One-Rein-Stop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaar

Re: One-Rein-Stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:56

Arabesk schreef:
Tessaar schreef:
Ik wil ook gelijk weten waar de mensen met ervaring het hebben toegepast (Bos, strand, weg enz)

bos, strand, duinen én op de weg

en idd ook een keer in een noodsituatie:

Toen een nieuw paard schrok en begon te rennen en mijn paard ervandoor vloog (waar ik pas 2x op had gereden) deed ik de ORS en hij stond stil.

Maar we oefenen het elke keer als nadat we zijn opgestegen, en het is ook toepasbaar bij paarden die zich sterk maken en niet meer terug willen uit galop oid.

ik ben heel bang dat ze dus onderuit glijd op de weg... maar dat dus niet? hmmm.... ga van t weekend wel oefenen! Ja

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:16

@Arabesk: kunnen jullie niet een keer een mooi promotiefilmpje maken voor de ORS? Vanuit galop Knipoog
Het jammere van alle info die erover te vinden is, is imo dat er geen aansprekend beeldmateriaal bij te vinden is. En zien doet meestal meer overtuigen dan lezen..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:18

++++++

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:27

diphranil schreef:
@Arabesk: kunnen jullie niet een keer een mooi promotiefilmpje maken voor de ORS? Vanuit galop Knipoog
Het jammere van alle info die erover te vinden is, is imo dat er geen aansprekend beeldmateriaal bij te vinden is. En zien doet meestal meer overtuigen dan lezen..

ja hoor dat kan wel, ik zal het wel even in gedachten houden

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:57

Arabesk schreef:
diphranil schreef:

ja hoor dat kan wel, ik zal het wel even in gedachten houden

Ben ook erg benieuwd

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:07

Ik ben ook benieuwd Clown

Ik ga het binnenkort oefenen met Nicole

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:21

Komt ie dan, wilde ik een mooie aankondiging maken, zit het telefoongeheugen vol, dus ik heb twee filmpjes. Eentje met de aankondiging, (VRESELIJK om jezelf terug te horen Clown ) en eentje met de uitvoering, ik kan ze wel aan elkaar plakken maar dat duurt weer een eeuwigheid.

Het beeld is wat schokkerig, omdat ik ook aan het galopperen was.

Hier de aankondiging:
(sla maar over hoor Bloos )
http://www.youtube.com/watch?v=U1IOG7Qc_6Q

En hier de daadwerkelijke ORS vanuit galop. (let op het kraaiengeluid op de achtergrond, klinkt heel creepy)
http://www.youtube.com/watch?v=d0VIFkiyK-U

Commentaar van Arno: als je heeeeeel goed kijkt zie je dat ik voor de uiteindelijke stop ook even een ORS probeer, maar die maak ik niet af, je ziet wel het hoofd even scheef gaan. Omdat het daar nog wat bochtig was en het niet van levensbelang was om de stop af te maken, heb ik hem verderop alsnog afgemaakt. Normaal stoppen we dus absoluut niet zo, dit is echt een nogal onvriendelijke maar soms noodzakelijke noodstop. Liever stoppen we op onze zit, als daar niet naar geluisterd wordt pakken we de teugels op, als dat niet werkt geef ik kleine rukjes (werkt beter dan simpelweg trekken, je haalt de nek dan niet uit balans) en als we dan NOG niet gehoord worden, komt de ORS. Op het filmpje hebben we deze voorstappen niet genomen om de ORS te kunnen demonstreren. Maar dat is normaal dus niet de bedoeling. In een panieksituatie waarin direct stoppen nodig is gaan we ook meteen over op de ORS. Maar zo'n panieksituatie is lastig in scène te zetten.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 08-11-08 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:26

Arabesk je link doet het niet Clown

Ik wil het die van mij ook aanleren, ook omdat hij afentoe als hij er vandoor springt gewoon niet terug te krijgen is. Ik wil er wel zeker van zijn dat ik hem dit juist aanleer, dus ga ik er nog eens even meer over lezen Ja

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:28

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:31

Leuk filmpje geworden Lachen Naar he om je eigen stem te horen Tong uitsteken Vind het ook altijd vreselijk.
Wat ik goed vind om te zien is dat je helemaal niet veel ruimte nodig hebt om de ORS te doen. Veel mensen denken dat het niet mogelijk is op een wat smallere weg, maar zo te zien moet dat best kunnen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:38

Ik ga mee met Diphranil, ook ik had niet verwacht het op zo'n korte afstand toe te kunnen passen. Toch fijner om het nu eens op beeld te zien.

Arabesk, jullie site had ik natuurlijk al gevonden en ontdekt Knipoog

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:51

Interresant om te weten, zal ik ook eens mee aan de gang.

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 12:33

vraagje (niet om omhoog te schoppen)
Leer je het binnen 1 dag of net als met vd gewoon rustig aan want ikben het rustigaan aan het leren ;)
Was ik ff benieuwd naar ;)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:09

Sjippeltje schreef:
vraagje (niet om omhoog te schoppen)
Leer je het binnen 1 dag of net als met vd gewoon rustig aan want ikben het rustigaan aan het leren ;)
Was ik ff benieuwd naar ;)

de bedoeling van de onereinstop is dat het een gewoonte wordt voor je paard een automatische reactie.
Een automatische reactie leer je niet in 1 dag maar over weken.
Ik leer het ze meestal aan door telkens als ik met mijn hand dan naar voren bij de teugel ga ze hun hoofd te laten draaien vanaf de grond, dat kunnen ze vrij snel aanleren.
Later terwijl je erop zit, nog later vanuit stap, draf en daarna pas galop.

Voordat je paard het automatisch vanuit galop ook doet ben je wel een tijdje verder...

En voordat je paard het als directe reactie doet en ook als ze in vluchtmodus staat duurt het nog langer, dan denken ze er niet over na maar reageren meteen, zelf ook verbaasd dat ze nu ineens stilstaand de andere kant op staan te kijken...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:00

Ik heb filmpjes gekeken, maar ik snap nou niet precies wat het paard doet en wat daaraan aan aan te leren valt.
In mijn ogen trekken ze het paard gewoon 'om'? Daar valt je paard toch niks over aan te leren?

Help me even uit mn onnozelheid :o

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 12:25

Bedankt voor de informatie :)

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:51

L_Ilse_L schreef:
Ik heb filmpjes gekeken, maar ik snap nou niet precies wat het paard doet en wat daaraan aan aan te leren valt.
In mijn ogen trekken ze het paard gewoon 'om'? Daar valt je paard toch niks over aan te leren?

Help me even uit mn onnozelheid :o

het antwoord op je vraag staat notabenen in de post bóven je eigen post ^)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:34

Ja, maar dat vind ik niet echt duidelijk. Ze bedoelen dus gewoon het paard 'om trekken'?

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:44

Het is niet de bedoeling om je paard om te trekken en dus met kracht te werken, voor zover ik het heb begrepen.
Het is de bedoeling dat je jouw paard een reflexmatige reactie aanleert. Een reflex dat wanneer jij je hand langs de teugel naar voren doet, het paard zal reageren door zijn hoofd naar jou toe te buigen, waardoor hij uiteindelijk dus achterstevoren zal staan. Die kant op waar 'het gevaar' vandaan komt, waardoor het paard hoogstwaarschijnlijk zal stoppen met rennen.
Je trekt je paard dus niet om, maar je paard maakt zelf, op eigen kracht de wending.
Correct me if i'm wrong..

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:52

Kijk *D dat is tenminste duidelijk! Dankjewel!

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:58

even een korte reactie op de mensen die zeggen dat een 'noodrem' overbodig is bij het hebben van een goede rem.

treinen hebben een goede rem.. zullen we daar de noodrem ook maar uithalen dan?

natuurlijk kan er altijd iets gebeuren waardoor je je paard a la minuut moet stoppen.. liever een one reign stop voor die vrachtwagen die plots afslaat.. dan eronder belanden.. of de mond van je paard beschadigen omdat je m met geweld moet omtrekken omdat ie anders niet snel genoeg stilstaat.

een noodrem is voor nood precies wat het woord aangeeft. een noodrem moet je onderhouden anders heb je een nare verrassing als je m plots nodig hebt. De one reign stop is, mits goed erop gezet en onderhouden een extra beveiliging op je paard...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:43

Heleen123 schreef:
even een korte reactie op de mensen die zeggen dat een 'noodrem' overbodig is bij het hebben van een goede rem.

treinen hebben een goede rem.. zullen we daar de noodrem ook maar uithalen dan?

De noodrem van een trein heeft een volstrekt andere functie dan wat er bij paardrijden aan de orde is. De noodrem van een trein kan door de passagiers worden geactiveerd wanneer ze daar een reden toe zien en die rem is niet sterker dan de gewone rem die de machinist kan inzetten. Hij kan worden ingezet in geval van nood waar de machinist geen weet van heeft en spaart de tijd uit die nodig is voor communicatie naar de machinist.
Als er een goede rem op een paard zit, hoef je geen extra noodrem erop te zetten, want de gewone rem werkt correct. Maar als je er lol in hebt om je paard op verschillende manieren een signaal te geven om te remmen, kun je natuurlijk je paard ook aanleren om op een fluitje te stoppen, of op een kriebel tussen zijn oren, of wat dan ook.....

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:51

Nou mijn gewone rem is altijd op mijn zit geweest, maar als een paard vlucht vergeet ze wel eens dat de ruiter met de zit remt, als je dan een onereinstop doet doet het geen pijn en ben je weer in een veilig situatie.

Daarbij, een paard is en blijft een vluchtdier, heeft altijd een gewone rem die ook goed werkt. Maar altijd ook nog een eigen instinct wat nu eenmaal vluchten inhoudt. Als je buiten bent is een extra noodrem echt geen overbodige luxe.

Als ik mag kiezen tussen dat of heel hard trekken, dan ga ik voor de ORS.

Eerder zei ik dat ik hem altijd gebruik, dat gaat er meer om dat ik hem altijd aanleer en ook geregeld nog even check... Maar mijn paard kan nogal schrikachtig zijn en daar werken we aan, maar buiten is het niet altijd handig om der bijvoorbeeld zomaar een treinspoor over te laten steken terwijl jij probeert haar rustig gerust te stellen :)

Geloof dat het daar een beetje gemiscommuniceerd is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:53

Heb je die ORS ooit echt nodig gehad? En zo ja, was je toen op tijd? Want het punt van de ORS bij vluchtgedrag is dat je hem moet toepassen op het exacte moment dat je paard reageert op de schrikprikkel, 1 of 2 seconden later zal het niet meer werken bij een paard dat in echte blinde paniek vertrekt. Je komt dan namelijk niet meer door totdat ze hun afstand hebben gelopen.
Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om op paarden buiten te rijden die niet in blinde paniek gaan, maar altijd aanspreekbaar blijven. Onze Welsh Cob heeft dus ook eerst heel degelijk geleerd hoe je met angst omgaat voordat hij op buitenrit mocht. Hij vertrok ook blind bij angst en ik ben nou eenmaal niet levensmoe. Ondertussen is hij heel braaf en zijn de angstreacties van hem kleiner dan van de meeste "gewone" paarden.
Als jouw paard schrikachtig is (en blijft, kennelijk), wat doe jij dan op dat paard? Hoe haal je adem, hoeveel spanning breng je zelf mee? In hoeverre bevestig je met "geruststellen" dat iets inderdaad eng is?

Wat mij betreft zit er op mijn paard gewoon een goede rem en indien nodig zal ik die een enkele keer bekrachtigen bij stout gedrag, ik ga in ieder geval niet vertrouwen op een kunstje dat ze net zo gemakkelijk kunnen negeren als de normale remhulp. (als mijn merrie vertrekt is dat niet uit schrik, maar uit schik en dan steekt ze een paar middelvingers omhoog, resultaat is dat ze op haar kop krijgt voor lomp gedrag ~~}> )

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:42

Ik heb de ORS gebruikt, en op het juiste moment toegepast. Timing is inderdaad een belangrijk punt in het geheel.

Mijn paard is al stukken beter buiten en gaat stukken beter met der angst om. We hebben inmiddels door hoe haar angst werkt, hoe het zich uit en dus is de ORS bijna niet meer nodig.

Als ik mij niet vergis is de ORS toch gebaseerd op intuitief reageren? De pavlov reactie zeg maar dat ze der hoofd al omdraait voordat ze erover heeft nagedacht of ze dat wel wil? Dan is het niet zomaar een kunstje wat ze zomaar zou negeren.

Als je paard vertrekt uit schik en je kan haar dan niet meer op je rem normaal reageert klinkt dat ook niet echt geheel veilig :P