Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:41

[***] schreef:
Iedereen heeft toch een einddoel?

Ik eh, eigenlijk niet. Op z'n best bedenk ik richtingen en aandachtspunten, maar een doel is iets waarvan je kunt zeggen of je het gehaald hebt of niet, het is een markeringspunt, en dat is iets waar vaak ik niet veel mee kan. (Het wordt op studie en dat soort dingen ook zo gefocust op doelen maar zo zit ik gewoon echt niet in elkaar.)

Overigens smelt ik van die foto :+:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:43

Waratje schreef:
Fransje23, perfect doel, dat deel ik met je! En so far so good met m'n oude dame, die is met haar 26e nog niet van plan rustig aan te gaan doen.

Mijne is bijna 21 en is topfit en verbeterd nog steeds.

Wat een grappige foto,Sabine. Lief koppie heeft hij zo :)

Heb overigens wel een doeltje meedoen met een TREC wedstrijd in april. Nu hebben we al eens eerder een TREC gedaan maar dat is al weer een tijd terug. Ben nu dus weer bezig met wat vaker te springen enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:51

@ Waratje : hoe meer ik lees en praat en te weten kom, hoe meer ik het idee krijg dat het bij de meeste allemaal niet zo heel erg verschilt.. Vandaag op stal nog tot die conclusie gekomen, heb regelmatig een discussie met die persoon van het trailerpaard (gezonde discussie overigens) maar eigenlijk willen we toch wel hetzelfde, namelijk die 51/49%-verhouding .. Alleen begin ik daar anders aan dan zij, en dat levert dan de discussie op.. Maar in wezen willen we wel hetzelfde en is het ieders eigen keuze hoe die daar naartoe werkt natuurlijk :)

@ Shadow0 : misschien is doel inderdaad een groot woord :j Misschien is richtingen en aandachtspunten wel een betere ... Alhoewel .. vandaag had ik met [***] bv. het doel dat ik wilde dat hij de rechtopstaande barrels sprong, leek me een enorm doel.. bleek niet zo te zijn :+ Maar was dat wel geweest, en misschien nog wel te enorm op dit moment, dan had ik mijn doel wel gaandeweg bijgesteld. Dus had ik niet gezegd van "verdorie, ik het het niet gehaald", maar wel "vandaag was het nog wat te vroeg, maar ik heb wel dit of dat bereikt, en over x aantal tijd probeer ik weer". Maar dat is allemaal maar weer de uitleg die iemand eraan geeft :Y)

Foto is leuk hé :+:
We hebben best veel van die momentjes, en die hebben we ook nodig, is goed voor zijn vertrouwen naar mij toe, en het is ook gewoon leuk :)

Shadow0

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:03

't Is inderdaad deels welke lading je er maar aan geeft. Maar (en ik kijk nu met een schuin oog tv en daar wordt ook gevraagd) 'hoe zie je jezelf over een jaar' of 'wat wil je bereiken over 5 jaar' en dan is dat voor mij gewoon blanco. Ik heb geen idee. Het is gewoon niet de manier waarop ik mezelf of de wereld bekijk. En ik geloof wel dat ik daar dan wat anders in sta dan sommige anderen, al denk ik dat doelen je inderdaad niet hoeven te leiden tot te hoge eisen aan jezelf / je paard en (daarom dus) grote teleurstelling. Want je kunt ze inderdaad ook gewoon als richtpunten gebruiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 22:06

Dit filmpje was ooit mijn doel, of eigenlijk mijn droom, als ik een eigen paard zou hebben. Lekker veel buitenrijden en genieten :)

Afbeelding

Inmiddels heb ik en Koek (mijn paard) wel duizenden kilometers samen gemaakt maar het blijft genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:06

Ik word zeeziek van je filmpje :P
Maar zal zeker genieten blijven :j Moet je ook blijven doen, anders zit er iets niet goed :Y)

Mijn topic is eindelijk klaar geraakt, wat een bevalling :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:25

Eerst dacht ik dat ik geen doel had, ik ben altijd blij als ik op stal al mijn drukdrukregelregelhoofdstress kwijt raak. Heerlijk zo'n chillpaard. <3
Maar ik heb wel een doel :j ik wil mijn trailerrijbewijs halen (ja ikke ik ga weer lessen :D ) en dan wil ik mijn paard alleen op de trailer kunnen laden en dat doe ik waarschijnlijk op zijn Parellis's omdat onze trainer het op die manier doet. En dan wil ik op de Veluwe in het bos rijden, met zadel trouwens :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:27

Jaaaa, kom je gezellig bij ons rijden op de Veluwe, goed plan. Ben wel nieuwsgierig naar jouw Kid ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:32

Ik heb het paard met de grootste ogen van Nederland
Jullie ingangetje is wel de ultieme uitdaging voor iemand die net met een trailer rijdt :')

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:33

Da geloof ik nie, want die heb ik al. :P
(hoewel ze laatst eentje bijna dicht had zitten)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:44

Ik vind eigenlijk dat Fransje het laatste woord mag hebben :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:04

Ik zeg meeting en de drie dames naast elkaar zetten. Dan kunnen we het nameten :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 03:22

justkid schreef:
Ik vind eigenlijk dat Fransje het laatste woord mag hebben :j

woord

:D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:56

fransje23 schreef:
Excusez-moi, maar ik heb af en toe het idee in een dramaqueen-topic te zijn beland... :=

Als je hiermee ook mij bedoelt, dan wil ik me excuseren. Maar dat hoogdraverige gedoe van gisteren werd me even te bont.
Hierbij dus mijn welgemeende excuses. Y;(

Ik denk dat iedereen hier wel als doel heeft om goed en correct met zijn/haar paard om te gaan en een band op te bouwen. Al hou ik de stapjes daarnaartoe zeer klein. Hoe groter de stap, hoe groter de ontgoocheling wanneer de "deadline" niet gehaald wordt.

Die foto is leuk [***]. :)

Fransje, moet je weer even iets zeggen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:53

Hoe heftig het hier ook aan toe ging ( en soms helaas beledigend) de mensen die in dit topic komen zijn wel allemaal bewust bezig met hun gesrag naar hun paard en denken ook bewust na over het gedrag en de emoties van hun paard. Dat is waarschijnlijk al eer dan een groot deel van de paardenhouders. Waarvan heel veel mensen alleen bezig zijn met gedrag en fysiek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 11:58

Moet ik nu weer wat schrijven :D

Ik denk inderdaad dat ondanks de discussie we in de kern niet zoveel van elkaar verschillen. Iedereen kiest zijn eigen pad maar ik heb het gevoel dat de mensen hier redelijk bewust met hun paard om gaan. Geen dingen doen omdat het "nu eenmaal soort hoort en dat doet iedereen".

Vond het op een aantal akkefietjes na een fijne en waardevolle discussie.

Bedankt discussiepartners! +:)+

Marrrr93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:56

Wat een misselijk filmpje zeg.. Wanneer het paard doet wat je zegt hoor je toch de druk ervan af te halen? Heel raar -O-

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:10

Ik ben ook geen Parelli expert. Het paard lijkt inderdaad geen respect voor hun persoonlijke ruimte te hebben en is snel afgeleid, draait dan ook steeds om om te kijken, MAAR let wel dat het dier een oog mist en dus wel moet om te kunnen kijken. Aandacht van een paard krijgen bereik je ook op vriendelijkere manieren. Het lijkt mij voor een paard niet fijn als iemand de hele tijd aan het touw zit te zwiepen. Paard lijkt imo ook niet echt te begrijpen wat het nu moet ALS het wél op haar of de man let.

Maar dan moet ik ook zeggen dat ik het totaal niet op mishandeling vind lijken. Eerder een rare manier van "training".

Ik ga dan ook niet in op of parelli wel of geen goede methode is. Hier heb ik geen verstand van en van een show die ik gezien heb is het vrij vriendelijk voor het paard. Maar imo is dit niet de goede manier om bij een beperkt paard te gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:16

Paard met beperking of niet, geef een aanwijzing zo zacht als het kan en zo hard als het moet. En ook al ziet hij je aan die kant niet staan, het wapperen van het touw in combinatie met het halstertouw moet hij voelen. Het over je heenwalsen komt op beide kanten, ook van de kant dat hij kan zien.

Een paard met een beperking anders gaan behandelen dan een paard zonder, is vragen om problemen. Te voorzichtig zijn gaat problemen opleveren omdat het paard van je terughoudendheid gebruik en misbruik van gaat maken. Die ziet zichzelf namelijk niet als gehandicapt. En maakt gebruikt van de ruimte die jij hem gaat geven omdat jij daar wel rekening mee houdt.

Oeps, nu heb ik het toch gedaan, reageren op een topic dat 100 pagina's lang is en waar we uiteindelijk allemaal al klaar mee waren.

Maar goed, ga niet meedoen aan een deel II. Mijn mening staat op de vorige 99 pagina's :D. Misschien handig om dat even door te nemen. Hoeven we misschien niet nog een keer 100 pagina's te discuzeuren. :D

Soof24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:11

OMG! echt supersneu voor dat paard! ze moeten die man eens zo behandelen! Het paard snapt er helemaal niks van en er word alleen maar gestraft omdat hij niet weet wat hij moet doen! Zo werkt parelli volgens mij totaal niet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:17

Is dat echt zo of denk je alleen maar dat dat zo is? Heb je de rest van het topic doorgelezen?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:29

Ik vraag me vooral af wat iedereen die dit zo zielig vindt zou doen met een paard dat al meerdere keren over je heen gerent is.
Ken het hele filmpje en ik vind eigenlijk die man die er met knikkende knieen naast staat omdat hij al vaker met gevaar voor eigen leven om is gegooit best wel zielig.

Is het een leuk gezicht? Nee. Is het jammer dat het zo ver heeft moeten komen? Ja. Maar dat alles neemt niet weg dat dat paard zich gewoon ronduit gevaarlijk gedraagt en men van geluk mag spreken dat het niet heel erg slecht is afgelopen. Dat na dit gebeuren dit paard wel netjes afstand kon houden, wel (ook aan de blinde kant) op kon letten. Het leven van zowel mens als paard is er enorm op vooruit gegaan. Een paar minuten niet zo leuk, de rest van hun leven er plezier van.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 09-05-13 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:34

Amen to that! Helemaal mee eens.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:17

Bowen schreef:
Ik vraag me vooral af wat iedereen die dit zo zielig vindt zou doen met een paard dat al meerdere keren over je heen gerent is.
Ken het hele filmpje en ik vind eigenlijk die man die er met knikkende knieen naast staat omdat hij al vaker met gevaar voor eigen leven om is gegooit best wel zielig.

Is het een leuk gezicht? Nee. Is het jammer dat het zo ver heeft moeten komen? Ja. Maar dat alles neemt niet weg dat dat paard zich gewoon ronduit gevaarlijk gedraagt en men van geluk mag spreken dat het niet heel erg slecht is afgelopen. Dat na dit gebeuren dit paard wel netjes afstand kon houden, wel (ook aan de blinde kant) op kon letten. Het leven van zowel mens als paard is er enorm op vooruit gegaan. Een paar minuten niet zo leuk, de rest van hun leven er plezier van.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:34

Ik vind het echt mooi en verfrissend dat op pagina 100, de eerdere 100 pagina's aan discussie even als niet afdoende worden bestempeld. Want wat Bowen roept, en wat al eerder in dit topic is aangekaart, is gewoon de essentie van alle correcties die helaas bij paarden nodig zijn. Ongeacht wie dat op dat moment uitvoert en op welke manier dat wordt gedaan. Kan initieel wat oncomfortabel ogen voor degenen die dat nog niet eerder hebben gezien of meegemaakt, maar als het goed wordt gedaan, is er niets mis mee.
En hou dan even in je achterhoofd dat, als er in eerste instantie geen fouten waren gemaakt in de omgang met dat dier, de correcties niet nodig waren geweest....