Wentijd bitloos hoofdstel..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:13

Er is een site waar je bitloze hoofdstellen kunt bestellen en uitproberen. Ik zal eens kijken of ik die voor je kan vinden ...

edit: gevonden! www.bitloos.nl (bruikleen service)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:15

Silence schreef:
Ik ben wel erg geinteresseerd in de sidepull.
Ook die eerder genoemd werd.

Ga eens kijken of ik daar iets mee kan regelen, ergens passen of iets.
Voordat ik wederom met een bitloos hoofdstel zit waar ik niks mee kan.
Deze kan helaas niet terug, ik heb gaatjes bij moeten maken.

Tja, jammer dat ik een maat full heb, anders had je hem meteen mogen lenen..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:16

Bedankt voor beide aanbiedingen.
Cob wil ooit nog weleens lukken, maar full helaas niet.

Birgit__

Re: Wentijd bitloos hoofdstel..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:20

Mijn pony ging de eerste keer ook erg schudden met z'n hoofd met een bitloos hoofdstel. Dat kwam omdat ik hem iets te laag op de neus had liggen. (boven stuk van neusriem) Dat geeft zo'n druk dat het vervelend word. Dus hoofdstel wat omhoog gedaan, en nu rijd ie veel beter.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:26

Ik denk dat de kans zeer klein is hoor Silence dat het niet werkt een marylot sidepull.
Dat aangezien het hetzelfde is als een halster.. Ik denk echt dat de kans zeer, zeer klein is.

Ik weet niet als je gaat bestellen of je ook biothane teugels wil bestellen, maar ik heb een paar in zeer goede staat, look a like leer waar ik niet zo veel voor hoef te hebben.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:28

Als het echt als een halster is, verwacht ik hier inderdaad ook geen problemen mee.
Zijn het zwarte teugels?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:07

Ja zwart met messing musketon. :j
Voor de dressuur zijn ze wat lang aangezien het natuurlijk enduranceteugels zijn eigenlijk.
Ze zijn wel heel makkelijk netjes in te korten, netjes afknippen, gaatje in branden en klaar ben je.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:42

Ik stuur je even een pb. ;)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:55

Er zijn ook webwinkels waar je een bitlooshoofdstel op proef mag hebben. Je betaalt daar 10 euro voor, maar als je het hoofdstel besluit te kopen, krijg je wel 10 euro korting. Misschien op die manier eens een ander hoofdstel proberen? Dan kun je deze evt. via marktplaats oid verkopen? Dan weet je in ieder geval wel of het iets is!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:23

Ja, met een beetje geluk is ie al verkocht.
Paardje vind hem duidelijk niet fijn. Wilde net nog een keer passen, maar hij wilde hem niet eens meer om.
Das het voordeel van Silence, die is daar super eerlijk in.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:27

Het kruislingse systeem snoert als het ware het hele paardenhoofd in. Heb je net als jij een gevoelig typje dan gaat dat niet werken. Persoonlijk vind ik het ook zeker geen vriendelijk bitloos hoofdstel omdat het overal druk geeft. Ga voor een hoofdstel dat niet op zoveel plaatsen druk geeft, net zoals je halster ook niet deed.Er aan laten wennen zou ik niet doen, ze geeft nu duidelijk aan dat ze dit niet fijn vind.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:28

Nee, daarom. Deze komt niet meer om.
Ben nu wat aan het rondkijken voor zo´n sidepull aangezien hij op een halstertje zo heerlijk liep.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:38

kazary schreef:
Het kruislingse systeem snoert als het ware het hele paardenhoofd in. Heb je net als jij een gevoelig typje dan gaat dat niet werken. Persoonlijk vind ik het ook zeker geen vriendelijk bitloos hoofdstel omdat het overal druk geeft. Ga voor een hoofdstel dat niet op zoveel plaatsen druk geeft, net zoals je halster ook niet deed.Er aan laten wennen zou ik niet doen, ze geeft nu duidelijk aan dat ze dit niet fijn vind.

Het kruislingse hoofdstel van de ruitersportshop snoert niet het hele hoofd in! Dat is wel zo bij Dr Cook hoofdstel, daar komt het kruislingse al van bovenaf, maar bij dit hoofdstel zijn alleen de teugels kruislings onder de kin.

Dat er overal op het hoofd druk is, kan voor sommige paarden vervelend zijn, maar maakt ook dat dit wel een van de meest veilige hoofdstellen is in geval van nood, omdat je veel meer te zeggen hebt als je een noodrem nodig hebt, zonder dat je daarmee het paard echt pijn doet.

De druk wordt hier ook over het hele hoofd verdeeld, terwijl deze bij een sidepull vooral op het neusbeen is.

Maar voorop staat uiteraard of je paard een bepaald hoofdstel accepteert.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:48

Nou een heel hoofd insnoeren of dat geen pijn doet? Als haar paard het als prettig zou ervaren zou die wel anders reageren. Het is wel degelijk een pijnprikkel die hij ervaart en dan heeft ze niet eens een noodrem druk gebruikt. En dan niet eens helemaal insnoeren. Dan merk je wel dat het zo vriendelijk niet is, maar veel paarden te lief en het pikken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:50

Ja en dan mag ik me heel gelukkig prijzen, dat mijn paardje het gelukkig zelf aangeeft.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:54

Heel gelukkig. Deden meer paarden dat maar. (al zullen dat er vast meer doen, maar als je het als ruiter dan niet wilt zien kom je nog nergens natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:54

Wat een paard prettig of niet-prettig vindt, is heel persoonlijk. Net als dat jij misschien skinnyjeans prettig vindt zitten, en ik liever een wat wijdere en luchtigere broek draag.

Voordeel van "meer" om het hoofd, is dat de druk beter meer verdeeld wordt als de ruiter om wat voor reden dan ook meer contact neemt.
Het ene paard vindt dat best, het andere wordt er kriegel van of vlucht zelfs.

Mijn fjord vindt alles best (zolang er maar een appeltje in de bak ligt als ze klaar is natuurlijk ;) ) maar mijn arabier vond het vreselijk als z'n hoofd ingesnoerd zat, die had graag een losjes touwhalstertje.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:55

Nee das waar. Maar ik ga in ieder geval niet gewoon doorrijden als hij zijn ongenoegen laat zien.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:58

Ik zou persoonlijk ook niet voor een hackamore gaan, ik heb gehoord dat die dingen (ben even het goede woord kwijt, maar die metalen dingen die naast de neus zitten en voor de druk zorgen.. :S) tijdens het rijden nog al eens willen gaan 'klapperen', wat voor het paardje nogal irritant en soms zelfs erg eng is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:01

Ik rij al járen (ook) met hackemores en heb daar nog nooit last van gehad, met geen enkel paard :?
Is een beetje broodje Aap, net als het hele neusbreek-verhaal...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:06

Precies! Want ook met een bitloos hoofdstel kun je waardeloos en hardhandig rijden ... zelfs met alleen een halster kan dat nog!

Zoals ik al zei, kijk naar wat je paard prettig vindt als uitgangspunt en wees jezelf verder bewust van hoe jij zelf met de teugels omgaat. Rijd je met constante druk of met losse teugel, hoe stuur je ...?

Bitloos rijden is in dat opzicht wel enigszins confronterend, omdat een paard minder vanzelf dingen doet dan wanneer hij daartoe aangezet wordt door een pijnprikkel van het bit in zijn mond. Bitloos laat je zien dat je duidelijke hulpen, en op de juiste plaats en manier, moet geven!

Dus in bepaalde mate moet niet alleen je paard wennen aan bitloos, maar jijzelf ook! ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:07

Ik zou inderdaad een sidepull proberen, dit lijkt volgens mij het meest op een halster van de verschillende bitloze optomingen. Hopelijk reageert hij daar wel goed op!

Kazary, omdat het kruislingse hoofdstel dat onder de kaken door loopt de druk verdeeld over het hele hoofd wordt de totale druk over een groter oppervlak verdeeld waardoor het minder piekbelasting geeft. Onvriendelijk zou ik het absoluut niet noemen. En dat aansnoeren, die opmerking hoor ik zo vaak en vind ik zo onlogisch, je rijdt toch niet met zoveel druk op je teugels dat je hoofdstel gaat aansnoeren?? Mijn paard is zeker weten een gevoelig type, en ze reageert prima op het systeem :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 11:08

Ik ga inderdaad voor een sidepull denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:11

Ik vind dat wel het duidelijkste systeem voor een paard.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:56

De druk wordt inderdaad verdeelt, maar het geeft wel een beklemd/ opgesloten gevoel. Ik heb er ook mee gereden maar het paard reageerde er ook niet fijn op. Na een kwartier ging het wel, maar dat is omdat hij dan braaf is voor mij.
Hackamore met brede neusriem en leren kinriem rij ik zelf wel fijn mee moet ik zeggen. Paard geeft daar niets aan in de zin van niet prettig. Er klappert niets en als je het hoog genoeg hangt moet je wel erg lomp zijn om wat te breken.
MYler bitje (ja wat anders) vind hij ook fijn.