Het heeft wel een paar jaar geduurd voordat ik eindelijk een goede smid had gevonden. Tussen de natuurlijk bekappers zitten prutsers, maar tussen de traditionele smeden zitten in verhouding net zoveel of zelfs meer prutsers..
Een cursus volgen kan nooit kwaad, het is altijd handig om zelf wat meer van hoeven af te weten zodat je zelf wat klein onderhoud kan doen en op tijd in de gaten hebt als er iets mis is.
De hoeven kunnen inderdaad in een bekapbeurt flink verkeerd gezet worden. Dat is mij ook eens gebeurd; een smid (die zelfs goed bekend stond en bij veel maneges komt) had de toon veel te kort geknipt en de hielen gewoon laten staan waardoor mn paard eigenlijk bijna bokhoefjes had. Dat heeft maanden geduurd voordat ie er weer normaal op stond..
Dus als je je er een beetje in verdiept hebt, of zo'n cursus hebt gevolgd, dan weet je meteen dat het mis is en hoef je niet te wachten totdat je paard kreupel gaat lopen
Mijn eigen paard heeft nooit op ijzers gelopen bij mij. Doet het vanaf het begin al goed zonder ijzers.
Maar er heeft wel een paar op wei gestaan dat al vanaf de eigenaresse hem kreeg, dus al minimaal 7 jaar, vierkant op ijzers stond. Achterijzers er onderuit was niet zo'n groot probleem, een paar dagen wat gevoelig en dat was het. Op de voorhoeven heeft hij bijna een week extreem gevoelig gelopen, in het begin wilde hij zelfs geen pas verzetten! Maar na die tijd ging het prima en liep hij weer perfect. Het grootste probleem was dat de smid het paard direct na het verwijderen van de ijzers had bekapt. Je kan beter eerst de ijzers eraf halen en nog niet (kort) bekappen, en dan een weekje later pas goed op de hoeven zetten. Dan valt de gevoeligheid normaal gesproken wel mee valt me op