Bitloze tsunami?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Bitloze tsunami?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:35

Korrel zout? Een kruiwagen, nee vrachtwagen vol! Voor de rest ben ik het helemaal met Lovely eens, kan het niet beter verwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:37

Nou vooruit, de hele zoutvoorraad op de wereld dan Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:54

Maar als je paard/pony niet fijn reageert op een bit, is het dan niet handiger om te kijken waarom dat is. En dan voornamelijk op jezelf betrekken. Meer zitles zodat je je paard niet meer stoort in de beweging met je hand, meer gewoon les zodat je beter leert rijden en je hele rijderij verbeterd. Dan kan je gewoon met bit blijven rijden.

Maar met bitloos verhelp je je probleem niet, je gaat het juist uit de weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:04

Beter paardrijden is vaak wel het juiste antwoord op bepaalde problemen, mjaaaah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:11

Pipo schreef:
Maar als je paard/pony niet fijn reageert op een bit, is het dan niet handiger om te kijken waarom dat is. En dan voornamelijk op jezelf betrekken. Meer zitles zodat je je paard niet meer stoort in de beweging met je hand, meer gewoon les zodat je beter leert rijden en je hele rijderij verbeterd. Dan kan je gewoon met bit blijven rijden.

Maar met bitloos verhelp je je probleem niet, je gaat het juist uit de weg!

Als de bitproblemen inderdaad veroorzaakt worden door de manier van rijden en de handen van de ruiter (en alle andere oorzaken uitgesloten zijn), dan vind ik het noodzakelijk dat je daar als ruiter inderdaad aan moet werken en goede zitlessen moet nemen.

Maar haal dan aub ook het bit eruit. Waarom het paard blijven kwellen in die mond. Dat de ruiter niet netjes kan rijden, hoeft het paard niet onder te lijden.

En wanneer je dan na een tijdje inderdaad mooi rustig en in balans kunt zitten/rijden en zachte handen hebt ontwikkeld, zie ik nòg geen reden om het bit er dan weer in te doen, als het allemaal ook zonder kan.

Meer info vind je op http://www.bitloospaardrijden.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:13

Joviban, ik heb niets met bitloosrijden, maar heb er ook niets op tegen. Maar ik vraag mij wel af als ik dat soort problemen lees of je wel de juiste manier zoekt om iets op te lossen.

Verder vind ik een bit en de mond van een paard een dusdanig belangrijke informatiebron tijdens het paardrijden dat ik een bit toch echt prefereer.

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:14

kopt, bij mij nu ook hoor!
ik las dat nu nu ook dress. wedstr. mag starten bitloos, dus ik dacht "laten we dat eens proberen!"
gisteren voor het eerst gedaan, en bevalt zeer goed (we rijden nu nog met halster met een frontriem eraan, maar zodra er geld is halen we toch echt zo'n bitloos hoofdstel.
ik vind het leuk voor de afwisseling. dus we blijven ook nog met bit rijden

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:32

Ik geloof niet dat dit een hype is, maar dat er echt dingen positief aan het veranderen zijn in paardenland. Dat hoop ik althans OK dan! !

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:53

Bandida ik ben het met je eens!
Ik heb wel eens onder begeleiding met zo'n bitloos ding gereden. Mijn pony liep Z2 en was al naar behoren afgericht maar hij vond zo'n ding echt niet fijn of we het nou hoog of lager deden, hij schudde met zijn hoofd enzo... Hij bleef wel best braaf een andere pony begon heel hoog te stijgeren en raakt in paniek. (negatieve ervaring misschien) Ik deed het onder profesionele begeleiding, om het een keer te proberen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:39

Je bent het met me eens? hehe Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:57

Het valt mij ook op dat je steeds meer omtrent bitloosrijden tegenkomt, wat ik dus een hele positieve ontwikkeling vind!

Om even terug te komen op Cassidy en Lovely, ik denk dat de meeste mensen die bitloos rijden dit doen vanwege de overtuiging dat een bit niet prettig is voor het paard. Dat is in ieder geval wel mijn motivatie om bitloos te rijden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:09

Omdat mijn poown nog jong is en ik toch een beetje in vorm wil bijven rijd ik ondertussen
op een manege hier in de buurt..
Na een paar lesjes heb ik mijn instructrice gevraagd of ik bitloos zou mogen rijden, ook om
meer ervaring daarmee op te doen.. Want ik wil mijn jonkie bitloos beleren..

In het begin was het echt een bezienswaardigheid daar.. ze dachten echt dat je zonder
bit totaal geen controle hebt over een paard.
Maar ik doe dat toch al een half jaartje, en nu krijg ik zo veel positieve reacties.. Iedereen wil
mijn side pull lenen om te testen..

Ik merk echt er steeds meer positieve reacties komen op bitloos rijden..

Vanaf volgende week ga ik ook boomloos rijden op de manege.. ik wil namelijk mijn nieuwe zadel testen..
Ik vraag me af welke reacties ik daar op zal krijgen..

Al met al vind ik het een hele positieve ontwikkeling..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:40

vorige week kwamen we vijf bitloze ruiters tegen, ongekend aantal! Vandaag zag ik wéér iemand bitloos rijden die ik niet kende, het was welliswaar met een hackamore helaas, maar toch.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:10

Of ik een echte "natural"ben weet ik niet maar rij sinds een week ook bitloos gewoon omdat mn paardje dr goed bij loopt op deze manier.
Ook op buiterit is ze goed te regelen en eigelijk niet anders dan zonder bit.
ben zeer positief dus

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:47

Ik rijd met een hackamore en standaard met lange teugels. Dit is voor mijn ijslander tot nog toe (helaas) de enige manier waarop hij geen bit nodig heeft. Hij is in het verleden volledig verknald door manege ruitertjes en ponykamp mensen. Ik merk aan zijn hele houding en ik voel als ik op hem rijd dat hij er tevreden mee is dat hij geen bit meer in zijn mond heeft. Bij mijn arabier hangt het verhemlte te laag en hij heeft lobben op zijn lagen waardoor er geen bit in past. Mijn fjord, hem boeit het bit niet, maar het kan bitloos dus zal ik dat ook zeker doen!

Hier in de buurt merk ik het nog niet echt, maar op bokt en in de omgeving van familie wel, wat mij betreft een goede verandering, nu maar hopen dat mensen er voldoende informatie over opzoeken en voldoende weten als ze aan bitloos beginnen om desastreuze gevolgen te voorkomen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:46

Twiggy2008 schreef:
Tuurlijk zijn er altijd mensen die gaan lopen prutsen, omdat ze het bitloos willen gaan proberen. Ik vrees dat je dat altijd houdt helaas.

Ik ben dus iemand die een beetje rond aan het snuffelen is voor een bitloos hoofdstel. Ben absoluut geen natural en wil zo dicht mogelijk bij het Engels rijden blijven. Ik heb ook niet echt problemen met mijn paard of het bit, maar het is wel een paard wat snel panikeert tijdens het rijden. Wil eens kijken of dit bitloos iets minder wordt. Ben ik nou een prutser? Blond

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:10

Ellen, nee hoor, jij bent geen prutser, volgens mij. Tenzij je constant aan de teugels rukt en plukt, daar had ik het namelijk over. Knipoog
Ik vind het juist geweldig dat je het gaat proberen!!! Go jij! Go jij!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 07:30

Nou gelukkig maar Bloos
Denk dat iedereen zijn of haar eigen redenen heeft om het te proberen, maar dat het gewoon niet altijd werkt voor ruiter of paard. Voor ons is het ook nog even afwachten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 07:44

Ik vind het wel een mooie ontwikkeling, en ik denk niet dat het persé een hype hoeft te zijn. Het zijn in mijn ervaring toch de recreanten die overstappen, en die hebben niet zo snel een reden om weer 100% bit te gaan rijden. Dat het nu ook bediscuseerbaar is op andere delen van bokt spreekt alleen voor een meer open visie van mede bokkers naar bitloos.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:28

Op mijn stal staan bijna alleen recreatieve ruiters en toch ben ik de enige zonder bit. Ze vinden het allemaal knap en gedurfd dat ik zonder rijd, terwijl het voor mij inmiddels wel normaal is en al zeker niet eng.
Ik denk dat dat er nog een hoop meer ontwikkeling nodig is op dit gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:12

danneke80 schreef:
Ik denk dat dat er nog een hoop meer ontwikkeling nodig is op dit gebied.

Daar kan iedereen z'n steentje aan bijdragen.
Naast zelf bitloos te rijden, kun je bijv. mensen in je omgeving de link geven naar de site van m'n onderschrift. Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:21

het ligt inderdaad ook aan jouw activiteit en reactie als ze ingaan op het gebruik van bitloos. Ikzelf vertel dan graag alles wat ik weet, en promoot het dan ook. Niet alleen door het bit af te kraken! Dat wordt juist negatief ervaren. Als jij steeds promoot en wat sites geeft zullen die mensen het sneller overwegen Knipoog

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:32

Dat doe ik ook wel. En velen hebben het zelfs uitgeprobeerd (op mijn paard) Ik krijg alleen vaak reactie als "leuk, maar toch niks voor mij"
Die site vond ik trouwens erg interessant.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:44

Bandida schreef:
Ligt het aan mijn leesvoorkeur, of is er op bokt ineens wel héél veel te doen over bitloos rijden? Ook buiten dit natural hokje bedoel ik dan.
Ik denk van wel, en ik vind dat een hele positieve evolutie OK dan!

Jups het werd echt tijd.
Nu Spanje nog Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:09

Ik vind het woord 'hype' bij bitloos rijden ook erg vreemd Clown, . Ik denk juist dat het gewoon steeds bekender wordt bij ruiters en dat steeds meer mensen zich wat bewuster worden dat je ook prima zonder bit kan rijden. Prima ontwikkeling, vind ik, als bitloos ruiter. Ja

Als de 'hype' voorbij zou gaan (voor zover je hiervan al kunt spreken Knipoog ), ga ik echt niet ineens met bit rijden, hoor. Zou werkelijk niet weten waarom en ik doe niet aan hypes..... Lachen

Bij mij op stal zijn ze het al aardig gewend gelukkig. Stalgenootje rijdt bitloos met haar oudere merrie met een optoming van mij en ik heb een weidegenootje die zelf ook bitloos rijdt. En over een paar weken komt er nog iemand die haar paard bitloos gaat beleren. Haha!
Ik moet toch wel eerlijk bekennen dat ik blij ben dat ik niet meer de enige ben bij ons en dat mensen het gewoon accepteren en er zelfs belangstelling voor gaan tonen. *LOL*