De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:44

gouda schreef:
wat zou je een beetje al max. gewicht kunnen aanhouden als je een paard hebt van 1.65 met een gevoelige rug? Heb namelijk een bijrijder gevonden waar het leuk mee klikt maar Kaylee waggelde iets Bloos

hehehehe wat moet ik me bij de omvang van de bijrijder voorstellen?

ze kan ook waggelen omdat de ruiter wiebelig zit hoor.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:46

Ja of de teugels te lang ofzo dat ze zeg maar zoekende is want dat heb ik ook wel eens gehad. Maar ik vroeg mij het maximale af omdat ze nog last van dr rug heeft. denk dat ze rond de 85weegt schat ik.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:49

Dat hangt er ook een beetje vanaf of iemand netjes stil en in balans met de beweging mee kan zitten natuurlijk, dat maakt ook een heleboel uit.
Jouw paard is ook niet zo heel fors gebouwd he? Dan zou ik denk ik toch wel ong. 80 kg als bovengrens aanhouden en daar komt het zadel dan nog bij.
Misschien dat het zwaarder ook nog wel kan, maar er is ook nog zoiets als "ethisch verantwoord" zijn Haha! Als er iemand op mijn paard zou rijden, dan heb ik toch wel graag dat de combinatie een beetje in evenwicht is...

Overigens is dat gewicht ook geheel subjectief, want een lange stevige kerel zou op zo'n paard als Nes prima passen, veel beter dan een dik propje, maar die kerel weegt dan misschien wel een stuk meer!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 09:50

gouda schreef:
Ja of de teugels te lang ofzo dat ze zeg maar zoekende is want dat heb ik ook wel eens gehad. Maar ik vroeg mij het maximale af omdat ze nog last van dr rug heeft. denk dat ze rond de 85weegt schat ik.

Vraag het haar gewoon! Hoe groot is Kaylee?
En een te zware ruiter kan natuurlijk heel goed rijden! Liever te zwaar, maar meegaan met de bewegingen ,dan te licht en stuiterballen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:55

Ik ken iemand met een serieus overgewicht die Lichte Tour dressuur rijdt en echt heel fijn kan sturen, maar ik vind het er niet uitzien... Bloos!
Vooral die hupsende buste... Terwijl daar nog wel wat aan te doen is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:57

Margreet schreef:
Ik ken iemand met een serieus overgewicht die Lichte Tour dressuur rijdt en echt heel fijn kan sturen, maar ik vind het er niet uitzien... Bloos!
Vooral die hupsende buste... Terwijl daar nog wel wat aan te doen is.

wahahaha, ik zie het al voor me Clown

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 09:57

Margreet schreef:

Vooral die hupsende buste...
Terwijl daar nog wel wat aan te doen is.

Daar heeft het paard nu net geen last van.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:00

Haha! Haha! Haha!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:29

Grofweg gezegd kan een paard 20% van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. Maar......(er zijn altijd "maars") Je hebt zware ruiters die licht rijden en lichte ruiters die zitten te bonken als een gek. Ook kan bijvoorbeeld een Haflinger met een sterke korte rug meer gewicht aan dan een bloedkikker met een rechthoeksmodel. Ook een rugprobleem maakt dat een paard minder kan (ver)dragen. Mede verantwoordelijk voor het gewichtsprobleem is het al dan niet passen van het zadel...

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:32

Hé BZ! Ook weer eens aangewaaid?

Maakt toch ook uit wat je met een paard doet? Recreatie stappen in het bos is wat anders kwa belasting, dan parcourtje met hindernissen ... toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 10:37

nienke07 schreef:

Maakt toch ook uit wat je met een paard doet? Recreatie stappen in het bos is wat anders kwa belasting, dan parcourtje met hindernissen ... toch?

en ook dan weer maakt een goede, te zware ruiter, misschien beter dan een slecht in balans zittende lichte ruiter, uit. Immers, ook al stap je een rondje polder, als dat met rukken en plukken gebeurd, heeft het paard daar imo veel meer last van dan een te zware ruiter die netjes stil zit en niet aan de teugels loopt te trekken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:37

Tuurlijk AM, dat gehups van een niet vastgesnoerde G-cup op z'n rug voelt een paard niks van... Geloof ik niks van Maar alles went he.

Wat dat betreft hebben mannen het toch makkelijker hoor!

Dit is volgens mij een gevalletje "Bij twijfel niet doen". Maar hoe zeg je dat dan subtiel he...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:43

Ik ga de fysio vragen wat ze er over denkt. En vragen of ze 1 x per 2 weken les wil nemen van haar of is dat een strenge eis voor iemand die maar 2 x per week komt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:46

nienke07 schreef:

Ik kom langsgewaaid...moet eigenlijk een half uur geleden al weg Haha!

Zoals AM ook al zegt...een bonkende wiebelende ruiter die tegen de rijrichting in zit te roeien doet ook geen goed tijdens een stapritje in het bos.......zelfs de ondergrond maakt uit. Sjokken door het zand is zwaarder dan stappen over een veerkrachtige bosgrond.

En die G-cup voelen ze ook...dat hangt immers naast je zwaartepunt. Ze merken het al wanneer je je hoofd anders houdt!!!! En volgens mij weegt een zwalkende bos hout voor de deur meer dan een hoofd Haha!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:49

Buitenzinnig schreef:
nienke07 schreef:

Ik kom langsgewaaid...moet eigenlijk een half uur geleden al weg Haha!

Zoals AM ook al zegt...een bonkende wiebelende ruiter die tegen de rijrichting in zit te roeien doet ook geen goed tijdens een stapritje in het bos.......zelfs de ondergrond maakt uit. Sjokken door het zand is zwaarder dan stappen over een veerkrachtige bosgrond.

En die G-cup voelen ze ook...dat hangt immers naast je zwaartepunt. Ze merken het al wanneer je je hoofd anders houdt!!!! En volgens mij weegt een zwalkende bos hout voor de deur meer dan een hoofd Haha!

...en ook dan maakt het neem ik aan weer heel erg uit hoe de rijvaardigheid van de bos-hout-eigenaresse is...! Knipoog Beter een goed rijdende bos-hout-eigenaresse, dat een stuiterbal met twee erwtjes op een plankje! Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:50

gouda schreef:
Ik ga de fysio vragen wat ze er over denkt. En vragen of ze 1 x per 2 weken les wil nemen van haar of is dat een strenge eis voor iemand die maar 2 x per week komt?

Dat lijkt me heel verstandig.
En ik vind die les helemaal geen strenge eis hoor, juist heel redelijk! Als het een "echte" is, dan vindt ze het waarschijnlijk alleen maar geweldig dat ze les mag nemen en wil ze misschien wel iedere week!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:52

Haha! Haha! Haha! Kortom, wederom een onderwerp om tot op het bot te ontleden Clown

Ik ga Doei, doei

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:58

Het is wel duur les nemen hoop dat ze het geld (er voor over) heeft. Het is een hele aardige meid en volgens mij heel lief voor Kaylee en zelf een eigen paard gehad dus wel ervaring.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:55

Margreet schreef:
Tuurlijk AM, dat gehups van een niet vastgesnoerde G-cup op z'n rug voelt een paard niks van... Geloof ik niks van Maar alles went he

Wat ben je weer lekker subtiel Haha! Haha! Haha!

Hoe gaat het met Morrie trouwens??

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:38

ik zou ook een beetje voorzichtig zijn als ik een paard met rugproblemen had en ik zette er wat meer kilo's op. verstandig dat je het de fysio ff vraagt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:42

Arabesk schreef:
Hoe gaat het met Morrie trouwens??

Goed hoor, afgezien van een gebrek aan gras en wat huidproblemen.
Ben er gisteren nog geweest en ga vanmiddag weer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:46

20%....reken reken......dan mag ik 130 kilo wegen Lachen
Mijn belangrijkste criterium zou ook zijn hoe iemand rijdt...en misschien toch nog maar een keertje laten rijden en testen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:23

Dan zou Sugar 90 kilo mogen hebben. Als ik hier 10/15 kilo afhaal voor mijn zadels dan blijft er 75/80 kg over voor de ruiter + kleding etc. 70/75 'schoon aan de haak' blijft er dan over.
Ik zit dan nog net aan de goede kant, maar wat denk je van al die dikke Amerikanen die op dezelfde Quarters hun dag werk in het zadel doorbrengen ??

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:28

Ze wil lessen 1 of 2 x per maand en bij mijn lessen komen kijken. Ook wil ze de 1e maand gewoon wel alleen longeren en poetsen e.d. volgens mij heb ik een hele goede getroffen.

Zaterdag maakt ze kennis met de fysio (heb ik net even gebeld om te vragen over gewicht enzo).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:10

Sugarmiss schreef:
Dan zou Sugar 90 kilo mogen hebben. Als ik hier 10/15 kilo afhaal voor mijn zadels dan blijft er 75/80 kg over voor de ruiter + kleding etc. 70/75 'schoon aan de haak' blijft er dan over.
Ik zit dan nog net aan de goede kant, maar wat denk je van al die dikke Amerikanen die op dezelfde Quarters hun dag werk in het zadel doorbrengen ??

Het is een richtlijn die ik ooit eens van diverse paarden fysio's heb doorgekregen. En zoals met alle richtijnen zijn er nog 1000 andere factoren die meespelen......