probelemen met bit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

Re: probelemen met bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 12:38

ik voel me er ook beter bij hoor zonder bit in zijn mond. we zullen wel zien als we zover zijn waarschijnlijk is het pas binnen een jaar of 2.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:17

Maar bayaatje, JIJ bent toch de baas over je eigen paard? Ik vind het prima als iemand met me wil discussieren over wel of geen bit, je kunt natuurlijk voor dingen open staan. Maar in jouw verhaal lees ik dat je eigenlijk iets anders wilt met je paard.

IK ben toch echt de enige die bepaalt waarmee mijn paard gereden wordt, hoor. Knipoog
Succes ermee in elk geval. Lachen

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:21

Tuurlijk uiteindelijk beslis ik wat er met hem gebeurt. Het zonder bit rijden gaat voor het moment heel goed maar is moeilijker dan ik had gedacht. Ik moet nu een rechte lijn rijden zonder aan de leadrope te komen wat niet altijd zo simpel is. Maar ik dacht ( sorry als ik het mis heb) dat als je op een bepaald niveau in de training zit het bit voor net dat extra zorgt ? parelli zelf rijd ook zowel met bit als zonder , waarom is dit goed ? (helemaal niet aanvallend bedoelt hoor ik sta voor alle commentaar open)

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:59

bayaatje schreef:
Tuurlijk uiteindelijk beslis ik wat er met hem gebeurt. Het zonder bit rijden gaat voor het moment heel goed maar is moeilijker dan ik had gedacht. Ik moet nu een rechte lijn rijden zonder aan de leadrope te komen wat niet altijd zo simpel is. Maar ik dacht ( sorry als ik het mis heb) dat als je op een bepaald niveau in de training zit het bit voor net dat extra zorgt ? parelli zelf rijd ook zowel met bit als zonder , waarom is dit goed ? (helemaal niet aanvallend bedoelt hoor ik sta voor alle commentaar open)

Ik denk dat ik wel begrijp wat jij bedoelt, bayaatje. Natuurlijk beslis jij hoe je je paard rijdt, maar je leunt natuurlijk wel op het advies van een instructeur die je vertrouwt. Als we het allemaal zelf het best zouden weten, dan hadden we geen instructeurs nodig, toch? Knipoog
En ik dacht ook dat een bit bij sommige paarden nodig is 'voor fijnbesnaarder contact' als je ver bent in de dressuur. Maar ik dacht bovendien dat je je paard gemakkelijker kunt vragen om nageven, contact en aanleuning met bit dan zonder bit. Ik heb de indruk dat het duidelijker voor ze is, maar ik kan me vergissen. Maar zonder bit kan het ook, denk ik.
Wat voor mij het belangrijkst blijft is dat mijn paard uiteindelijk loopt en mij draagt vanuit de achterbenen over de bovenlijn in een boog naar beneden want alleen dan is het verantwoord dat ik erop zit en houd ik haar (o.a. hierdoor) tot in lengte van dagen fit. Als me dat zonder bit lukt, des te beter! Haha!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 12:20

Hoi,

het zou mooi zijn moest ik hem zonder bit correct laten lopen. Het "aan de teugel rijden " hoeft van mij niet. als hij maar vanachter loopt hij is ook maar 4 jaar dus we willen nog niet te veel. Momenteel rijd ik altijd bitloos enkel als we buitenrijden in een groep heeft hij een sinmpel hoofdstelletje zonder neus en keelriem met een simpel trensje in en hier doet hij het wel goed op. Ik kom aan het bit niet aan , ook dan probeer ik met stick , gewicht en been te sturen. Enkel als mijnheer zich als een echte man gaat gedragen en ik kan het bit even opppakken heb ik het gevoel dat ik net dat iets meer te vertellen heb. Met halster alleen draait hij nog naar de merrie's als hij echt wil (enkel de eerste 10 min daarna deert het hem allemaal niet meer ) Ik ben nu volop met the one rein stop bezig om als hij naar de merrie toedraait ik hem eventueel zo terug kan krijgen. In de piste lukt dit goed genoeg, maar ik voel me nog niet zeker genoeg om buiten ook zonder bit te rijden. Ik heb wel gemerkt dat wanneer ik met neusriem rijd , dat hij dan onrustig word en ik snoer helemaal niet aan. We zijn een klein tochtje buiten gaan rijden . Hij had het hoofdstel in met enkel het dunne trensje en geen keel en neusriem en met lekkere lange teugels en daar blijft hij lekker ontspannen op . Misschien wat clostrofobisch door de neusriem ?