Monty roberts Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Re: Monty roberts Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:09

een paard kan inderdaad wel in 1 of 2 dagen het afleren, maar bij annemarie nemen ze echt de tijd ervoor en gunnen het paard om het te kunnen verwerken.. helemaal geen slechte keus om het paard daar heen te brengen!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:12

zeg je nou dat hun het paard geen tijd gunnen? Dat is het helemaal niet.
Het paard heeft hier gewoon snel de rust en vertrouwen gewonnen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:15

nee dat zeg ik niet.. maar persoonlijk vind ik het een prettiger idee dat een paard meer tijd krijgt om zijn nare associaties met in dit geval de trailer teniet kunnen doen, dat heeft verder niet echt met vertrouwen te maken maar met het verleden van het paard.. bovendien is conditionering wel belangrijk in de training.. indien je dat zelf verder goed kan uitvoeren is 1 a 2 dagen natuurlijk prima..

Dolano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:17

Ik heb Annemarie verschillende keren ontmoet, cursussen gevolgd en haar met verschillende probleem paarden zien werken.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik erg veel respect heb voor haar manier van omgaan met paarden.
Ik rij nu ook een paard dat bij haar heeft gestaan en hij is van een monster naar een engeltje veranderd.
Ik raad je het van harte aan om je paard er naar toe te brengen.
Ze komen er alleen maar beter vandaan.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:26

Over Annemarie kan ik niet veel zeggen, maar klinkt goed Lachen

@ mvs: een paard leeft in het nu, dit moment, denkt niet terug
aan gisteren en denkt ook niet aan morgen. Zo kan zijn instinct
wel zeggen dat een trailer eng is, maar vaak als dat voorbij is
is het ook voorbij Lachen

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:34

als een paard erg angstig is voor de trailer lijkt het me toch dat die negatieve gevoelens niet na 1 positieve ervaring verdwijnen ook al is die ervaring nog zo goed. Met trailer laden zal telkens de omgeving anders zijn en dus ook andere invloeden, ook dan zal een paard niet denken.. he ik heb die ene x wel als goed onthouden ach ja laat ik het dan maar proberen..

daarom denk ik dat 1 of 2 dagen niet lang genoeg is, behalve als de training thus gekomen goed doorgaat

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:50

Het is niet opeens een goede 'ervaring' het is iemand die hij moet
vertrouwen die laat zien dat alles waarvoor die bang was niet eng is. Of je dat nou een goede ervaring kan noemen..

Jij denkt dat het niet lang genoeg is maar toch bewijzen telkens
meer mensen van wel Lachen

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:03

maar in dit geval gaat het om een eigenaar met paard, in dit geval zal het paard dus zijn eigenaar moeten vetrouwen in de trailer, als hij eerst leert om verschillende andere mensen de vertrouwen zal hij zijn eigenaar ook met het trailerlade vetrwouen aangezien de trailer dan niet eng meer is, misschien lukt het paarden dus wel in dezelfde situatie's met dezelfde begeleider maar praktisch is dat niet

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:28

Silence schreef:
Maar ik vraag me ook af, waarom je je paard 2 weken weg wilt brengen (en dus totaal niet weet wat ermee gedaan wordt) terwijl het hele probleem ook met 1 of 2 avonden werken op eigen stal veholpen kan worden.

omdat ik het al vaak genoeg geprobeert heb en ook mensen die ervaring hebben met trailer laden
ze hebben zo'n dag cursus wat ergens in de 100 euro kost
een week erheen kost 175
dan kan ik hem beter erheen brengen terwijl ik er zelf elke dag ben
en ja dat ik niet weet wat er met hem gebeurt
ze worden niks voor niks monty roberts nederland genoemt
ze is bij ons op stal geweest om mensen te helpen en die waren super positief
hun zeiden me ook dat het de moeite waard was
wie niet waagt wie niet wind
wie weet heeft het wel een oorzaak en kunnen hun me veel meer helpen dan ik had verwacht
wie weet ook niet

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:31

trouwens
ik zie nu dat er een beetje discussie's ontstaan over het wel en geen tijd hebben
na een tijdje kan je zelf aan je paard zien of hij er echt bang voor is en angst n ze ogen heb
of dat hij je gewoon in de maling neemt

bij de mijne is het zo
toen we hem 2 jaar geleden gingen halen weigerde hij geen seconde en stond hij er gelijk in
de eerste keren erna ook nog wel
maar na een tijdje wou die er ook buiten op wedstrijd niet meer op om naar huis te gaan
als die de trailer al ziet gaat hij nu al achteruit lopen heb ook zo'n gevoel dat het steeds erger wordt want nu wilt hij er helemaal niet meer in

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:35

overigens is het een super mak dier
hij is nu bijna 5
maar huppelt in het water is niet bang voor waaiende niks voor niks
hij loopt ook achter je aan waar je ook loopt
hij herkent je uit duizenden
dus ik vraag me zelf ook af waarom wilt hij de trailer niet meer op
we hebben er iemand anders voor laten rijden die er veel ervaring mee heeft en heel zacht rijd
maar ook toen wou die op het ander terrein er gewoon niet meer op

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:05

ik ben op you tube filmpjes aan het kijken, maar ik kan niets zien waarvan ik denk, hij trekt aan dat paard, of dat paard voelt zich hier niet prettig bij?
wat zie ik niet?

(heb trouwens wat clinics gezien van emiel viest, die vond ik drama) zelfde idee zegt ie, nou echt niet

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:42

GreenRider schreef:
@ poes, maar dan kan het zijn dat het paard op de 'oude' plek weer net zo bang word. Ik heb zelf ook vreselijke dingen gezien van monty, eerst het paard alle kanten op trekken en vervolgens laten zien dat dit paard ook zonder volgt.. ik zie ook dat bijna alles van hem een half uur tot een paar weken duurt
terwijl het bij veel mensen maar een paar minuten kan duren. hooguit 2 dagen.
En zo heeft het paard toch geen keuze? Verbeter het slechte
gedrag en beloon het goede. Mensen denken vaak dat verberen
gelijk met tikken of dwang heeft te maken... maar dat helemaal
niet zo hoeft!

Dwang is idd zelden nodig, gewoon even tonen dat het véél en véél prettiger is om rustig te doen en mee te werken. Dat kan heel rustig gaan, maar het heeft niks meet vrije keuze te maken. Elke eigenaar die beslist om IETS met zijn paard te doen, ontneemt hem "de vrije keuze".

Maar dat wil niet zeggen dat je niet netjes met je dier omgaat en dat het voor beiden leuk is.

Het kan heel goed dat een dier terugvalt eens weer thuis, daarom is opvolging en begeleiding van het baasje net zo belangrijk!

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:58

Altijd weer interessant om te lezen hoe mensen verschillende dingen kunnen beleven en ervaren. En laat dat gelijk de les zijn voor ons werk met paarden. Voor hen is het namelijk niet verschillend. Je zult ons nooit horen zeggen dat een probleem binnen 'x' tijd is opgelost. Want ieder paard is verschillend, heeft een ander probleem en dus een andere anpak nodig. Daarnaast kun je nooit werken zonder de eigenaar. De eigenaar moet ook mee getraind worden.

Als laatste wilde ik nog opmerken dat ons trainingscentrum volledig open is. Wij vragen juist de eigenaar zoveel mogelijk bij de training te zijn. Buiten het feit dat we bespreken wat we gaan doen. Het is voor iedereen mogeljik om gewoon een dag bij ons te komen kijken. Wel is het dan handig dat je even een afspraak maakt met ons kantoor, omdat we er niet altijd zijn.

En kunnen wij alles oplossen? Natuurlijk niet. Zo zit de wereld niet in elkaar. Er blijft gelukkig altijd wat te leren. Voor mij is het heel belangrijk dat ieder zijn eigen mening mag hebben. Maar wel met respect voor een ander.

Groeten!

Annemarie van der Toorn

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:23

Ik ben de afgelopen maanden zeer regelmatig bij Annemarie in Oudenhoorn geweest. Ik kan alleen maar zeggen dat de paarden daar onder rustige en veilige omstandigheden de kans krijgen om hun oude problemen te verwerken en nieuwe gedragingen aan te leren. Ik heb nooit dingen gezien waarvan ik dacht dat het niet een positieve bijdrage had tot de (her)training van het paard.
Leren is altijd een beetje stress, het paard wordt gevraagd zijn grenzen te verleggen, zijn vertrouwde gedrag te veranderen. Soms moet een paard iets doormaken om verder te kunnen.
Ik heb de afgelopen maanden een aantal paarden meerdere keren gezien, en telkens stonden ze een stuk verder dan de keer daarvoor. De sfeer op het trainingscentrum is gewoon zo positief en tegelijk rustig, wat mij betreft de ideale leeromgeving voor paarden.

Dat een demo misschien niet altijd even duidelijk is voor iedereen, lijkt me normaal: hoe kun je op een half uur/ drie kwartier de essentie van een trainingsmethode/ gedachtengoed uitleggen zo dat iedereen het begrijpt? Ik denk dat de bedoeling van de demo's is, het laten zien dat problemen opgelost kunnen worden. En natuurlijk zijn dat niet de ideale omstandigheden om een paard te trainen, maar hoe zou dat beter kunnen als er 3000 man zit te kijken?

En verder is iedereen vrij om zijn/ haar trainingsmethode te kiezen. Maar om dan een andere stroming consequent te gaan afstrijden...
Bovendien overlappen de "stromingen" elkaar dikwijls meer dan de aanhangers willen/ kunnen toegeven. Jammer dat dit juist oogkleppen veroorzaakt. En dat terwijl de meeste professionele trainers zelf juist wel samenwerken, zoeken naar creatieve oplossingen buiten hun bekende methodes, zolang de positieve leerervaring voor het paard maar voorop staat.

Als ik bij Annemarie één ding geleerd heb is het wel: er bestaat niet één manier, niet één stroming, niemand kan het alleen, het is allemaal een kwestie van creatief zijn, samenwerken en kijken naar het paard!

En dat is mijn mening Knipoog

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 14:03

samenwerken en je paard kennen en vertrouwen vindt ik toch ook heel erg belangrijk
ben jet volkomen met je eens animal_abc

als je niet kan samen werken met je paard of hem niet enig sinds in vertrouwen kan stellen dat je niet het combinatie team bent om zo maar te zeggen en dat je dan toch wel een paard moet hebben waar bij je je op je gemak voelt
soms denk ik ook wel eens ooh zal ik vanavond maar eens niet gaan
maar dat is me eigenlijk nooit gelukt niet eens omdat hij dan niks doet die dag
maar ook niet omdat je dan weer aan het paard denkt en dan denk je ag hij vindt het vast fijn als je er bent
en dat hij laat inderdaad ook altijd blijken

dank jullie voor de reactie's
hoop ook dat het inderdaad het Geld en moeite waard is naar annamarie te gaan
maar daar twijfel ik niet zo veel aan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:13

Fijn dat Annemarie ook even komt vertellen Ja

Ik lees hier veel over 'positieve omgeving' en 'verschillende methodes'.
Moest daarbij aan iets denken.

Onderzoek bij mensen die in therapie zijn toont aan dat de effectiviteit van de therapie quasi volledig afhankelijk is van

1 het geloof dat de client heeft in de methode van therapie
2 de relatie tussen therapeut en client

=> Dit zorgt ervoor dat wat je doet niet zo belangrijk is, maar wel HOE je het doet dus Ja

Het is bij paarden vaak net zo, je kunt het op veel verschillende manieren vertellen, maar je zult altijd duidelijk, consequent, positief en rustig moeten zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:03

Eddy Modde (enige Parelli instucteur in Belgie en Nederland) zou je ook van dit probleem af kunnen helpen. Ik heb zelf geen ervaring met Annemarie, maar ik ben qua methode meer voorstander van Parelli dan van Monty Roberts.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:36

Moderatoropmerking:
Joekels van quotes met vervolgens alleen de tekst "mee eens" of "goed verwoord" of enkel wat smilies zijn verwijderd, wij zien graag wat meer onderbouwing in de posts.

Verder is dit niet echt een topic voor TAO, ik zal het naar NH verplaatsen.

TAO-->NH

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:04

Silence schreef:
Dan hoop ik ook voor de TS dan Annemarie anders te werk gaat dan Monty zelf.

Annemarie loopt echt niet blind achter MR aan hoor, ze heeft heel veel geleerd maar ook heel veel eigen iedeen ontwikkelt waar MR weer het nakijken had. Annemarie is een zeer ruimdenkend persoon maar daar kom je pas achter als je zelf daar eens een cursus zou gaan volgen ;) .

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:34

hoi ik ben zelf bezig met parelli gewoon omdat ik mij daar lekker bij voel, ik heb annemarie aan het werk gezien , bij horse event toevallig trailer laden, er was een meisje die een ongeluk had gehad met haar paard inladen, zij bang paard bang!
nu deed annemarie het heel relext en ja hoor paardje liep na 15 min vol zelf vertrouwen de trailer in, zonder te trekken!
ik heb dus meerdere dingen gezien van annemarie en ik kan niet anders zeggen dat ik daar respect voor heb!
weet je ,..iedereen doet het op zijn eigen manier, als jij denkt er een goed gevoel bij te hebben dan moet je doen!
ik heb respect voor alle mensen die vriendelijk met hun paard omgaan of dat nou annemarie van toorn is of pat parelli! ik vind ze allebij goed werk leveren, en ach geen een ding is perfect denk ik!
succes ermee hoor!
groetjes van bren! ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:47

Ik begreep dat Annemarie een ongelukje heeft gehad en voorlopig uit de running is, ik heb het ook maar van horen zeggen maar is het waar?, gaat jouw trainingsweek nou nog door?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:11

Even een stipje hier..

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:33

Ik heb inderdaad een fors auto ongeluk gehad, een vrachtauto bovenop mijn trailer vanachteren. Gelukkig zaten er geen paarden in, dat was op zeker niet goed afgelopen. Ik ben gewoon aan het werk hoor... mag alleen niet al teveel fysiek werk doen. maar ik heb een fantastisch team waar ik mee werk, dus ik mag gewoon even lui zijn...

Groeten,

Annemarie

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:58

Heftig verhaal zeg, wat een geluk dat je geen paarden mee had!! Beterschap!