Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:06

Dus van de weledele Cassidy moeten we eerst al haar geposte filmpje bekijken voordat we ook maar waardig zijn om met haar te discussiëren?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:07

Jessix schreef:
Je moet het ook niet verwachten, maar als je die momenten mag ervaren is het wel heel bijzonder. Ik heb ze gelukkig wel, ook al gehad voor mijn Parelli tijd. Met het dressuurrijden bijvoorbeeld, als je bijna geen hulpen meer hoeft te geven en alles lijkt vanzelf te gaan. Heerlijk! Dat is toch wel mijn streven, moet ik eerlijk zeggen. Maar nooit ten kosten van mijn paarden.

exact... en de manier waarop je die momenten beleeft (de methode dus), is onbelangrijk. Veel belangrijker is het genieten ervan. Zonder het gevoel te hebben dat meer 'moet'

Ariebren

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:10

Onderzoek alle dingen en behoud het goede. :7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:11

liljebo schreef:
Cassidy schreef:
Op het feit dat gebrek aan internet je doet beslissen om de filmpjes niet door te nemen (het maakt niet uit hoe lang je erover doet, ze staan er al sinds 2009 en worden echt niet zomaar van Youtube verwijdert) en de onwil om ook maar een stap te zetten op een reis waarvan je het einddoel denkt nooit te kunnen behalen. Een ander zet die stap(pen) wel.

Het feit dat iemand een andere mening heeft over parelli dan jij, wil niet zeggen dat deze persoon onwil heeft om een stap te zetten waarop je het einddoel nooit kunt behalen. Noch dat de parelli-mensen de enige mensen zijn die die stap wel zetten.

Daarnaast vind ik het 'reis waarvan je het einddoel nooit denkt te kunnen behalen' per definitie een verkeerd uitgangspunt.
Ik zou er voor kiezen om gewoon eens te kijken hoeveel ik kan leren en dan te zien waar ik uitkom. Ieder klein succesje is dan de moeite waard... kan ik een leven lang mee vooruit.

Ik denk dat juist het streven naar die grote doelen ervoor kan zorgen dat je een paard net iets meer onder druk zet dan bedoeld, zelf net iets te weinig voldoening haalt uit de dingen die al goed gaan; uit de kleine succesjes, omdat je je blind staart op dat grote doel, wat zogezegd heilig is

Waarom zou het je einddoel moeten zijn om zonder tuig door de velden te galopperen? Is dan niet het risico dat je vergeet te genieten van de ene keer dat je paard lonverwacht zomaar zijn neus tegen je wang legt, al is het maar een tel?

Het risico van het te hoog leggen van de lat, is het te diep kunnen vallen. Neem je treetje voor treetje en ben je tevreden met iedere afgelegde stap, geniet je duizend keer meer dan degene die staart naar de sterretjes daarboven en denkt dat het daarom gaat.

Er is een chinees spreekwoord dat zegt: ook de langste reis begint met een eerste stap. Waar heb ik geroepen dat je alleen maar het einddoel voor ogen moet hebben en niet blij mag zijn met de resultaten die je tussendoor kunt bereiken? Ik vind het alleen niet juist om de eerste stap maar niet te doen omdat je een einddoel nooit gaat kunnen halen.

Het einddoel is voor iedereen verschillend. Voor mij is het de ultieme harmonie met het paard, voor de ander dat rijden in het bos zonder zadel en hoofdstel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:12

justkid schreef:
Ik heb het idee dat het voor mijn paard niet fijn is zo'n BBP. Ik rij normaal met een westernzadel en met zo'n BBP voel ik de rug wat doorzakken en ik ben echt niet zwaar.

Je doet het niet omdat je paard het niet fijn vindt. Dat is toch 100% juist? Daar gaat het namelijk om ... dat je de signalen van je paard serieus neemt, ongeacht hoe klein.
En wat dan nog als je nooit zonder tuig door de velden galoppeerd? Ik heb het als kind wel gedaan... nou ja, halster om met touwtje dan. Maar zonder mooie beelden en aardig muziekje is het niets anders dan gewoon even spelevaren op een paard wat daar geen moeite mee heeft.
Leuk, maar niet meer dan dat.

Ik wed dat je genoeg mooie momenten hebt met je paard, genoeg stapjes in de goede richting zet. En ging het daar uiteindelijk niet om? Dat je gewoon geniet van wat je hebt? Daarvoor hebben we toch uiteindelijk paarden, nietwaar?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:14

Cassidy schreef:
Het einddoel is voor iedereen verschillend. Voor mij is het de ultieme harmonie met het paard, voor de ander dat rijden in het bos zonder zadel en hoofdstel.

En anderen zijn tevreden met af en toe aan een paard snuffelen of met het stapje voor de volgende dag, zonder een bepaald doel voor ogen te hebben.
Niets mis mee.
Ik heb uitgelegd welk risico het streven van een hoog doel met zich meebrengt en ik heb ook uitgelegd dat ik de suggestie dat alleen parelli-mensen de zogenaamde reis willen maken per definitie zeer onjuist vind.

Cassidy

Gini schreef:
Dus van de weledele Cassidy moeten we eerst al haar geposte filmpje bekijken voordat we ook maar waardig zijn om met haar te discussiëren?

Je was toch weg? Ga ik trouwens ook doen, want ik zit in een niet verwarmde kamer en krijg ijspoten. Ik zie morgen wel of het topic nog open is (na 100 pagina's kwam er toch een slotje op?) en ik ga niet meedoen in een vervolgtopic. Alles is wat mij betreft gezegd.

Doe de groeten aan je paard van mij...:D

liljebo

Ariebren schreef:
Onderzoek alle dingen en behoud het goede. :7

Kort, krachtig en waar :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:18

liljebo schreef:
Ik heb uitgelegd welk risico het streven van een hoog doel met zich meebrengt en ik heb ook uitgelegd dat ik de suggestie dat alleen parelli-mensen de zogenaamde reis willen maken per definitie zeer onjuist vind.

Dan lees jij wat er niet staat. Lees de reacties na het centaurberichtje van mij nog maar eens goed door. Maakt niet uit wat voor methode je hanteerd om er te komen. Impliceert in mijn ogen wel dat de wil er is, ook bij andere methodes om daar te geraken.

En nu ga ik echt weg, opwarmen en een hapje eten. We spreken elkaar vast elders weer op Bokt als hier een slotje op staat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:19

Cassidy schreef:
Je was toch weg?

Hoe dikwijls jij al gezegd hebt in dit topic dat je niet meer mee doet en dan toch teruggekomen bent, en ik mag dit niet?
Doorheen dit topic heb je me dikwijls verweten van niet open te staan voor andere dingen, maar nu na zoveel pagina's discussie besef ik het pas. Als er iemand helemaal vastgeroest is in haar eigen visie, dan ben jij het. Vat het op als een belediging of vat het op als een eye-opener, maakt mij niet uit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:22

Cassidy schreef:
Lieve schat, ik heb al eerder aangegeven dat de filmpjes op Youtube die wij kunnen plaatsen vaak de lading niet helemaal dekken, en dit is een interview en geen compleet pakket!

Jij plaatst de links naar de filmpjes en zegt dat ik overduidelijk niet gekeken heb - en vindt dat reden genoeg om een inhoudelijke discussie uit de weg te gaan. Maar dat vind ik dus weinig constructief. Jij doet alsof iedereen die het niet met je eens is slechts gebrekkige kennis heeft - maar ik kan het er ook gewoon niet mee eens zijn. NADAT ik diverse filmpjes over/van Parelli heb gezien (niet alles, maar inmiddels toch wel een aantal), er meer over gelezen heb, het heb vergeleken met andere visies.

Citaat:
En jij zegt zelf ook niet alles te hebben doorgenomen.

Klopt. Ik vond het onvoorstelbaar saai, en na een half uur heb ik het opgegeven. Er is dan natuurlijk een kans dat ik het revolutionaire wereldschokkende inzicht net gemist heb, maar het is natuurlijk ook wel weer heel erg makkelijk om een hele stapel links te dumpen en niet even de moeite te nemen om aan te geven wat daarvan relevant is en wat niet.
(Tip voor de meelezers: de eerste 6 filmpjes voegen dus niet zoveel toe, en zijn in elk geval volstrekt niet relevant als het gaat om de vraag of paarden voldoende vrije keuze hebben om te zeggen dat ze vrijwillig meewerken.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:25

Shadow0 schreef:
Klopt. Ik vond het onvoorstelbaar saai, en na een half uur heb ik het opgegeven. Er is dan natuurlijk een kans dat ik het revolutionaire wereldschokkende inzicht net gemist heb, maar het is natuurlijk ook wel weer heel erg makkelijk om een hele stapel links te dumpen en niet even de moeite te nemen om aan te geven wat daarvan relevant is en wat niet.

Mijn idee! Maarja, zonder de filmpjes zijn we maar dommeriken die absoluut niet mee mogen discussiëren.
Sorry dat ik nu zo wrokkig doe, maar die laatste berichten van Cassidy vond ik er gewoon echt over. Ik denk dat ik even paard ga knuffelen en dit even van me afzetten. Dan probeer je zo voorzichtig en opbouwend mogelijk te zijn, wordt je vroeg of laat toch persoonlijk onderuit gehaald.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:32

Jammer dat we hier weer beland zijn..
Ik heb er genoeg van. Fijne discussie verder. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:41

FF off topic.

En dan sta ik bekend als een ouwe zeur hier op Bokt. :7

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:57

Ariebren schreef:
FF off topic.

En dan sta ik bekend als een ouwe zeur hier op Bokt. :7

:D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:58

Excusez-moi, maar ik heb af en toe het idee in een dramaqueen-topic te zijn beland... :=

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:00

Pfff, Cassidy, ik vind dit ook wel vermoeiend hoor. Parelli is een super goed leerprogramma, maar als mensen niet willen, laat ze lekker. Je hoeft het ze niet door de strot te duwen.

Ik weet wat ik allemaal geleerd hebt van parelli en ik kom op zo ontzettend veel verschillende stallen dat ik ook weet dat de gemiddelde recreatie en/of sportruiter er enorm veel van zou kunnen leren. Dat ga ik ze verder echt niet opdringen, dat moet iedereen lekker zelf weten.

Ik hoor in dit topic bijv dat een aantal mensen Linda een huppel vinden. Prima, dan lijkt het me moeilijk om uren naar haar te luisteren. Dat kan ook een reden zijn om je verder niet te verdiepen. Ik vind het echt een fantastisch mens, ik heb datzelfde weer bij andere mensen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:03

Cassidy schreef:
Niet elk paard zit even prettig zonder zadel, maar wat je zonder zadel wel beter voelt is iedere spierbeweging van die paardenrug. Het helpt je te finetunen. In Parelli zitten bijv. ook Passenger lessons (met en zonder zadel). Gewoon paard laten lopen en meegaan in de beweging. Krijg je een hele goede en onafhankelijke zit van.

Ik dat ook niet de lessons dat het aard richting enzo mag bepalen? Dat doe ik wel regelmatig zeker zonder zadel en dan ook nog bitloos en langs de weg :+ Enige richting die ze niet mag is klakkeloos de weg oversteken.

Mijn paard vind zonder zadel voor even wel oke maar na een minuut of 30 krijgt ze er genoeg van. Overigens heeft ze een best hoge schoft en door haar manier van draven kom je daar toch tegen aan. Heb na een stop vanuit galop, Ho is Ho, er weleens een blauwe doos aan overgehouden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:08

sanne83 schreef:
Ik weet wat ik allemaal geleerd hebt van parelli en ik kom op zo ontzettend veel verschillende stallen dat ik ook weet dat de gemiddelde recreatie en/of sportruiter er enorm veel van zou kunnen leren. Dat ga ik ze verder echt niet opdringen, dat moet iedereen lekker zelf weten.

+:)+

Vandaag een instructeur op stal gehad, voor het trailerlaadprobleempaard, en ondanks dat het paard niet op de trailer is gegaan gaf eigenaresse in kwestie aan dat deze héél veel goede dingen had gezien, zoveel beter dan al die anderen die "het wel eens even zouden regelen" en zoveel meer voor het paard ipv voor het eigen belang (want het is wel stoer als je een niet te laden paard op de trailer krijgt natuurlijk). Het was super interessant om hem bezig te zien, al zei hij zelf "voor de meeste mensen zal het even interessant zijn dan verf te zien drogen". Vond ik wel een goede :Y) Er leek niet veel te gebeuren, maar in wezen gebeurde er heel veel en gelukkig zag de eigenaresse dit ook.

Wat ze dan weer niet ziet (of weet niet goed wat het is) is dat ze die dingen ook allemaal zelf zou kunnen, al zou dat wat meer tijd vergen en investeren in jezelf en zelf willen bijleren.. Zo ver is ze nog niet, grondwerk enzo is allemaal niks voor haar. Maar wie weet komt dat na een paar keer toch wel. We zullen het zien, ik geef uitleg als ze vragen stellen, doe mijn eigen ding en dan kijken we wel wat er komt :)

(zelf trouwens ook bijgeleerd tijdens de les :j Kan weer met [***] verder en later nog gespeeld met [***] en die ging weer geweldig :D Heb daar ook echt de manier gevonden om hem in gang te krijgen :Y) Heb ook wat filmpjes maar met een nieuwe camera, ben al een hele avond aan het sukkelen om die op de computer te krijgen om wat te kunnen bewerken (beetje lege stukken eruit halen) :') )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:16

Cassidy schreef:

Waarom zou je alleen maar een weg gaan met een einddoel? Waarom zou je niet gewoon een weg kunnen gaan en zien waar je uitkomt?
Wat voor mij leidend is, is dat het goed is voor mijn paarden. Ik ben dus ook heel benieuwd waar ik uit ga komen met m'n jonge paard. Het is tot nu toe weer een heel interessante weg en ik hoop dat we nog lang samen op weg kunnen zijn. Waar we uitkomen? Geen idee, is wat mij betreft ook niet van belang.
Maar ja, ik ben met m'n buitenritten ook nogal "doelloos", ik vind een rondje bos gewoon leuk en of ik nou paadje 1 of paadje 2 neem is maar heel beperkt relevant. Vandaar dat mijn paard ook gerust daar inspraak in kan hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:19

Iedereen heeft toch een einddoel?
Je praat over je jonge paard .. neem aan dat je daarmee wil gaan rijden, al dan niet buiten? Dat op zich is al een doel. Doelen moeten niet groot zijn.. Ik ga elke dag naar mijn pony's, als ik met hen aan de slag ga, met een doel .. Een kleine oefening die ik beter wil, of werken aan dit of dat.. Dat is een doel .. Moet ik ook, want dan kan ik een plan van aanpak verzinnen en weet ik waar ik naartoe werk, anders komt er niks van :+ Wil niet zeggen dat ik ook persé dat doel moet bereikt hebben, ik neem wel vaker omwegen op dat gebied, maar dan ga ik aan de slag met wat de pony op dat moment aangeeft of bedenkt.. dat is anders dan doelloos iets met je paard gaan doen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:21

Klinkt als een goede dag Sabine!

sanne83 schreef:
Er werd iets gezegd over dat het paard eigenlijk geen uitweg heeft. Heeft het paard dat ooit wel dan? Als ik om me heen kijk, dan zijn de parelli-paarden eigenlijk de paarden die verre uit de meeste keus hebben (behalve dan paarden die puur clickergetraind worden, maar die ken ik eigenlijk niet in real life), maar misschien zit ik wel in een rare omgeving? Mensen die deze vraag stellen; rijden jullie zelf niet op je paard? Dat lijkt me toch wel de meest duidelijke situatie dat het paard er niet voor kan kiezen om weg te lopen := Kan wel, maar dan noemen we het paard staatsgevaarlijk :D

Ik denk dat een paard sowieso weinig eigen keuze heeft. Bij momenten wel en ik durf ook op de inbreng van mijn paard te vertrouwen maar feitelijk alles om haar heen, leefomgeving etc, en wat we samen doen bepaal ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:26

Mijn doel is zolang mogelijk te genieten van en met een gezond paard. :)
Heb al meer met haar bereikt dan ik ooit als doel heb gesteld toen ik haar kocht. We zijn nog steeds samen "op reis" en leren ook nog steeds van en met elkaar. :j Ik heb ook het gevoel dat de reis meer waardevol is dan de eindbestemming.

Overigens probeer ik ook gewoon iedere dag te genieten. Ik weet al te goed hoe dingen ineens drastisch kunnen veranderen en dat je dan ineens niets meer hebt dan herinneringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:30

Dat sowieso :j Daarom heb ik ook geen grote doelen, maar kijk ik dag per dag (of keer per keer) naar welk doel ik wil toewerken.. Het grootste doel dat ik heb is dat ik deze zomer met beiden het bos in wil, waarbij ik [***] als handpaard meeneem .. Verder dan dat zit ik niet .. En in tussentijd probeer ik zoveel mogelijk te kijken naar de manier van bewegen en hoe ik mijn paard gezond kan houden :j Wil ik ook nog veel meer mee gaan doen in de toekomst, zonder te verliezen wat we nu hebben (dus niet zo hard focussen op de houding dat hij weer het plezier in het meedoen verliest bv.).

Even wat leuks tussendoor.. één en al aandacht ..
Afbeelding

:Y) (echt waar, hij was helemaal op mij gefocussed, stond wel te slapen maar ik moest maar iets bewegen en hij was weer wakker :+ ).

(voor wie het eerdere dingetje zich nog herinnert van dat "2 ogen" enz.. ;) ).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:38

[***] schreef:
Iedereen heeft toch een einddoel?
Je praat over je jonge paard .. neem aan dat je daarmee wil gaan rijden, al dan niet buiten? Dat op zich is al een doel. Doelen moeten niet groot zijn.. Ik ga elke dag naar mijn pony's, als ik met hen aan de slag ga, met een doel .. Een kleine oefening die ik beter wil, of werken aan dit of dat.. Dat is een doel .. Moet ik ook, want dan kan ik een plan van aanpak verzinnen en weet ik waar ik naartoe werk, anders komt er niks van :+ Wil niet zeggen dat ik ook persé dat doel moet bereikt hebben, ik neem wel vaker omwegen op dat gebied, maar dan ga ik aan de slag met wat de pony op dat moment aangeeft of bedenkt.. dat is anders dan doelloos iets met je paard gaan doen :)

Rijden met mijn jonge paard is wel de bedoeling, maar toen ik met haar begon was het niet vanzelfsprekend dat dat ook zou gaan gebeuren. Mijn doel met haar, als je het zo wil noemen, was vooral uitzoeken wat voor haar de goede weg zou zijn. Het belangrijkste dat ik ondertussen van haar heb geleerd is om niet te ver vooruit te denken en te plannen, maar om in het hier en nu te kijken naar wat mogelijk is.
Mijn verwachting is wel dat zij een fijn buitenrijpaard gaat worden, maar de tijd zal leren of dat ook zo gaat gebeuren.
Al met al denk ik dat jij op vergelijkbare manier ook met jouw ponies werkt, al zijn dat weer heel andere karakters dan mijn dames ;)

Fransje23, perfect doel, dat deel ik met je! En so far so good met m'n oude dame, die is met haar 26e nog niet van plan rustig aan te gaan doen.