Van nature?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Van nature?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:49

Huertecilla schreef:
koetjes schreef:
Kijk een uur lang naar buiten als het regent..... dat noemt men een NATuur...

En? heeft jouw paard zich aangepast? Zwemvliezen ontwikkeld? Of ga je nu een zeepaardje kopen?Wel een mogelijke invulling, dat zeker.

hc

ben je wel gelijk thuis in de hyperflexie................ Haha! Haha!

Sorrie geintje van mij uit Lachen kon het niet laten Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:50

HC, ik snap je gevit op NL niet helemaal, hoor. Weet je, het is zo makkelijk om overal op af te geven, als je hier je leven opgegeven hebt. Prima voor jou, hoor. Ik woon hier prima, mijn gezin ook (en nee, zo druk is het hier helemaal niet in dit dorp Haha!, mijn dochter kan elke dag buiten spelen) en mijn paard doet het hier prima om de hoek Lachen . Ook nog eens 24 uur per dag, jaar in, jaar uit, buiten. Tong uitsteken

Nee, oorspronkelijk komen zijn voorouders hier niet vandaan, overigens ook niet uit Spanje. Clown

Als ik al ooit emigreer ga ik persoonlijk liever naar Nieuw-Zeeland of Canada of dichter in de buurt, naar Italie (al vind ik Scandinavie ook wel erg interessant). Haha!

Heb een hele goede vriendin in Zuid-Spanje wonen en zij vindt de zomers veel en veels te heet. Zij is dol op de winters in Spanje, wat ik me kan voorstellen. Elke dag 40 graden is geen pretje, ook niet voor paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 17:25

Twiggy2008 schreef:
. Elke dag 40 graden is geen pretje, ook niet voor paarden.

Verward

Spanje is een gróót land met veel verschillende klimaatzones. Ecoptope paarden hebben daar geen probleem mee.
De paarden híer zijn zelfs afstammelingen van endemische voorouders.
Geen probleem dus met de omstandigheden waarnaar ze geëvolueerd zijn Pling

Oh, en dit is off-topic.

Het is wel on-topic dat in NL dergelijke paarden niet bestaan. Dat ´natuurlijke´ hoeven van een paard in een kleipolder -6 meter NAP zwemvliezen zijn.

Verder heb ik NIETS tegen NL, ook niet tegen rijpaard-houden in NL. Ik begrijp slechts het ´van nature´ niet.
Ik begrijp het gevit op míj over het stellen van die vraag evenmin.
Geen antwoord? Schrijf dan niets. Dat is ook een ´antwoord´.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:27

Ecoptope, daar istie dan! Cool
Ik ben ook ecoctoop, ontstaan uit endemische ouders, maar kan je wel vertellen dat de klimaatverandering een hoop doet met mensen om me heen, ook ras -Hollanders.
Wat dacht je van hooikoorts? Knipoog
Allergieentoename?
Poldervirus?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 17:38

detour schreef:
Kortom; wilde paarden op andere continenten leven "van nature"als je dat bedoelt met "van nature". Clown

Wilde paarden zijn uitgestorven.

Er zijn verwilderde gedomesticeerde paarden op plaatsen waar ze eigenlijk faunavervalsing zijn en er is één plek (in Mongolië) waar een dierentuin-populatie przewalskis in een reservaat uitgezet is.

Er zijn wel streken waar ´van nature´ het paard voorkwam en waar nu gedomesticeerde paarden gehouden worden. NL is dat niet.
In een páár van die streken worden de gedomesticeerde paarden extensief gehouden zodat ze soort van ´vrij´ leven.
Ik ken vier van dergelijke streken waar de betreffende paarden van endemische voorouders afstammen.
Het betreft in geen van die gevallen rijpaarden doch fokgroepen, het meerendeel voor vlees. In feite behoorlijk natuurlijk, want dat ´doet´ de natuur ook.

Blijft de vraag; hoe rijmt ´van nature´ met rijpaarden in NL?

Ik stel die vraag omdat in NL geluiden klinken welke PNH, MR als niet natuurlijk bestempelen en het in een woestijnmodel-hoef hakken onder een paard -6 meter beneden NAP als wel natuurlijk.
Wie begrijpt het???

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 17:39

detour schreef:
Ecoptope, daar istie dan! Cool
Ik ben ook ecoctoop, ontstaan uit endemische ouders, maar kan je wel vertellen dat de klimaatverandering een hoop doet met mensen om me heen, ook ras -Hollanders.
Wat dacht je van hooikoorts? Knipoog
Allergieentoename?
Poldervirus?

Klimaatsverandering??? Welke?

Verder.... off-topic!

hc

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:50

Word hier een beetje moe van.

Paarden die hier natuurlijk worden gehouden staan gewoon 24/7 buiten met evt. extra ruwvoer. Een land als Spanje is imo niet te vergelijken met zoals hier in nederland. En boven al moet iedereen zijn dier lekker houden hoe die het zelf het fijnst vind. Haha!
Ben niet zo van de natuurlijk paarden houden het is gewoon niet overal mogelijk. Dat wij in Nederland niet de beschikking hebben over vele ha gras betekent zeker nog niet dat natuurlijk en gezond paarden houden niet mogelijk is. Paarden bij jou zouden misschien gek worden maar hier zijn ze er naar 'gevormd' of hoe je het ook wil uitdrukken. We hebben gewoon andere gebruiksdoelen met de dieren en daarbij hoort ook een ander levensomgeving en andere omgang.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:09

ik begrijp HC wel Haha! Haha! zelfs de upperdepupperdesportpaarden zouden in andere landen een heel veel meer "natuurlijk" bestaan hebben........... hier is 1. de bodem er niet op gesteld 2. het klimaat er niet op bestemd........... dus hij heeft wel ergens een point zegmaar Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:20

En wat moet men dan verder met that point, Kiwiko? Knipoog Is het dan meer neergezet als statement, mededeling? Pling
Ik denk dat als het zo zou zijn dat er geen wilde paarden meer waren, er dus van nature geen sprake meer is.
Maar wat maakt het uit? Clown

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:49

Ik snap nog steeds de vraag van TS niet.

HC weet donders goed dat natural, naturel, van nature enz, in de meeste gevallen niets meer of minder is dan handig marktstratego.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:53

Het is ook niet natuurlijk dat Hollanders in Spanje of Frankrijk zitten(met onze grote klei-poten Knipoog ).
Hoe praat je dat dan goed?
En als het alleen maar is om over een Bokt-titel te zeuren,vraag ik me af waarom(?)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:26

detour schreef:
En wat moet men dan verder met that point, Kiwiko? Knipoog Is het dan meer neergezet als statement, mededeling? Pling
Ik denk dat als het zo zou zijn dat er geen wilde paarden meer waren, er dus van nature geen sprake meer is.
Maar wat maakt het uit? Clown

gewoon er een stukje over nadenken Haha! Haha! je moet er niks mee........... maar er over nadenken is nooit verkeerd Lachen

Ik hou mijn paarden op stal als het moet, ik rij ze met alle optoming op dat moment nodig......... dus HC en ik kunnen mijlenver uiteen liggen op veel dingen............ maar dit soort dingen zijn heel goed om zo nu en dan eens over na te denken Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:47

Niezzz schreef:
Een land als Spanje is imo niet te vergelijken met zoals hier in nederland.

Doe dat dan gewoon niet. Doe ik ook niet.
Het is verder helemaal de vraag hoe dat met ´Hollanders´ zit want herkomstonderzoek naar dna levert heel interessant info op over waar volkeren allemaal langsgetrokken zijn. Mijn eigen bepaald-niet-kleipootmaat is daarbij een mogelijke aanwijzing ROFL
Allemaal het topic niet.

Míjn mening over paardhouden in NL staat op dit topic helemaal nergens. Alleen dat ik níet zever over NL en ook niet over rijpaardhouden in NL.
NL is in mijn beleving een práchtland (helaas beperkt door 17 miljoen mensen) en dat hier en daar (helaas beperkt door 17 miljoen mensen) prima mogelijkheden biedt tot rijpaard-houden.
Dat is echter het topic niet.

Het topic is in hoeverre ´van nature´ rijmt met rijpaard-houden in NL.
Indien Randalinpony gelijk heeft; dat ´van nature´ geen inhoud heeft en alleen marketing is, holt dit de inhoud van vrijwel elk topic op dit subforum uit. De vraag gaat dus een tíkje verder dan de titel Jodi

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:57

Maar WAAR dan over na denken? Wat is de bedoeling van dit topic? Zeggen of er nature in NL is? Nou nee. En dan?..

Verder ga ik met Randalinpony mee. Is slim op ingespeeld qua commercie. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:13

HC, ik vind het allemaal maar een hoop gezeik, sorry. Clown
En natuurlijk happen we allemaal weer lekker..... (al hoewel, zo hard loopt dit topic niet). Haha!

Sientje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:17

tja je kan het een hoop gezeik vinden, maar dit voegt ook niets toe aan de discussie... Slapen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:20

Arabesk, Arabest, joehoe!! Doei! Ga je mee naar Spanje verhuizen? Cool

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:24

Ach meid, ik kan er wel weer diep op ingaan, maar zie er het nut niet zo van in. Knipoog
Ik woon heerlijk in NL, wil er in principe helemaal niet weg en mijn paard voelt zich dolgelukkig in 'zijn' natuurgebied. En ik ben blij dat ik zoiets vlakbij huis heb gevonden Haha! , zodat ik in elk geval mijn best heb gedaan om hem zo 'natuurlijk' mogelijk te houden, zoals hij het het liefst wil. Lekker de hele dag buiten, in een stabiele kudde, middenin de natuur. Haha!

En al dat gezeur over of iets wel of niet 'natuurlijk' is..... Het gaat er om dat je gewoon je best doet je in het paard te verplaatsen. Daarbij rekening houdend met zijn mentale en fysieke gesteldheid (beweging, sociaal contact, de mogelijkheid tot fourageren, etc.). Moet ik nou weer dat hele rijtje opnoemen???? Gaaaap

En wat een ieder vindt moet hij/zij lekker zelf weten. Vork

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:25

Citaat:
Indien Randalinpony gelijk heeft; dat ´van nature´ geen inhoud heeft en alleen marketing is, holt dit de inhoud van vrijwel elk topic op dit subforum uit.

Randalinpony heeft altijd gelijk. Vork

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 01:14

Huertecilla schreef:
Blijft de vraag; hoe rijmt ´van nature´ met rijpaarden in NL?

Ik stel die vraag omdat in NL geluiden klinken welke PNH, MR als niet natuurlijk bestempelen en het in een woestijnmodel-hoef hakken onder een paard -6 meter beneden NAP als wel natuurlijk.
Wie begrijpt het???

hc

dus omdat een iemand dat verkondigd, is dat "de" mening van naturals? Ik schijn ook een natural te zijn, vind MR ook niet een nh-er, parelli wel, ook al rijd hij met bit, en vind een woestijnmodel niet perse natuurlijk.. mensen hebben hier ook nog wel eens discussies Knipoog

Het is toch echt heel simpel: Van nature, niet omdat het 100% natuurlijk is, maar natuurlijker dan de gemiddelde paardenhouder in nederland.
Ondertussen is het trouwens inderdaad een loze term, want de meeste topics hier gaan over boomloze zadels en bitloze optomingen Verward ik begrijp zelf ook niet helemaal wat daar perse natural aan is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 05:38

Van nature in Nederland is zoveel mogelijk van nature. In mijn ogen is er niet zwart-wit hoor, alleen grijs. Je moet per paard de situatie bekijken, veralgemeniseren en generaliseren heeft in mijn ogen in dit geval geen enkele zin, dat doet geen recht aan het karakter van elk paard.

Er zijn nu eenmaal paarden die in principe bij je in bed zouden kunnen kruipen omdat ze je nabijheid als mens waarderen en jou als mens ook moeiteloos in hun groep opnemen, terwijl andere paarden ruimte en vrijheid op de eerste plaats zetten. Niet elke situatie is geschikt voor elk paard. En Nederland is voor sommige paarden wellicht minder geschikt, maar ook in nederland zijn er nog steeds plaatsen waar die paarden misschien wel tot hun recht komen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:28

Goeiemorgen HC
Wat wil je hier nu eigenlijk mee?
Clown Vind dit topic van nature
Weinig getuigen van allure
Veels te globaal opgesteld
Zodat er weinig zinnigs kan worden vermeld
Kader je intentie eens in
Misschien heeft speculeren dan meer zin Pling

(*Komt nu Lipton Andalusia voorbij
Natuurlijke thee wat denk jij?..)
Koe

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 07:50

sanne83 schreef:
Ondertussen is het trouwens inderdaad een loze term, want de meeste topics hier gaan over boomloze zadels en bitloze optomingen Verward ik begrijp zelf ook niet helemaal wat daar perse natural aan is.

Zo kan ik er nog wel een paar meer bednken. Bitloos, bitloos longeren, bekappen, dekens....

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 07:55

Even kort: of het paard hier wel of niet van nature voorkomt, niet ter zake.

Het houden van dieren is per definitie een inbreuk op van nature (hoewel, de luizenfarms van mieren... dáár zouden dierenrechtenorganisaties ook eens naar moeten kijken. Tong uitsteken )

Wie ook nog iets met dat dier wil, zal steeds meer inbreuken op die natuurlijke toestand van dat dier moeten maken.

Is dat erg? Ja en nee.
Zo lang de eigenaar maar beseft dát hij een inbreuk maakt, waarom, en wat de gevolgen daarvan zijn voor het welzijn van het paard, en als die eigenaar daar maar de juiste conclusies uit wil trekken, zie ik niet in wat er fout is.

Punt is dat dit topic weer tot een bladzijde of 100 uit gaat dijen op het moment dat het over de juiste invulling gaat. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 08:03

randalinpony schreef:
Even kort: of het paard hier wel of niet van nature voorkomt, niet ter zake.

Het houden van dieren is per definitie een inbreuk op van nature (hoewel, de luizenfarms van mieren... dáár zouden dierenrechtenorganisaties ook eens naar moeten kijken. Tong uitsteken )

Wie ook nog iets met dat dier wil, zal steeds meer inbreuken op die natuurlijke toestand van dat dier moeten maken.

Is dat erg? Ja en nee.
Zo lang de eigenaar maar beseft dát hij een inbreuk maakt, waarom, en wat de gevolgen daarvan zijn voor het welzijn van het paard, en als die eigenaar daar maar de juiste conclusies uit wil trekken, zie ik niet in wat er fout is.

Punt is dat dit topic weer tot een bladzijde of 100 uit gaat dijen op het moment dat het over de juiste invulling gaat. Knipoog

Dan zijn we nu vrij snel bij de kern.

Het klopt dat het niet fundamenteel uitmaakt dat het paard in NL van nature niet voorkomt. het is echter wel zinvol om het in neo als relativerend perspectief op het denkraam van ´naturals´ te zetten.

PERSPECTIEF, dat is eigenlijk waar dit topic over gaat, over begríp van de aard van het paard.

hc