Nadelen bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tender_12

Re: Nadelen bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:22

Ik heb geen enkel nadeel ondervonden.
Oke, in het begin is het wel even wennen voor het paard (+ruiter) maar daarna ging het veel beter dan zonder bit.
Met bit ging hij steeds in staking en was er absoluut niets mee aan te vangen.. Nu gebeurt dat soms nog eens een keertje om uit te proberen maar daarna gaat hij gewoon weer voort.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:22

Waratje, jammer dat je je zo aangevallen voelt blijkbaar. Ik weet niet wie of wat jij bedoelt met de bitloosbrigade maar het klinkt in ieder geval niet echt respectvol. Laten we elkaar gewoon in elkaars waarde laten.

Ik heb m'n hele leven mét bit gereden, met zo zacht mogelijke hand en zo zacht mogelijk bit. Ik voel me dus niet direct aangesproken als het over 'bitloosbrigade' gaat. Maar nu ik straks een nieuw paard ga inrijden en het toch 'anders' wil gaan doen, ben ik me gaan verdiepen in bitloos en kom ik tot de conclusie dat het in alle opzichten voor mijn paard gewoon beter is. Hoe ik dat straks ga doen ga ik nog beleven, maar ik weet wel dat ik er alleen maar een beter ruiter van kan worden...

Even één van jou statements ontkrachten, een bitloze optoming neemt, INDIEN GOED AANGEBRACHT NIET de adem van een paard weg. Het is júist belangrijk er op te letten dat je een bitloos hoofdstel zo om doet dat dat niet kan, dus wat hoger op de neus dan men met een normale neusriem gewend is.
Natuurlijk is élke verkeerd gebruikte optoming slecht, of dat nu bit of bitloos is.

Wat het woord pijnprikkel in combi met bit betreft, niemand beweert dat het om rukken en plukken gaat. Maar de mond van een paard is dusdanig gevoelig dat het opnemen van een teugel of een normale ophouding al een 'pijnprikkel' veroorzaakt. Wil niet zeggen dat 'men' met gebruik van een bit direct als 'dierenmishandelaar' bestempeld wordt, ik denk dat er geen bitloze ruiter is die dat zo bedoelt (nou ja, de extremisten misschien, maar extremisme in welke situatie dan ook is nooit goed).

Uiteraard bepaalt talent veel van wat je kunt bereiken. Het is echt niet zo dat je 'extra getalenteerd' moet zijn om met bitloos het zelfde te bereiken als met bit. Als jij iets met bit kunt bereiken, kun je datzelfde ook bitloos bereiken. Dat heeft niet met talent te maken maar met inzet en geduld en de wil om te leren. Dat de ene dan verder komt bitloos dan de ander, dat kan mede met talent te maken hebben.
Maar het is juist zo jammer dat mensen denken dat ze wel heel goed moeten zijn om bitloos te kunnen rijden.. dat is niet zo. Ook de 'gemiddelde' ruiter kan het.
En wat veiligheid betreft... het is al lang gebleken dat de meeste paarden juist minder in verzet komen, minder vluchtgedrag vertonen en minder 'hard' zijn wanneer ze bitloos gereden worden.
Voorbeeld: Paard van mij vriendin, góed opgevoede Quarter is bitloos op de pinken te rijden, kan ze haar kinderen veilig met het paard het bos in sturen, niks aan de hand.
Doet ze er een bit in, is het paard voor de kinderen niet meer te rijden en kan zij er zelf ook véél minder mee.
Paard doet álle oefeningen bitloos, met de verfijning die nodig is/wenselijk is.
Het is gewoon een fabel om te denken dat je met een bit 'veiliger' bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:18

Arabesk schreef:
Nadelen?

1. Mensen kijken je raar aan.
2. Mensen gaan je vragen stellen 'kan dat echt wel?'
3. Mensen gaan over je roddelen ('daar heb je weer zo'n natural')

Maar voor het paard is het alleen maar beter. Zie uitleg van Joviban en op haar site is nog meer info te vinden. Ja

Ik had van jou niet verwacht dat je dat als nadeel zou zien. Jij propageert toch zo graag het bitloos rijden? Mijn ervaringen met mensen die zulke vragen stellen zijn overwegend positief. Als je dan uitleg gaat geven over je optoming en/of bitloos rijden in het algemeen kan dat heel leuke gesprekken opleveren. En in sommige gevallen zelfs mensen die het ook eens willen proberen.

Wat punten 1 en 3 betreft, als het al zo is, wat dan nog?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:57

JoviBan schreef:
Shyla25 schreef:
Toch denk ik dat alle rijmiddelen gebasseerd zijn op een prikkel, pijnlijk of niet ook bitloos.

Het blijft altijd een keuze om wel of niet iets met een paard te doen, alles wat je wel doet is onnatuurlijk en zal ergens een basis hebben van dwang.

Niet alle rijmiddelen zijn gebaseerd op pijnprikkels (kunnen) geven.
Het is aan de ruiter welke keuze je maakt, met welke optoming je wilt rijden en waarom.
De hamvraag is voor iedere ruiter: wat wil je bereiken en met welke middelen. Het doel kan voor iedereen hetzelfde zijn (bijv. je paard goed gymnastiseren), maar de middelen zijn heel divers. En die hoeven niet gebaseerd te zijn op pijnprikkels of dwang.

Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 22:25

Wij krijgen eerlijk gezegd ook alleen leuke reacties, mensen zijn heel belangstelend, willen zelf ook graag eens zo kunnen rijden, ik heb nog geen enkele nadelige reactie gehad!

(We kunnen onze paarden die western getraind zijn wel heel netjes rijden met een bitloos hoofdstel, zodat ze ontspannen lopen en het dus ook een prettig beeld geeft Knipoog ).

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:52

heb een hele tijd bitloos gereden tussen mensen die met bit reden, nooit commentaar op gehad.
Ik sta erg open voor andermans mening maar ben ook wel duidelijk dat het toen voor mij een bewuste keuze was om zo te rijden.
1 groot nadeel voor mij met bitloos: mijn sidepull is meerdere keren stuk gegaan waardoor ik ineens een losse teugel in mijn hand had. Stuurt een beetje lastig.
Verder geen echte nadelen ondervonden, ik heb nu het eea aan elkaar laten naaien ipv met leertjes aan elkaar geknutseld! nu vertrouw ik het hoofdstel weer.
In de zomer rijd ik liever met bit, de neusriem gaat onwijs jeuken bij mijn paardje, waardoor hij steeds zijn hoofd wil schuren, als het dus warm is, rijd ik hem met bit, zonder neusriem uiteraard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:29

@ Waratje, kun je ook nog onderbouwen waarom enzo? Ik zie alleen maar 'bitloosbrigade bitloosbrigade bla bla bla'. Niet echt leuk om op zo'n manier te discussieren. Joviban neemt de moeite om onderbouwd te beargumenteren en jij komt niet verder dan tetteren dat er een bitloosbrigade is.

Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:03

Arabesk schreef:
@ Waratje, kun je ook nog onderbouwen waarom enzo? Ik zie alleen maar 'bitloosbrigade bitloosbrigade bla bla bla'. Niet echt leuk om op zo'n manier te discussieren. Joviban neemt de moeite om onderbouwd te beargumenteren en jij komt niet verder dan tetteren dat er een bitloosbrigade is.

Clown

Wat moet ik onderbouwen "waarom"? Ik heb in mijn eerste post in dit topic volgens mij vrij duidelijk aangegeven dat een bit bepaalde zaken helderder houdt in de communicatie tegenover teveel ruis bij de door mij uitgeprobeerde bitloze optomingen.
Ik heb geen behoefte aan een discussie met mensen die alleen maar dingen erbij fantaseren als je aangeeft wat je met een bit kunt of wilt en daarmee proberen om van de feiten af te dwalen naar de "gevoelens". Het spijt me, daar heb ik nu geen zin in. Ander keertje misschien Duivel

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 22:06

[quote="Waratje: Mijn merrie is niet een paard dat pijn zomaar over zich heen laat komen, als zij pijn zou ervaren van het bit, zou ze het niet zomaar ophappen bij het indoen en zou ze het zeker niet aannemen bij het rijden.

Om voorbij een bepaald niveau te komen heb je wel degelijk een mate van talent nodig. Iemand die niet kan voelen wat hij doet, zal nooit ver komen met rijden. Iemand die niet in balans kan leren zitten (al dan niet door motorische storingen) zal nooit ver kunnen komen met rijden. Zo zijn er genoeg punten die toch echt heel erg nodig zijn om verder te kunnen komen. Je moet goede timing kunnen ontwikkelen, kun je dat niet, dan kom je niet ver.
En er zijn ook paarden waarbij de niet-hooggetalenteerde ruiter zonder bit verongelukt, maar het met bit nog wel veilig kan houden. Niet alle paarden zijn met alleen begrip, geduld en vertrouwen op te leiden, nou moet ik zeggen dat dat type paard niet mijn keuze zou zijn, maar er zijn mensen die wel zo'n paard willen. Dan heb ik liever dat ze een optoming gebruiken waarmee ze het paard veilig kunnen rijden en niet eentje waarmee ze verongelukken. Oja, misschien zou je die ook kunnen rijden met een degelijke hackamore, maar in de meeste handen vraag ik me af of dat nou zo "aardig" is naar het paard. Hamer
[/quote]

Waratje, ik wil even op beide punten die je aandraagt reageren:

1. Dat je paard toch gewillig het bit aanneemt wil niet zeggen dat ze het fijn vindt. Een paard kan zich ook gewoon onderwerpen aan een bepaalde onprettige gewoonte. Dat zegt op zo'n moment meer over het karakter van het betreffende paard dan het inlevingsvermogen van de ruiter. (Voor de duidelijkheid: ik zeg dit in het algemeen, omdat ik jou noch je paard ken).

2. Ook mensen met wat minder goede techniek en motoriek kunnen een heel eind komen met rijden. Want de vraag is wat je daarmee bedoelt? Hoog qua dressuurnivo of hoog qua band met je paard, wederzijds vertrouwen en samen lekker kunnen rijden waar je maar wilt zonder angst of verzet?
Ik ben het absoluut met je oneens dat een onervaren ruiter met een bit eerder overleeft dan zonder bit. In beide gevallen is er hetzelfde (grote) risico, want in een noodsituatie red je het met een bit ook niet als het verder ontbreekt aan techniek, vertrouwen etc.

Heb jij overigens zelf al eens geprobeerd om met jouw paard bitloos te rijden en te voelen hoe je paard daarop reageert? Zou misschien wel eens leuk zijn .... Knipoog en wie weet wat voor ervaring en inzicht je daar nog van krijgt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:12

Simodi, ik RIJ ook bitloos met mijn paard, ik heb diverse verschillende bitloze optomingen met haar uitgeprobeerd en daar hebben we onze conclusies uit getrokken: dressuur met bit, buiten zonder.
Wij vinden het allebei leuk om ook de uitdaging van de hogere dressuuroefeningen aan te gaan, iets dat voortgekomen is uit de noodzaak om een aantal vervelende aanwensels van haar te neutraliseren. En het zal vast en zeker komen door mijn gebrek aan talent dat ik dat met haar niet zonder bit kan Tong uitsteken
Als het niet anders is kan ik haar ook nog wel rondsturen zonder optoming op een halsring of halstouwtje. geen probleem, alleen zijn we nog niet zover dat we dit met correcte buiging, steling en verzameling kunnen. Misschien lukt het ooit wel, misschien ook niet, maakt me ook niet uit, want het is alleen maar spielerei.

Band met je paard, vertrouwen en de hele rambam heeft erg weinig te maken met optoming, maar vooral met opvoeding (van paard EN mens).
En er zijn ook paarden die 4 hele dikke middelvingers hebben, dan kan het toch wel erg handig en vooral veilig zijn als je dan toch indruk kunt maken. Niet alle paarden zijn mensgericht, bij ons op stal staat er eentje die ik van mijn leven niet bitloos zou willen rijden, maar netzomin met het dubbelgebroken trensje zonder neusriem dat ik bij mijn merrie gebruik. Die doet wat er gevraagd wordt zo lang het haar uitkomt en wil ze niet meer dan doet ze haar eigen zin, bijvoorbeeld naar huis denderen door het bos. Die is volstrekt niet onder de indruk van een touwhalstertje of een dubbel gebroken trensje en het is wel een 700 kg zware tank die zomaar voor een auto kan lopen. Bij zo'n paard vind ik een bit (b.v. pelham) echt wel zinvol.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:43

Je gaf het zelf al aan... dat heeft weinig te maken met optoming maar alles met opvoeding. Als dit paard wil gaat ze met die pelham net zo hard aan de haal... en dan? nog scherper?
Back to basics met dit paard, hier zou je helemaal niet op naar buiten moeten wíllen, met wat voor optoming dan ook.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:49

het enige wat ik ooit heb mee gemaakt was een paard met een vreselijk kapotte mond door een hackamore omdat dit paard haken had van zn kiezen....

niet zo zeer door de optoming dus maar met een bit was dit niet gebeurt (had het paard evengoed last gehad van die haken..) maar door de hackamore waren de wangen gewoon bijna door tip dus laat het gebit jaarlijks controleren Vork

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:54

KiWiKo schreef:
een paard is makkeliker te stoppen zonder dan met bit Haha! Haha! Haha!

de ijne ook ben ik vandaag achter gekomen!!
ik had dikke ruzie met me paard ( en reed voor het eerst weer met bit sinds een jaar terwijl de door me verzorgster 1x per week met bit rijd)
dusi k pak me CRB en het was over... de rust was terug en de stop knop was er weer Lachen

ik heb ook geen nadelen gevonden

royalmirage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:16

waratje, ... ik begrijp je commentaar en ben het er mee eens, .. met de bitloosbrigade bedoel je hoogstwaarschijnlijk niet iedereen, maar het is wel tekenend dat er verschillende mensen fanatiek zijn wat betreft bitloos rijden. Je kan pro zijn, ok, maar fanatiek is niet echt sympathiek!
Ik ben pro bitloos, geloof me, maar heb er zo een hekel aan als een topic ontploft omdat mensen alleen maar lezen wat ze willen lezen. Ik geloof dat als ze je reactie nog een keertje lezen ze wél positieve punten zien.
oost indisch blind noem ik dat Lachen hahaha

allé, ben benieuwd hoeveel commentaar ik op mijn dak ga krijgen, lol, .. laat jullie gaan !

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 11:31

Waratje schreef:
Simodi, ik RIJ ook bitloos met mijn paard, ik heb diverse verschillende bitloze optomingen met haar uitgeprobeerd en daar hebben we onze conclusies uit getrokken: dressuur met bit, buiten zonder.
Wij vinden het allebei leuk om ook de uitdaging van de hogere dressuuroefeningen aan te gaan, iets dat voortgekomen is uit de noodzaak om een aantal vervelende aanwensels van haar te neutraliseren. En het zal vast en zeker komen door mijn gebrek aan talent dat ik dat met haar niet zonder bit kan Tong uitsteken
Als het niet anders is kan ik haar ook nog wel rondsturen zonder optoming op een halsring of halstouwtje. geen probleem, alleen zijn we nog niet zover dat we dit met correcte buiging, steling en verzameling kunnen. Misschien lukt het ooit wel, misschien ook niet, maakt me ook niet uit, want het is alleen maar spielerei.

Band met je paard, vertrouwen en de hele rambam heeft erg weinig te maken met optoming, maar vooral met opvoeding (van paard EN mens).
En er zijn ook paarden die 4 hele dikke middelvingers hebben, dan kan het toch wel erg handig en vooral veilig zijn als je dan toch indruk kunt maken. Niet alle paarden zijn mensgericht, bij ons op stal staat er eentje die ik van mijn leven niet bitloos zou willen rijden, maar netzomin met het dubbelgebroken trensje zonder neusriem dat ik bij mijn merrie gebruik. Die doet wat er gevraagd wordt zo lang het haar uitkomt en wil ze niet meer dan doet ze haar eigen zin, bijvoorbeeld naar huis denderen door het bos. Die is volstrekt niet onder de indruk van een touwhalstertje of een dubbel gebroken trensje en het is wel een 700 kg zware tank die zomaar voor een auto kan lopen. Bij zo'n paard vind ik een bit (b.v. pelham) echt wel zinvol.

Ok, dit is een duidelijke en meer genuanceerde reactie! Knipoog Ik lees hieruit dat je kijkt naar het paard en dan je optoming aanpast, lijkt me niets mis mee. Ik vond je eerdere reactie, en met name de wat denigerende opmerking over 'bitloosbrigade', nogal kort door de bocht, deze uitleg voegt wat toe.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 11:36

Overigens is mijn vraag (als TS) niet gesteld om elkaar de les te lezen of af te kraken of een dikke discussie te openen, maar ik wil gewoon ervaringen horen van mensen die bitloos rijden en wat ze eventueel als nadeel ervaren.

Ikzelf heb alleen voordelen ondervonden en geen enkel nadeel tot nu toe, maar ik heb dan ook een wat ouder, zeer cool en goed getraind paard. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen om een compleet beeld te krijgen.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:43

Je bent je met een bitloze optoming erg van bewust dat alle met je zit c.q. gewicht te realiseren is, ik merk zelf ook zodra ik weer een bit in me handen heb dit ineens weer helemaal vergeet Bloos
Niet dat ik vol in de mond loop te harken hoor, maar wel dat je de hulpen met je hand wilt verduidelijken i.p.v. met me zit.

Ikzelf heb zoals waarschijnlijk velen met een bit leren rijden en toen ik de eerste keer bitloos ging vond ik dat doodeng. Moest nog even een knopje om in mijn hoofd want het is, vind ik, uiteindelijk hartstikke lekker en prettig rijden. En je kan de paarden ook zo in buiging rijden en naar beneden en als het dan gebeurd is het ook echt omdat ze ontspannen zijn en niet omdat ze erin getrokken worden. En zeker als het paard hiermee bekend is, ik ben wel van menig dat niet zomaar elk paard zo te berijden is want velen zijn helaas gewend aan het gehark in de mond.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:55

Ik heb nog geen nadeel kunnen ontdekken sinds ik bitloos rijd, maar ik rij dan ook alleen maar buiten.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:11

Ik rijdt nu een dik jaar bitloos.. Echt heerlijk! Ik wil niet anders meer.. Maar.. Ik heb ondervonden dat net alle bitloze optomingen goed bij mij en mijn paard werken en ruis veroorzaken.. Ik rijdt het liefst op een touwhalster, sidepull en voor het buitenrijden is mijn hackmore in bestelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:17

Ik kan dus geen nadelen opnoemen. Knipoog
Bitloos rijden met mijn paard heeft zoveel toegevoegd aan onze manier van rijden en communiceren en heeft ons zoveel meerwaarde gegeven.
En wat andere mensen als nadeel zouden kunnen ervaren (zie bijv. mijn vorige post), ervaar ik persoonlijk dus niet als nadeel maar juist als absoluut voordeel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:35

Een nadeel van bitloos rijden... Sommige paarden zijn gewoonweg te gevoelig op de neus. Als een paard het vreselijk vind om die druk op zijn neus te voelen, waarom zou je die dan percé bitloos willen rijden? In principe ben ik helemaal voor het bitloos rijden hoor. Ik doe dit zelf ook. Begrijp me dus niet verkeerd. Maar dit is wel degelijk een nadeel dat ik ben tegen gekomen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:40

met mijn pony rijden we veel bitloos.
en bij haar ken ik ook alleen de voordelen.
ze loopt er super op Lachen

met mn andere pony durf ik het gek genoeg niet terweil ze toch super braaf is,, voorgevoel zullen we maar zeggen

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:53

Mijn pony kan helaas niet meer met bit gereden worden (door goedaardige gezwellen in haar mondhoeken (schimmel he), maar ben eigenlijk daar door in aanraking gekomen met bitloos rijden. Het bevalt super, alleen wil ze er soms buiten iets te enthousiast door heen lopen als het ware, maar dit deed ze ook al met bit! Dus dat is geen nadeel! En dat andere het raar vinden, jammer dan! Ik hoop zo nog een tijd met haar te kunnen rijden ze is nu 20.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:31

Wat ik een nadeel vind van bitloos rijden, is het feit dat ik bitloos héél moeilijk 'energie' in mijn paard krijg.
Op buitenritten interesseert het mij allerminst met wat voor optoming ik rijd. Buiten is mijn paard erg gehoorzaam en toch actief.
Maar als het gaat om dressuurmatig rijden in de bak, heb ik wel een grote voorkeur om met bit te rijden. Mijn paard voert zowel met als zonder bit braaf uit wat haar gevraagd wordt. Maar bitloos is ze een heel stuk flegmatieker; haar reacties net wat trager, de impuls net wat minder,... Het gevoel dat ze 'echt' fijn loopt, mis ik dan.
Het is moeilijk te omschrijven, maar vederlicht contact vooraan en het gevoel van die ingehouden energie van achter naar voren, die je met kleine hulpen kan aanspreken. Dàt gevoel, dat heb ik nog nooit ervaren bitloos.
En verder duurt het bitloos dan ook veel langer vooraleer ze helemaal los wordt in haar lichaam. (Wat omwille van medische redenen voor mijn paard erg belangrijk is.)

Ook aan de longe merk ik dit verschil bij mijn paard. Als ik haar aan het werk wil zetten aan de longe, doe ik haar een bithoofdstel aan. En ze loopt meteen dubbel zo goed dan dat ik met een touw of stalhalster zou longeren.
(En dan hoef ik er dus verder niets aan te hangen. Bijzet of touwtjes en dergelijke hoeven niet. Gewoon bitje in inplaats van een halster, das alles. )

Ik heb het idee dat mensen die bitloos zo fantastisch vinden, paarden hebben die veel spanning hadden met een bit of heel fel waren of stug. En dan wil ik best geloven dat bitloos een verademing kan zijn. En dat die paarden een stuk meer ontspannen worden.
Maar een paard zoals de mijne die met een bit al super-ontspannen loopt, een zacht mondje heeft en zelf in haar meest dwars bui nog niet eens 1 kilo in je handen legt, daarvoor vind ik het niks.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:43

Luckystory schreef:
Wat ik een nadeel vind van bitloos rijden, is het feit dat ik bitloos héél moeilijk 'energie' in mijn paard krijg.
Op buitenritten interesseert het mij allerminst met wat voor optoming ik rijd. Buiten is mijn paard erg gehoorzaam en toch actief.
Maar als het gaat om dressuurmatig rijden in de bak, heb ik wel een grote voorkeur om met bit te rijden. Mijn paard voert zowel met als zonder bit braaf uit wat haar gevraagd wordt. Maar bitloos is ze een heel stuk flegmatieker; haar reacties net wat trager, de impuls net wat minder,... Het gevoel dat ze 'echt' fijn loopt, mis ik dan.
Het is moeilijk te omschrijven, maar vederlicht contact vooraan en het gevoel van die ingehouden energie van achter naar voren, die je met kleine hulpen kan aanspreken. Dàt gevoel, dat heb ik nog nooit ervaren bitloos.
En verder duurt het bitloos dan ook veel langer vooraleer ze helemaal los wordt in haar lichaam. (Wat omwille van medische redenen voor mijn paard erg belangrijk is.)

Ook aan de longe merk ik dit verschil bij mijn paard. Als ik haar aan het werk wil zetten aan de longe, doe ik haar een bithoofdstel aan. En ze loopt meteen dubbel zo goed dan dat ik met een touw of stalhalster zou longeren.
(En dan hoef ik er dus verder niets aan te hangen. Bijzet of touwtjes en dergelijke hoeven niet. Gewoon bitje in inplaats van een halster, das alles. )

Ik heb het idee dat mensen die bitloos zo fantastisch vinden, paarden hebben die veel spanning hadden met een bit of heel fel waren of stug. En dan wil ik best geloven dat bitloos een verademing kan zijn. En dat die paarden een stuk meer ontspannen worden.
Maar een paard zoals de mijne die met een bit al super-ontspannen loopt, een zacht mondje heeft en zelf in haar meest dwars bui nog niet eens 1 kilo in je handen legt, daarvoor vind ik het niks.

Je zou het ook zo kunnen interpreteren dat je paard door slechts het bit in de mond te leggen al pijn/irriatatie voelt, dat je paard daardoor minder flegmatiek is.

Het maakt mij niet hoe je rijdt, maar bepaalde redenaties kan ik niet volgen. Een bit als aandrijvende hulp heb ik nog nooit van gehoord.