Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Arabesk schreef:Nadelen?
1. Mensen kijken je raar aan.
2. Mensen gaan je vragen stellen 'kan dat echt wel?'
3. Mensen gaan over je roddelen ('daar heb je weer zo'n natural')
Maar voor het paard is het alleen maar beter. Zie uitleg van Joviban en op haar site is nog meer info te vinden.
JoviBan schreef:Shyla25 schreef:Toch denk ik dat alle rijmiddelen gebasseerd zijn op een prikkel, pijnlijk of niet ook bitloos.
Het blijft altijd een keuze om wel of niet iets met een paard te doen, alles wat je wel doet is onnatuurlijk en zal ergens een basis hebben van dwang.
Niet alle rijmiddelen zijn gebaseerd op pijnprikkels (kunnen) geven.
Het is aan de ruiter welke keuze je maakt, met welke optoming je wilt rijden en waarom.
De hamvraag is voor iedere ruiter: wat wil je bereiken en met welke middelen. Het doel kan voor iedereen hetzelfde zijn (bijv. je paard goed gymnastiseren), maar de middelen zijn heel divers. En die hoeven niet gebaseerd te zijn op pijnprikkels of dwang.
).
Arabesk schreef:@ Waratje, kun je ook nog onderbouwen waarom enzo? Ik zie alleen maar 'bitloosbrigade bitloosbrigade bla bla bla'. Niet echt leuk om op zo'n manier te discussieren. Joviban neemt de moeite om onderbouwd te beargumenteren en jij komt niet verder dan tetteren dat er een bitloosbrigade is.
en wie weet wat voor ervaring en inzicht je daar nog van krijgt!
KiWiKo schreef:een paard is makkeliker te stoppen zonder dan met bit![]()
![]()
hahahaWaratje schreef:Simodi, ik RIJ ook bitloos met mijn paard, ik heb diverse verschillende bitloze optomingen met haar uitgeprobeerd en daar hebben we onze conclusies uit getrokken: dressuur met bit, buiten zonder.
Wij vinden het allebei leuk om ook de uitdaging van de hogere dressuuroefeningen aan te gaan, iets dat voortgekomen is uit de noodzaak om een aantal vervelende aanwensels van haar te neutraliseren. En het zal vast en zeker komen door mijn gebrek aan talent dat ik dat met haar niet zonder bit kan![]()
Als het niet anders is kan ik haar ook nog wel rondsturen zonder optoming op een halsring of halstouwtje. geen probleem, alleen zijn we nog niet zover dat we dit met correcte buiging, steling en verzameling kunnen. Misschien lukt het ooit wel, misschien ook niet, maakt me ook niet uit, want het is alleen maar spielerei.
Band met je paard, vertrouwen en de hele rambam heeft erg weinig te maken met optoming, maar vooral met opvoeding (van paard EN mens).
En er zijn ook paarden die 4 hele dikke middelvingers hebben, dan kan het toch wel erg handig en vooral veilig zijn als je dan toch indruk kunt maken. Niet alle paarden zijn mensgericht, bij ons op stal staat er eentje die ik van mijn leven niet bitloos zou willen rijden, maar netzomin met het dubbelgebroken trensje zonder neusriem dat ik bij mijn merrie gebruik. Die doet wat er gevraagd wordt zo lang het haar uitkomt en wil ze niet meer dan doet ze haar eigen zin, bijvoorbeeld naar huis denderen door het bos. Die is volstrekt niet onder de indruk van een touwhalstertje of een dubbel gebroken trensje en het is wel een 700 kg zware tank die zomaar voor een auto kan lopen. Bij zo'n paard vind ik een bit (b.v. pelham) echt wel zinvol.
Ik lees hieruit dat je kijkt naar het paard en dan je optoming aanpast, lijkt me niets mis mee. Ik vond je eerdere reactie, en met name de wat denigerende opmerking over 'bitloosbrigade', nogal kort door de bocht, deze uitleg voegt wat toe.

Luckystory schreef:Wat ik een nadeel vind van bitloos rijden, is het feit dat ik bitloos héél moeilijk 'energie' in mijn paard krijg.
Op buitenritten interesseert het mij allerminst met wat voor optoming ik rijd. Buiten is mijn paard erg gehoorzaam en toch actief.
Maar als het gaat om dressuurmatig rijden in de bak, heb ik wel een grote voorkeur om met bit te rijden. Mijn paard voert zowel met als zonder bit braaf uit wat haar gevraagd wordt. Maar bitloos is ze een heel stuk flegmatieker; haar reacties net wat trager, de impuls net wat minder,... Het gevoel dat ze 'echt' fijn loopt, mis ik dan.
Het is moeilijk te omschrijven, maar vederlicht contact vooraan en het gevoel van die ingehouden energie van achter naar voren, die je met kleine hulpen kan aanspreken. Dàt gevoel, dat heb ik nog nooit ervaren bitloos.
En verder duurt het bitloos dan ook veel langer vooraleer ze helemaal los wordt in haar lichaam. (Wat omwille van medische redenen voor mijn paard erg belangrijk is.)
Ook aan de longe merk ik dit verschil bij mijn paard. Als ik haar aan het werk wil zetten aan de longe, doe ik haar een bithoofdstel aan. En ze loopt meteen dubbel zo goed dan dat ik met een touw of stalhalster zou longeren.
(En dan hoef ik er dus verder niets aan te hangen. Bijzet of touwtjes en dergelijke hoeven niet. Gewoon bitje in inplaats van een halster, das alles. )
Ik heb het idee dat mensen die bitloos zo fantastisch vinden, paarden hebben die veel spanning hadden met een bit of heel fel waren of stug. En dan wil ik best geloven dat bitloos een verademing kan zijn. En dat die paarden een stuk meer ontspannen worden.
Maar een paard zoals de mijne die met een bit al super-ontspannen loopt, een zacht mondje heeft en zelf in haar meest dwars bui nog niet eens 1 kilo in je handen legt, daarvoor vind ik het niks.