Wie rijdt er nog meer met een halsring (neckrope)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:06

spottie schreef:
haha schoot me net even iets te binnen van de tijd dat ik nog veel dresuurmatig met mondi reed met hoofdstel (bit) en alles... ik kreeg les en het wou maar niet lukken, toen heb ik heel sjaggie het hoofd van mn pony gepakt en het hoofstel afgegooid... je had het hoofd van mn instructrice moeten zien hilarisch met de opmerking erbij "jij slaat echt alles, de meeste mensen grijpen naar verschillende hulpmiddelen (denk aan slof en ander bit enz) en jij gooit gewoon simpelweg alles af waarna alle oefeningen vlekkeloos gereden worden" XD GEWELDIG

Wauw gaaf zeg !!
mijn pony loopt over veel beter dan toen ik met bit reed, ze liep toen soms heel erg op de voorhand en nu met klein beetje inhouden en voorwaards loopt ze super :D

El_vis

Re: Wie rijdt er nog meer met een halsring (neckrope)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:56

ik rijd ook af en toe met neckrope. Gebruik hierbij zowel de technieken van het 'gewone western rijden' als technieken van Chris Irwin. Het sturen doe ik echter alleen in stap: echt dingen van haar vragen ermee. In draf doen we alleen nog passenger en follow the rail met de neckrope (parelli stuff).

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:23

vandaag weer even met nekring/string gereden :D
Verzameld drafje/jog, slangenvoltes en heel veel overgangen geoefend.. Maar vooral lekker genoten :+:

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:32

wat rijden jullie eingelijk??? ik heb met mondi altijd dressuurmatig getraind ook met de halsring (af en toe wat western elementjes voor meer ontspanning erin) mondi is voorheen Z2 geweest en ik reed ook alle oefeningen vlekkeloos met de halsring... maar ik denk dat ik met de appaloosa toch meer western richting op wil, omdat ze gewoonweg niet op dressuur is gebouwd is echt westernappie

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:39

spottie schreef:
wat rijden jullie eingelijk??? ik heb met mondi altijd dressuurmatig getraind ook met de halsring (af en toe wat western elementjes voor meer ontspanning erin) mondi is voorheen Z2 geweest en ik reed ook alle oefeningen vlekkeloos met de halsring... maar ik denk dat ik met de appaloosa toch meer western richting op wil, omdat ze gewoonweg niet op dressuur is gebouwd is echt westernappie

ik rijd voor mezelf,ik wil wel graag les maar de manege hier in de buurt zijn wij niet meer welkom in de les zonder bit..
verder spring ik veel met mijn pony, met of zonder teugels allebei haha.. allebei super leuk..

met mijn andere merrie hoop ik ooit western te kunnen gaan rijden maar die is nog maar 1,5 haha dus dat duurt nog wel even;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:44

Ik rijd met Nigel nog geen officiele wedstrijden, maar ik denk dat we ongeveer op L niveau zitten en pakken wat M oefeningen mee.
Ook met halsstring of stick :)

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:52

ik rijd voor mezelf,ik wil wel graag les maar de manege hier in de buurt zijn wij niet meer welkom in de les zonder bit..
verder spring ik veel met mijn pony, met of zonder teugels allebei haha.. allebei super leuk..

met mijn andere merrie hoop ik ooit western te kunnen gaan rijden maar die is nog maar 1,5 haha dus dat duurt nog wel even;)[/quote]

dat vind ik zo erg, mensen die denken dat je dan je paard minder onder controle zou hebben... ik heb 1 x meegemaakt dat ik aan het rijden was (op pension in de bak) en dat een huppeltrutje langs me reed en zij ik kijk wel even uit en ga wel aan de kan als je er aan komt hoor :S alsof ik niet kon sturen :/ overigens kon ik heel wat meer met mn pony als dat zij probeerde.... ik heb nog nooit ergens in een binnenmanege zo gereden... zou het graag willen met mn appie :) maar ik zie wel ;)

het is ook niet dat ik echt heel gericht dressuur rijd alleen de oefeningen ervan deed ik allemaal met mondi, alleen denk ik niet dat dat eerlijk is tegenover mn appie omdat ze daar totaal niet op gebouwd is... ze pakt wel alles echt super op ;)

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:53

Puchje schreef:
Ik rijd met Nigel nog geen officiele wedstrijden, maar ik denk dat we ongeveer op L niveau zitten en pakken wat M oefeningen mee.
Ook met halsstring of stick :)

maar jij bent dan zeg maar met de parelli manier bezig?? omdat je ok met stick doet??

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:04

spottie schreef:

met mijn andere merrie hoop ik ooit western te kunnen gaan rijden maar die is nog maar 1,5 haha dus dat duurt nog wel even;)

dat vind ik zo erg, mensen die denken dat je dan je paard minder onder controle zou hebben... ik heb 1 x meegemaakt dat ik aan het rijden was (op pension in de bak) en dat een huppeltrutje langs me reed en zij ik kijk wel even uit en ga wel aan de kan als je er aan komt hoor :S alsof ik niet kon sturen :/ overigens kon ik heel wat meer met mn pony als dat zij probeerde.... ik heb nog nooit ergens in een binnenmanege zo gereden... zou het graag willen met mn appie :) maar ik zie wel ;)

het is ook niet dat ik echt heel gericht dressuur rijd alleen de oefeningen ervan deed ik allemaal met mondi, alleen denk ik niet dat dat eerlijk is tegenover mn appie omdat ze daar totaal niet op gebouwd is... ze pakt wel alles echt super op ;)[/quote]

nouwja ik reed dat in die les 1 keer geweest daarna nooit weer.. volgens hun konden wij (ik reed niet alleen daar) wij onze paarden niet nagefelijke laten rijden..
en ben blij dat ik niet lid ben geworden omdat mijn pony in de bak daar zooo gestrest was door alle dingen die ze zag..
nu ben ik opzoek naar prive lesgeefster in springen want dat is onze hobby..
helaas nog niet gevonden:( dus weet iemand in omg enschede een lesgeefster in springen ;) pb ff..

ik ben zelf erg slecht in dressuur en als ik ermee begin met mijn pony word ze HEEL kwaad :o bijna te eng voor woorden :D
doe het wel soms zo is ff in bos kleine stelling vragen of beetje achterhand uitzwaaien.. maar nooit heel lang..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:21

Hemeltje, niet in de lessen mogen rijden omdat je niet met bit rijdt?
Wat is dat voor een conservatieve manege?? :oo

Ik doe inderdaad ook aan Parelli spottie :)
Bevalt me prima!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:27

Meldt zich :D

Foto:
Afbeelding

:D

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:33

hoi nog een :) ziet er heerlijk uit

parelli lijkt me ook wel wat, wil me er een keer wat meer in verdiepen... ik ben er zeg maar een keer op een dag zo met een touwtje opgestapt en weggereden en dat beviel goed ;) maar wil toch meer leren over hoe een paard denkt en daar dieper op ingaan enzo, alleen die paketten zijn zo duur :S

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:50

Spottie ja balen he van die pakketen dat die zo rampzalig duur zijn:(

equisense is ook fijn:)

ik doe overigens ook parelli met mijn 2 mutsen :D :o

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:51

Ik ook Parelli :)

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:22

wat is equisense dan???

wikl wil ook parelli :( haha ooit als ik de lotto win bestel ik alle pakketten in 1 keer :P

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:23

spottie schreef:
wat is equisense dan???

wikl wil ook parelli :( haha ooit als ik de lotto win bestel ik alle pakketten in 1 keer :P

equisense lijkt op parelli, is alleen stap voor stap leren kennis maken met grondwerk

www.equisense.nl of www.equiplay.nl op beide site's is als goed is wel iets te vinden

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:39

Ik vind Equisense zo'n slap aftreksel van Parelli ...
Niets voor mij.
De Patterns van Parelli vind ik ook worthless, eerlijk gezegd.
Ik heb Liberty en Online, maar er zijn veel dingen die ik al deed met Nigel. Ik kan me wel voorstellen dat ze interessant zijn voor mensen met weinig inspiratie. Als voorbeeld: de DVD van de Online Patterns, daar staan 6 of 7 patronen op, op 4 niveau's die je met je paard kunt spelen. En daar betaal je dan 60 euro voor :oo !!!
Nee, wat dat betreft vind ik Parelli echt minder worden.
Je kan beter de levels kopen, die zijn veel leerzamer. Maar ja.. die worden niet meer gemaakt...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:00

Ik meld me ook. Zie onderschrift voor foto's en filmpjes.

Wij doen dit nog niet zo lang, naar buiten doen we dus nog niet. Ooit wel waarschijnlijk, maar voorlopig nog een hele tijd met het touwhalster om en een string om. Heb je toch een stukje meer zekerheid. Verder gebruik ik ook een zweep (stick vin dik niet fijn rijden, te zwaar), soms wil hij namelijk wel eens gaan grazen; trekken aan de string heeft dan echt geen zin, naar mn benen wil hij niet luisteren, dan kan ik hem toch even tegen z'n neus tikken :P ook met powersteering is het soms wel handig.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:04

Vind dat je dat iets zo dusdanig mag afkraken.. toevallig ken ik zelf de meiden van parelli..
en weet ook wat op de dvd staat en voor mensen die beginnen kan het een hele goede ruggesteun zijn..
en omdat parelli zo duur is en equisense redelijk betaalbaar is en je er toch een behoorlijk eind mee komt..

zelf ben ik door knuntselen en uitproberen ook ver gekomen.. over de pattrens heb je niks aan als je de levels niet hebt vind ik persoonlijk.
heb nu een level 1 van iemand te leen ook dat vind ik nogal slap gelul hoe ze dat voordoen met de mensen.. maar mijn engels is daarbij ook bagger, ik leer daarom meer van afkijken dus voor mij werken de pattrens weer wel maar voor veel mensen niet..

ik heb nu overigens alleen online gekeken van de pattrens..
ik en mijn pony vinden grondwerk moeilijk en daarom ga ik vaak maar rijden haha omdat we daarin al veel verder zijn :o

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:14

MSophie schreef:
ik en mijn pony vinden grondwerk moeilijk en daarom ga ik vaak maar rijden haha omdat we daarin al veel verder zijn :o

Juist een reden om je er eens in te erdiepen denk ik en een systeem te vinden dat bij je past. Misschien is Emiel Voest iets voor jou. Dat is gewoon in het Nederlands en hartstikke duidelijk uitgelegd. Hij begint ook bij de basis en legt ook goed uit hoe je paard i mekaar zit, waarom hij op een bepaalde manier reageert etc. Juist als je het grondwerk nog moeilijk vindt zou dat een heel goed systeem kunnen zijn, kijk maar eens op zijn site.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:15

ok ik ga zo ff de sites bekijken...
de levels worden niet meer gemaakt? wat jammer, als ik eindelijk wat spaargeld had wou ik daar juist mee beginnen want dat trok me toch wel heel erg, naja helaas dan kijk ik idd eerst even naar de goedkopere versie...

btw goedkoop of duur het maakt allemaal niet uit, het is slechts allemaal een leermethode en elke leermethode is weer anders, zelf ben ik nooit zo gericht op 1 doel, want dat zou betekenen dat je jezelf dan afsluit voor andere doelen terwijl die soms net dat puntje op de i brengen als je ze bij elkaar toevoegd.. ikzelf probeer altijd zoveel mogelijk open te staan voor alle krietiek en gedachtens over paarden en met paarden werk. met die gedachten alleen ben ik dus zover gekomen als dat ik nu ben, heb dat hele rijden zonder hoofdstel nooit ergens gelezen van te voren ;) ging me er pas in verdiepen toen ik het voor het eerst zelf had gedaan ;)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:15

simodi schreef:
MSophie schreef:

Juist een reden om je er eens in te erdiepen denk ik en een systeem te vinden dat bij je past. Misschien is Emiel Voest iets voor jou. Dat is gewoon in het Nederlands en hartstikke duidelijk uitgelegd. Hij begint ook bij de basis en legt ook goed uit hoe je paard i mekaar zit, waarom hij op een bepaalde manier reageert etc. Juist als je het grondwerk nog moeilijk vindt zou dat een heel goed systeem kunnen zijn, kijk maar eens op zijn site.

ik heb een boek van emiel maar ik vind het niks, en daarbij hij doet veel met los in een bak & dan opjagen of hoe hij het dan noemt.. als ik ruzie wil met mijn merrie moet ik dat doen :o mijn pony houd daar gewoon niet van, ik doe beetje mix van vanalles.. maar vooral parelli..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:16

Ja maar lieve MSophie, dan heb je het toch niet goed begrepen hoor :) Emiel maakt gebruik van een drijvende en remmende positie zodat paarden dat ook naar elkaar doen. Dit heeft niets met opjagen te maken. Als jij ruzie krijgt met je merrie hierbij, dan vraag ik me af waarom? Is jouw merrie juist dominant, onderdanig, vluchterig? Als je Parelli doet, kun je me hier een antwoord op geven.
Als jij ruzie krijgt met je paardje als ze los loopt, dan ga ik me ook afvragen hoe je dat gaat doen met Liberty bij Parelli en hoe jullie verstandshouding dan is.
En ik ben het met je eens dat het niet voor elk paard nuttig is hoor, maar met jouw uitleg en instelling kan ik het me ook goed voorstellen dat jouw pony het inderdaad niet leuk vindt.
Als ik heb bedacht dat ik jou ga pesten terwijl het eigenlijk als plagen bedoeld is, dan wordt het door jou ook heel anders opgevat :)
Ik ben ook van mening dat een boek minder doet dan bijvoorbeeld een video of een clinic. Dan kun je namelijk zijn enorm rustige lichaamshouding zien en dat deze paarden zich heel snel aan hem overgeven.

Even heel duidelijk: dit is niet gepost met het idee je aan te vallen, zijn wat concluderingen van mij :) Verdiep je erin.. of niet :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:35

Ik rijd ook wel eens met een touwtje om de hals van Nilay. Ik ben daar mee begonnen toen hij niet wilde ontspannen(hele tijd met hals in de lucht) met het rijden. Ik werd er helemaal gek van en heb toen zijn halster maar af gegooid en ben verder gaan rijden met de teugel om zijn hals.

Afbeelding
Afbeelding

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:45

Puchje schreef:
Ja maar lieve MSophie, dan heb je het toch niet goed begrepen hoor :) Emiel maakt gebruik van een drijvende en remmende positie zodat paarden dat ook naar elkaar doen. Dit heeft niets met opjagen te maken. Als jij ruzie krijgt met je merrie hierbij, dan vraag ik me af waarom? Is jouw merrie juist dominant, onderdanig, vluchterig? Als je Parelli doet, kun je me hier een antwoord op geven.
Als jij ruzie krijgt met je paardje als ze los loopt, dan ga ik me ook afvragen hoe je dat gaat doen met Liberty bij Parelli en hoe jullie verstandshouding dan is.
En ik ben het met je eens dat het niet voor elk paard nuttig is hoor, maar met jouw uitleg en instelling kan ik het me ook goed voorstellen dat jouw pony het inderdaad niet leuk vindt.
Als ik heb bedacht dat ik jou ga pesten terwijl het eigenlijk als plagen bedoeld is, dan wordt het door jou ook heel anders opgevat :)
Ik ben ook van mening dat een boek minder doet dan bijvoorbeeld een video of een clinic. Dan kun je namelijk zijn enorm rustige lichaamshouding zien en dat deze paarden zich heel snel aan hem overgeven.

Even heel duidelijk: dit is niet gepost met het idee je aan te vallen, zijn wat concluderingen van mij :) Verdiep je erin.. of niet :)

Nouwja mijn meisje heeft nogal een geschiedenis en moest altijd maar klaarstaan als iemand dan wou en lopen en worden vooruit schopt en stil getrokken en ik verzorg haar nu 2 jaar en ze is al zo veranderd.. onze verstandhouding is wel degelijk goed maar zij houd niet van die dingen daarin jaag je haar tot het bovenste puntje waarop zij heel heftig gaat reageren, zij kan niet omgaan met zulke situaties en gaan dan stijgeren en als dat gebeurd trekt zij in zichzelf en kan ik het paar dagen lang vergeten, wij bouwen dingen gewoon rustig op onze parelli is op dit moment even op heel laag pitje we zijn onder spelltjes elke keer opzoek naar rust, en zoals ik dat van emiel begrijp krijgt zij geen rust..
ik kan bijvoorbeeld op buitenrit wel afstappen en gaan wegsturen in stap of draf en soms galop en terugvragen en beetje gekdoen maar dat is heel anders..
Wij kunnen dus wel heel veel @ LIBERTY maar ik moet bij haar gewoon rekening houden hoe en welke gebaren.. sophie is hiervoor niet leuk behandeld zoals ik al zij en dat zit heel diep.. soms dieper dan ik enk en dat eruit krijgen lukt alleen maar door heel veel vertrouwen en nu 2 jaar later gaan we steeds meer vooruit.. maar langzaam alles op zijn tijd.