'beroemde' bitloze wedstrijdruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:08

randalinpony schreef:
Lukt mij ook nog wel zonder. :D :Y) (maar ik word nog weleens unaniem door de andere gebruikers van het naturalforum gebannen.... :+ )

}> Volgens mij zijn wij het weer eens helemaal eens :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:10

Zeg jullie standpunt is duidelijk hoor. Maar verwacht nou niet op dit deel van het forum dat je veel berijkt. Alles kan, koffiekan, theekan etc. Maar een bitloze optoming blijft iig weg uit de mond, wel zo prettig.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:17

Soms kan ik het inderdaad niet laten: proberen te bereiken dat mensen voor zichzelf nadenken, en hun eigen paard als uitgangspunt nemen in plaats van allerlei leveltjes te doorlopen (een paard africhten is geen computerspelletje spelen) of goeroes te volgen.

Mission Impossible, nee. Er zijn zat mensen hier die niet zo zwartwit denken. En als hun mening van de mijne afwijkt, prima - want dan is daar ook over nagedacht en uiteindelijk is het hún paard.

Maar ik zal je topic niet verder vervuilen hoor. :)

laura1986

Re: 'beroemde' bitloze wedstrijdruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:19

Het is mijn topic niet eens.. En je kunt het natuurlijk ook moeilijker maken dan het is. Waarom zou je wel een bit gebruiken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:20

laura1986 schreef:
Zeg jullie standpunt is duidelijk hoor. Maar verwacht nou niet op dit deel van het forum dat je veel berijkt. Alles kan, koffiekan, theekan etc. Maar een bitloze optoming blijft iig weg uit de mond, wel zo prettig.

Ik kan je met zekerheid vertellen dat mijn paard haar trensje verkiest boven de hackamore, dus zij is het niet per definitie met jou eens }>
Wat een prettige optoming is, hangt voor een groot deel af van de individuele wensen van het paard en in hoeverre de ruiter daar mee om kan gaan. Zo lang je vast blijft houden aan zwart/wit denken, zul je nooit de signalen van je paard goed kunnen interpreteren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:24

Zijn we het weer eens. :D

En nu echt tijd om stallen te mesten.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:28

:D :D Hahahaa moest hier toch wel hard om lachen:
Waratje schreef:
Bij de endurance en TREC kan het wel tot hoog niveau, maar dat zijn over het algemeen genomen volstrekt onbekende ruiters (voor het grote publiek, dus) :+

Ik ben dus nieteens beroemd, en ik was nog wel bokt-voorpaginanieuws ;( :D :D hihi!

Ik rij met een van onze pony's Cylame bitloos TREC, werden in 2007 NK. Ben toch weer een beetje overgestapt naar met bit, omdat het in de hindernissen beter/preciezer stuurbaar is en je alle onderdelen met dezelfde optoming (hoofdstel, zadel, bit) moet rijden.
(bitloze) foto van het NK een paar maanden later op een poster van een andere wedstrijd: http://www.trec-eu.eu/posters/zutendaal.jpg

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:39

Troost je, Merens, ik ken je wel.... :(:)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:21

Imke Schellekens-Bartels rijdt voor de training ook af en toe bitloos. :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:30

Waratje schreef:
laura1986 schreef:

Ik kan je met zekerheid vertellen dat mijn paard haar trensje verkiest boven de hackamore, dus zij is het niet per definitie met jou eens }>
Wat een prettige optoming is, hangt voor een groot deel af van de individuele wensen van het paard en in hoeverre de ruiter daar mee om kan gaan. Zo lang je vast blijft houden aan zwart/wit denken, zul je nooit de signalen van je paard goed kunnen interpreteren.

Even offtopic verder: Met bit is voor mij de alleraller laatste optie, en gezien er zoooooveel andere mogelijkheden zijn, geloof ik niet dat ik het bit ooit echt nodig ga vinden voor mijn pony. Je noemt wel twee hele specifieke optomingen voor jou paard, en vergelijkt hierdoor appels met peren. Er is vast wel een bitloze optoming die wel fijn is voor je paard.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:35

Waratje schreef:
laura1986 schreef:

je mag het proberen.
mijn paard met trensje rijden, moet jij die spanning eens voelen, die kaak gaat op slot, (ja ook bij normaal gebruik)
hij gaat duwen en hangen. okai, zo erg is het ook weer niet, maar het verschil met dat en een hack is levensgroot.

met de hackamore heb ik geen spanning, een ontspannen paardje wat lekker sjouwt en keihard voor je wil werken.
met een trensje, en geloof me ik heb in 4 jaar veel geprobeerd wat hij wou accepteren, het is gewoon veel minder, hij is dan alleen gefocust op dat bit, en vooral hoe hij er onderuit komt.

als je weet wat je doet, en je gewoon je handen stil kunt houden is een hackamore zeker geen marteltuig, ik heb gewoon de korte scharen, en de neusriem mooi hoog, en alles onderlegd met bont.

voor mij was het duidelijk, mijn paard vond dit echt een oplossing.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:01

moonprayer schreef:
Waratje schreef:

je mag het proberen.
mijn paard met trensje rijden, moet jij die spanning eens voelen, die kaak gaat op slot, (ja ook bij normaal gebruik)
hij gaat duwen en hangen. okai, zo erg is het ook weer niet, maar het verschil met dat en een hack is levensgroot.

met de hackamore heb ik geen spanning, een ontspannen paardje wat lekker sjouwt en keihard voor je wil werken.
met een trensje, en geloof me ik heb in 4 jaar veel geprobeerd wat hij wou accepteren, het is gewoon veel minder, hij is dan alleen gefocust op dat bit, en vooral hoe hij er onderuit komt.

als je weet wat je doet, en je gewoon je handen stil kunt houden is een hackamore zeker geen marteltuig, ik heb gewoon de korte scharen, en de neusriem mooi hoog, en alles onderlegd met bont.

voor mij was het duidelijk, mijn paard vond dit echt een oplossing.

Dat kan inderdaad heel goed zo zijn, zoals ik volgens mij toch duidelijk schrijf. Mijn merrie heeft andere voorkeuren dan jouw paard, is niets mis mee, is niets geks aan, is ook geen enkel probleem. Jij bent erachter gekomen dat jouw paard een trensje vreselijk vindt en een hack wel fijn, mooi dat je dat dan ook doet +:)+
Alleen mijn paard heeft een compleet andere mening en die krijgt dus bij hoge uitzondering een hack om en dressuren we vrolijk met een trensje. Buitenritten doen we normaal gesproken met een touwhalster, vindt ze buiten weer prettiger dan dat trensje en ze is er goed genoeg mee te sturen, alleen kan ze in de lente soms iets te enthousiast worden en dan kan ik eens voor de hack kiezen en dan wel die met de lange scharen, die hangt stabieler. De hack met korte scharen vindt ze bijzonder irritant wiebelen. Dit heeft allemaal niets te maken met handen stilhouden of zoiets (dat moet je namelijk met iedere optoming), maar gewoon een persoonlijke voorkeur van het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:09

Waratje schreef:

Je slaat de spijker op zijn kop. Zou dat de reden zijn dat er zo weinig wedstrijdruiters bitloos rijden? Puur omdat een paard niet zo moeilijk doet over een trens en die barriere in ons hoofd zit?

Het wordt zo vaak aangekaart: een bit is zo hard als de handen die het hanteren. Soms is het even zoeken naar het geschikte bit. Wie die zoektocht niet wil afleggen en meteen naar bitloos grijpt slaat in mijn ogen een stukje over.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:28

Cassidy schreef:
Je slaat de spijker op zijn kop. Zou dat de reden zijn dat er zo weinig wedstrijdruiters bitloos rijden? Puur omdat een paard niet zo moeilijk doet over een trens en die barriere in ons hoofd zit?

Het wordt zo vaak aangekaart: een bit is zo hard als de handen die het hanteren. Soms is het even zoeken naar het geschikte bit. Wie die zoektocht niet wil afleggen en meteen naar bitloos grijpt slaat in mijn ogen een stukje over.

Wedstrijdruiters rijden vaak met bit omdat de regels nou eenmaal een bit voorschrijven. En als je dat netjes doet zullen de meeste paarden daar ook geen problemen mee hebben. Het is ook de gewone praktijk bij veel mensen om een paard in te rijden met bit, als het paard daar geen problemen mee heeft, waarom zou je dan iets anders pakken. Maar dat kun je net zo gemakkelijk omdraaien: als je bitloos wilt rijden en de eerste optoming die je uitprobeert werkt niet goed, is het dan "bitloos" dat fout is, of alleen die specifieke optoming? Moet je na één ongeschikte bitloze optoming maar direct overstappen op een bit? Ook daar kun je diezelfde zoektocht afleggen :P
Voor mij hoeft een paard niet per definitie met een bit te worden gereden, maar ook niet per definitie bitloos. Het enige wat ik belangrijk vind is dat mensen bewust kijken naar wat het paard over de optoming zegt en daarbij rekening houden met hun eigen (on)kunde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:33

Cassidy, 'een bit is zo hard als de handen...' daarmee zijn de ándere nadelen die kleven aan een bit nog niet vervallen. Dat zijn nadelen die óók optreden als je helemaal niet aan het bit zit: De beïnvloeding van de ademhaling.

In de dressuur rijdt nog niemand bitloos op wedstrijden, eenvoudigweg omdat het niet mag.

In de drafsport mag het niet...

In de rensport mag het niet...

Als je naar internationale endurancewedstrijden kijkt, zie je dat er heel veel bitloos rijden.

In de springsport zie je het soms.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:29

Waratje schreef:
.

aj aj aj
ik moet toch mijn excuus aanbieden, ik las het compleet verkeerd ^^
ik las "Ik kan je met zekerheid vertellen dat een paard haar trensje verkiest boven de hackamore"

ooh wat stom :P
Soms ben ik een beetje beeldbuis dislectisch, denk ik.. :o

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:36

Cassidy schreef:
Waratje schreef:

Dat is wat mij betreft dus echt de omgekeerde wereld! Eerst bitloos!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:13

moonprayer schreef:
aj aj aj
ik moet toch mijn excuus aanbieden, ik las het compleet verkeerd ^^
ik las "Ik kan je met zekerheid vertellen dat een paard haar trensje verkiest boven de hackamore"

ooh wat stom :P
Soms ben ik een beetje beeldbuis dislectisch, denk ik.. :o

Het gebeurt de besten onder ons wel, hoor, dat je wat leest wat er niet staat. 8-)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:27

als je toch de sport in wilt ben je wel genoodzaakt om te kijken of een paard gewoon goed kan lopen mét bit.
en veel paarden lopen ook wel prima met een bitje.

ik hoop dat de nieuwe bitloze regels van de knhs er snel komen,

veel mensen denken er geen eens bij na dat he took zonder bit kan, een bit hoort erbij net als een zadel. of paardrijlaarzen.
ik ben ook alleen maar op bitloos terrecht gekomen omdat mijn paard het écht niet accepteerd.

maar 100 andere die lopen er wel gewoon mee.

mijn instructriece is grand prix en heeft nu al heel lang geen wedstrijden meer gereden omdat ze met stang en trens moet, terwijl haar paard zó veel fijner loopt op een gewoon trensje, dat vind ze dan ook weer niet eerlijk voor hem.

en zij zegt zelf dat ze wel bitloo sheeft geprobeerd met hem, maar dan mist ze gewoon die hele precieze verfijnde afstemming, nou dat kan ik me voorstellen dat je dat op dat niveau wel mist.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:29

ohja, om op het topic terug te komen, die ene man die spottie aanwees. heb ik wel een andere beelden van gezien.

niet zo prettig, en al helemaal niet bitloos.
die paarden zijn niet bitloos opgevoed.
maar met heel veel "hulp" middelen... waardoor ze het ook bitloos niet anders durven te doen heb ik meer het idee.

ik durf ook niet met zekerheid te zeggen of het die ruiter was, maar ik herken het wel ontzettend.
weet ook nie tmeer waar ik die nare foto's/ filmpjes heb gezien. waren stiekem genomen door een stagair geloof ik.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:47

Laura 1986;

Citaat:

Laat ik nou altijd groene paarden eerst op halster/neusriem rijden... :D

En totdat ze terugkomen op mijn stem/zithulpen en weten dat linksaf ook echt linksaf betekent, en niks anders, komt er geen teugel aan het bit hoor....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:04

randalinpony schreef:
Laura 1986;

Citaat:

Laat ik nou altijd groene paarden eerst op halster/neusriem rijden... :D

En totdat ze terugkomen op mijn stem/zithulpen en weten dat linksaf ook echt linksaf betekent, en niks anders, komt er geen teugel aan het bit hoor....

Ik denk dat dit in veel gevallen een hoop stress en narigheid spaart, hoewel ik persoonlijk liever bij langzaam wennen aan het bit en druk op het bit begin en dan erop stap (nadat werk aan de longe en dubbel longe etc bekend is..)