Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
en ik krijg de indruk dat dit ook het doel is van TS.
.
Ik doe altijd gewoon wat ik moet doen en laat dan het paard met rust
dan vinden ze het heel snel minder erg gewoonweg omdat je ze met rust laat, en ze weten dat het zo voorbij is die ergenis
randalinpony schreef:Way to go, Kiwiko!
Ik heb hier ook paarden die vandaag nog examen voor 'Friendly' kunnen doen, daar donder je zo een zeil over, zonder trainen. Daar zet ik een beginneling op die alle kanten op stuitert, doet ze niets.
Ook die van nature al wijken voor druk, al kijk je maar, maar helemaal gek worden van gefriemel aan der lijf.
En dat zijn niet dezelfde paarden.
" wat parelli je aanraad in level 1 te zoeken, heeft mijn paard me pas na 5 jaar parelli laten vinden.. niet ieder paard is hetzelfde;) Citaat:Uiteindelijk is het de relatie die bepaald of je paard aanraken leuk vind; ja of nee. Er is dus niet een oefening voor, je moet je communicatie/relatie zo verbeteren, dat ze aanraken wel leuk vind. (net als bij jou en je vriend dus;) )
En een stevige borstelbeurt vinden de meeste paarden veel fijner dan gefriemel - hoewel ieder paard daarin verschilt.
friendly game is bewust aanraken, heeft niets te maken met friemelen trouwens.KiWiKo schreef:dat je een paard moet kunnen aandaken indien nodig en de voeten op moet tillen indien nodig staat buiten elke twijfel..........
Maar dit paard geeft duidelijk aan dit liever niet te willen, beperk dan de momenten dat het MOET tot een minimum en luister verder naar wat het paard je verteld, namelijk "Blijf van MIJN lijf"
Luisteren naar je paard is meer NH dan de games van Parelli
Citaat:Alle "spelletjes' van parelli dienen een doel (meestal eerst vooral voor jezelf). je kan dingen niet los zien, alles is een deel van het grotere geheel van de relatie.
Ik zet haar wel nog steeds tussen de schotjes van de oude koeienstal, omdat ze los wel nog eens durft weg te draaien van me met haar kont (alleen bij aanraking van de achterbenen en dan nog - eigenlijk doet ze het steeds minder -). 
liljebo schreef:Wat dominantie betreft... paarden spelen wel degelijk dominantiespelletjes. Maar juist daarom zijn de lessen die je leren om daar goed mee om te gaan zo belangrijk. Net zo goed als dat je ook leert om psychologie toe te passen bij een dominant paard, zodat je de strijd om dominantie niet eens aan hoeft te gaan. Je traint daarbij overigens vooral jezelf.... En waar de een van nature overwicht heeft, moet de ander dat leren en daar komt veel kennis van zaken dan weer goed van pas.
De dingen die ik net noemde worden natuurlijk niet alleen in parelli gebruikt. Parelli is gewoon een van de mogelijke manieren om dit stap voor stap te leren... Er zijn meer wegen die naar rome leiden...
.