ik wil niet vertellen aan een paard dattie opzij moet, dat moet ie gewoon uit zichzelf al doen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ik wil niet vertellen aan een paard dattie opzij moet, dat moet ie gewoon uit zichzelf al doen

suleilitha schreef:Ja, als je het zo beschouwd wel
Ik hoor ook vaak dingen als "wijken voor druk". Tja, denk ik dan. Ik hoef maar een vinger tegen de boeg van mijn paard te drukken en te zeggen "terug" en hij gaat al. Is toch ook gewoon opvoeding?

paarden prikken feilloos door een pose heen......... het boekje kan wel zeggen maak je groot, en de mens kan dat dan ook wel doen, maar als het mens inwendig klein blijft dendert het paard gewoon door hoor
Maar toch, ehm... Ik vind 't lastig om dat uit te leggen, ik ben niet zo goed in mijn gevoel en gedachten verwoorden
Dus don't shoot me als ik iets niet helemaal lekker uitleg
Kukkie schreef:Suheilita, ik kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat je hier al op uit was toen je dit topic opende. (gezien eerdere topics of reacties van je). Iemand die er serieus op in gaat, en dat jij dan kan vertellen dat je dat allemaal al van nature doet, zonder boekjes en cursussen en stappenplannen en meer.
Hoera dus, gefeliciteerd. Jij hebt al die kennis en ervaring al, zonder informatiemateriaal.
In mijn ogen doe je er snel een beetje banketstaaf over, en onterecht. Als iemand serieus niet van zichzelf zo makkelijk om kan gaan met paarden en wel denkt dat 'grondwerk' een oplossing kan bieden, dan is dat toch mooi? Het kan hooguit het begrip tussen mens en paard vergroten en de communicatie beter maken. Dat er mensen zijn die daar commercieel een aardig slaatje uit slaan, prima. En als je het beter weet, maak lekker zelf een cursusprogrammatje. Zijn topics genoeg over (hoe wordt ik een goeroe).

. Niet dat ik het onnodig vind.... Nee, meer in die zin, dat ook paarden met bit er gerust vandoor gaan, hoor, zie alleen al zeer regelmatig op de nieuwspagina van dit forum (en zo ben ik er in het verre verleden ook wel eens vandoor gegaan, gewoon met bit
).
). En ik ben overtuigd dat het met bit niet veel anders zou zijn. Dan gaat hij ook, geloof me maar.
, halve Fjord, he
). We werken heel hard en vinden het erg leuk om te doen. Ja, allebei, ook mijn paard. Je ziet aan hem dat hij meer en meer op wil nemen, wil leren..... Net als ik, want ja, ik krijg wel regelmatig les in grondwerk en ben daar heel blij mee. Ik ben namelijk een mens die de paardentaal goed wil leren uitbeelden, iets wat ik niet helemaal van nature heb
. Als ik iets wil doen, wil leren, dan doe ik het graag goed. Daarbij kennen mijn paard en ik elkaar nu helemaal door en door, het vertrouwen is enorm groot aan beide kanten. Te bedenken dat hij ooit als 2-jarige een aardig muurtje had opgebouwd en zich niet graag aan iemand 'overgaf'.
, want als ik met mijn paard bezig ben, wil ik echt niet gestoord worden door iedereen. Dan ben ik bloedserieus bezig, dan gaat het alleen maar om mijn paard en mij. De eerste traditional die zegt 'goh, dat doe ik ook zo', moet ik nog tegen komen trouwens.
).
) dat ze niet helemaal weten wat ze met mijn paard moeten doen, omdat ik het zo anders doe allemaal. Maar goed, er zullen bij ons blijkbaar wel hele aparte traditionals staan dan:D (zitten trouwens hele aardige mensen tussen, hoor
).
spelen, in sommige gevallen nutteloze kunstjes leren omdat het zo leuk is, maar ook aan de kaptoom werken aan stelling en buiging en datzelfde ook zonder enige optoming.
.
en andere minder begaafde zielen zoals ikzelf hebben daar misschien een boekje voor nodig (gehad), of een filmpje of demo or whatever.
...heb mijn theorieboekjes bestudeerd en begreep toen in ieder geval wat een hoop verkeersborden betekende. suleilitha schreef:En die noodstop dan, is dat een minicursus die net even verder gaat? "Hoe werk ik mijn paard tegen de grond" deel 1 tm zoveel?
mariska32 schreef:De eerste traditional die zegt 'goh, dat doe ik ook zo', moet ik nog tegen komen trouwens.
Kan me er weinig bij voorstellen. Zou het overigens wel heel leuk vinden, maar nogmaals, ik ken ze niet, ook niet buiten de stalling (en ik kom toch op heel wat stallen momenteel ).
twiggy@ je word bedankt![]()