Paard breekt door bakrand bij loswerken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caspara

Re: Paard breekt door bakrand bij loswerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:13

Nou, ik begrijp het allemaal heel goed hoor! Dat het zo moeilijk te verwoorden is, is natuurlijk omdat je het niet allemaal precies kunt analyseren en plaatsen. En dat is ook precies wat ik doormaak. Ik wil dingen altijd graag kunnen duiden: 'het is DAT en nu gaan we dus DIT doen om het te fixen'. En zo werkt het niet bij paarden, geloof ik. Dat moet ik leren van mijn paardje, daarom is ze vast op mijn pad gekomen...
Heel erg bedankt voor je reactie. Weer iemand die het heeft over kleine hulpen. Navenja daagt me soms echt uit om grote hulpen te geven door eerst helemaal niet te reageren. Dan ga ik na een tijdje zelf groot inzetten en dan ben ik hopeloos verloren. Dat heeft veel te maken met de intentie waarmee je iets vraagt, geloof ik, ipv met de bewegingen die je maakt. En daar moet ik heel veel aan werken want vaak is wat ik vraag niet echt doorleefd. Ik acteer dan ipv dat ik echt iets van haar wil, echt een vraag stel, of iets echt niet goed vind.

Ben bezig om aan een Parelli pakket te komen want daar heb ik met nog niet in verdiept en ik geloof dat ik daar ook veel van zou kunnen leren wat goed combineert met Voest en Hempfling enzo. Parelli lijkt me speelser? Klopt dat? Dat zou wel goed zijn voor NAvenja, wordt het wat minder beladen van.

Tot zover! laten we contact houden over onze hafjes TurdusMerula!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:33

Caspara, je post hierboven is weer herkenbaar! Lachen

Ik leer ontzettend veel van mijn pony (en dan bedoel ik niet alleen geduld bewaren Knipoog).
Het is ook wel weer fijn, want je merkt wel wat goed en wat fout gaat. En als het met deze pony lukt, is de rest juist weer gemakkelijker. Ik ben niet vies van een uitdaging. Haha! (Sterker, ik kocht hem om zijn karakter...)
Mijn pony is niet zo extreem dat hij door de bakrand knalt (hoewel dat best wel vaak niet veel heeft gescheeld...) maar is wel héél erg slim, snel afgeleid, enz, en in bepaalde dingen dus wel weer extreem...

Je moet gewoon veel op gevoel doen. Bij alle paarden eigenlijk, maar bij dit soort paarden merk je dat net even wat sterker. Dat is op zich positief, want je kunt daar niet genoeg op gewezen worden. Alleen, als het niet loopt zoals het zou moeten lopen is het weer wat lastiger...

Heb me wel verdiept in Parelli ea, maar niet actief. Heel veel gelezen ed, pik er dingen uit die ik gebruik maar ben er niet zelf mee aan de slag.
Parelli is iets concreter en wat stapsgewijzer. Vind persoonlijk het rijgedeelte niets. (Misschien weet ik er niet genoeg vanaf hoor, maar spreekt me totaal niet aan.) Aangezien de levelpakketen eruit gaan moet zo een pakket wel makkelijk te vinden zijn. Wat er altijd wordt gezegd: zorg dat je de boekjes erbij kunt regelen, aan dvd's alleen heb je ws niet genoeg.

Speelser kun je natuurlijk zelf ook voor zorgen, genoeg te bedenken lijkt me. Pas wel op dat je niet 'teveel in één keer' doet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:52

caspara.. ik heb zelf veel aan die paketten en aan de aanvulling dvds over vrijheid en gedrag. Speelser kan het zijn, maar dat moet je er vooral zelf van maken. Niet klakkeloos alles opvolgen, maar goed blijven kijken naar wat werkt voor jou paardje. Ik pas het hier en daar ook aan mijn paarden aan, maar daarmee begin ik nu pas meer handigheid in te krijgen, nu is steeds beter begrijp waarom hij je de dingen op een bepaalde manier laat doen. Je leert al doende en gecombineerd met een uitgebreide kennis van meer trainers en eigen kennis, kan het super werken.
Zelf let ik er daarnaast op dat ik het idd als een spel blijf zien. Niet als een ' must'

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 09:58

Ik heb net gemaild met iemand die een level 1 pakket op marktplaats aanbiedt. Het is wel een oud pakket met video's (waardoor niet erg duur) maar ook met alle boekjes, dus wel volledig. Ben benieuwd.

Gisteren en eergisteren heb ik met Navenja alleen gewandeld. Hoewel het wel goed ging (op enge grommende honden na Boos! ) merkte ik dat ze soms wat meer 'over me heen liep'. Iets wat ze aanvankelijk ook erg deed en wat ik eruit had gekregen door haar vaak stil te zetten of achteruit te laten lopen. Nu echter, probeer ik te vermijden om zo vaak druk te geven dus doe ik dit al een paar dagen niet of minder. En dus pikt ze weer meer van mijn ruimte in. Duivel Beleefdheidsregels dus wel handhaven blijkbaar!! En streng optreden als ze worden geschonden. En dan uit de juiste soort energie putten tijdens dat 'optreden' (dat is zo moeilijk).
Nou ja, zo kom er ik wel proefgewijs achter op welke momenten, bij welk soort 'werk' ik wel/niet moet oppassen voor teveel druk. Bloos

Vandaag ga ik weer wandelen. Ik heb afgesproken met mijn instructrice dat we deze week 4 keer wandelen (vindt ze leuk) en 1 keer eenvoudig grondwerk of vrijheidsdressuur doen. Dan volgende week 3 keer wandelen en 2 keer eenvoudig grondwerk of vrijheidsdressuur. Dan week 3 hetzelfde en dan het programma aanpassen nav onze bevindingen: wat vindt ze moeilijk, wat niet, wat vindt ze leuk, wat niet.
Goed schema? Hoop dat ze zich weer wat prettiger gaat voelen en er zin in krijgt. Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:38

Helemaal goed van je opgemerkt. Hier moet je idd wel zeer duidelijk zijn, maar bij het leren van nieuwe dingen langzaam en rustig te werk gaan en naar hem kijken. Maar zo leer je dat dus... door gewoon te experimenteren en te kijken naar je paard.
Programma is prima.. in principe is alles wat je doet prima, als je gewoon erachter wilt komen waar haar problemen zitten. En dan is het natuurlijk de sport om daar verandering in te brengen.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 12:55

Nou, ben net gaan wandelen en het was meer een half uurtje hollen Boos! . Ik dacht dat ze alleen trekkers eng vindt, dus ik vermijd nu wegen waar al te veel trekkers komen. Echter, op ons rustig polderweggetje kwamen we een mevrouw met kinderwagen tegen en dat was blijkbaar ook HEEEEEL ENG. Dus Navenja keert zich 180 graden om en gaat er vandoor. Ik ben nog een tijdje meegerend met haar aan de leadrope maar toen moest ik toch loslaten en ze draafde bijna de hele weg naar huis terug. Ik moet er niet aan denken dat dit op een weg met verkeer was gebeurd Huilen
Wandelen is dus eigenlijk ook nog helemaal niet veilig met haar Ach gut Verward . Dit soort confrontaties met enge dingen moet eerst in de bak plaatsvinden. Maar tja, dan moet ik mijn schema weer herzien... En ik moet toch iets bedenken wat ze kan doen om haar energie kwijt te raken! We kunnen toch niet alleen maar een kwartiertje grondwerk doen? Longeren kan ook al niet want dat vindt ze ook erg veel druk (net als loswerken), dat zal ik maar sporadisch weer kunnen introduceren.
Pieker, pieker Verward

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:16

staat ze altijd op stal of komt ze ook dagelijks in de wei of paddock?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 14:07

Ze staat 24/7 buiten in een kleine kudde met inloopstal. Hier iets meer over onze stal;
http://www.stalsaenegheest.nl Ik krijg lessen van de eigenares.

daar staat ze nu 12 weken ongeveer. Bij de vorige eigenaar stond ze ook altijd buiten met 4 andere paarden. gek is dat ze daar de leidende merrie was en nu, in haar nieuwe kudde waarvan alle paarden nieuw zijn op stal (want ze zijn nog maar enkele weken open, daarvoor kon je daar alleen instructie krijgen en niet je paard stallen), is ze ranglaagste.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:19

En daar heb je je probleem denk ik..
Ze was dus gewend de lakens uit te delen en heeft waarschijnlijk nog nooit onderaan in de rangorde gestaan. Dit is nieuw en heel anders dan ze gewend is. Ze moet opnieuw haar plekje en veiligheid vinden en zichzelf hervinden.
Als haar wereld zo overhoop is, waarom zou ze dan jou vertrouwen? Jij bent ook nieuw..

Ik zou haar gewoon lekker op het land zetten in de groep en pas aan het werk gaan als ze haar plek en nieuwe rol heeft gevonden. Er komt teveel op haar af nu.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 14:38

weet je, ik heb me regelmatig afgevraagd of die rol-wisseling in de kudde niet heel ingrijpend voor haar is maar verschillende mensen wuifden het weg. Ik dacht, ik zet het hier maar weer es neer en jij gaat er als eerste op in. Ik kan me dus wel vinden in jouw opmerking dat daar een probleem zit.
Maar... er is natuurlijk altijd een maar.
1. Moet ik me dan juist niet als leider opwerpen en dus werken met haar opdat ze me gaat vertrouwen (dat vertrouwen in mij krijgt ze toch niet van op het land te staan)
2. als we naar buiten gaan samen met een ander paard gedraagt ze zich anders, dan volgt ze dat paard en is ze minder bang voor dingen die ze anders wel eng vindt. Betekent dat niet dat ze juist in de kudde haar plek wel heeft gevonden, dat ze zich daar veilig voelt?
3. Waarom komt ze graag met me mee als ik haar uit het land haal? Ze wil wel met me in zee blijkbaar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:08

Natuurlijk is het een hele verandering voor je paardje, maar niet iper definitie in de negatieve zin.
Het is wel heel goed mogelijk dat haar vertrouwen in jou nog niet voldoende is, maar juist daarbij kan grondwerk goed helpen. Dus in die zin ben je goed bezig, volgens mij. Zeker als je daarbij hulp krijgt van de eigenaresse

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 22:34

Liljebo,
Je hebt een pm!