Joceline schreef:Om dan maar een zweep er bij te gaan gebruiken vind ik al helemaal niks. Dat is gewoon dwingen en dreigen om harder te gaan lopen maar dan gaat het paard vliegen en rennen en doen zonder dat je contact hebt met de voorkant zodat je hem niet uit elkaar laat vallen. Soort dreiging die steeds achter de kont hangt..ja dan zou ik ook gaan lopen!
Bitloos en met bit zijn allebei even schadelijk als het verkeerd gebruikt wordt..dat is nu zo langzamerhand wel duidelijk. Het bit doet niets..de ruiterhand bij beiden! Je zegt dat als de benen naar voren gaan het zagen veroorzaakt..hieruit blijkt weer dat je niet (goed) met de pessoa gewerkt hebt..de lijnen hebben niks met de loop van het paard te maken en storen het paard hier ook niet in. Ik zal als ik jou was eens goed verdiepen in de werking. De pessoa verkrijgt wel aanleuning omdat het precies of zelfs beter de ruiterhand nabootst, soepel als een veer. De pessoa werkt juist beter dan mensen die grof zijn in de handen of mensen die ongemerkt toch hun teugels strakker trekken of juist laten verslappen. Als je paard goed aan de pessoa loopt loopt het paard nageeflijk, de touwtjes hangen dan in boogjes.
Eerst krijg je een goede aanleuning, dan hangen de touwtjes weer los, wat is het nou precies
een zweep is niet om mee te slaan maar een verlenging van je hand, die je in kan zetten op precies het juiste moment.Met een passoa heb je toch echt een directe verbinding van het achterbeen met de mond (of neus). Denk je nou echt dat een paard dat z'n achterbeen niet mee krijgt hier beter van gaat lopen? hij voelt dan gewoon druk in z'n mond en zal gewoon z'n hals afbuigen. Wat is denk je gevoeliger en zal eerder meegeven: de huid op z'n achterbeen of z'n gevoelige mond?
Een passoatuig heb je zelf geen enkele invloed op. Als je paard zich lekker ontspant en vwnw zich probeert uit te strekken, trekt hij zichzelf aan z'n achterbeen en dus weer in de mond. Ook als het paard even niet in balans is met een achterbeen, wordt het gelijk afgestraft in de mond.
(Als je dan perse zo'n constructie moet maken, neem dan een elastische bandage achter de achterhand en een chambon aan de voorkant, die laat je paard tenminste volledig vwnw strekken. Dan heb je allebei, maar er zit tenminste geen verbinding tussen achterbeen en mond
)
laat maar, deze discussie is een beetje eindeloos, als jij het effect prachtig vindt, dan vind ik dat prima. Hoop alleen dat andere mensen een beetje gaan nadenken over de werking en inwerking van zulke hulpteugels, zoveel leuker en fijner als het gewoon zonder kan: