 lijn doe ik nooit, want daarmee trek je je paard scheef.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:52

Ik noem de bijzet ook maar als een hulpteugel waarvan ik werking zeer twijfelachtig vind.
Als je sowieso met twee lijnen werkt, dan kun je toch gewoon uit de voeten met een kaptoom of iets vergelijkbaars?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:55

Sin schreef:
laura1986 schreef:

:D r u kidding me?
Nee je vraagt stelling via het halster (touwhalster dus geen ringen) en het touw door de ring van longeersingel.

Heb gisteren trouwens getest met het Dually halster, en dubbele lijnen, werkte prima!

Ah zo een touwhalster. Ik snappum. Ik vind zoiets voor stelling vragen niet fijn, omdat je touw aan de onderkant van het hoofd zit. Ik zie paarden hun hoofd dan eerder wat scheef houden dan dat ze stelling nemen. Maar als je dat wel vind werken, ga je gang zou ik zeggen ;) .

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:46

Ik werk graag met dubbele longe aan het kaptoom, maar ook op een simpel halster aan de enkele longe in een afgezet stukje kun je veel bereiken.

Wie denkt dat longeren paardje pesten is, mag gerust eens komen kijken hoe ik zo'n training opbouw :D

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:19

poes schreef:
Ik werk graag met dubbele longe aan het kaptoom, maar ook op een simpel halster aan de enkele longe in een afgezet stukje kun je veel bereiken.

Wie denkt dat longeren paardje pesten is, mag gerust eens komen kijken hoe ik zo'n training opbouw :D

Mag ik komen kijken? :D

(niet omwille van pesten, maar ben gewoon curieus nu :p)

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:10

Arabesk schreef:
Ik ben tegen longeren en al helemaal tegen bijzetten :(

Longeren is zeer belastend voor spieren en pezen. Beter is om je paard te leren naast een fiets of step mee te laten lopen. Kun je hem prima beweging geven zonder dat ie steeds moet draaien.

waarom zou je tegen longeren zijn mijn pony vind longeren echt leuk hoor lekker werken vind die echt leuk gewoon veel afwisseling.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:07

Ehm, dat staat eronder :o? ?

;)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:04

eef_007 schreef:
Arabesk schreef:
Ik ben tegen longeren en al helemaal tegen bijzetten :(

Longeren is zeer belastend voor spieren en pezen. Beter is om je paard te leren naast een fiets of step mee te laten lopen. Kun je hem prima beweging geven zonder dat ie steeds moet draaien.

waarom zou je tegen longeren zijn mijn pony vind longeren echt leuk hoor lekker werken vind die echt leuk gewoon veel afwisseling.

Interpunctie zou handig zijn ...