Overgaan naar bitloos zonder hoge kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:34

Ik zou ook voor een touwhalstertje gaan, is ook prima langdurig te gebruiken en helemaal niet duur. Ik snap dat je eerst wat wil proberen, maar een touwhalstertje volstaat prima. Ik heb ook een pittig paard die niet graag een bit in had, ben hem bitloos gaan rijden, eerst alleen touwhalster, ging prima, later ook nog een bosal geprobeerd (wel duur), maar gaat ook heel fijn.

Dani

Re: Overgaan naar bitloos zonder hoge kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 23:05

Ok, kom ik er dus nu pas achter dat de eigenaresse nog een touwhalstertje heeft liggen. Stom, stom. :P

Nog één vraagje dan - hoe kan ik dit het beste uitproberen? Ze is namelijk nogal nerveus en voorwaarts, en hoewel ik aan de ene kant wel geloof dat het bij haar goed zal werken, ben ik toch huiverig voor de 'wat als...' gedachtes. Moet ik gewoon maar proberen en hopen dat het goed gaat, of kan ik dit anders opbouwen?

En op wat voor manieren kan ze mijn hulp 'ontwijken' (zoals met een bit het vastpakken)?

Vandaag was ook weer héél duidelijk dat ze een bit echt niets vind, ze wil 'm niet in en wil 'm niet uit, en hoe meer ik met de teugels doe (terwijl ik echt een hele rustige hand heb), hoe drukker zij wordt. Ik hoop dus echt dat dit een verschil gaat maken..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:08

gewoon je touwhalster als eerst om doen, en daar overheen jegewone hoofdstel,of alleen je bakstukken met bit.
misschien voel je je dan wat veiliger als je je bit bij de hand hebt.

en eerst oefenen op de grond,of ze kan wijken voor druk, want dat is met bitloos rijden.. ook wel met bit hoor maar metbitloos merk je dat toch meer. en dan vanuit stilstand links en rechtsom buigen.
dan stappen en weer halthouden
alles op touwhalster he, je bit los laten. Als ze dat doet dan kun je denken na ze kan t, en dan ga je lekker rijden, alsof er niks aan de hand is!!:)
succes!

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:19

Ik heb eerst grondwerk gedaan, dan ben je al fijn met je paard aan het werk en krijg je wederzijds vertrouwen.
De allereerste keer had ik ook wel zoiets van: hoe kan hem nu houden, als er iets gebeurt. Maar geheel ten onrechte, hij was veel meer ontspannen, juist omdat hij dat bit níet inhad. En controle bleef gewoon. Veel succes!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 23:30

Dat bit wil ik er juist uithebben, omdat ik het idee heb dat daar voor een deel het probleem ligt qua nervositeit en fel reageren op de teugels. Dus uitproberen mét bit is niet zo'n goed plan, denk ik.
Hoe kan ik dat het gemakkelijkst doen, met halstertouw of gewoon met de teugels in m'n hand?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:32

eerst met halstertouw , en daarna met je teugels er aan, of twee halstertouwen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 16:29

Touwhalster bleek een CRB, en te groot, helaas. Had het wel even omgedaan, het wijken voor druk principe ging goed maar ik had het gevoel dat halthouden een probleem zou zijn, omdat ze nauwelijks reageerde als ik druk aan beide kanten gaf.

Als iemand toevallig uit mijn omgeving komt en bitloze optomingen heeft die uitgeprobeerd mogen worden, ik houd me aanbevolen! :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 23:13

Ok, wil hier toch nog even op doorgaan omdat ik niet meteen een nieuw topic wil maken.

Vandaag ook gefilmd, en ook daar is duidelijk te horen dat zodra ik de teugels aanneem, het paard met haar tanden gaat 'klapperen'. Ik merkte eerst ook al dat als zij er vandoor wil gaan en ik de teugels aanneem, ze in eerste instantie nóg harder gaat, echt als reactie op de teugels/het bit.

De eigenaresse heeft meer zoiets van..ach, niet zo aanstellen, gaat wel over als ze leert dat jij (ik dus) met een zachte hand rijd. Maar ik wil toch bitloos proberen.

Ik weet niet wat ik het beste kan doen. Ik ga nu geen (duur) hoofdstel aanschaffen voor een paard wat misschien over een maand weggaat. Ik wil ook niet een maand zo doorrijden terwijl me eigenlijk schuldig erover voel. En als ik een hoofdstel aan zou schaffen, zou ik niet weten welke.

Iemand laten komen met alle optomingen, zou mij vanwege de afstand rond de 100 euro gaan kosten en dat kan ik nu niet even missen (kan wel, maar heb dan geen geld over voor de optoming zelf dus heeft het geen nut).

Ik had het idee dat ze met die CBR niet goed reageerde op die druk op de neus, en voordat ik iets probeer moet ik wel redelijk zeker weten dat ze er niet zonder enige rem vandoor kan schieten. Een bit remt ook niet altijd, weet ik, maar daar reageert ze -uiteindelijk- wel op, en die (bijna)zekerheid moet ik hebben. Is de kans groot dat ze veel beter zou reageren als-ie niet te groot zou zijn en als ik erop zit? Zo niet, wat is een mogelijk alternatief wat werkt volgens het 'wijken voor druk' principe (omdat ze dat wel goed leek/lijkt te snappen), maar waarbij de rem iets trefzekerder is? Of kan de eigenaresse gelijk hebben, en stopt ze als ik er wat langer op rijd en ze weet dat ik echt niks raars met dat bit ga doen?

Alle advies is welkom, ik weet even niet wat de beste oplossing is.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:30

Hoe reageerd het paard als de eigenaar er op rijdt?

Als het paard nu ook al (bijna) niet te houden is dan heb je denk ik niet veel te verliezen en dan zal ik er gewoon opgaan met een bitlooshoofdstel. Lekker rijden in de bak want daar kan het niet zo heel veel kwaad als het paard de kolder in de kop heeft.

Ik rijd mijn paard ook bitloos. met bit is hij niet te houden heel erg sterk en ik had er weinig over te vertellen.
Toen ben ik van de een op de andere dag bitloos gaan rijden.
Het ging super goed ik heb in de loop van de tijd wel verschillende hoofdstellen geprobeert.
nu rij ik met een touwhalster en af en toe met een neckrobe.
Dus gewoon proberen baad het niet dan schaat het niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:40

Is er wel gekeken naar haar gebit?
En heb je weleens verschillende bitjes geprobeerd, kan ook al schelen!

Als je bitloos wilt proberen zou ik toch even of een touwhalster kopen (ben je incl verzenden nog geen 10euro kwijt zo te lezen bij FahyaFemke).
Ik heb zelf een leren halster aangeschaft voor onze welsh om als sidepull uit te proberen, deze had goede ringen aan de zijkant waar ik de tuegels aan kon bevestigen. Kostte maar 15euro ongeveer.

zowel bij aanschaf van een touwhalster of een goed rijhalster heb je er daarna altijd nog wel wat aan, genoeg paarden waarvoor je het na verkoop van het paard evt nog kunt gebruiken immers!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 15:36

Gebit is nagekeken, was niks mis mee. De eigenaresse wil er nu niet op - ik heb het paard net wat rustiger en meer ontspannen, en ze is bang dat zij dat teniet doet omdat zij veel zenuwachtiger rijdt dan ik.

Ze heeft nu 2 verschillende bitten ingehad ja, bij allebei deed ze hetzelfde.

Zat zelf ook te denken aan een Flower, dan heb ik ook geen compleet nieuw hoofdstel nodig. Iemand daar ervaringen mee (of met een Glucksrad, principe is hetzelfde)? Als ik geen druk geef ervaart het paard dan ook geen druk, en hoe zit dat met eenzijdige teugelhulpen?

Gevoelsmatig denk ik dat een touwhalster en sidepull net te weinig controle bieden, maar ook hier hoor ik graag meer over.

Het is gewoon een nerveus paardje waarbij ik, ook in een bak, niet het risico wil lopen helemáál geen controle meer te hebben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:46

Een hoofdstel proberen te lenen van iemand.
Anders een sidepull aanschaffen, als ze anders verkocht word is dat een kleinere investering als een heel paard kopen denk ik.

Een touwhalster vind ik persoonlijk niet zo geschikt als je paard nog niet eerder bitloos gereden is, te scherp.

Edit, een flower hoef je geen heel hoofdstel voor te kopen trouwens, bij Goedhard kan je alleen het neusdeel kopen voor 45 euro. Dat kan aan een normaal hoofdstel.
Hoe het bevalt is echt een kwestie van paard tot paard.. Gewoon uitproberen dus eigenlijk.

http://www.goedhard.nl/b_425.jpg

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 16:57

Had al gekeken voor sidepulls maar zag ze steeds alleen als volledig hoofdstel. Nu iemand gevonden die ze zelf maakt, dus even gemaild en hopelijk lukt dat dan. Kan iemand me even zeggen of de sidepulls bij de volgende advertentie er uitzien zoals ze eruit horen te zien?

http://link.marktplaats.nl/223137245

Voor een flower heb je wel de onder- en neusriempjes nodig toch, je kunt niet alleen het ding zelf bestellen en dan helemaal aan je eigen hoofdstel vastmaken, of kan dat wel?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 23:58

Wow. Gister voor het eerst geprobeerd met de Flower dus, ging hartstikke goed. En vandaag deed ze gewoon haar hoofd omlaag toen ik aankwam met het hoofdstel! Ook met opstappen was ze ineens veel rustiger, en het rijden ging nog steeds super.

Ik ben écht heel erg blij dat ik dit heb gedaan, zeg! En dan te bedenken dat ik een maand geleden nog niet eens wist dat je bitloos kón rijden..:P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:00

Dat is fijn! :D

Heb je een bloem 2e hands kunnen scoren?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 14:19

Nee, maar had ook niet het geduld om erg lang te wachten, hihi. :D

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:53

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:36

Kan je niet gewoon een touwhalster kopen (€10 ongeveer) en dan je gewone teugels eraan doen? Zo rijd ik ook altijd als ik bitloos rijd.

LotteElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:43

Ik zou een soepel halster aanschaffen.