Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Alicia2u schreef:Ik denk dat Natural Horsemanship uitgaat van het paard, en niet in hokjes denkt: doen waar je paard zich het beste bij voelt in combinatie met de doelen die je voor hem stelt.
suleilitha schreef:Het zijn altijd die extreme uitwassen die een bepaalde stroming een negatieve naam geven, dat heb je met kerken en sektes ook

suleilitha schreef:Een Natural is doorgaans iemand die beweert op een natuurlijke manier met een paard om te gaan, hier bij het paard ontzettend verdisneyficerend, het belang en de behoeften van het dier volledig over het hoofd ziend in dit verhaal. Verder is de doorgewinterde Natural doorgaans overtuigd van zijn/haar eigen dogma's waar een ander ook in moet geloven :D
Vind dat wel een goede keuze eigenlijk.
detour schreef:Vanuit het paard. dat vind ik een interessante kwestie! Thanks!![]()
Dat zou betekenen dat als we Natural Horsemanship willen praktizeren, we als een paard moeten communiceren, nonverbaal, er tussen moeten gaan staan en pretenderen dat we gras eten wat ons vegetatieve stelsel ons niet in dank zal afnemen.
detour schreef:Nee, dit is geen stooktopic, maar een serieuze vraag.

JoviBan schreef:"Natural" is vrij breed en een begrip die ik zelf nauwelijks gebruik.
Voor mij betekent het mijn paarden zo natuurlijk mogelijke leefomstandigheden en verzorging bieden, dus afgestemd op het paard en hun natuurlijke behoeftes (houdt o.a. in: continue weidegang, onbeperkt ruwvoer, dekenloos, ijzerloos, (winter)vacht/manen/staart in tact laten etc.).
Daarin hoort ook "NH" thuis, wat voor mij betekent paardentaal spreken en vooral ook luisteren (me in mijn paarden verplaatsen en inleven, werkelijk naar hen kijken en luisteren, lichaamstaal, respect en vertrouwen) en me blijven verdiepen in het wezen paard (paard = uitgangspunt).
En ook "meer met minder" (steeds minder c.q. zo weinig mogelijk middelen, attributen, handelingen, hulpen etc); als het ware blokkades en nutteloosheden bij m'n paard en tussen mij en m'n paard weghalen voor een dieper contact, zuiverder communicatie en een 100% vertrouwensband (geen bit, geen "hulp"teugels, geen sporen, geen dwang/geweld etc).
Een methode of stroming volg ik niet; ik doe m'n eigen ding.
Voor mij hoort natuurlijk bekappen er ook bij, omdat ik de voordelen zie van 'continue slijtage' t.o.v. de hoeven door laten groeien en eens in de zoveel tijd een bekapbeurt.
Boomloos hoort er imo absoluut nièt bij. Ookal doe je het allemaal zo paard-natuurlijk-mogelijk, een goede drukverdeling en een goed passend boomzadel vind ik essentieel zodra je met je paard gaat rijden.
jammer dat het bij pag.2 al weer de verkeerde kant op dreigt te gaan.LilianR schreef:Gras eten is iets anders dan communiceren.
Je kunt wel communiseren tijdens het gras eten.
Het is veel spiegelen van je paard, veel op zijn lichaamstaal letten en daar op in gaan.
Timbers schreef:Ik heb nu inderdaad ook een oordeel, daarvoor mijn excuus maar ik wordt er een beetje onpasselijk van dat er voor mijn gevoel meteen de draak gestoken wordt met als je iets anders doet dan een ander. Je opmerking kwam nogal over alsof je mij (en anderen) belachelijk probeert te maken.

of ik ga zoeken naar iets waarmee ik haar wel kan motiveren in de vorm van grondwerk, spelen of gewoon quality time doorbrengen.
LilianR schreef:Je hoeft je niet als paard te gaan gedragen.
Wat wel vertrouwen wint is veel bij hem zijn en alleen maar te kijken naar hem, wat hij doet, welke lichaamstaal hij uitvoert naar andere etc.
Communiseren doe je wel via de 'paardentaal' omdat zij het anders niet begrijpen, wij kunnen leren hoe paarden op elkaar reageren en zo te communiseren met een paard. Dat is iets anders om je als een paard te gedragen, wij zijn andere wezens, dat weten zij ook.
Maar je kunt er wel mee communiseren.
Snap je?
En wat vind je vaag aan Parelli en natuurlijk bekappen?
Parelli is spelen met lichaamstaal en natuurlijk bekappen is de hoeven bijhouden zoals de paardenhoef groeit en afsleet voordat de mens er aanzat.
Timbers schreef:Ik denk ook dat er geen echte definitie is....net zoals de definitie van een "normal" of sportruiter of hoe je het ook wilt noemen niet is met sporen zweep en slof je paard in de krul raggen en gaan.....
Wat ik zelf ook doe met mijn paardjes gaat van mijn gevoel uit....en daar hoort ook bij dat als mijn paard aangeeft dat ze geen zin heeft vandaag dat ze dan ook gewoon een daagie vrij krijgtof ik ga zoeken naar iets waarmee ik haar wel kan motiveren in de vorm van grondwerk, spelen of gewoon quality time doorbrengen.
Maar goed dat werkt voor mij, dat wil niet zeggen dat dat voor een ander ook werkt en wil volgens mij ook niet zeggen dat mijn paard een verwende en verpeste stinkmodder knol is die eens nodig opgevoed moet worden

detour schreef:Timbers schreef:Ik heb nu inderdaad ook een oordeel, daarvoor mijn excuus maar ik wordt er een beetje onpasselijk van dat er voor mijn gevoel meteen de draak gestoken wordt met als je iets anders doet dan een ander. Je opmerking kwam nogal over alsof je mij (en anderen) belachelijk probeert te maken.
Mijn excuses, wil geen tweekamp creeren, vind het gewono interessant wat jullie mening is over dat begrip, want ik denk meteen aan Parelli en natural bekappen, maar vind het dan allemaal nog zo vaag.