Boomloos, witte haren ter hoogte van beugelophanging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Boomloos, witte haren ter hoogte van beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:18

Ik ben een heel tevreden boomloos ruiter met een jong paard (ook nog eens eentje die qua rondingen erg verandert gedurende het jaar Knipoog ). Momenteel zit ik te wachten op een nieuw zadel (boomloos, kleinere maat). Ik ben ook overtuigd dat boomloos niet voor elk paard en/of voor elke ruiter ideaal is. Kies je voor rijden met goedpassende boom, prima. OK dan!

Bij mijn paard is boomloos het fijnst vanwege meerdere redenen. Zou het niet goed werken, dan zou ik ook zeker overstappen, want de rug van mijn paard vind ik nogal belangrijk en ik zou echt niet willen dat hij ergens last van heeft.........

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:17

willeke_nijs schreef:
Cowgirl schreef:
Ja dat is het ook. Daarom vind ik het ook belangrijk dat je je als eigenaar eens wat meer gaat verdiepen in het passen van zadels zodat je op tijd problemen kunt herkennen/voorkomen en ze kan oplossen.

En wat mij betreft zou niemand zadels mogen verkopen zonder ene gedegen opleiding te hebben gehad.

is dat ook niet zoals hoefsmeden/bekappers en instructeurs een beroep waar je geen diploma voor nodig hebt?

Idd . Maar daar denk ik precies hetzelfde over maar was niet gerelateerd aan dit topic Haha!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:43

willeke_nijs schreef:
Een boomloos zadel is niet per definitie een slecht zadel hoor, .

Tis je geraden, je hebt het mij min of meer aangepraat Tong uitsteken En nu ben ik eindelijk zo ver dat ik het mijn ventje heb aangepraat Tong uitsteken En nu mag ik er 1 kopen Go jij! Go jij!
Ik vraag me af hoe de reacties zijn over een Freemax Evo, ik ga eens zoeken Haha!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:08

Zijn het duidelijke witte strepen of meer vage witte strepen. Die vage strepen komen meestal door het schuiven van het zadel (boomloos of niet) op het paard, de haarzakjes beschadigen met lange ritten. Dus denk dat beter aansingelen (en zelf dan ook rechter zitten waardoor zadel minder schuift) al een eind kan helpen. Die vage witte strepen verdwijnen meestal weer bij het aanmaken van de volgende (dus zomer) vacht. Als je zeker weet dat jouw zadel niet schuift dan heb ik het mis natuurlijk.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:32

Linda, je moet dan eens contact opnemen met Desiree van het endurance forum. Zij heeft een freeform. Haar paard doet het er héél goed mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:34

Freeform hoor ik goede berichten over, is veel minder slap dan BF

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:40

willeke_nijs schreef:
Linda, je moet dan eens contact opnemen met Desiree van het endurance forum. Zij heeft een freeform. Haar paard doet het er héél goed mee.

Het probleem zit nog steeds in die passervice....... Boos!
Hoe doen anderen dat dan, gewoon een zadel kopen op goed geluk???
Ik snap niet dat er nergens in Belgie een passervice of een testzadel van freeform is te vinden. Boos!
Ik vind het niet erg om mijn paard naar die winkel te brengen. Maar in Belgie hebben ze nogal de gewoonte om nooit op email te reageren Slapen
Ik denk dat ik gewoon een M moet hebben........

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:31

je kan dan best eens aan iemand vragen die een freeform heeft of je die eens mag passen op jou paard.
Ik heb met mijn randoll's ook aan iemand gevraagd de ik kende of 'k die eens mocht passen, anders had 'k dat zadel ook nooit gekocht. Ik koop niet zomaar een zadel op goed geluk

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:32

Zoezi schreef:
Het probleem zit nog steeds in die passervice....... Boos!
Hoe doen anderen dat dan, gewoon een zadel kopen op goed geluk???
Ik snap niet dat er nergens in Belgie een passervice of een testzadel van freeform is te vinden. Boos!
Ik vind het niet erg om mijn paard naar die winkel te brengen. Maar in Belgie hebben ze nogal de gewoonte om nooit op email te reageren Slapen
Ik denk dat ik gewoon een M moet hebben........

Er zijn bedrijven die testzadels versturen. Hoe dat met de FF in Belgie zit weet ik niet, volgens mij zit daar (nog) niemand. Vroeger zat de groothandel van Freeform er. Ergens onder Eindoven..in de buurt van Geel, kan dat?
Waar woon je ten opzichte van de Nederlandse grens? Misschien dat daar iemand zit?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:11

Linda woont niet ver van de nederlandse grens af...
Geel ligt op een klein half uurtje binnendoor voor haar.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:39

willeke_nijs schreef:

Ik zal maandag informeren wie er daar eventueel in de buurt zit. Duitsland weet ik wel, maar dat is weer de andere kant op.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:47

Buitenzinnig schreef:
willeke_nijs schreef:

Ik zal maandag informeren wie er daar eventueel in de buurt zit. Duitsland weet ik wel, maar dat is weer de andere kant op.

Bij Ciba in Helchteren kan ik hem wel passen. Nadeel is dat ze hem eerst moeten bestellen en dan kan ik hem daar bij de winkel passen.
Weten die mensen van die winkel dan of het goed is, want mij kan je alles wijsmaken en misschien willen ze gewoon wel alleen verkopen Tong uitsteken

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:06

daar zeg je iets... die ruitershops zijn vaak niet zo bekwaam om te zeggen of iets past... Seg maar in hansbeke zit een goede zadelmaker/passer. Misschien kan je die eens contacteren? Ik vrees alleen dat het niet zo goedkoop gaat zijn. Dacht dat hij 50 euro rekende + kilometervergoeding, maar als je dan het zadel koopt wordt dat wel van de aankoopprijs afgetrokken.
Zoek eens op aleashop in hansbeke.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:44

willeke_nijs schreef:
daar zeg je iets... die ruitershops zijn vaak niet zo bekwaam om te zeggen of iets past... Seg maar in hansbeke zit een goede zadelmaker/passer. Misschien kan je die eens contacteren? Ik vrees alleen dat het niet zo goedkoop gaat zijn. Dacht dat hij 50 euro rekende + kilometervergoeding, maar als je dan het zadel koopt wordt dat wel van de aankoopprijs afgetrokken.
Zoek eens op aleashop in hansbeke.

Willeke, zoveel centjes heb ik niet. En ik ga het er ook niet aan uitgeven. Zadels zijn zo belachelijk duur! Dan hou ik nog liever het zadel wat ik nu heb.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:55

Alea is - voor zover ik weet - niet erg pro boomloos. Dus daar krijg je een "gekleurd" advies. Deskundig zijn ze wel.

Over het wel of niet deskundig zijn van een ruitershop kan ik niets zeggen. De "echte zadelmaker" is dat soms ook niet. Ga op je eigen gezonde verstand af en koop voor 15 euro "het zadelboek" van Tineke Dekker. En lees de reviews op sommige sites.

En dan nog even over het wel of niet hebben van centjes....de rug van je paard is onbetaalbaar en de kosten van de therapeuten, als je geen goed zadel gebruikt, zijn ook heel hoog. Ik weet een zadel leverancier in Duitsland die op krediet verkoopt (www.wayoutwest.de) Misschien zijn die er in België ook?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:26

De groothandel in België doet geen Freeform meer. Dus helaas zit er niemand de dit merk verkoopt, sorry Bloos