Wat is grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:41

en zo moet het Lachen ik wil niet vertellen aan een paard dattie opzij moet, dat moet ie gewoon uit zichzelf al doen Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:42

Ik voeg me ook bij Rider Ja

Overigens denk ik dat je de essentie van die cursussen mis hebt. Imo is het niet 'paardengevoel' ontwikkelen, maar begrip voor een paard cq de omgang met een paard. Ik geloof zeker wel dat je mensen kunt leren om op een bepaalde manier met paarden om te gaan en begrip te kweken voor waarom een paard iets doet. Een opstandig paard kun je doormiddenslaan of je kunt er op een "natural" manier mee omgaan. Maar voor dat laatste moet je wel weten hoé. Dat heeft imo niets met paardengevoel ontwikkelen te maken... En voor dat verkeerd opgevat wordt: ik rij ook gewoon met zweep en indien nodig gebruik ik 'm ook en ook in de dagelijkse omgang ben ik niet van het 'jij mij trappen? arm peerd'... Ik heb het dan echt over de extreme gevallen als ik het over doormiddenslaan heb...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:43

suleilitha schreef:
Ja, als je het zo beschouwd wel Haha!
Ik hoor ook vaak dingen als "wijken voor druk". Tja, denk ik dan. Ik hoef maar een vinger tegen de boeg van mijn paard te drukken en te zeggen "terug" en hij gaat al. Is toch ook gewoon opvoeding?

Ja, natuurlijk, maar als je mijn redenatie volgt is dat iets dat je vanaf de grond hebt aangeleerd, en dus grondwerk. De volgende stap is dat het paard ook onder het zadel reageert voor druk en dan wijkt voor het been. En dat is dan, uhm, boven-de-grond-werk. Tong uitsteken

@ Kiwiko: maar bijvoorbeeld wijken voor druk als voorbereiding op schoudervoor, dat moet je een paard toch leren? Ik bedoel, paarden gaan best voor mij opzij, maar als ik wil dat ze dat op een bepaalde manier doen zal ik dat toch even uit moeten leggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:44

Dat is niet heleaal waar Sylvia Lachen paarden prikken feilloos door een pose heen......... het boekje kan wel zeggen maak je groot, en de mens kan dat dan ook wel doen, maar als het mens inwendig klein blijft dendert het paard gewoon door hoor Lachen

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:45

Ik heb geen idee hoeveel mensen er vroeger echt problemen hadden met hun paard, zoals je die nu elke zoveel minuten op Bokt tegenkomt.Misschien waren er minder mensen die met paarden te maken hadden, misschien leerden ze al heel vroeg veel meer over de omgang. Feit blijft dat het leed tussen mens en paard (veelal gewoon niet elkaar begrijpen en niets over kunnen brengen) nu groot is. En op internet kun je nu eenmaal alles plaatsen. Dat was er vroeger ook niet.
In mijn ogen helpt het niet om te zeggen dat jij if ik of wie dan ook het allemaal wel weet en kan, maar helpt het beter als iemand met een cursus of stappenplan komt om die communicatie wel te verbeteren.

Misschien zijn er wel te veel mensen zonder het gevoel voor paarden, die er toch iets mee willen. Ik zie veel successen om me heen van mensen die met een Voest of Parelli wel verder komen, het licht zien, en iets bereiken dat ze zonder grondwerkles niet zouden hebben bereikt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:49

Klopt. Daarom vind ik grondwerk ook niet zaligmakend Knipoog Maar toch, ehm... Ik vind 't lastig om dat uit te leggen, ik ben niet zo goed in mijn gevoel en gedachten verwoorden Bloos Dus don't shoot me als ik iets niet helemaal lekker uitleg Knipoog

Ik denk dat je met een cursus mensen wel duidelijk kunt maken dat een paard vaak gewoon een reden heeft voor bepaald gedrag en dat dat vaak voor een heel groot deel door de mensen zelf veroorzaakt cq opgewekt wordt. Als je mensen daarvan bewust maakt, kun je het veranderen. En ook echt veranderen. Zolang mensen zich niet bewust zijn van hun fout en het uit een boekje nadoen, ja, dan loopt een paard over je heen. Maar als je je ergens bewust van wordt kun je dat veranderen, daar ben ik echt heilig van overtuigd. Simpel voorbeeldje: iemand met psychische problemen kun je simpelweg niet helpen zolang hij niet vind dat hij ziek is. Pas zodra hij dat aanneemt en ook echt beseft kun je iemand gaan behandelen, tot die tijd is het een 'pose'.

En zie verder Kukkie Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:50

dAT absoluut Lachen

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:54

Daarbij kan een hoop gekluns voorkomen worden als iemand die het wiel al uitgevonden even uitlegt hoe het in elkaar steekt.

Vreemd eigenlijk, iedereen is het er eigenlijk over eens dat je rijles moet nemen om paard te kunnen rijden, maar niemand vind het vanzelfsprekend dat het jonge grut les krijgt in hoe ze om moeten gaan met paarden. Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:59

Maar dat vind ik dan ook één van de grote manco's van maneges, dat er zo weinig tijd besteedt wordt aan de omgang met paarden. Toen ik inmiddels bijna 19 jaar geleden begon met lessen (we hadden toen al een paard staan waar ik al een x-aantal jaren op reed en verzorgde) was mijn manege één van de weinigen die ons zo'n beetje verplichtte om iedere maand het tuig in te komen vetten en ons vaker wel dan niet zelf de paarden liet klaarmaken voor de rijlessen.

Je ziet nu ook steeds meer ponykampen en zo waarin veel met de omgang met paarden gedaan wordt. Er is geloof ik nu ook ergens een dierenarts die 'omgaan met paarden voor dummies' opgezet heeft. Dus het komt allemaal wel, het duurt alleen ff Lachen

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:03

Ik had ook het geluk om op een manege te zitten waar je zelf je moest op- en afzadelen, en poetsen natuurlijk. En als je paard er niet netjes uitzag of de hoeven waren niet goed gekrabt, dan werd je gewoon de bak uit gestuurd en mocht je terugkomen als het wel in orde was. Haha!

En af en toe hadden we een aparte 'verzorgingsles', dan werd er uitgelegd hoe je bijvoorbeeld tuig moest onderhouden, hoe je oppervlakkige wondjes schoon moest maken, hoe je bij een ruin de koker schoon moest maken, hoe je manen moest trekken etcetera,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:24

Kukkie schreef:
Suheilita, ik kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat je hier al op uit was toen je dit topic opende. (gezien eerdere topics of reacties van je). Iemand die er serieus op in gaat, en dat jij dan kan vertellen dat je dat allemaal al van nature doet, zonder boekjes en cursussen en stappenplannen en meer.

Hoera dus, gefeliciteerd. Jij hebt al die kennis en ervaring al, zonder informatiemateriaal.

In mijn ogen doe je er snel een beetje banketstaaf over, en onterecht. Als iemand serieus niet van zichzelf zo makkelijk om kan gaan met paarden en wel denkt dat 'grondwerk' een oplossing kan bieden, dan is dat toch mooi? Het kan hooguit het begrip tussen mens en paard vergroten en de communicatie beter maken. Dat er mensen zijn die daar commercieel een aardig slaatje uit slaan, prima. En als je het beter weet, maak lekker zelf een cursusprogrammatje. Zijn topics genoeg over (hoe wordt ik een goeroe).

[NH] Mini-cursus: Hoe word ik een NH-goeroe?
Pling

Ik had laatst twee dames voor mijn neus die ook vonden dat we onze cursisten niets nieuws leerden. Konden ze allemaal al lang al en ze deden het al jaaaaaaaaren. Sigaar

Maar ik denk niet dat die dames zonder bit buiten kunnen/durven rijden. Vork

Wij gebruiken grondwerk om mensen bitloos te kunnen laten rijden en een noodrem te installeren bij ruiter en paard (de one rein stop). Ik weet ook wel dat NH niet synoniem is aan bitloos en grondwerk ook niet synoniem aan bitloos, maar voor ons is grondwerk een middel met als doel veilig bitloos (buiten) rijden.

De piaffe aanleren aan de hand laat ik graag aan iemand anders over. Ieder z'n specialiteiten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:31

Pardon, een NOODREM! Ik schrik me helemaal het lamlazarus, dat jullie dat toepassen.... en zowiezo, dat je het nodig hebt!
Een panisch paard wat doordendert kun je hiermee zijn nek laten breken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:55

Met een slof kun je ook een hele ongelukkige val maken en die wordt bij jonge paarden ook nogal eens als noodrem gebruikt. Het noemt niet voor niets 'nood'. Een dergelijke noodrem installeren is imo juist het leren van bepaalde commando's en reacties daarop bij een paard waardoor je in een noodgeval dus niet als een idioot aan je teugels hoeft te gaan hangen en een paard met relatief kleine inspanning stopt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:21

Die noodrem bij bitloos heb ik eigenlijk nooit zo begrepen Clown . Niet dat ik het onnodig vind.... Nee, meer in die zin, dat ook paarden met bit er gerust vandoor gaan, hoor, zie alleen al zeer regelmatig op de nieuwspagina van dit forum (en zo ben ik er in het verre verleden ook wel eens vandoor gegaan, gewoon met bit Clown ).

Rij bitloos op mijn jonge pony op de hei en in het bos, soms ook door het natuurgebied waar hij staat, en ja, als hij gaat, dan gaat hij (ZOEFFF Haha! ). En ik ben overtuigd dat het met bit niet veel anders zou zijn. Dan gaat hij ook, geloof me maar. Clown
Daarom heb ik met grondwerk zo mijn best gedaan om hem zich goed op mij te leren richten, me te vertrouwen in het leiderschap, te leren reageren op de juiste lichaamstaal. En nog steeds werk ik daar regelmatig aan, want het is nou eenmaal een jonkie met een kop er op. Haha!
Maar wel met een samenwerkende kop over het algemeen, gelukkig. Ik ben er tot op heden nog nooit vandoor gegaan en hoop dat zo te houden, want op ongelukken zit ik niet te wachten.

Grondwerk, tja, ik geloof dat er zoveel ideeen over zijn. Longeren is ook grondwerk, maar wel weer op een hele andere manier dan het los longeren. En zelfs daarin heb je varianten. Zo zag ik vandaag een meisje bij ons met een longeerzweep haar paard rondjes laten rennen. Ze schreeuwde er ook bij. Tja, dan vind ik de manier die ik doe een stuk relaxter. Schreeuwen doe ik niet aan, ik gebruik mijn stem heel weinig. En ik heb een leadrope in de hand, die ik zo min mogelijk gebruik (verlenging van mijn armen). Ik werk voornamelijk met focus, positie en lichaamstaal/energie. Het is nog een hele dobber om dat allemaal te combineren en te werken met o.a. wijken, positioneren etc. Stappen, draven, galopperen, halt houden, naar je toe laten komen, van hand veranderen, naar binnen toe omdraaien, ja, dat zit er wel in, maar de moeilijkere dressuuroefingen op afstand voor elkaar krijgen zonder teveel gebruik van de leadrope is echt niet makkelijk. Clown
Maar blijkbaar zijn er van die talenten hier op bokt, die dat wel kunnen. Yeah, right. Haha!
Nou, laat mij en mijn paard het maar lekker leren, hoor, want als je alles al kunt, is er ook niet meer zoveel aan, lijkt me. Knipoog

Vanuit mezelf zeg ik dat ik er aan begonnen ben om tijdens de training een hechte band te krijgen, met elkaar op een hele lichte manier leren communiceren en daarbij kun je al heel goed aan het lichaamsgebruik van je paard werken, hem leren wijken voor druk (ik heb er zo eentje die echt niet zomaar voor je aan de kant gaat, hoor Haha! , halve Fjord, he Knipoog ). We werken heel hard en vinden het erg leuk om te doen. Ja, allebei, ook mijn paard. Je ziet aan hem dat hij meer en meer op wil nemen, wil leren..... Net als ik, want ja, ik krijg wel regelmatig les in grondwerk en ben daar heel blij mee. Ik ben namelijk een mens die de paardentaal goed wil leren uitbeelden, iets wat ik niet helemaal van nature heb Clown . Als ik iets wil doen, wil leren, dan doe ik het graag goed. Daarbij kennen mijn paard en ik elkaar nu helemaal door en door, het vertrouwen is enorm groot aan beide kanten. Te bedenken dat hij ooit als 2-jarige een aardig muurtje had opgebouwd en zich niet graag aan iemand 'overgaf'.

Leuk dat sommige traditionelen vertellen dat ze dit al jaren doen. Ik sta momenteel op een hele traditionele stal en daar doet niemand aan het soort grondwerk wat ik doe. , hoor Haha!
Krijg eigenlijk vooral veel leuke reacties, want je wordt echt een team samen met je paard. Soms vind ik het zelfs wel eens lastig al die mensen om de round pen Haha!, want als ik met mijn paard bezig ben, wil ik echt niet gestoord worden door iedereen. Dan ben ik bloedserieus bezig, dan gaat het alleen maar om mijn paard en mij. De eerste traditional die zegt 'goh, dat doe ik ook zo', moet ik nog tegen komen trouwens. Haha!
Kan me er weinig bij voorstellen. Zou het overigens wel heel leuk vinden, maar nogmaals, ik ken ze niet, ook niet buiten de stalling (en ik kom toch op heel wat stallen momenteel Knipoog ).

De traditionals bij ons roepen meestal zelf het hardst (ze zijn dan ook in de meerderheid, he Knipoog ) dat ze niet helemaal weten wat ze met mijn paard moeten doen, omdat ik het zo anders doe allemaal. Maar goed, er zullen bij ons blijkbaar wel hele aparte traditionals staan dan:D (zitten trouwens hele aardige mensen tussen, hoor Knipoog ).

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:23

voor mij is grondwerk eigenlijk alles wat je doet vanop de grond. Dat kan desensibiliseren zijn, dat kan het paard leren 'wijken voor druk' zijn, maar dat kan evengoed tutten of observeren zijn, dat kan longeren zijn maar dat kan ook werken met lange lijnen zijn. De bedoeling mijn inziens is proberen het paard zo goed mogenlijk te begrijpen en te gymnasticeren, ongeacht welke stroming wel of niet volgt, zodat het paar fysiek en mentaal fit is.

Dat je als mens niet altijd met die gave geboren bent, spreekt voor zich vermits wij tot een héél andere soort dan het paard behoren. Dus mensen die daar een studie in volgen zijn zeker niet meer 'natural' dan iemand die geen studie volgt en puur op gevoel iets doet. Als je een studie volgt is het eigenlijk vooral de mens die getraind wordt om inzicht te krijgen in het paard, maar ook de mens moet mentaal en fysiek fit zijn om zich te kunnen inleven en te kunnen werken met het paard. Want ook grondwerk vergt de nodige conditie en het loslaten van het ego, om zo het paard meer te kunnen begrijpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:27

Ben hard aan het oefenen met de lange lijnen op lichaamstaal e.d., tja, daar heb je zeker een aardige conditie bij nodig, net als met het spelen aan de lange lijn in de bak. Haha!
Ik sla mijn rondje hardlopen er wel eens voor over, als ik weer zo'n leuke, sportieve sessie met mijn paard gedaan heb. Tong uitsteken Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:17

Grondwerk is voor de meeste mensen niet zo vanzelfsprekend. Ik rij al vanaf mijn jonge jaren, zo'n achtendertigjaar geleden, leerde wel rijden, maar geen grondwerk, op het gewone opvoeden en longeren na.

Blijkbaar ben ik dan evengoed een muts zonder paardengevoel, want ik heb dus wel lessen nodig gehad om beter vanaf de grond met mijn paard te leren werken. Sinds ik daarmee ben begonnen heb ik enorm veel geleerd en ben ik veel zelfverzekerder geworden omdat ik veel beter het paard kan lezen. En dat heeft dan weer direkt uitwerking op het paard. En ik heb nog heel veel te leren.
In tegenstelling tot sommige mensen, die zeggen dat ze het allemaal al kennen en weten en het niet nodig hebben om van andere paardemensen te leren. (jaja... dat hoor en lees ik nog al eens... knap he)

Grondwerk is voor mij gewoon: werken op de grond. Niet alleen om een gemeenschappelijke taal te creeren zodat het paard leert om op lichte aanwijzingen te reageren (iets wat onze draver meteen doet en bij mijn haf en shetten veel werk kost), maar ook om voor te bereiden op datgene wat je op de rug wilt verlangen (bv bitloos rijden, verzamelen what ever) , problemen op te lossen en een paard te gymnastiseren. Dat laatste moet wel vanaf de grond als je een paard hebt wat om wat voor reden dan ook (nog) niet in staat is de ruiter te dragen. Verder is het een prima voorbereiding voor africhting en kan het bij problemen tussen mens en paard onder begeleiding ervoor zorgen dat die problemen (/bv in rangorde of gebrek aan vertrouwen) worden opgelost.

Bovendien is het gewoon heel leuk Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:47

Grondwerk is voor mij alles wat je met je paard doet terwijl je op de grond staat! Zo simpel is dat, meer niet. Of je nu voert, mest, loopt, speelt, of longeert, join up, squeeze game, er is constant sprake van communicatie, zeker voor je paard. Dus dat is imo grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:10

En die noodstop dan, is dat een minicursus die net even verder gaat? "Hoe werk ik mijn paard tegen de grond" deel 1 tm zoveel?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:15

Da's "tegen de grond"werk.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:51

Grondwerk is ook weer een heel breed begrip denk ik.......
Voor mij is het inderdaad de dagelijkse omgang zoals uit de wei halen, poetsen, opzadelen, opstijgen en dat soort dingen maar ook lekker lol maken met mijn knol Clown spelen, in sommige gevallen nutteloze kunstjes leren omdat het zo leuk is, maar ook aan de kaptoom werken aan stelling en buiging en datzelfde ook zonder enige optoming.

Vertrouwen winnen en een communicatie tot stand brengen vanaf de grond vind ik overigens veel fijner klinken dan dwingen...ik dwing niet, ik vraag en als ik geen antwoord krijg heb ik mijn vraag waarschijnlijk fout gesteld en stel ik een andere vraag Schijnheilig

Dit heb ik inmiddels bijna 8 jaar met mijn paard gedaan en nu zijn we aan het rijgedeelte toe......dus nu rijden we wat meer en ik merk dat dingen als bijv. sbw aanleren veel makkelijker gaat dan met mijn vorige paard toen ik die 100 jaar geleden beleerde Nagelbijten / Gniffelen .

Tja en de een zal een natuurtalent zijn Afgod en andere minder begaafde zielen zoals ikzelf hebben daar misschien een boekje voor nodig (gehad), of een filmpje of demo or whatever.

Je ergens in verdiepen is volgens mij trouwens nooit verkeerd....ik bedoel ik kon ook geen autorijden, had ik ook al geen talent voor Clown ...heb mijn theorieboekjes bestudeerd en begreep toen in ieder geval wat een hoop verkeersborden betekende.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:00

suleilitha schreef:
En die noodstop dan, is dat een minicursus die net even verder gaat? "Hoe werk ik mijn paard tegen de grond" deel 1 tm zoveel?

Als jij een reflex als het hoofd naar jouw knie vragen bevestigd kunt krijgen - en dat kan gewoon vanuit stilstand, dan hoef je een paard niet tegen de grond te werken. Dan kun je, in nóódgevallen, met een hele simpele hulp zijn hoofd naar jouw knie vragen en dat kan hij pas doen als ie afremt. Een paard zal niet in vol tempo gehoor geven aan een teugelhulp om zijn hoofd te buigen, dus hij dendert er ofwel doorheen, of hij remt om in een reflex zijn hoofd te kunnen buigen. En dat is een kwestie van, zoals Arabesk het zegt, een noodstop installeren: de beweging van hoofd naar knie brengen vanuit stilstand zo goed activeren dat het zo ongeveer een automatische reactie op die hulp wordt in noodsituaties.

Als een paard de kletter opgaat doe ik er ook alles aan om 'm stop te krijgen hoor. Het kan me echt niet schelen of ik 'm tegen een boom moet parkeren, zo hard aan de teugels hang of zaag dat ie zijn mond open heeft liggen of 'm op de volte trek (met bijbehorend risico dat ie onderuit gaat). Een paard laten lopen kan veel gevaarlijker zijn dan aan de noodrem te trekken. Het principe van een noodrem is niet voor niets dat je het alleen toepast in geval van nood. En alle methodes hebben wel een bepaald risico. Een paard op de rem trekken met een slof kan er voor zorgen dat ie over de kop gaat. Een paard de volte optrekken kan leiden tot wegglijden. Tegen een boom of een hekwerk kan ie aan lopen. Feit is en blijft dat je dat soort methodes in het alledaagse rijden niet toe zult passen...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:18

De eerste traditional die zegt 'goh, dat doe ik ook zo', moet ik nog tegen komen trouwens.
Kan me er weinig bij voorstellen. Zou het overigens wel heel leuk vinden, maar nogmaals, ik ken ze niet, ook niet buiten de stalling (en ik kom toch op heel wat stallen momenteel ).

twiggy@ je word bedankt Clown Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:13

mariska32 schreef:
De eerste traditional die zegt 'goh, dat doe ik ook zo', moet ik nog tegen komen trouwens.
Kan me er weinig bij voorstellen. Zou het overigens wel heel leuk vinden, maar nogmaals, ik ken ze niet, ook niet buiten de stalling (en ik kom toch op heel wat stallen momenteel ).

twiggy@ je word bedankt Clown Haha!

Ik had het over 'in real life', lieverd. Haha! Knipoog
Hier op bokt ben ik er wel een paar tegen gekomen, dus inderdaad, het kan wel. Maar ook dat zijn over het algemeen geen mensen die net doen alsof ze het allemaal van nature al weten. Clown Knipoog Haha!
Ook zij willen en moeten nog een hoop leren. Toch, Maris? Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:18

nah dan ben ik de eerste Haha! Haha!

en dat pas 20 jaar:D

one rein stop .......... die knop zit er bij mij op gemonteerd, niet bij het paard waar ik op dat moment op rij........... als ik voel dat een paard wil gaan, dan zit ineeene die neus op mijn teen (al kon mijn vriendelijke vriend dan NOG gaan hoor, dus waterdicht is die niet)

Ik noem dat gewoon handig zijn, en dat wordt je wel als je niks anders doet dan jonkies rijden Lachen