Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:30

Het zijn altijd die extreme uitwassen die een bepaalde stroming een negatieve naam geven, dat heb je met kerken en sektes ook Pling

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:33

Alicia2u schreef:
Ik denk dat Natural Horsemanship uitgaat van het paard, en niet in hokjes denkt: doen waar je paard zich het beste bij voelt in combinatie met de doelen die je voor hem stelt.

dit is precies wat ik wou posten..
OK dan!

De term natural vind ik ook helemaal krom, zodra er mensen bij betrokken zijn is het natuurlijke er wel af.. het paard staat zo ver van de natuur af momenteel.. ik denk dat het gemiddelde paard het helemaal niet meer zou overleven in de natuur..
Ik gebruik zelf liever de term logical..

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:36

suleilitha schreef:
Het zijn altijd die extreme uitwassen die een bepaalde stroming een negatieve naam geven, dat heb je met kerken en sektes ook Pling

Daarom, en dáárom zijn ook écht niet alle 'naturals' zo.
Je hebt overal rare uitschieters bij die het af en toe flink kunnen verpesten voor anderen. Lachen
En een héél negatief beeld geeft...

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:37

suleilitha schreef:
Een Natural is doorgaans iemand die beweert op een natuurlijke manier met een paard om te gaan, hier bij het paard ontzettend verdisneyficerend, het belang en de behoeften van het dier volledig over het hoofd ziend in dit verhaal. Verder is de doorgewinterde Natural doorgaans overtuigd van zijn/haar eigen dogma's waar een ander ook in moet geloven :D

Jammer dat dat voor meerder mensen geldt, want deze opmerking in de zin vind ik een beetje de pot verwijt de ketel....
Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken in mijn ogen.

Ik ben overigens geen normal en geen natural.......Dogma's heb ik een hekel aan en ik loop zeker niet zomaar achter iemand aan omdat iemand zegt dat dat voor hem of haar werkt. Ik zoek, zoek naar wat mij en mijn paarden past.
Wat Joviban beschrijft komt nog het meest in de richting van wat ik tracht te doen. Ik vind het wezen paard mooi, het mooiste dat er is....ik kan bij de gedachte aan mijn apekop alleen al met een big smile op mijn gezicht zitten.
Ik verdisneyficeer mijn paarden waarschijnlijk enorm.....maar wie doe ik daar kwaad mee?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:40

Vanuit het paard. dat vind ik een interessante kwestie! Thanks! Pling
Dat zou betekenen dat als we Natural Horsemanship willen praktizeren, we als een paard moeten communiceren, nonverbaal, er tussen moeten gaan staan en pretenderen dat we gras eten wat ons vegetatieve stelsel ons niet in dank zal afnemen. Clown

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:43

Mag ik vragen waarom je een topic start als je toch al vooraf van plan bent om totaal niet voor andere ideeen open te staan?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:44

Waaruit trek je die conclusie? Pling
Da's vlot, kjik. dat bedoel ik dus. Ik ben gewoon serieus hier! Knipoog

En ik vind Natural idd wel iets weghebben van " van het natuurlijk gedrag uitgaande van je viervoeter". Cool Vind dat wel een goede keuze eigenlijk. Bloos

Alleen lijkt het me praktisch weinig haalbaar. Clown

Jammer dat je zo natural achterdochtig bent. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:46

detour schreef:
Vanuit het paard. dat vind ik een interessante kwestie! Thanks! Pling
Dat zou betekenen dat als we Natural Horsemanship willen praktizeren, we als een paard moeten communiceren, nonverbaal, er tussen moeten gaan staan en pretenderen dat we gras eten wat ons vegetatieve stelsel ons niet in dank zal afnemen. Clown

Waarom ben je dit topic begonnen? Deze opmerking strookt niet bepaald met je openingspost waarin je oa dit zegt:
detour schreef:
Nee, dit is geen stooktopic, maar een serieuze vraag. Bloos

Je krijgt serieuze antwoorden, maar wat doe jij daar vervolgens mee?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:47

Lees dan terug, dat IS toch serieus?!? Clown

Oke,voor de lichtgevoeligen hier zal ik wat meer ingaan op de uitleg van sommigen, goed? Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:47

Gras eten is iets anders dan communiceren. Clown
Je kunt wel communiseren tijdens het gras eten. Clown
Het is veel spiegelen van je paard, veel op zijn lichaamstaal letten en daar op in gaan. Lachen
Laatst bijgewerkt door 901823 op 24-10-08 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:48

natural staat voor mij voor het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden. Dus 24/7 op het land, geen dek, geen ijzers etc. Rijden of NH heeft daar imo niks mee te maken omdat dat per definitie niet natural is. Bitloos en boomloos gaat vaak in combinatie met het het natural zijn maar heeft er in de essentie niks mee te maken. Een echte natural rijdt namelijk niet, want dat is niet natuurlijk. Natural hosemanship is ook niet natuurlijk, de hele omgang tussen mens en paard is niet natuurlijk. Daarom is de term "natural" ook zo'n slechte benaming, het dekt de lading imo niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:49

JoviBan schreef:
"Natural" is vrij breed en een begrip die ik zelf nauwelijks gebruik.

Voor mij betekent het mijn paarden zo natuurlijk mogelijke leefomstandigheden en verzorging bieden, dus afgestemd op het paard en hun natuurlijke behoeftes (houdt o.a. in: continue weidegang, onbeperkt ruwvoer, dekenloos, ijzerloos, (winter)vacht/manen/staart in tact laten etc.).

Daarin hoort ook "NH" thuis, wat voor mij betekent paardentaal spreken en vooral ook luisteren (me in mijn paarden verplaatsen en inleven, werkelijk naar hen kijken en luisteren, lichaamstaal, respect en vertrouwen) en me blijven verdiepen in het wezen paard (paard = uitgangspunt).
En ook "meer met minder" (steeds minder c.q. zo weinig mogelijk middelen, attributen, handelingen, hulpen etc); als het ware blokkades en nutteloosheden bij m'n paard en tussen mij en m'n paard weghalen voor een dieper contact, zuiverder communicatie en een 100% vertrouwensband (geen bit, geen "hulp"teugels, geen sporen, geen dwang/geweld etc).
Een methode of stroming volg ik niet; ik doe m'n eigen ding.

Voor mij hoort natuurlijk bekappen er ook bij, omdat ik de voordelen zie van 'continue slijtage' t.o.v. de hoeven door laten groeien en eens in de zoveel tijd een bekapbeurt.

Boomloos hoort er imo absoluut nièt bij. Ookal doe je het allemaal zo paard-natuurlijk-mogelijk, een goede drukverdeling en een goed passend boomzadel vind ik essentieel zodra je met je paard gaat rijden.

dank voor je uitleg!
En sorry dat ik dat nog niet had gedaan...

je volg ahw je eigen stroming, maar is deze dan vanuit verschillende bestaande theoretische visies opgebouwd?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:49

Boos! jammer dat het bij pag.2 al weer de verkeerde kant op dreigt te gaan.

Begrip krijg je voor elkaar door open te staan voor een ander.
Zijn mening en zijn visie!!!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:50

Ik heb nu inderdaad ook een oordeel, daarvoor mijn excuus maar ik wordt er een beetje onpasselijk van dat er voor mijn gevoel meteen de draak gestoken wordt met als je iets anders doet dan een ander. Je opmerking kwam nogal over alsof je mij (en anderen) belachelijk probeert te maken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:50

LilianR schreef:
Gras eten is iets anders dan communiceren. Clown
Je kunt wel communiseren tijdens het gras eten. Clown
Het is veel spiegelen van je paard, veel op zijn lichaamstaal letten en daar op in gaan. Lachen

Zo zie ik het niet, als je echt natural wil communiceren zou je zijn bewegingen, zijn manier van doen in de wei ook kunnen kopieren, toch? MIsschien wint dat wel vertrouwen? net als dat ik weet dat parelli tegen klopjes geven is op de hals, want paarden kloppen elkaar ook niet.
Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 24-10-08 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:51

Timbers schreef:
Ik heb nu inderdaad ook een oordeel, daarvoor mijn excuus maar ik wordt er een beetje onpasselijk van dat er voor mijn gevoel meteen de draak gestoken wordt met als je iets anders doet dan een ander. Je opmerking kwam nogal over alsof je mij (en anderen) belachelijk probeert te maken.

Mijn excuses, wil geen tweekamp creeren, vind het gewono interessant wat jullie mening is over dat begrip, want ik denk meteen aan Parelli en natural bekappen, maar vind het dan allemaal nog zo vaag. Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:54

Je hoeft je niet als paard te gaan gedragen. Clown
Wat wel vertrouwen wint is veel bij hem zijn en alleen maar te kijken naar hem, wat hij doet, welke lichaamstaal hij uitvoert naar andere etc.
Communiseren doe je wel via de 'paardentaal' omdat zij het anders niet begrijpen, wij kunnen leren hoe paarden op elkaar reageren en zo te communiseren met een paard. Dat is iets anders om je als een paard te gedragen, wij zijn andere wezens, dat weten zij ook.
Maar je kunt er wel mee communiseren. Lachen
Snap je? Lachen

En wat vind je vaag aan Parelli en natuurlijk bekappen? Lachen
Parelli is spelen met lichaamstaal en natuurlijk bekappen is de hoeven bijhouden zoals de paardenhoef groeit en afsleet voordat de mens er aanzat. Knipoog
Laatst bijgewerkt door 901823 op 24-10-08 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:56

Ik denk ook dat er geen echte definitie is....net zoals de definitie van een "normal" of sportruiter of hoe je het ook wilt noemen niet is met sporen zweep en slof je paard in de krul raggen en gaan.....

Wat ik zelf ook doe met mijn paardjes gaat van mijn gevoel uit....en daar hoort ook bij dat als mijn paard aangeeft dat ze geen zin heeft vandaag dat ze dan ook gewoon een daagie vrij krijgt Clown of ik ga zoeken naar iets waarmee ik haar wel kan motiveren in de vorm van grondwerk, spelen of gewoon quality time doorbrengen.

Maar goed dat werkt voor mij, dat wil niet zeggen dat dat voor een ander ook werkt en wil volgens mij ook niet zeggen dat mijn paard een verwende en verpeste klote knol is die eens nodig opgevoed moet worden Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:57

LilianR schreef:
Je hoeft je niet als paard te gaan gedragen. Clown
Wat wel vertrouwen wint is veel bij hem zijn en alleen maar te kijken naar hem, wat hij doet, welke lichaamstaal hij uitvoert naar andere etc.
Communiseren doe je wel via de 'paardentaal' omdat zij het anders niet begrijpen, wij kunnen leren hoe paarden op elkaar reageren en zo te communiseren met een paard. Dat is iets anders om je als een paard te gedragen, wij zijn andere wezens, dat weten zij ook.
Maar je kunt er wel mee communiseren. Lachen
Snap je? Lachen

En wat vind je vaag aan Parelli en natuurlijk bekappen? Lachen
Parelli is spelen met lichaamstaal en natuurlijk bekappen is de hoeven bijhouden zoals de paardenhoef groeit en afsleet voordat de mens er aanzat. Knipoog

waarom niet? is dat ook niet wat je met grondwerk tracht te bereiken? De leider zijn mdv druk uitoefenen, wegkijken, etc? dan "praat'je toch meer op het nivo van het paard?

Dus imo moet je je als een paard gedragen om er voor te zorgen dat je paard jou snapt, ik zie dat niet los van elkaar, maar idd, zou zelf geen gras gaan eten. Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:59

Timbers schreef:
Ik denk ook dat er geen echte definitie is....net zoals de definitie van een "normal" of sportruiter of hoe je het ook wilt noemen niet is met sporen zweep en slof je paard in de krul raggen en gaan.....

Wat ik zelf ook doe met mijn paardjes gaat van mijn gevoel uit....en daar hoort ook bij dat als mijn paard aangeeft dat ze geen zin heeft vandaag dat ze dan ook gewoon een daagie vrij krijgt Clown of ik ga zoeken naar iets waarmee ik haar wel kan motiveren in de vorm van grondwerk, spelen of gewoon quality time doorbrengen.

Maar goed dat werkt voor mij, dat wil niet zeggen dat dat voor een ander ook werkt en wil volgens mij ook niet zeggen dat mijn paard een verwende en verpeste stinkmodder knol is die eens nodig opgevoed moet worden Knipoog

Dat is iets wat we volgens mij ook moeten handhaven, kijken naar je dier en aanvoelen wat het nodig heeft of niet, lijkt me ook iets natuurlijks. Ach gut

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:01

Dat is dus gewoon de lichaamstaal overnemen. Lachen
Als je als een paard gaat leven betekend het dat je (ligt eraan welk paard je pakt) of in een stal moet gaan staan, of als je als paard 24/7 op de wei staat een groot deel van de dag staat te grazen, nog een gedeelte gaat liggen in het gras, even staan, etc. Ja
Wat jij zegt, is lichaamstaal overnemen. Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:02

detour schreef:
Timbers schreef:

Mijn excuses, wil geen tweekamp creeren, vind het gewono interessant wat jullie mening is over dat begrip, want ik denk meteen aan Parelli en natural bekappen, maar vind het dan allemaal nog zo vaag. Knipoog

Wat mij lijkt is dat een traditional ook probeerd het beste te doen voor zijn/haar paard. Ik snap ook niet waarom er altijd 2 kampen ontstaan. Ik geloof namelijk wel dat manegemensen hun paard ook liever niet scheren, geen ijzer om doen en 24/7 buiten willen zetten, maar soms kan en gaat dat gewoon niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:05

Zoezi, misschien denken de TH dan meer praktisch en de NH meer gevoelsmatig of i.d.? misschien zijn ze op zoek naar iets anders..

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:06

En daarom zijn er in mijn ogen ook veel "normal" ruiters die heel natural met hun paard omgaan Knipoog
Dat is volgens mij ook wat mensen hier bedoelen met het paard als uitgangspunt nemen, niet zozeer dat ze zich ook als paard moeten gedragen, want juist daarmee win je vertrouwen van je paard imo.

Zelf wil ik vaak testen hoe het staat met mij en mijn paard qua relatie en communicatie en dan gaat alle tuig (zover ik dat gebruik) er af en ga ik "examen". Wil ze bij me blijven, hoe kan ik dingen vragen zoals bij me op de cirkel blijven, buigen en dat soort dingen. Dan krijg je waarschijnlijk geen perfecte stelling en buiging, maar daar gaat het mij niet om, het gaat me om het onzichtbare lijntje dat ik dan met haar heb....da's mijn beloning.

Het natural houden van paarden gaat volgens mij inderdaad over zonder ijzers, deken en wat dan ook.....daarom ben ik geen natural. Maar ik probeer in alles wat ik doe toch zoveel mogelijk rekening te houden met mijn paard. Nou ja zoiets zeg maar Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:10

Maar dat is Natural paard houden.
Volgens mij gaat die visie veel dieper of zo..

Heb laatst mijn jaarling los mee genomen tijdens een wandeling waar het ook natural is (geen auto's) en vond het mooi om te zien hoe ze zich natuurlijk gedroeg, los van mij, als ik wegliep etc, en zij in een vreemde omgeving was.