[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faxx

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:30

Meld me ook maar eens in dit topic.
Ik ben Lisette, 18 jaar (Almost 19)
Heb een shetje, hengstje en een hele lieve knollebol, merrie die drachtig is (zal zo eens foto's at me profiel zetten)
Ondanks dat ik veel te zeggen heb ik toch niet alles over me knoll te zeggen, in de echte wintermaanden, waarin de wei onder water staat en alles vertrapt is staat me paard binnen van uur of 10 tot 7 smorgens.
Het enigste wat me paarden 'bij' krijgen zijn wortels Haha! (en hooi in de winter)
Ze worden allebei op natuurlijke wijze bekapt, naar mijn idee zijn ze daar allebei heel blij mee.

Me paard rij ik bitloos en ben nog bezig met de aanschaf van een boomlooszadel. Dus tot die tijd rijden we of zonder zadel, dit durf ik echter nog niet aan langs de weg, dus dan gaat het oude zadel er gewoon weer op. En met me shetje maak ik heerlijke wandelingen met picknick's altijd leuk.

Het is gewoon niet te beseffen wat voor metamorfose me knol en ik zijn ondergaan in vergelijking dat alles onder druk/drang etc gebeurde. Maar ik zou nu echt niet meer terug willen, ben begonnen waar iedereen zou moeten beginnen, bij het begin. Op de grond. Vertrouwen krijgen in elkaar etc.

naja tot zo ver het eerste stukje dan maar.

,lies

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:57

Hoi,
Het is al laat, maar ik wil me hier nog even aanmelden Knipoog

Mijn naam is Laura, ben 22 zomers oud en heb sinds januari mijn eigen poown, [***].
Toen ik hem kreeg was hij nog niet vaak in de hand geweest. Ik heb hem met hulp aan mensen leren wennen, opgevoed etc. Dit lesgeefmens gebruikt veel van Emiel Voest, daar ben ik zelf ook wel van gecharmeerd. Van allerlei NH stromingen kies ik dat wat bij mij en mijn poown past, dus een naam heeft het niet maar het werkt wel!
Hij leeft trouwens in een gevarieerde kudde, 24-7 buiten en altijd een schuilstal beschikbaar. Ijzers wil ik niks van weten als het ook anders kan (nu wordt hij natuurlijk bekapt, en dat gaat prima), dekens idem dito. Scheren, plukken en trekken is al helemaal niet aan me besteed, net als het gebruik van haarspray.

Behalve de het ´natural´, paargerichte, paardengebeuren ben ik nog meer met de natuur bezig, nl voor mezelf en mijn omgeving. Zo gebruik ik alternatieve producten van Weleda, Aveda, Ecovert etc. en ben ik bezig met het vergroenen van mijn kledingkast, d.w.z. zo veel mogelijk biologische katoen, natuurlijke verfstoffen of tweedehands kleding.

Dromen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:16

Ik ben vergeten mezelf voor te stellen Haha!.

Ik ben Daniëlle, 23 jaar. Mijn paard is een Andalusische jaarling merrie (Reina, foto's in profiel). Ze staat 24/7 in een gemengde groep op 4 hectare weide met grote schuilstal. Ze krijgt verder geen bijvoeding, behalve als ze héél lief is geweest kan er nog wel een wortel vanaf Knipoog. In de winter voeren we onbeperkt hooi bij. Ze wordt natuurlijk bekapt en sinds een aantal maanden probeer ik dit zelf bij te houden, en dat lukt heel aardig moet ik zeggen!

Mijn verzorgpaard is sinds kort naar België verhuisd en daarom ben ik op zoek naar een nieuw verzorgpaard, omdat ik het wel belangrijk vind om te blijven rijden en lessen te volgen. Maar omdat ik geen paard wil rijden dat z'n leven op stal slijt en gereden wordt met bit en ijzers is dit lastig zoeken... Tot die tijd vermaak ik me met mijn eigen jonge paardje Lachen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:20

mag ik ook meedoen???ik rijd weleens bitloos maar ook met bit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 06:34

Sonjim... afschuwelijk. Sterkte. Ik weet hoe het voelt.

Ik zal me dus ook maar even voorstellen.. kijken of het lukt (ik zit in nog twee topics Tong uitsteken )
Achtenveertig jaar (jaja--- oma van deze club, vrees ik) en wonend in zweden.
We hebben vier paardjes, twee mini shetlanderruintjes (waren hengstjes totdat een van die twee zich als een pittbull naar andere paarden toe ging gedragen) een haflingerruin en een noordzweedse koudbloeddraver.

De ruin heb ik nu een jaar, maar heel hard heeft hij niet gewerkt. Hij was 20, moest lang wennen, heeft wat probleempjes gehad en werd onmisbaar in de wei toen de draversmerrie kwam, die volledig door het lint ging als haar toni de wei uit ging.
Zij had nog veel meer tijd nodig om te wennen en kan toontje nog steeds niet missen.

Eerst stond de hele club bij elkaar, maar de wei aan huis bleek niet bestand tegen grote paarden en daar staan nu alleen de shetten. Zij hebben een natuurwei/boswei van 1 ha en schuilstal, zijn uiteraard deken en ijzerloos en ik doe met hun grondwerk en voorbereiding voor het mennen. (bitloos)

De grote paarden zijn verhuisd naar een natuurgebied, 1 km verderop. Die twee hebben ong 5 ha grond/bos ter beschikking en een grote schuilstal. Zo nu en dan staan ze hier opeens voor de deur, als elanden hun omheining hebben gesloopt Clown
Ze zijn verder ook ijzer en dekenloos en tegenwoordig hebben we in de wei een stukje afgezet om toch grondwerk te kunnen doen terwijl Silja Toontje in de buurt heeft, waar we soms zelfs gebruik van maken (ik oefen vaak gewoon in de wei, bij de merrie/ruin)
Ik volg de thuisstudie van parelli, maar gooi er tegenwoordig meer en meer hemfling doorheen en kijk wat werkt bij mijn paarden.
Silja moet alles opnieuw leren. Ze heeft op de drafbaan gelopen en was slechts 10 keer met bbp gereden maar snapt geen hout van de hulpen en vind een zadel niets. We zijn nu al een heel eind met grondwerk en gaan er binnenkort een boomloos zadel opleggen. Met Toontje doe ik ook veel grondwerk, want hij heeft met toeristen door de bossen gehobbeld en was 100% doof voor hulpen. Daar werken we nu rustig aan. Omdat de rijsessies kort zijn, en ik erg lui ben, rij ik zonder zadel, met alleen halster. We doen alleen stap en af en toe een klein drafje omdat zijn gewrichten weer soepel moeten worden en hij de achterhand moet trainen. Die heeft hij in het verleden nl niet gebruikt en dat zie je.

Vragen over onderhoud grote wei, bijvoer ed heb ik genoeg... vandaar dat ik toch deelneem

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 06:39

Meldt zich ook!
Moet nu weg vertel vanmiddag wel meer Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:16

Leuk! Ik meld me ook aan Haha! *zal vanavond het aanmeldriteel uitvoeren Clown *

Even voorstellen, ik ben Danielle, 25 jaar oud en heb een paard Ordeal en een e-pony Shadira.

Shadira is er als gezelschap voor Ordeal en hoeft niets meer te doen, ze is 20 jaar. Ordeal rij ik redelijk fanatiek (dagelijks) dressurmatig en springen. Springen staat nu op een laag pitje omdat ze drachtig is van Rubiquil Haha! Ik rij sinds januari bitloos. Verder ben ik niet echt "natural" bezig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:36

Het wordt druk hier, nummertje trekken graag voor het ritueel Clown

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:57

oei ik ben mezelf vergeten voor te stellen...
Ik ben willeke, ben 25 jaar en woon in Hasselt (België), ik heb een héél lieve warmbloedmerrie Casandra (foto staat in profiel, die grijze is mijn paard Lachen, al de rest waren verzorgpaardjes). Casandra is ondertussen 5,5 jaar oud (in april wordt ze 6).
Met casandra doe ik parelli natural horsemanship en ben vorig seizoen endurance gestart. De combinatie van beide gaat ons héél erg goed af! Ze is niet altijd de gemakkelijkste. We zijn beide een nogal onervaren combinatie en daardoor gaat het leren ook wat trager... Maar Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. We hebben nog veel om aan te werken, maar we komen er wel. Voor degene die een beetje afweten van de horsenalities die parelli gebruikt: Casandra is een left brain introvert type, maar kan soms ook wel right brain introvert zijn, maar dat is voornamelijk als ze in zichzelf gekeerd is. Het lukt haar steeds meer om ook eens richting extrovert te gaan, en dan zie je haar playdrive al eens boven komen! Ik zie dat altijd als een enorm compliment... Want dan weet 'k dat we op goede weg zijn.
Voor de rest brengt casandra haar tijd door bij nog twee andere paarden in haar kudde, een oudere merrie met HKO (die na een half jaar terug zuiver liep sinds Raf Antheunis haar bekapt) en een jonge merrie van nu 3 jaar. Ze staan 24/7 op wei. Onze wei is aangepast aan het zo natuurlijk mogenlijk houden van paarden. Er liggen klinkers in en rond de stal, er ligt steengruis in de overgang van wei naar wei en ze hebben een open stal ter beschikking. Het hooi wordt verdeeld over een groot stuk wei (in de winter althans, want in de zomer werken we met strookbegrazing), de drinkbakken staan op het harde zodat ze veel moeten bewegen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:36

Arabesk schreef:
Het wordt druk hier, nummertje trekken graag voor het ritueel Clown

Ik heb vannacht bij volle maan bloot in een heksenkring met paddenstoelen gedanst. Telt dat ook? Clown
(de buurman is met een zware shock in een instelling opgenomen)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:55

mag ik me ook aanmelden? maar het ritueel moet een paar weekjes wachten, zit nu met spalk na knieoperatie op bed namelijk Haha!

Ik ben Sarah, 24 jaar en diergeneeskunde student. Heb leren rijden/verzorgen op een manege, echt traditioneel dus. Daarna verzorgpaarden gevonden bij een heel aardig mens dat nu een van mn beste vriendinnen is. Ze heeft een boerderij in drenthe waar ik mijn 2 paardjes heb staan en haar paarden zijn ook een beetje mijn paarden. Jammergenoeg ben ik daar alleen in het weekend wegens de studie.
Sinds kort heb ik een 2,5 jarige fries x kwpn, een vos van 1,60. Er rustig en lief qua karakter en houd absoluut niet van moeilijk doen! Laat hem lekker op de wei staan met vriendjes en pluk niet teveel, dan is meneer blij.
Dan heb ik 8 mnd per jaar nog een fjord staan, 14 jarige ruin van een huifkarverhuur. Deze heeft nu aan 3 benen een peesblessure dus staat volledig op rust momenteel. Hopelijk mag ik hem overkopen als ze vervanging hebben gevonden, dan kan hij van zn pensioen gaan genieten. Hij staat 'snachts wel op stal omdat ik heb gemerkt dat hij dat zelf fijner vind, dan gaat hij namelijk lekker liggen slapen en kunnen zn beentjes beter bijkomen dan in de wei. Een net nieuw dressuurpaardje van die vriendin van me staat ook op stal om niet teveel vacht te krijgen (word veel gereden dus erg lastig met dikke vacht met zweet) maar die is ook net nieuw en echt een verwend paard.. altijd dekentjes gewend en hele dagen stal dus we zijn hem langzaam aan het ontwennen!!
De rest staat gewoon lekker 24/7 op de wei!
Wat betreft bekappen, mn 2 jarige ga ik binnenkort beginnen met zelf bijhouden, mbv mn TB'er die dat helemaal ziet zitten en zelf ook liever geen ijzertjes onderslaat als het niet hoeft. Ze staan vrijwel allemaal blootsvoets dus!
En ik rijd bitloos, dat vind die fjord prettiger heb ik gemerkt. Zit er dus aan te denken om over 1,5 a 2 jaar mn 2,5 jarige ook bitloos te beleren. Tevens ben ik me aan het verdiepen in grondwerk e.d., begin steeds meer aan de "natural" kant te komen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:09

Hoi allemaal, ik meld me ook meteen effe aan en gezellig, want ik zie meteen al een hoop bekenden hier. Haha!
Leuk!!!

Even voorstellen, ik ben Natascha, bijna 38 jaar Clown en hou mijn Sammy 24/7 buiten op een prachtig stuk land met een kudde Shetlanders (af en toe staan er Fjorden bij en zijn oude 38-jarige merrievriendinnetje). Sam is een echt buitenpaard, hij is inmiddels alweer 4,5 jaar oud (heb hem sinds dat hij net 2 jaar was). Heb Sam dit jaar bitloos en boomloos ingereden, hij wordt al bijna 2 jaar natuurlijk bekapt, we doen aan NH en freestyling, veel grondwerk ook dus. In mijn profiel staat nog wat meer, ook foto's, mocht iemand me nog niet kennen. Lachen

Hier op bokt kreeg ik ook al vrij snel het stempeltje 'natural'. Nou prima, liever dat, dan bij die andere club horen. Daar kan ik heel duidelijk over zijn, hoor. Haha!
Ik heb daar nooit wat mee gehad, ook niet als jong kind, jonge tiener, twintiger. De echt traditionele methodes heb ik altijd mijn vraagtekens bij gehad (het lange opstallen, de trainingsmethoden, de benadering van paarden, maneges), zelfs als kind al. Ik was zo anders met dieren, extreem zorgzaam, altijd kijkend naar wat een dier aangaf en ik verdiepte me toen al graag in de natuur.

Voor heksenkringen weet ik wel een prachtige locatie midden in natuur-/stiltegebied. Dus...... Haha!

Ik doe mee, maar ga zo wel met mijn dochter naar Sam toe. Even samen lekker tutten in het zonnetje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:12

FitzChivalry schreef:
Ik wil gelijk jullie mening ergens over.. om er in te komen..
Mijn paard staat in een mini kudde van 3..
Hij mag in principe 24.7 buiten blijven in de winter.. maar de andere 2 halen hun paard wel binnen, wat enorm veel onrust bij pablo veroorzaakt.. Ik heb hem 1 nacht buiten gelaten terwijl de rest op stal staat.. de stalhouder heeft hem na 2x uitbreken toch maar in zijn box gezet..
Gelukkig heb ik een enorme box van 4x7.. en hij kan goed lichamelijk contact hebben met zijn maatjes..
Als hij naar binnen gaat is het van 22.00 tot 6.00

Zou ik hem nou mee binnenhalen met de rest, of toch doorzetten en hem alleen buiten laten staan?

Hoi, ik zou hem dan ook binnen zetten, hoor. Knipoog
Je paard geeft duidelijk iets aan en daar zou ik me dan aan aanpassen. Lachen
Bovendien kan hij dus goed sociaal contact hebben en staat hij op zich nog vrij 'kort' binnen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:16

FitsChivalry, ik zou hem dan ook binnen zetten. Alleen buiten staan vind hij duidelijk niet leuk! Dan maar naar binnen he? En gelukkig is het inderdaad relatief kort, het merendeel staan ze nog buiten!

Twiggy, ik ken het helemaal, dat je je niet thuisvoelt bij al dat "traditionele" gedoe. Heb ik ook altijd gehad maar pas sinds een paar jaar in aanraking gekomen met de andere manier. Maar ik heb me nooit prettig gevoeld bij de lange stalling en trainingsmethodes. Ik werk liever vanuit vertrouwen en probeer te luisteren naar wat het paard aangeeft!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:22

wat een uberschattige avatar heb je Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:29

@Twiggy, Ik vind jouw paardje zo prachtig! Moest ik even zeggen Tong uitsteken

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:44

Arabesk schreef:
wat een uberschattige avatar heb je Lachen

wie? ikke?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:46

Leuk!!!!

Wij zijn ook van de partij.

Diana met Jaspertje, kwpn ruin uit 1991, 177 hoog, heeft milde vorm van COPD, staat 24/7 buiten, maar in de winter ook soms s'nachts binnen
Hij staat anders alleen in de wei en da's niks....
Jap rij ik bitloos, hij wordt natuurlijk bekapt, dit werkt voor ons prima!
Mag mezelf nu al meer dan 1 jaar zijn baasje/maatje noemen.
Jasper was voor ik hem kocht 11 jaar van dezelfde eigenaar geweest, die heeft M dressuur L springen met hem gedaan
Ook wat cross en endurance, dit kan hij wel maar red de DA test niet ivm zijn longen.
Hij vindt springen hartstikke leuk, kan het ook erg goed, beter als ikke Haha! kan ook nie anders zijn opa is Ramiro!

Toen ik Jap kreeg liep hij niet zonder sporen en zweep.
Sporen heb ik gelijk aan de wilgen gehangen zweep hou ik vast, doe er zelden iets mee.
Heb hem nu zover dat hij op kuitaanspanning al vertrekt en met mijn gewicht kan ik hem redelijk de bak doorsturen ( is nog wel voor verbetering vatbaar hoor, hihi)

Inmiddels kan hij een pootje geven, kusjes, buigen, los volgen, achteruit op stem en stoppen op stem (ben vast nog wat vergeten maar goed)

Longeren ging in het begin bagger, hij ging steeds dwars staan.
Nu kan ik hem inmiddels zonder zweep longeren, los wil het wat lastiger maar daar wordt aan gewerkt, hij snaait er nogweleens tussne uit dan.

We rijden veel buiten, vindne we ook het leukste om te doen, af en toe beetje serieus ana het werk in de bak maar meestal eindigt het in dike lol met je knol!

Hoop nog lang van mijn kanjer te genieten ben dol blij met hem!!!

Wat mij vooral opvalt is de hoeveelheid onbegrip als je zegt dat je paard bitloos loopt, geen ijzers heeft en buiten staat
Dat snap ik eigenlijk niet zo goed....( nog meer onbegrip dus, hihi)

Vriendin van mij heeft nu sinds 1 maand ook een eigen paardje en heeft de cook die ik van de bruikleen heb, geprobeert, ze is hartstikke enthoisiast erover en heeft er een besteld!
Mag dus met een beetje trots zeggen dat ik al 1 persoon overtuigt heb van het bitloos rijden!! Haha! Haha!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:05

Ik heb nog niks over mijn paardjes verteld. Nu hier komt het dan.
Ik heb een dravermerrie van nu 4,5 jaar jong, en ze heet Savannah.
Met haar ben ik bitloos aan het rijden in de bak een touwhalster, en buiten in de polder een crosslinkneusriem.
Ze is een echte draver, wil alleen maar hard en harder en nog harder.
maar daar werken we aan. dmv grondwerk. Ze kan nu al stil staan af en toe Knipoog
Ze wijkt heel goed voor druk. ze is supergevoelig aan het been.
Ik rij haar op de neckreining manier nu, teugel tegen de hals en ze stuurt echt super licht.
Een klein beetje been erbij om haar goed door de hoeken heen te rijden. Ach ben nog maar een paar maanden bezig met haar.
En ik heb alle tijd van de wereld. En ze staat hier aan huis samen met mijn andere 3 pony's
Savannah is een E pony van 1.57 hoog. Ze heet Wonder Girl op papier en heeft ooit gedraafd op de baan.

Nu een verhaaltje over Cheyenne.
Die heb ik gekocht van een foto van MP.
Ik was op zoek naar een jong ding het liefste een bonte aparte kleur, met een stevige bouw.
En op een dag zag ik haar. Ze was net geen drie jaar jong. was meteen verliefd op haar.
Ik ben de zelfde week nog gaan kijken en in het weekend werd ze thuis gebracht.
Vanaf het eerste moment was het al een paardje met een super braaf en rustig karakter.
De hoeven uitkrabben daar integen ging een stukje lastiger.
Maar met heel veel geduld is dat goed gekomen. nu geeft ze al de volgende voet als ik bezig ben Haha!
Ik rij haar nu ook pas een paar maandjes. nu nog in de bak dalijk lekker buiten in de polder.
En hopelijk volgend jaar op het strand hier in de buurt.
Ze is nu ook ong 4,5 jaar jong. En ze is 1.44 hoog een D pony dus!
Ik rij haar ook met een touwhalster in de bak en met een australian zadel kunstof.
Ze is ten opzichte van Savannah onder het rijden een stukje rustiger. Dus dat gaat prima.
Het is wel lekker om na een druk paardje een rustig ritje te kunnen maken. Knipoog

Nu heb ik nog een painthorse van net 2,5 jaar jong.
Ze heet Pride and Joy Ze is zwartbont getekend. En ze is nu 1.47 hoog
Haar zag ik op Kapaza Belgie Ook meteen verliefd natuurlijk op de foto.
In het weeknd wezen kijken en snel daarna meegenomen naar hier.
Kon er niet van slapen tot ze hier was hahahaha
Maar dat had ik met allemaal hoor!
Nou goed waar was ik!
oja ze staat samen met Duim een shetje omdat de andere twee haar niet accepteerde.
En ze liet haar wegjagen bij het hooi en gras. Dus dat kon niet meer.
Nu staat ze samen op een heel groot stuk land samen met Duim onze Shet.
Dat gaat super ze zijn echt meteen aan mekaar gehecht!
Ik wandel veel met haar doe een beetje grondwerk met haar en leer haar aan het verkeer.
En andere vreemde dingen.

Willen jullie nog meer weten vraag maar gerust hoor!
groetjes Marina en het paardenvolk Haha!

Vergeet ik helemaal Duim.
Nu dat is een ruintje van 15 jaar oud, en stond bij een vriend van ons.
Die al twee andere paardjes had en Duim steeds opjoegen. Dus net zo als mijne deden met Pride.
Nu heb ik die in bruikleen gehad om te kijken hoe het zou gaan met Pride.
En dat ging dus al vanaf de eerste dag goed samen. ze doen alles samen. haal ik pride uit de wei,
Moet Duim mee. dus die loopt vrolijk los erachteraan. Gaat waar Pride gaat zo schattig gezicht.
En die is nu van ons. Vriend van ons zag dat Duim hier op zijn gemak stond dus nu is Duim van ons.
Dus heb ik er nu vier lopen.
Wil in de toekomst een tuigje en karretje kopen voor Duim. Hij is ong 85 cm hoog

Nu was ik er wel dacht ik Haha!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:28

Ik zal me ook maar eens gaan voorstellen dan...

Ik ben Irene, ben bijjjjna 19 (ja echt!) en ik heb een 10-jarige KWPN merrie, Roxy. Ik heb leren paardrijden op een ranch in Australië toen ik 7 jaar oud was, terug in Nederland ging ik rijden op een manege in de buurt. Daar leerde ik paarden schoppen als je vooruit wilde, constante trekkracht op de teugels uitoefenen en als het paard 'vervelend' was uiteraard met de zweep slaan. Toen ik 12 was, had ik daar behoorlijk genoeg van en toen ben ik gaan rijden op een andere manege. Daar werd stukken meer op de paarden gelet en werd ook actief naar oorzaken en oplossingen gezocht als een paard niet lekker in zn vel zat.

Toen ik 16 was kreeg ik Roxy van mij ouders, en daar was ik natuurlijk superblij mee. We zijn er alleen begin dit jaar achter gekomen dat Roxy kissing spines en OCD heeft, daarom heb ik besloten om haar 24/7 op de wei te zetten. Haar OCD-been is nu echt geweldig opgeknapt en ze is een stuk aanhankelijker. Door de rugpijn van de kissing spines en een verkeerd liggend zadel heeft ze heel erg zadel- en singeldwang, nu werk ik vanaf de grond met haar aan vertrouwen en aan een sterke achterhand zodat ze me goed kan dragen.

Vanwege haar moeilijke rug rijd ik nu met en boomloos zadel, ik ben mij er van bewust dat het niet ideaal is voor een paard met KS, maar een boomzadel ging echt niet meer (hoge schoft, weke rug, heel vaak verandering van de bespiering omdat ik natuurlijk niet ga rijden als ze echt staakt van de pijn). Onder het boomloze zadel kan ze veel makkelijker ontspannen en bouwen haar spieren ook mooi op. Zelf weeg ik gelukkig ook niet zoveel, anders had ik het helemaal niet gedaan.

Ik ben nu begonnen met de klassieke dressuur omdat je daar zonder bit begint vanaf de grond met het versterken van de spieren. Mijn lesgeefmens heeft ook een cursus gedaan bij Emiel Voest en daar passen we natuurlijk ook wat van toe. We doen nu lekker rustig grondwerk en Roxy en ik hebben eindelijk weer superveel lol samen. Ooit hoop ik bitloos te rijden, maar met een ex-jachtpaard is dat nog ver weg (naar buiten = gaan met die banaan)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:50

Goeiemorgen allemaal.. (ik zit in de nacht, dus ben net wakker)
Het begint hier een drukke boel te worden..
Ik ben jullie profielen bekeken en er staan echt super leuke paardjes tussen..

ik ga nu ff gaar zitten zijn op de bank, en zo nog even mijn poown knuffelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:32

Heej wat leuk! Haha!
Ik had Bokt al verlaten, maar deze HK lijkt me wel gezellig. Knipoog

Even een kort voorstelrondje:
Ik heb twee geweldige paarden, KWPN-ers, moeder en dochter (dochter heb ik zelf gefokt en is inmiddels ruim 2 jaar). Ze wonen bij mij aan huis, lopen het hele jaar door dag en nacht buiten, en hebben een inloopstal waar ze zelf in en uit kunnen wanneer ze maar willen.

Mijn oudste merrie rijd ik bitloos en met halsring. Ik rijd met een Engels dressuurzadel mèt boom.
Mijn jongste merrie 'train' ik met cordeo (basis freestyle en obstakeloefeningen).

Tot zover maar even. Knipoog

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:25

laura1986 schreef:
Hoi,
Het is al laat, maar ik wil me hier nog even aanmelden Knipoog

Mijn naam is Laura, ben 22 zomers oud en heb sinds januari mijn eigen poown, [***].
Toen ik hem kreeg was hij nog niet vaak in de hand geweest. Ik heb hem met hulp aan mensen leren wennen, opgevoed etc. Dit lesgeefmens gebruikt veel van Emiel Voest, daar ben ik zelf ook wel van gecharmeerd. Van allerlei NH stromingen kies ik dat wat bij mij en mijn poown past, dus een naam heeft het niet maar het werkt wel!
Hij leeft trouwens in een gevarieerde kudde, 24-7 buiten en altijd een schuilstal beschikbaar. Ijzers wil ik niks van weten als het ook anders kan (nu wordt hij natuurlijk bekapt, en dat gaat prima), dekens idem dito. Scheren, plukken en trekken is al helemaal niet aan me besteed, net als het gebruik van haarspray.

Behalve de het ´natural´, paargerichte, paardengebeuren ben ik nog meer met de natuur bezig, nl voor mezelf en mijn omgeving. Zo gebruik ik alternatieve producten van Weleda, Aveda, Ecovert etc. en ben ik bezig met het vergroenen van mijn kledingkast, d.w.z. zo veel mogelijk biologische katoen, natuurlijke verfstoffen of tweedehands kleding.

Dromen

Ik zie dat ik gister avond het een en ander vergeten ben, dus bij deze nog wat toevoegingen.

[***] is een hele knappe highlandpony. Een week of wat geleden heb ik er voor het eerst op gezeten, zal de foto´s nog in mn profiel zetten. Ik ga hem nu nog niet inrijden trouwens.

Dit natuurlijk bitloos en met een goedpassend zadel. Als bitloze hoofdstel wil ik graag een Glucksrad / LG zaum. Als zadel wil ik eerst gaan kijken naar de Trekker endurance pro, mocht dat niet werken kijk ik verder. Een WOW zadel lijkt em ideaal, op de prijs na...

Nu doe ik wat grondwerk met hem, wat longeerwerk als voorbereiding op werk aan de dubbele longe (weer een ander lesgeefmens.. tja wat je zelf niet kan moet je leren).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:46

JoviBan schreef:
Ik had Bokt al verlaten, maar deze HK lijkt me wel gezellig. Knipoog

Ik begon me al af te vragen waar JoviBan gebleven was Haha!.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:54

Leuk hoor allemaal Naturals bij mekaar!
Kunnen we tenminste lekker kletsen zonder aan gevallen te worden! Knipoog
Foto's plaatsen is misschien ook een leuk idee?