bayaatje schreef:Tuurlijk uiteindelijk beslis ik wat er met hem gebeurt. Het zonder bit rijden gaat voor het moment heel goed maar is moeilijker dan ik had gedacht. Ik moet nu een rechte lijn rijden zonder aan de leadrope te komen wat niet altijd zo simpel is. Maar ik dacht ( sorry als ik het mis heb) dat als je op een bepaald niveau in de training zit het bit voor net dat extra zorgt ? parelli zelf rijd ook zowel met bit als zonder , waarom is dit goed ? (helemaal niet aanvallend bedoelt hoor ik sta voor alle commentaar open)
Ik denk dat ik wel begrijp wat jij bedoelt, bayaatje. Natuurlijk beslis jij hoe je je paard rijdt, maar je leunt natuurlijk wel op het advies van een instructeur die je vertrouwt. Als we het allemaal zelf het best zouden weten, dan hadden we geen instructeurs nodig, toch?
En ik dacht ook dat een bit bij sommige paarden nodig is 'voor fijnbesnaarder contact' als je ver bent in de dressuur. Maar ik dacht bovendien dat je je paard gemakkelijker kunt vragen om nageven, contact en aanleuning met bit dan zonder bit. Ik heb de indruk dat het duidelijker voor ze is, maar ik kan me vergissen. Maar zonder bit kan het ook, denk ik.
Wat voor mij het belangrijkst blijft is dat mijn paard uiteindelijk loopt en mij draagt vanuit de achterbenen over de bovenlijn in een boog naar beneden want alleen dan is het verantwoord dat ik erop zit en houd ik haar (o.a. hierdoor) tot in lengte van dagen fit. Als me dat zonder bit lukt, des te beter!