sorry echt helemaal offtopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gini schreef:Nee, want als je deze uitspraak als doel neemt, dan opent dat de deur tot negativiteit, want niemand kan dat ooit bereiken omdat het gewoon twee aparte wezens blijven.
Als kind/tiener heb ik zo vaak verdriet gehad omdat mijn paard ineens besloot om te gaan grazen ipv mij te volgen, omdat ik met het halster aankwam en het paard wegliep. Zo vaak down thuisgekomen, want het paard hield niet van me, wou niet bij me zijn en ik zou nooit die ultieme eenheid ervaren.
En weet je wat? Toen ik 16 was heb ik dat losgelaten. Een paard is een paard, een dier met zijn eigen spieren, spijsverteringsstelsel en brein. En als die mij niet meer volgt, is dat niet omdat mijn paard schijt aan mij heeft maar omdat gras nu eenmaal lekker is. En als die wegloopt als ik met het halster aankom, dan is dat gewoon omdat die niet wil werken. En dan respecteer ik dat.
Sinds ik zo "losser" met mijn paarden omga, merk ik dat de band juist verbeterd is. En daarom vind ik zulke uitspraken gevaarlijk. Alsof je met de minste fout meteen een stuk band met je paard doorknipt en dat is verdomd deprimerend.
Een centaur kan je gewoon nooit worden.
liljebo schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de mens gewoon met twee voetjes op de grond moet blijven staan en gewoon de mooie momenten moet koesteren.
In het hele verwachtingspatroon van de samensmelting met paard tot een en het soms bijna spirituele samenzijn met het paard schuilt het gevaar van teleurstelling.
Onbewust stelt men teveel eisen aan zichzelf. Te veel eisen aan het paard als ontvanger.
En dan kan het alleen tegenvallen.
Twee voetjes op de grond houden, inzicht in het gedrag en leerproces van dieren, en het paard gewoon in zijn waarde laten als paard zijnde is m.i het meest eerlijke
Gini schreef:Wat voor de een onontbeerlijk is om van een goede band met zijn paard te spreken is dat voor de ander misschien helemaal niet zo.
Cassidy schreef:Dat is nou echt een waarheid als een koe. Het waardeoordeel dat iemand daar aan geeft is puur subjectief. Maar ga een ander dan niet afkraken omdat hij meer wil en het hogerop zoekt.
Gini schreef:Doel je op mijn spacecake-opmerking? Was een luchtig grapje.
Ik hoop dat we niet op het punt gekomen zijn waar ieder woord 100 keer afgewogen moet worden.
Cassidy schreef:Het gaat uiteindelijk maar gedeeltelijk om het paard, eigenlijk meer om het creeeren van een taal tussen mens en paard. En pas als dat op zijn plek staat, krijg je communicatie. Dan maakt het niet uit of je als galophulp aan zijn rechteroor trekt en "pannekoek" roept, of met wortelstokjes staat te zwaaien. Dus ja, Parelli is voor de mens. Paarden weten hoe het werkt, wij moeten het leren....
ikke schreef:Cassidy schreef:Het gaat uiteindelijk maar gedeeltelijk om het paard, eigenlijk meer om het creeeren van een taal tussen mens en paard. En pas als dat op zijn plek staat, krijg je communicatie. Dan maakt het niet uit of je als galophulp aan zijn rechteroor trekt en "pannekoek" roept, of met wortelstokjes staat te zwaaien. Dus ja, Parelli is voor de mens. Paarden weten hoe het werkt, wij moeten het leren....
Oef, hebben we nu echt bijna 100 pagina's nodig om hier aan te landen...........
Dit is waar het om draait. De rest is volstrekt irrelevant. Hoe je het leert, van wie je het leert, boeit niet eens zoveel, ALS je het maar leert!
Het leren scheiden van de opsmuk en de kern, dat leer je welicht ook wel (of niet) en is niet eens zo belangrijk, zolang je maar beseft dat JIJ (de mens dus) degene bent die het "kunstje" moet leren dat communicatie heet.
Het etiketje dat je erop wil plakken; have fun, ik doe niet aan etiketjes, behalve dan: ik doe mijn best om het goed te doen voor mijn paard, in elk opzicht.........
Ik ben een paardenmens in opleiding........
Cassidy schreef:Daar doel ik niet op. Ik doel op het feit dat jij niet verder kijkt als de leraar geen onbeschreven blad is. Op het feit dat gebrek aan internet je doet beslissen om de filmpjes niet door te nemen (het maakt niet uit hoe lang je erover doet, ze staan er al sinds 2009 en worden echt niet zomaar van Youtube verwijdert) en de onwil om ook maar een stap te zetten op een reis waarvan je het einddoel denkt nooit te kunnen behalen. Een ander zet die stap(pen) wel.
We waren trouwens al eerder op een punt aangekomen dat ieder woord afgewogen wordt. Was je dat nog niet opgevallen?
justkid schreef:Ik heb het idee dat het voor mijn paard niet fijn is zo'n BBP. Ik rij normaal met een westernzadel en met zo'n BBP voel ik de rug wat doorzakken en ik ben echt niet zwaar.
Cassidy schreef:Ik ga er van uit dat mensen niets weten, en excuses als Parelli een open deur intrapt. Ik verwijs naar de filmpjes omdat Parelli daar zijn motivatie en zijn stappenplan uitlegt. Voor degenen die door het verkeerde referentiekader op ideeen komen dat het alleen maar om rammen met die stok en zwiepen met het touw gaat en je niet verder komt dan een beetje grondwerk. En dat het bij Parelli alleen maar om de centen gaat.
Cassidy schreef:En wat je met Parelli kunt bereiken is zo groot, dat het niet op Bokt te omschrijven valt. Weet je wat een centaur is? Half mens, half paard? Als je Parelli echt beheersd, dan wordt je die centaur. Twee lichamen, een gedachte. Parelli helpt je om in dat hoofd te komen. En niet alleen vanaf de grond, ook en juist vanaf die paardenrug.
Shadow0 schreef:Dat vind ik toch een beetje vreemd eigenlijk. De discussie gaat lang genoeg door dat het duidelijk is dat de mensen die hier regelmatig reageren beslist wel wat meer hebben nagedacht. Een deel heeft zelfs keurig een cv'tje geplaatst. (Onder protest, maar toch.) Veel reacties (niet alle) zijn redelijk onderbouwd en laten best ruimte voor nuance. Als je dat helemaal over het hoofd ziet / negeert, wekt dat toch de indruk dat je ons als discussiepartners ook niet helemaal serieus neemt. Dat je dan veel frictie ondervindt is dan toch niet zo gek?
Cassidy schreef:Op het feit dat gebrek aan internet je doet beslissen om de filmpjes niet door te nemen (het maakt niet uit hoe lang je erover doet, ze staan er al sinds 2009 en worden echt niet zomaar van Youtube verwijdert) en de onwil om ook maar een stap te zetten op een reis waarvan je het einddoel denkt nooit te kunnen behalen. Een ander zet die stap(pen) wel.