Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:19

Afbeelding
sorry echt helemaal offtopic :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:21

Gini schreef:
Nee, want als je deze uitspraak als doel neemt, dan opent dat de deur tot negativiteit, want niemand kan dat ooit bereiken omdat het gewoon twee aparte wezens blijven.
Als kind/tiener heb ik zo vaak verdriet gehad omdat mijn paard ineens besloot om te gaan grazen ipv mij te volgen, omdat ik met het halster aankwam en het paard wegliep. Zo vaak down thuisgekomen, want het paard hield niet van me, wou niet bij me zijn en ik zou nooit die ultieme eenheid ervaren.
En weet je wat? Toen ik 16 was heb ik dat losgelaten. Een paard is een paard, een dier met zijn eigen spieren, spijsverteringsstelsel en brein. En als die mij niet meer volgt, is dat niet omdat mijn paard schijt aan mij heeft maar omdat gras nu eenmaal lekker is. En als die wegloopt als ik met het halster aankom, dan is dat gewoon omdat die niet wil werken. En dan respecteer ik dat.
Sinds ik zo "losser" met mijn paarden omga, merk ik dat de band juist verbeterd is. En daarom vind ik zulke uitspraken gevaarlijk. Alsof je met de minste fout meteen een stuk band met je paard doorknipt en dat is verdomd deprimerend.
Een centaur kan je gewoon nooit worden.

Het is niet het einddoel dat bepalend is voor de zoektocht, maar de weg er naartoe. Ook al zul je nooit de centaur worden, je kunt er wel naar streven. Per definitie er maar niet naar streven omdat je er toch nooit komt is een heel fatalistische instelling.

Paarden vergeven veel, ook fouten. Die band wordt echt niet doorgeknipt. Waar je wel aan kunt werken is het feit dat je paard niet met je mee wil omdat hij geen zin heeft. Je kunt er voor zorgen dat hij graag bij je wil zijn en met plezier zijn werk doet. Dat op zich is al een zoektocht waard. En dat kun je bereiken, maar dan dien je wel los te zijn en het laten gebeuren. Als je de frustratie los kunt laten, staan er wonderen te gebeuren. Dus laat het toe en geniet ervan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:23

liljebo schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat de mens gewoon met twee voetjes op de grond moet blijven staan en gewoon de mooie momenten moet koesteren.
In het hele verwachtingspatroon van de samensmelting met paard tot een en het soms bijna spirituele samenzijn met het paard schuilt het gevaar van teleurstelling.
Onbewust stelt men teveel eisen aan zichzelf. Te veel eisen aan het paard als ontvanger.
En dan kan het alleen tegenvallen.

Twee voetjes op de grond houden, inzicht in het gedrag en leerproces van dieren, en het paard gewoon in zijn waarde laten als paard zijnde is m.i het meest eerlijke

Je moet het ook niet verwachten, maar als je die momenten mag ervaren is het wel heel bijzonder. Ik heb ze gelukkig wel, ook al gehad voor mijn Parelli tijd. Met het dressuurrijden bijvoorbeeld, als je bijna geen hulpen meer hoeft te geven en alles lijkt vanzelf te gaan. Heerlijk! Dat is toch wel mijn streven, moet ik eerlijk zeggen. Maar nooit ten kosten van mijn paarden.

Gini

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:29

Ah, pennymomenten, ja, die heeft iedereen wel denk ik. Genieten van de mooie dingen, maar je niet down voelen omwille van iets dat niet lukt. Bv. justkid, jij durft niet zonder zadel galopperen in het bos. Dat is voor niet een teken van geen vertrouwen hebben, niet tot het ultieme durven gaan, maar er gewoon geen behoefte aan hebben.
Natuurlijk kwijlt iedereen bij zo een filmpje van een meisje volledig tuigloos op galopperend door de velden. Maar is dat de ultieme band? En ieder stukje dat jij niet durft/wilt, is een afbrokkeling van die band? Nee, daar wil ik niet in geloven, want dan zou ik echt niet meer met plezier naar mijn paard gaan.

De space cake was maar een graptje hoor. :(:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:33

De jeugdige onbevangenheid raak je helaas kwijt als je ouder wordt. En nee, ik zie niet durven niet gelijk aan niet willen. Justkid wil wel degelijk. En als ze de juiste paden bewandelt, kan ze er ook komen ook.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:39

Ik heb zonder zadel rijden nooit gezien als iets leuks, ook niet toen ik kind was. Sterker nog, dat werd door niemand zo beschouwd, meestal was zonder zadel-les de meest pijnlijke les. Het is pas sinds ik op bokt ben dat ik weet dat er mensen die zonder zadel rijden gelijkstellen aan een elfje dat telepathisch kan communiceren met paarden. Ofzoiets! :D
Wat voor de een onontbeerlijk is om van een goede band met zijn paard te spreken is dat voor de ander misschien helemaal niet zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:42

Niet elk paard zit even prettig zonder zadel, maar wat je zonder zadel wel beter voelt is iedere spierbeweging van die paardenrug. Het helpt je te finetunen. In Parelli zitten bijv. ook Passenger lessons (met en zonder zadel). Gewoon paard laten lopen en meegaan in de beweging. Krijg je een hele goede en onafhankelijke zit van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:48

Gini schreef:
Wat voor de een onontbeerlijk is om van een goede band met zijn paard te spreken is dat voor de ander misschien helemaal niet zo.

Dat is nou echt een waarheid als een koe }:0 . Het waardeoordeel dat iemand daar aan geeft is puur subjectief. Maar ga een ander dan niet afkraken omdat hij meer wil en het hogerop zoekt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:48

Barebackpad is ook erg fijn :) Vind ik dan :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:52

Ook met BBP is het niet prettig zitten op een paard met een hoge schoft. Mijn paarden zijn tonnetje rond, en zitten als een huis, hebben vlakke gangen. De perfecte candidaten daarvoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:44

Cassidy schreef:
Dat is nou echt een waarheid als een koe }:0 . Het waardeoordeel dat iemand daar aan geeft is puur subjectief. Maar ga een ander dan niet afkraken omdat hij meer wil en het hogerop zoekt.

Doel je op mijn spacecake-opmerking? Was een luchtig grapje.
Ik hoop dat we niet op het punt gekomen zijn waar ieder woord 100 keer afgewogen moet worden. -O-

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:52

Ik heb het idee dat het voor mijn paard niet fijn is zo'n BBP. Ik rij normaal met een westernzadel en met zo'n BBP voel ik de rug wat doorzakken en ik ben echt niet zwaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:13

Gini schreef:
Doel je op mijn spacecake-opmerking? Was een luchtig grapje.
Ik hoop dat we niet op het punt gekomen zijn waar ieder woord 100 keer afgewogen moet worden. -O-

Daar doel ik niet op. Ik doel op het feit dat jij niet verder kijkt naar de methode als de leraar geen onbeschreven blad is. Op het feit dat gebrek aan internet je doet beslissen om de filmpjes niet door te nemen (het maakt niet uit hoe lang je erover doet, ze staan er al sinds 2009 en worden echt niet zomaar van Youtube verwijdert) en de onwil om ook maar een stap te zetten op een reis waarvan je het einddoel denkt nooit te kunnen behalen. Een ander zet die stap(pen) wel.

We waren trouwens al eerder op een punt aangekomen dat ieder woord afgewogen wordt. Was je dat nog niet opgevallen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-02-13 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:13

Cassidy schreef:
Het gaat uiteindelijk maar gedeeltelijk om het paard, eigenlijk meer om het creeeren van een taal tussen mens en paard. En pas als dat op zijn plek staat, krijg je communicatie. Dan maakt het niet uit of je als galophulp aan zijn rechteroor trekt en "pannekoek" roept, of met wortelstokjes staat te zwaaien. Dus ja, Parelli is voor de mens. Paarden weten hoe het werkt, wij moeten het leren....

Oef, hebben we nu echt bijna 100 pagina's nodig om hier aan te landen...........

Dit is waar het om draait. De rest is volstrekt irrelevant. Hoe je het leert, van wie je het leert, boeit niet eens zoveel, ALS je het maar leert!
Het leren scheiden van de opsmuk en de kern, dat leer je welicht ook wel (of niet) en is niet eens zo belangrijk, zolang je maar beseft dat JIJ (de mens dus) degene bent die het "kunstje" moet leren dat communicatie heet.

Het etiketje dat je erop wil plakken; have fun, ik doe niet aan etiketjes, behalve dan: ik doe mijn best om het goed te doen voor mijn paard, in elk opzicht.........
Ik ben een paardenmens in opleiding........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:17

ikke schreef:
Cassidy schreef:
Het gaat uiteindelijk maar gedeeltelijk om het paard, eigenlijk meer om het creeeren van een taal tussen mens en paard. En pas als dat op zijn plek staat, krijg je communicatie. Dan maakt het niet uit of je als galophulp aan zijn rechteroor trekt en "pannekoek" roept, of met wortelstokjes staat te zwaaien. Dus ja, Parelli is voor de mens. Paarden weten hoe het werkt, wij moeten het leren....

Oef, hebben we nu echt bijna 100 pagina's nodig om hier aan te landen...........

Dit is waar het om draait. De rest is volstrekt irrelevant. Hoe je het leert, van wie je het leert, boeit niet eens zoveel, ALS je het maar leert!
Het leren scheiden van de opsmuk en de kern, dat leer je welicht ook wel (of niet) en is niet eens zo belangrijk, zolang je maar beseft dat JIJ (de mens dus) degene bent die het "kunstje" moet leren dat communicatie heet.

Het etiketje dat je erop wil plakken; have fun, ik doe niet aan etiketjes, behalve dan: ik doe mijn best om het goed te doen voor mijn paard, in elk opzicht.........

Had ik dit stukje al geplaatst? Olympisch ruiter David O'Connor tijdens een Parelli demonstratie. Goed luisteren wat hij zegt. En dat is de hele essentie van Parelli

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Voor degenen die het Parelli intervieuw niet willen of gaan bekijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:19

Cassidy schreef:
Daar doel ik niet op. Ik doel op het feit dat jij niet verder kijkt als de leraar geen onbeschreven blad is. Op het feit dat gebrek aan internet je doet beslissen om de filmpjes niet door te nemen (het maakt niet uit hoe lang je erover doet, ze staan er al sinds 2009 en worden echt niet zomaar van Youtube verwijdert) en de onwil om ook maar een stap te zetten op een reis waarvan je het einddoel denkt nooit te kunnen behalen. Een ander zet die stap(pen) wel.

We waren trouwens al eerder op een punt aangekomen dat ieder woord afgewogen wordt. Was je dat nog niet opgevallen?

Ach jeetje zeg, nu gooi je wel heel wat modder in mijn schoenen. Heb er geen zin meer in. Doei! :evaw:

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:19

justkid schreef:
Ik heb het idee dat het voor mijn paard niet fijn is zo'n BBP. Ik rij normaal met een westernzadel en met zo'n BBP voel ik de rug wat doorzakken en ik ben echt niet zwaar.

Troost je, mijn oude merrie heeft me telepatisch ingefluisterd dat zij zonder zadel rijden erg oncomfortabel vindt. Helaas, want ze heeft best een comfortabele rug ;)
Wie weet wordt het nog eens wat met het jonge geval, er is nog hoop :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:24

ikke schreef:

En ik een mens met paarden in opleiding. Aan mijn definitie van paardenmens voldoe ik helaas niet en wat daarvoor nodig is kan ik niet leren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:36

Ik heb nou 6 filmpjes van het interview en het laatste filmpje gezien (waarbij het spreken overigens pas gebeurt op 3:50 zo'n beetje - je hoeft niet het hele filmpje te zien om de tekst te horen) maar ik vind het opmerkelijk dat je denkt dat dergelijke, toch vrij algemene, informatie bij ons nog niet bekend zou zijn? Ik heb in elk geval nog niets gehoord waarvan ik denk, goh, dat werpt een heel ander licht op de zaak hier.

Met het verhaal van Parelli is op zich in veel opzichten niet zoveel mis... het zijn dan ook niet de principes die de weerstand oproepen. Wel de sfeer er omheen, en de uitwerking in een aantal gevallen. Dat de essentie best ok is verandert daar niets aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:43

Ik ga er van uit dat mensen niets weten, en excuses als Parelli een open deur intrapt. Ik verwijs naar de filmpjes omdat Parelli daar zijn verleden, zijn motivatie en zijn stappenplan uitlegt. Voor degenen die door het verkeerde referentiekader op ideeen komen dat het alleen maar om rammen met die stok en zwiepen met het touw gaat en je niet verder komt dan een beetje grondwerk. En dat het bij Parelli alleen maar om de centen draait.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:54

Cassidy schreef:
Ik ga er van uit dat mensen niets weten, en excuses als Parelli een open deur intrapt. Ik verwijs naar de filmpjes omdat Parelli daar zijn motivatie en zijn stappenplan uitlegt. Voor degenen die door het verkeerde referentiekader op ideeen komen dat het alleen maar om rammen met die stok en zwiepen met het touw gaat en je niet verder komt dan een beetje grondwerk. En dat het bij Parelli alleen maar om de centen gaat.

Dat vind ik toch een beetje vreemd eigenlijk. De discussie gaat lang genoeg door dat het duidelijk is dat de mensen die hier regelmatig reageren beslist wel wat meer hebben nagedacht. Een deel heeft zelfs keurig een cv'tje geplaatst. (Onder protest, maar toch.) Veel reacties (niet alle) zijn redelijk onderbouwd en laten best ruimte voor nuance. Als je dat helemaal over het hoofd ziet / negeert, wekt dat toch de indruk dat je ons als discussiepartners ook niet helemaal serieus neemt. Dat je dan veel frictie ondervindt is dan toch niet zo gek?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:56

Cassidy schreef:
En wat je met Parelli kunt bereiken is zo groot, dat het niet op Bokt te omschrijven valt. Weet je wat een centaur is? Half mens, half paard? Als je Parelli echt beheersd, dan wordt je die centaur. Twee lichamen, een gedachte. Parelli helpt je om in dat hoofd te komen. En niet alleen vanaf de grond, ook en juist vanaf die paardenrug.

Slaat toch een beetje door zo :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:02

Een klein beetje maar. :7

Had ik maar van die leraren op de HBS gehad, dan had ik binnen de 5 jaar mijn eind diploma behaald.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:03

Shadow0 schreef:
Dat vind ik toch een beetje vreemd eigenlijk. De discussie gaat lang genoeg door dat het duidelijk is dat de mensen die hier regelmatig reageren beslist wel wat meer hebben nagedacht. Een deel heeft zelfs keurig een cv'tje geplaatst. (Onder protest, maar toch.) Veel reacties (niet alle) zijn redelijk onderbouwd en laten best ruimte voor nuance. Als je dat helemaal over het hoofd ziet / negeert, wekt dat toch de indruk dat je ons als discussiepartners ook niet helemaal serieus neemt. Dat je dan veel frictie ondervindt is dan toch niet zo gek?

Lieve schat, ik heb al eerder aangegeven dat de filmpjes op Youtube die wij kunnen plaatsen vaak de lading niet helemaal dekken, en dit is een interview en geen compleet pakket! Wil je meer diepgang dan zul je je toch echt in het pakket moeten gaan verdiepen. Er is een Parelli Youtube kanaal die Parellitube heet, maar om die helemaal door te werken ben je wat langer bezig dan het bekijken van dat interview (wat voor sommigen al teveel is). En jij zegt zelf ook niet alles te hebben doorgenomen.

Degenen die in dit topic hebben gereageerd zijn niet de enigen die meelezen. Al vraag ik me af hoeveel lurkers er na meer dan 90 pagina's nog over zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:04

Cassidy schreef:
Op het feit dat gebrek aan internet je doet beslissen om de filmpjes niet door te nemen (het maakt niet uit hoe lang je erover doet, ze staan er al sinds 2009 en worden echt niet zomaar van Youtube verwijdert) en de onwil om ook maar een stap te zetten op een reis waarvan je het einddoel denkt nooit te kunnen behalen. Een ander zet die stap(pen) wel.

Het feit dat iemand een andere mening heeft over parelli dan jij, wil niet zeggen dat deze persoon onwil heeft om een stap te zetten waarop je het einddoel nooit kunt behalen. Noch dat de parelli-mensen de enige mensen zijn die die stap wel zetten.

Daarnaast vind ik het 'reis waarvan je het einddoel nooit denkt te kunnen behalen' per definitie een verkeerd uitgangspunt.
Ik zou er voor kiezen om gewoon eens te kijken hoeveel ik kan leren en dan te zien waar ik uitkom. Ieder klein succesje is dan de moeite waard... kan ik een leven lang mee vooruit.

Ik denk dat juist het streven naar die grote doelen ervoor kan zorgen dat je een paard net iets meer onder druk zet dan bedoeld, zelf net iets te weinig voldoening haalt uit de dingen die al goed gaan; uit de kleine succesjes, omdat je je blind staart op dat grote doel, wat zogezegd heilig is

Waarom zou het je einddoel moeten zijn om zonder tuig door de velden te galopperen? Is dan niet het risico dat je vergeet te genieten van de ene keer dat je paard lonverwacht zomaar zijn neus tegen je wang legt, al is het maar een tel?

Het risico van het te hoog leggen van de lat, is het te diep kunnen vallen. Neem je treetje voor treetje en ben je tevreden met iedere afgelegde stap, geniet je duizend keer meer dan degene die staart naar de sterretjes daarboven en denkt dat het daarom gaat.