Bitloos met een zeer karaktervol en energiek paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Bitloos met een zeer karaktervol en energiek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:24

Ik heb ook een vrij heet paard dat ik bitloos rij. Ik rij trouwens met het Dr Cook systeem. Mijn paard is niet rustiger geworden doordat ik bitloos ben gaan rijden, het is haar karakter. Ik verwacht niet dat jou paard ineens rustig buiten loopt als je zonder bit rijdt.

Ik heb wel gemerkt dat ik een goede rem heb als ze wilt gaan. Het zal vast wel per paard verschillen, ik zou het gewoon eens proberen in de bak en dan voel je zelf na een tijdje wel aan of je er mee naar buiten kunt. Met het Dr Cook systeem kun je trouwens ook heel goed dressuurrijden, misschien ook leuk om te proberen Knipoog

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:19

Mijn paard is ook echt een snelle, als het aan haar ligt, gaat ze vol gas Koe .
Ik rijd nu met hackamore buiten en af en toe in de bak. Het bakwerk doe ik wel voornamelijk met bit. Sinds ik met hackamore ben gaan rijden, begint ze het bit ook steeds meer te accepteren! Eerst vond ik het ook wel eng, bitloos, omdat ik het gevoel had niet te kunnen stoppen. Maar ik hoef maar een klein kneepje te geven met de hackamore, of ze verlaagt het tempo. Dus bitloos met een energiek paard is zéker te doen!

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:43

Mijn merrie loopt ook veel rustiger zonder bit. Ik rijd haar met een sidepull.
Ik heb haar kunnen kopen omdat niemand met haar overweg kon omdat ze zo'n heethoofd was.
Sinds ik bitloos rij is ze veel rustiger en ontspant ze zich prima. Soms rijd ik haar met een LG zaum thuis, vind ik ook heel prettig, maar ik heb stuurproblemen in het parcours hiermee.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:57

Heb je het al uitgeprobeerd Ilse?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:03

Dat zou ik gewoon proberen in een veilige omgeving als ik jou was.
Gewoon proberen in de bak, desnoods een halster onder je hoofdstel.

Ik rijd met een sidepull en ze loopt er lekker op. Heel makkelijk te sturen!
Toen ik het stuur en rem goed had geinstalleerd geen verandering, goed te sturen en te remmen.
Wel moet ik opletten dat ik meedoe met mijn been en zit, als ik dat doe is ze heel makkelijk te sturen. Clown
Alleen kan ik moeilijker stelling vragen..
Het ''sturen'' word dan een stuk lastiger, er staat dan al lichtelijk druk als ik stelling vraag waardoor de andere hulp die ik dan geeft niet meer zo duidelijk is heb ik het idee...

Iemand hier nog meer last van?
Kruislinks kan ik ook nog proberen evt. (marylot crosslink) maar ik ben bang dat de release daarvan niet goed is doordat het te lang ''strak'' blijft staan..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:05

Ik vind het kruislings systeem om die reden niet fijn. Druk houden op je buitenteugel geeft druk op de binnenkaak wat mij tegenstrijdig lijkt.
Ik rij van binnenbeen naar buitenhand, maar houdt dat dan in dat ik nu druk moet houden op de binnenteugel ofzo?
Daarom vind ik mijn hackamore/sidepull fijner en geeft voor mij persoonlijk minder reden tot nadenken wat dus ook wel fijn is tijdens het rijden (niet hoeven na te denken over wat je moet doen met je hulpen Tong uitsteken )

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:50

Als je met het kruislingse systeem bijv links een ophouding maakt komt die ook voornamelijk op links door. Daar gaat je teugel door het ringetje aan de neusriem, de druk die dan op de rechterkaak komt is veel kleiner.

Ik heb helemaal geen klachten over de release van mijn hoofdstel, ik rij met een HH. Ik hebook nog het kruislingse systeem van Emiel Voest liggen, super mooi hoofdstel maar door de touwtjes onder de kaak toch een scherpere inwerking naar mijn idee.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:07

Dorienn schreef:
BrittKitt schreef:
Ik denk dat veel paarden het zo prettig vinden omdat er niks meer loopt te rommelen in de mond, weinig ruiters hebben een echt stille hand en je hebt dus altijd speling in de mond, ik kan me goed voorstellen dat ze dat echt niet fijn vinden en het daardoor moeilijk vinden om te concentreren op andere dingen.

zelfs mensen met stille handen en een zogenaamde zachte hand veroorzaken in de paardenmond een druk van 120 kg per vierkante cm.
Toch normaal dat paarden veel rustiger zijn zonder iets in hun mond, lijkt me.

Ik vind het toch altijd bijzonder dat dergelijke commentaren naar voren komen. De plaatsen waar een bit op ligt nemen zeker één vierkante cm in (en dan heb ik het werkelijk alleen over de plekken waar het bit tegen het gevoelige deel van de mond ligt). Om deze kracht te bereiken (eenvoudige natuurkunde), zou je minimaal met 120 kilo aan de teugels moeten trekken!
Natuurlijk heeft een bit een hefboomwerking, maar ik kán niet geloven dat je deze druk zou kunnen bereiken met een licht contact. Een hackamore staat bekend om de heftige druk op de neus van het paard, en dit is volkomen diervriendelijk volgens velen die pro-bitloos zijn (maar kijk nu zelf eens naar de enorme scharen van een hackamore en bedenk hierbij de standaard formules voor hefboomwerking)...

Begrijp mij niet verkeerd! Ik ben zeker niet tegen bitloos rijden. Ik wil mijn eigen jonge paard straks gaan inrijden met een bitloos hoofdstel, ik ben mij ervan bewust dat een paard alleen maar reageert als het wil reageren, en dat heeft niets te maken met bit of geen bit.
Een juist opgevoed paard, dat heeft leren te reageren op lichte druk kan mét of zonder bit gereden worden, zonder dat hier enige vorm van pijn bij nodig is. Nerd

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:10

Mijn paard reageert op pijn door volledig in staking te gaan. Dat doet ze met een bit, met een touwhalster en met alles wat puntbelasting geeft. Met mijn (S-)hackamore: niks van dit alles
Kan haar op lichte teugeldruk rijden, en dat is echt niet omdat er zo ontzettend veel druk op staat want dat pikt ze gewoon niet. Ieder paard zijn eigen manier van fijn lopen he Haha!

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:45

Herken het hele probleem maar al te goed. Heb een 10-jarig arabiertje dat redelijk overenthousiast wordt wanneer we gaan buiten rijden. Heb ook nog niet zo'n heel ontspanneng uitenritje kunnen maken. Ik ben sinds juni 2008 overgestapt op een natural hackamore. De overgang was absoluut niet moeilijk. Hij was duidelijk blij verlost te zijn van dat bit, want je oefent vaak meer druk uit vooraan zonder dat je het beseft. Ik ben nu wel in de piste aan het trainen om hem zo goed rond en ontspannen te laten lopen, ook de overgangen goed oefenen. Ik maak ook buitenritjes, maar hou het voorlopig bij stap en draf. Ik wil ook 100% zeker zijn, dat ik men drie gangen onder controle heb. Zeker met al die wandelaars bij ons in het bos.
Bitloos rijden vergt meer om je paard rond te leren lopen, maar is perfect mogelijk.

Succes ermee

Groetjes