[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:27

Arabesk schreef:
*komt ook weer eens langswaaien in dit topic*

ik heb mijn paardjuh al twee dagen niet gezien en ik mis hem en ik weet gewoon dat die stinkerd MIJ niet mist .....

Dat zijn nou de nadelen van een paard een paardenleven gunnen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:33

goh wat is Morrie dan zielig, ik ben 2, soms 3 x per dag op stal.....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:36

Maar we moeten ook niet nooit meer komen, want dan krijg je de DB op je dak....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:38

als je je paard zoveel mogelijk vrijheid geeft, maakt het niet uit of je er wel of niet bent. Ze vinden het leuk als je er bent, maar laten er geen traan om als je niet komt. (zolang ze hun eten maar krijgen..) Dat denk ik tenminste... (maar ja, zoals bij smurf moet je wel komen, anders staat je paard de hele dag vergeten op stal, tot ie zichzelf eruit sloopt .....)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:46

Precies

Als ik niet kom staat walter de hele nacht in zijn eentje zonder eten buiten, of zonder eten in een vieze stal. Dat is ook niet echt een optie, dus hij is altijd blij om mij te zien (behalve gisteren, want toen was hij echt sjacherijnig, honger misschien?).
Als Walter eenmaal verhuisd is zal hij me denk ik ook minder missen als ik eens niet kom, gras groeit ook wel zonder mij

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:54

de DB,.... praat me er niet van, die vinden de paarden bij ons onder erbarmelijke omstandigheden leven, ze horen op stal met dekens op in de winter....... laten die zich in vredesnaam met katten en honden bezighouden en vee aan de AID overlaten....

een paar km verderop worden tuigers en hackneys gehouden, met 4 in boxen van 3 x 3, maar daar durven ze de dam niet op......want daar worden ze opgewacht door een........ jager (mét vergunning)

nou vergeten staat hij niet, nu staan ze allemaal weer buiten in de blubber, maar zodra de grond hard is, zetten ze geen paarden buiten, zo zijn de regels nu eenmaal.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:01

Geen enkele stal is perfect, dat zal ook altijd wel zo blijven denk ik.
Op mijn (nu nog) huidge stal vinden ze ook dat paarden met slecht weer binnen moeten staan. En als je ze dan buiten zet, is dat een mooie manier om te besparen op hooi
Sowieso voer ik natuurlijk belachelijk veel hooi, brokken is toch veel makkelijker?
Blablabla

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:10

bij ons staan ze ook binnen bij slecht weer, maar ik heb nu na 3 jaar de boer/in eindelijk zover dat ze Morrie buiten laten staan als de rest naar binnen gaat.

Als Morrie met de groep buiten staat, heeft ie sowieso honger, want hij staat zo laag in de groep dat hij niet mag eten.

De algemene opinie van de normals bij mij op stal is toch wel dat paarden van hooi vet worden en van brokken niet, dus moeten ze meer brokken eten en minder hoor. Vindt de boer niet erg hoor......
Morrie krijgt helemaal geen brokken, althans niet van die biks die ze van stal uit voeren

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:13

klaas wil wel, als ie zijn deur heel wil houden

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:16

Ik hoor het al, Walter is te lief

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:24

Ik heb het - na 3 verhuizingen - nu toch wel erg getroffen met onze pensionplek. Op de vorige plekken liep ik telkens tegen zaken aan waar ik me niet in kon vinden (en zijn jullie verhalen herkenbaar). Daar was het een kwestie van aanpassen of oprotten, en werden afspraken gewoon weer 'vergeten'.

Op deze plek heb ik zelf zeggenschap over mijn paard en dat vind ik zó belangrijk. Bij de kennismaking hebben we uitgebreid gepraat over hoe ik het wil en hoe zij het willen. Aangegeven wat ik allemaal belangrijk vind voor mijn paard en gevraagd of zij zich daarin konden vinden. We hebben afspraken gemaakt en dit blijkt goed te werken.

Het is een kwestie van respect hebben voor elkaar. Wederzijds dus. Qua inzichten en omgang met ons paard lopen we behoorlijk uiteen, maar we hebben nooit een discussie, meningsverschil, neerbuigende opmerkingen, bemoeienissen of ergernissen onderling. Vorige week werd ik zelfs gebeld wat ik wilde; die dag en avond regende het aan één stuk door en zij wilden de paarden binnen houden. De vraag was wat ik wilde voor Jovarna; "Het is jòuw paard". En dat geeft me een enorm goed gevoel. Niks geen aanpassen of oprotten, maar overleg en respect.

Ik ga iedere dag naar Jovarna toe, ik sla geen dag over, ookal is het 's avonds laat alleen nog even voor een knuffel. Maar qua verzorging zou ik dat niet hoeven; er wordt goed voor Jovi gezorgd, en één telefoontje met de vraag of zij dan een voederbiet of winterpenen willen neerleggen, is genoeg.

Zoekt en gij zult vinden!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:32

Ik denk het gevonden te hebben, ik word namelijk eigen baas
Het betekent wel wat meer regelwerk, maar als met al niet veel. We kopen nu ook al zelf hooi, stro etc.

Dat wat jij omschrijft, jovarna, heb ik nu ook nog weleens. Dat gevoel van: 'verdorie, het is toch mijn paard, niet dat van de stalhouder'. Wat mensen zeggen als je bij een stal komt kijken blijkt in mijn geval nogal af te wijken van de praktijk. Maakt niet uit, elke keer leer ik weer bij

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:37

ik ga vandaag ook niet, mijn zusje en ik wisselen wel eens af als de ander het te druk heeft. We zijn meestal met zn 2en. Als ik er ben komt mijn paard voorop naar me toe rennen en als mn zusje er alleen is komt haar paard voorop rennen. Lijkt raar maar gebeurt echt iedere keer. Misschien is het voor paarden geen menselijke emotie, dat missen. Maar ze weten wel wie hun 'baasje' is gek genoeg. Ik heb niet het idee dat ze ons 'missen' als we er niet zijn. Maar ze vinden het echt leuk als we er zijn.

Wij zijn eind vorig jaar van stal verhuist. We staan nu bij een oude boer met loopstal en uitloop naar weiland. Elke dag buiten, ze zijn kerngezond. Eindelijk geen last meer van die kleine kwaaltjes en kreupelheidjes! Natuurlijk zijn er ook nadelen. Maar we merken dat de paarden er zo op vooruit zijn gegaan.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:39

Wat zijn voor jullie de nadelen?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:47

evitatinkle schreef:
Wij zijn eind vorig jaar van stal verhuist. We staan nu bij een oude boer met loopstal en uitloop naar weiland. Elke dag buiten, ze zijn kerngezond.

ja zo staat mijn paard ook ongeveer

Arabesk is wel duidelijk beledigd als ik een paar dagen niet ben geweest . Hij loopt dan naar me toe, en op t laatste moment keert ie om en loopt weer weg *puh*

De paarden onderling lijken ook goed te weten welk 'mens' voor welk paard komt. De prinses van stal heeft een hekel aan mij omdat ik niet voor haar kom maar voor die stomme rooie slof . Als ik niet oppas heb ik een paar achterhoeven in mijn nek.

Als ik een keer op haar rij ben ik meteen weer in de gratie, voor een paar dagen dan

Als arabesk mij ziet heeft ie zoiets van 'he daar is mijn personeel' en dan komt ie aan gezwabberd en komt bij me staan. Hij wil wel graag bij me zijn als ik op het erf ben, kennelijk ben ik wel gezellig voor hem. Ook als ik de wei aan t uitmesten ben komt ie in de weg lopen.

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:48

Ja Wendy, dat lijkt mij ook geweldig, je eigen land en hélemaal je eigen baas zijn.

Idd evitatinkle, daar gaat het ook om hè, dat je paard het goed heeft en gelukkig is. Daar doen we het voor!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:57

Citaat:
Zoekt en gij zult vinden!

dan zal ik mee moeten verhuizen, want hier in het bekakte Gooi zijn alleen dressuurstallen waar paarden soms geheel in de lappen een half uurtje op een gazonnetje mogen staan bij mooi, zonnig weer en verder "gewoon" op stal staan. De boer waar Morrie staat, is echt een uitzondering en het beste op natural gebied wat er hier in de buurt is.

Ik ga wel een gesprek aan 50 km verderop, bij een Parelli stal, maar daar is een héle strenge intake.....

Nog anderhalve maand, dan gaan ze hopelijk 24/7 de wei op, althans Morrie, z'n groepsgenoten gaan alleen overdag en moeten 's nachts (zonder eten en drinken) op de plaat om een grasbuik te voorkomen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:01

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat jij niet door de intake op een parelli stal zou komen smurf....

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:03

Arabesk schreef:
De paarden onderling lijken ook goed te weten welk 'mens' voor welk paard komt. De prinses van stal heeft een hekel aan mij omdat ik niet voor haar kom maar voor die stomme rooie slof . Als ik niet oppas heb ik een paar achterhoeven in mijn nek.

Als arabesk mij ziet heeft ie zoiets van 'he daar is mijn personeel' en dan komt ie aan gezwabberd en komt bij me staan. Hij wil wel graag bij me zijn als ik op het erf ben, kennelijk ben ik wel gezellig voor hem. Ook als ik de wei aan t uitmesten ben komt ie in de weg lopen.

Ja dat is bij ons ook zo. ZOdra we aan komen rijden met de auto dan komen Ves en Rex al naar het hek. Ponto komt ook gelijk uit zijn stal en hinnikt dan: daar komt het personeel!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:07

ik wel: j bent verplicht met de Parelli materialen te werken en Morrie past het grootste Parelli halster niet, dus ik laat zijn halsters op maat knopen door Lovelance van Bokt.....

en ik ben er dan niet 7 dagen in de week, want het is 50 km verderop, dus ik kan niet beloven 7 dagen in de week een aantal uren parelli te doen en in de gestele tijd mijn levels te halen......

Maar ik ken die mensen al heel erg lang, toen we allemaal nog normal waren (en jong en dapper) hadden we samen (spring)les, heel erg lang geleden

Morrie weet precies wanneer ik hem kom halen, ik kom heel vaak op stal om uit te mesten, voer brengen, iets halen, de boerin computerles geven enz. en dan komt hij niet naar het hek, als ik een leadrope pak, komt hij wel, maar dan moet ik eerst de andere paarden wegjagen, anders kan hij niet eens bij het hek komen.

Nu de boerin uitgeschakeld is voor langere tijd haal ik 's avonds de ruinen binnen en dat vindt Morrie maar niets, moet hij weer even aan wennen.... als ik langs kom lopen met de shet aan de leadrope is hij het er duidelijk ook niet mee eens, moet hij ook aan wennen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:13

Jij bent gewoon Morrie's mens

Eerlijk gezegd vind ik dat wel een beetje vreemd, met parelli materialen moeten werken en verplicht een aantal uren moeten parelli'en. lijkt me ook niet te kloppen met de geest van het programma, het moeten toch spelletjes blijven en geen verplichting worden.
Dat ze die eisen durven stellen betekent waarschijnlijk dus dat er veel vraag naar die stalling is?
Tsja, 7 dagen per week 100 kilometer rijden voor je paard lijkt me erg lastig.
In het gooi zijn er vast geen weitjes met schuilstal te huur he?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:15

Wendy schreef:
Wat zijn voor jullie de nadelen?

Geen bak, de boer is oud en gezondheid niet zo best. Hij is lief voor de paarden maar vergeetachtig. Gelukkig zijn ze hard en kunnen ze snachts buiten blijven staan als hij ze vergeet dicht te doen. (ik wil ze snachts binnen hebben ivm geen goede afrastering en drukke weg)
Gisteren kwam ik en toen was hij vergeten de stal deur dicht te doen. Dan kunnen ze via het land, door de stal lekker aan de wandel door het dorp. gelukkig kwam Arabel een bult hooi tegen en had ze geen zin in wandelen. En Shaomi had waarschijnlijk geen zin om door het nauwe deurtje te gaan
En laatst was hij met een trekker in het land bezig terwijl de paarden erin stonden, laat hij gewoon het hek van het land open.
Dat zieke veulen waar ik foto's van heb laten zien liet hij gewoon in de stal staan en pas (te laat) ging hij er mee naar de kliniek. Hij is nieuwe stallen aan het bouwen, daar ging zijn beste veulen savonds in staan toen hij ze binnen liet. De volgende ochtend lag ze dood in de stal. De stal was nog niet af en hing met touwtjes aan elkaar. Ze heeft geprobeert eruit te komen omdat ze normaal nooit in die stal stond. Daarbij waarschijnlijk haar nek gebroken, te gruwelijk.
Hij was er kapot van maar echt slim is hij niet.

Maar onze paarden hebben het er goed. Zij staan niet in de stal (waar overigens een geest in zit ) maar in een loodsje ernaast.

Als wij er zijn lopen ze ons ook constant voor de voeten. Arabel duwt je zowat op de grond zo hard wil ze je knuffelen!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:23

Dat verhaal van dat veulen is wel heel sneu zeg, die in de nieuwe stal stond.
Die man is dus meer een verhaal van wil nog wel, bedoelt het ook wel goed, maar kan niet meer helemaal....

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:49

ja precies, niet een verkeerde man maar na zijn Tia snapt hij het gewoon niet meer zo goed. De eerste keer dat ik daar was met de paarden en hij was er ook kreeg hij een elektrische schok en viel neer. Ik dacht nog; nee he niet weer een oud ventje wat voor mn voeten neervalt, wat moet ik nou doen

De paarden stonden heel vroeger bij onze (adoptie) opa en oma en die werden ook al zo oud vandaar dat ze daar wegmoesten. Toen zijn ze verkocht maar vanwege slechte omstandigheden 1 weer terug gekocht. Toen naar een pensionstal maar dat was het gewoon niet voor ons. Die bepaalde stal was best goed hoor, afgezien van de regels. Maar wij houden niet zo van bepaalde mensen...

Nu heb ik inderdaad weer het gevoel dat het míjn paarden zijn.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:20

bij ons is de bak weer keurig gesleept: Morries werk, bitloos en wel!

Degene die het paard van de boerin een maandje door zou rijden, kwam ook nog even langs: op krukken, enkelbanden gescheurd, dus voor dat paard moet een ander gezocht worden die erop durft.....ik bied me niet aan, ik durf hem niet eens binnen te zetten, mij te rightbraind, zo'n springding dat om niets compleet uit z'n dak gaat *brrrr*