Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:49

liljebo schreef:
Nee. Een vraag kan ook een kritische vraag/aantekening zijn. Jij kunt de info geven vanuit jouw visie, maar zult moeten respecteren dat andere mensen een andere visie hebben en dat die niet per definitie fout is.
Niet ieders mening is gebaseerd op onderbuikgevoel. Menig hier aangehaald kritiek punt is zeer solide onderbouwd vanuit kennis van paardengedrag en hoe paarden leren.

We waren het er ergens halverwege dit topic geloof ik over eens dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Iemand die kennis meent te hebben van paardengedrag en hoe paarden leren zou daar ook rekening mee moeten houden. En zolang men Parelli als Kadaverdiscipline bestempeld, de paarden zombies en woorden hanteerd als learned helplessness zonder ook maar te weten wat dat inhoudt, dan gaat de discussie in mijn ogen helemaal nergens meer over.

Ik ga naar stal, paardjes (3, voor degenen die geinteresseerd waren in mijn cv) pesten. Of ik daarna nog in dit topic ga reageren weet ik niet. Krijg er iig steeds minder zin in.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:52

Jessix schreef:
[
Oh dat verbaast me oprecht! Ik heb namelijk alle dvd's en alle filmpjes gezien uit de Savvy club. Dan zal dat specifieke filmpje wel verwijderd zijn. Uiteraard ben ik het daar niet mee eens en zou ik nooit zo iets doen.

Zulke handelingen zie je nu in elk geval helemaal niet meer. Wanneer fase 4 niet effectief genoeg is, begin je weer met fase 1 en ga je alle 4 de fase weer door. Daarbij zorg je er altijd voor dat je paard een uitweg heeft, dus elke fase kan ontwijken. Ook mag je geen fase 3 of 4 geven omdat je boos of gefrustreerd bent. Het is geen straf namelijk, het is je hulp vergroten.

Als het niet zo was geweest had ik er ook echt geen belangstelling voor gehad, daar ben ik veel te veel Penny voor. :)

Het waren meerdere filmpjes. Best mogelijk dat die inmiddels verwijderd zijn. Denk dat dergelijke filmpjes ook een aardig risico inhouden voor mensen die te veel klakkeloos alles volgen wat linda of pat doet.
Is alweer zo'n twee jaar geleden dat ik ben afgehaakt, denk ik zo.

Maar goed... stel je voert op tot fase 4 (zo hard als het moet), paard reageert niet en je gaat dan weer naar 1. Beloon je dan niet voor het niet uitvoeren van de oefening of hoe moet ik dat zien?
(oprechte interesse voor de theorie erachter want dat opnieuw beginnen is iets dat ik destijds nooit bij parelli zag.
Het spreek overigens wel ten gunste van jou, dat je hier zelf niet voor zou kiezen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:54

Cassidy schreef:
zolang men Parelli als Kadaverdiscipline bestempeld, de paarden zombies en woorden hanteerd als learned helplessness zonder ook maar te weten wat dat inhoudt, dan gaat de discussie in mijn ogen helemaal nergens meer over.

Ik ga naar stal, paardjes (3, voor degenen die geinteresseerd waren in mijn cv) pesten. Of ik daarna nog in dit topic ga reageren weet ik niet. Krijg er iig steeds minder zin in.

Dat is inderdaad niet correct. Er zijn goede parellimensen en minder goede. ben nog steeds van mening dat de goede de mensen zijn die een eigen mix hebben gemaakt en alles behalve rigide zijn.

Veel plezier met je paardjes. Ik ga ook iets nuttigs doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:54

Fellor schreef:
jij geeft je paard daarin de kans om te laten zien wat hij niet wil, waar ik ook voor kies, maar uiteindelijk volgt er voor iets gedaan wordt als je alleen parelli doet altijd een motivator/druk om iets voor elkaar te krijgen. Echt vrije wil is het dus niet.

En er zijn ook heel veel manieren om het wegrennen e.d. heel moeilijk te maken voor je paard. Dat is niet direct goed of slecht, dat is maar net hoe je het uitbalanceert, maar ook dat valt te voorkomen met druk en dat weten de meeste parelliers die wat langer bezig zijn goed. Wat je prettig vind en wat nodig is en hoe je het programma toepast heeft altijd een persoonlijke tint :)

@ Liberty is het toch echt niet mogelijk om wegrennen te voorkomen en ik houd mijn paard trouwens ook niet online. Ik begrijp je punt wel hoor. Misschien is het beter om het dan partnerschap te noemen, waarin ik het meerderheidsbelang heb van 51%. :D Hoe dan ook, paard en ik hebben lol. Dat straalt er vanaf. Net nog heerlijk in de verse sneeuw @ Liberty gespeeld. Niets maakt me blijer om te zien hoe interactief mijn paard reageert en we elkaar ideeën oppakken en er een spel van maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:56

Cassidy schreef:
I rest my case. Zo valt er niet te discussieren. Want zelfs als je zou ontdekken dat Parelli de taal heel anders gebruikt dan andere mensen, dan heb je dat uit eerste hand, en heb je daar bewijs voor. Aannames doen is het meest verkeerde om een mening op te baseren.

Ik doe niet zo gek veel aannames hoor :) Ik reageer op wat ik hier lees, wat jullie hier schrijven.

Er wordt hier diverse keren geschreven dat als een paard iets zo erg zou vinden, hij weg zou gaan. Daar heb ik problemen mee, en ik heb ook uitgelegd waarom. Jij voert aan dat ik eerst Parelli moet zien om het te snappen omdat hij heel iets anders bedoelt.

Dan zijn er volgens mij maar een paar mogelijkheden: jullie verwoorden het heel onhandig, of Parelli bedoelt inderdaad iets anders maar gebruikt daar termen voor die verwarrend / misleidend zijn, of Parelli bedoelt niet iets anders.

Om te weten wat Parelli precies zegt moet ik me daar inderdaad meer in verdiepen. Maar mijn bezwaar ging dan ook niet over Parelli, maar over wat er hier in dit topic gezegd werd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:07

liljebo schreef:
Het waren meerdere filmpjes. Best mogelijk dat die inmiddels verwijderd zijn. Denk dat dergelijke filmpjes ook een aardig risico inhouden voor mensen die te veel klakkeloos alles volgen wat linda of pat doet.
Is alweer zo'n twee jaar geleden dat ik ben afgehaakt, denk ik zo.

Maar goed... stel je voert op tot fase 4 (zo hard als het moet), paard reageert niet en je gaat dan weer naar 1. Beloon je dan niet voor het niet uitvoeren van de oefening of hoe moet ik dat zien?
(oprechte interesse voor de theorie erachter want dat opnieuw beginnen is iets dat ik destijds nooit bij parelli zag.
Het spreek overigens wel ten gunste van jou, dat je hier zelf niet voor zou kiezen.

Ik twijfel ook absoluut niet aan wat je zegt hoor. Als je dat hebt gezien, dan is dat gewoon zo. En wie weet, ook Parelli is een leerproces wat nooit uitgeleerd is, dus misschien zijn ze er van terug gekomen. (dat hoop ik tenminste!)

Ik volg niets klakkeloos. Parelli sluit mooi bij mijn visie aan, maar ik heb al eens eerder aangegeven niet alles van hun geweldig te vinden. Hun zadel theorie kan ik me bijvoorbeeld niet zo in vinden. (er wordt niet gelet op de lengte van het zadel) Ook het filmpje van Catwalk des tijds vond ik er niet prettig uitzien. Maar ik ben dan wel weer zo dat ik er ook niet over wil oordelen. Ik was er niet bij en heb niet meer info als dat ene filmpje.

"Zo hard als moet" is in het normale leerproces ook niet keihard. Bij het achterwaarts gaan online is het bijv. met het touw zwaaien vanuit de schouder. Bij de cicling game geef je vaak een fase 4 met je stick op de plaats waar je paard net nog was. "Zo hard als moet" doe je wel als jezelf in gevaar komt.

We maken er vaak een spelletje van "don't make me pick up my stick.." Het leren gaat vaak met "approach and retreat". Daarbij is het net als in elke methode met paarden zo dat je de fout eerst bij jezelf zoekt als je paard het niet begrijpt.

De porcupine game bijvoorbeeld. Hoe hard kun je je paard nou werkelijk met je finger prikken? Als je fase 4 met je vinger niet werkt begin je weer opnieuw en voeg je bijvoorbeeld een beetje ritme toe.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:10

Mensen hebben al een band met paarden sinds eeuwen. Verschillende boeken getuigen hiervan en die mensen hadden echt geen carrot stick en speciaal halster en poespas nodig om die band te krijgen.
Paarden hebben geen ingewikkelde psychologie, enkel een verschillende dan de onze en om hun te bereiken moeten we het ons echt zo moeilijk niet maken. Als ik mijn paard corrigeer als hij bvb op mijn tenen wilt gaan staan dan verhef ik mijn stem of jaag ik ze uit mijn ruimte al dan niet met een tik en dan verstaan wij elkaar heel goed hoor. Als ik door de weide loop volgt mijn merrie ook als een hondje, maar wij doen thans geen parelli. Ik vind eigenlijk dat die parelli toestanden te ver gaan voor het minimale dat er mee bereikt wordt. Het kan veel simpelder en ik heb net zo goed een band met mijn paard en hoef die echt zo geen half uur te prikkelen om haar te leren dat ze niet op mijn tenen moet komen staan.
Ik heb ook vaak met hengsten gewerkt waaronder 1 die ook blind was aan 1 oog en ook bij deze was zo veel gedoe niet nodig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:13

betadine schreef:
Ik vind eigenlijk dat die parelli toestanden te ver gaan voor het minimale dat er mee bereikt wordt. Het kan veel simpelder en ik heb net zo goed een band met mijn paard en hoef die echt zo geen half uur te prikkelen om haar te leren dat ze niet op mijn tenen moet komen staan.

Dan heb je niet begrepen dat Parelli meer is dan alleen maar grondwerk. En wat je met Parelli kunt bereiken is zo groot, dat het niet op Bokt te omschrijven valt. Weet je wat een centaur is? Half mens, half paard? Als je Parelli echt beheersd, dan wordt je die centaur. Twee lichamen, een gedachte. Parelli helpt je om in dat hoofd te komen. En niet alleen vanaf de grond, ook en juist vanaf die paardenrug.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:19

Cassidy schreef:
En wat je met Parelli kunt bereiken is zo groot, dat het niet op Bokt te omschrijven valt. Weet je wat een centaur is? Half mens, half paard? Als je Parelli echt beheersd, dan wordt je die centaur. Twee lichamen, een gedachte. Parelli helpt je om in dat hoofd te komen. En niet alleen vanaf de grond, ook en juist vanaf die paardenrug.

deze stelling gaat voor mijn gevoel toch echt te ver. Sorry, Ben ik veel te nuchter voor.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:21

Jessix schreef:
[
Ik volg niets klakkeloos. Parelli sluit mooi bij mijn visie aan, maar ik heb al eens eerder aangegeven niet alles van hun geweldig te vinden.

Dit vind ik een gezonde instelling. Net als het kritisch bekijken van de stappen die worden aangegeven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:56

Jessix schreef:
Ik volg niets klakkeloos. Parelli sluit mooi bij mijn visie aan, maar ik heb al eens eerder aangegeven niet alles van hun geweldig te vinden. Hun zadel theorie kan ik me bijvoorbeeld niet zo in vinden. (er wordt niet gelet op de lengte van het zadel) Ook het filmpje van Catwalk des tijds vond ik er niet prettig uitzien. Maar ik ben dan wel weer zo dat ik er ook niet over wil oordelen. Ik was er niet bij en heb niet meer info als dat ene filmpje.

En dat vind ik een gezonde instelling.

Cassidy, heb je aan de spacecake gezeten? :D ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:59

Sorry Cassidy ook Pat kletst me teveel Y;( ik kan het niet opbrengen om die interviews te bekijken.

Ik zelf heb gewoon meer aan iemand die mij begeleidt en meekijkt terwijl ik bezig ben, ik denk dat net zoals je niet kan leren rijden vanuit een boekje of internet dat het echte finetunen ook niet vanaf een video kan worden geleerd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:57

liljebo schreef:
Het was eigenlijk bedoelt om aan te geven dat dit meer speels oogt dan het eerder genoemde filmpje. Ja, wel geconditioneerd (dat is tenslotte alles) , maar het paard heeft volgens mij toch echt meer lol dan het filmpje waarin het paard matjes om pat heen draait en zonder animo de geeiste oefeningen uitvoert.

Het is idd geen trainen, in het filmpje van Ellen. Maar ze houdt ervan om de dingen luchtig te doen en af en toe gewoon voor de lol iets te doen. Ze traint daarnaast ook haar paarden, veelal klassieke dressuur aan de lange teugel.

Vind je dat echt? Ik vind er echt niets speels aan. Saai wat cirkeltjes lopen. Prima verder hoor, maar niet met elkaar te vergelijken. Ik vind het trouwens ook wel een ander niveau. Ik zeg niet dat iedereen het niveau van Pat leuk vind of zou moeten willen, maar cirkeltjes lopen is een stuk simpeler, dan wat Pat vraagt.
We zien duidelijk iets volledig anders :D, maar ik zie bij Pat een paard die echt tot op het randje uitgedaagd wordt qua exuberance, maar dan nog steeds op een kleine ontspanning naar binnen komt. Ik vind dat ontzettend knap, het is niet moeilijk om je paard "wild" te krijgen, maar binnen 1 seconde naar ontspanning en weer terug, dat is de moeilijkheidsgraad naar mijn idee.
Ik wilde dit trouwens ook nooit, maar nu mijn paard (na meer dan tien jaar :+ ) dit kan, merk ik dat ze het juist ontzettend leuk vind (had ik bij haar nooit verwacht) maar misschien verbeeld ik me dat wel.

Wat ik niet begrijp is dat je parelli positive punishment noemt, want voor mij valt bijna alles van parelli onder negative reinforcement met een klein beetje positive reinforcement, met idd soms een uitschieter naar positive punishment (zoals op het begin filmpje van dit topic), daar ben ik het mee eens. De nadruk ligt voor mij altijd op hetgeen ik wil zien en dus de release en niet op de druk.

Ik blijf het toch allemaal erg afhankelijk vinden van eigen interpretatie. Vinden jullie dat niet?
Ik heb bijv. het idee dat filmpjes meer "speels" worden gezien als er een PRE met een mooie nek voorbij komt :D Dat soort dingen.
Er werd iets gezegd over dat het paard eigenlijk geen uitweg heeft. Heeft het paard dat ooit wel dan? Als ik om me heen kijk, dan zijn de parelli-paarden eigenlijk de paarden die verre uit de meeste keus hebben (behalve dan paarden die puur clickergetraind worden, maar die ken ik eigenlijk niet in real life), maar misschien zit ik wel in een rare omgeving? Mensen die deze vraag stellen; rijden jullie zelf niet op je paard? Dat lijkt me toch wel de meest duidelijke situatie dat het paard er niet voor kan kiezen om weg te lopen := Kan wel, maar dan noemen we het paard staatsgevaarlijk :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:16

Cassidy schreef:
Dan heb je niet begrepen dat Parelli meer is dan alleen maar grondwerk. En wat je met Parelli kunt bereiken is zo groot, dat het niet op Bokt te omschrijven valt. Weet je wat een centaur is? Half mens, half paard? Als je Parelli echt beheersd, dan wordt je die centaur. Twee lichamen, een gedachte. Parelli helpt je om in dat hoofd te komen. En niet alleen vanaf de grond, ook en juist vanaf die paardenrug.

Sorry Cassidy, maar nu draaf je echt veel te ver door. Mooi dat jij zo idolaat bent van de resultaten die je ziet, maar voor dat centaur-effect heb je Parelli niet nodig en met Parelli is het ook duidelijk geen garantie dat je "centaur" wordt gezien het rijden dat er bijvoorbeeld door die dame met die Rocky (level 4 enzo) getoond wordt.

sanne83 schreef:
Mensen die deze vraag stellen; rijden jullie zelf niet op je paard? Dat lijkt me toch wel de meest duidelijke situatie dat het paard er niet voor kan kiezen om weg te lopen := Kan wel, maar dan noemen we het paard staatsgevaarlijk :D

Ik rij op mijn paarden en mijn paarden kunnen er heel goed voor kiezen om dan weg te lopen. Doen ze niet, integendeel. Ze gaan uit zichzelf naast het opstapblok staan op de positie dat ik moeiteloos mijn voet in de beugel kan zetten. Op het moment dat ze dat niet doen, ga ik nadenken over wat er aan de hand is. Zo had laatst mijn oude merrie dat ze me dus aangaf dat het niet OK was om op te stappen door net een stap verder van het blok af te gaan staan. Nog een kritische blik op het zadel, een keer navoelen, bleek dat de onderlegger niet nodig was, zelfs ongewenst was. Onderlegger er onderuit gehaald, zadel er weer op en ik mocht normaal opstappen......
Deze merrie kent mij van haver tot gort en weet dat ik naar haar luister als het nodig is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:20

Fellor schreef:
ikke schreef:
Waarom dicht je mij dat (voor)oordeel toe?

Ik WEET dat mijn paard zich uiteindelijk neerlegt bij een dergelijke dwangmatige opvoeding, maar ik heb ook een beeld wat er dan van het paard overblijft. En ja, ik ken ook paarden die het echt niet pikken en die ECHT staatsgevaarlijk worden, zoals ik eerder schreef. Dat heeft het bewuste paard namelijk al meerdermalen gedaan! Feiten dus.......

Èn dat specifieke paard laat zich bij iemand anders die het anders aanpakt maar niet netjes ook wel weer plooien. Maar het gaat me neit eens om de moeilijkste gevallen, maar om, zoals iemand anders al noemde, iedereen die hier even binnen kwam vallen over het filmpje zogenaamd een paard heefrt dat even alles regelt met de mens. Nogmaals; het ging erom dat mensen neit snappen hoe dat werkt, dat paarden goed opgevoed kunnen worden onder dwang en druk.

Waarom ik jou dat vooroordeel toeschuif is zoals eerder aangegeven een gevolg van de dingen die je in dit toic hebt gezet. We weten hier allemaal dat jij minder dan niks met parelli hebt en alle parelliers sekteleden vind.

Waar schrijf ik dat ik Parelliers sekteleden vindt? Het woord Sekte is door mij in dit topic nergens gebruikt; dat leg JIJ nu op mijn bordje.
Ik schrijf ook niet dat Parelli niks is, sterker nog, ik heb hier meerdermalen aangegeven dat Parelli hele zinnige dingen te melden heeft. Dat IS namelijk zo!

Enne, dat speciefieke paard laat zich niet dwingen, echt niet, been there, seen it. Bovendien, ik heb een sterke voorkeur om GEEN dwang en druk te gebruiken bij de opvoeding van mijn paard! Mijn paard is best weleens tegen een linkse direkte opgelopen. Mijn heeft best weleens klappen gekregen, maar mijn paard heeft vooral heel veel vrijheden verworven omdat ie blijk gaf met die vrijheden om te kunnen gaan. Mijn grens ligt bij het niet tolereren van ongewenst gedrag. Het niet op het juiste moment omkeren in de roundpen is voor mij geen ongewenst gedrag; dat is een communicatiefout. Daarvoor ga je opnieuw de communicatie aan en dan doet ie het wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:22

sanne83 schreef:
Er werd iets gezegd over dat het paard eigenlijk geen uitweg heeft. Heeft het paard dat ooit wel dan?

In veel gevallen niet - en dat is dan ook niet het probleem. Wat ik wel echt een probleem vind is als men doet alsof die vrijheid er wel is. En al helemaal als er gezegd wordt dat de druk wel meevalt omdat het paard anders wel weg zou lopen. Dat is niet zo. Paarden kunnen geleerd hebben om dat niet te doen, en protesteren dan niet terwijl er toch teveel druk op ze staat. En het gaat me er niet om dat Parelli dat automatisch doet, maar dat het verkeerd is om het als argument te gebruiken.

(Vergelijk ruiters die flink aan de stang hangen en zeggen dat het paard echt wel zou protesteren als het pijn doet. Zo werkt dat gewoon niet altijd.)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:23

sanne Om maar meteen op je laatste vraag in te gaan... nee dus, ik rij niet meer op mijn paarden. Ze gaven aan daar problemen mee te hebben (met bescheiden signalen) waarom ik hen heb laten onderzoeken. Ze bleken reden te hebben voor dat aangeven.

Natuurlijk kijk je altijd subjectief naar filmpjes.
De grens tussen negatief reinforcement en positief punnishment is dun. Als je je fases op moet voeren richting harde fase 4 (doet dus niet iedereen, maar het gebeurt dus wel door een groep mensen, zoals linda dat dus ook doet ... en dan nog volkomen onterecht m.i. in het openingsfilmpje) heb je het m.i niet meer alleen over R- maar ook over P+ (je doet wat ik zeg, anders ....)

Ik geef zonder enige twijfel toe dat daar per trainer verschil in zit. Maar het is zeker een risico met het opvoeren van fases en ja... dat gebeurt zonder meer in veel vormen van paardentraining.
M.i. zijn het de beste trainers die dat niet nodig hebben.

Clickertraining geeft wel een keuze, maar eerlijk gezegd denk ik dat er weinig clickertrainers zijn die helemaal nooit R- gebruiken in de praktijk. (in theorie is alles mogelijk, natuurlijk) Dus ook dan is die keuze niet altijd zo uitgebreid als we zouden willen.
Wat ik wel vind, is dat mensen die serieus met Clickertraining bezig zijn, bewuster met R- omspringen en dat alleen al daardoor de kans op escalatie tot aan met P+ minder groot is.

Datzelfde geldt natuurlijk ook voor mensen die parelli, resnick, hemfling, voest, jan met de pet etc volgen en die zich bewust zijn van de impact met R-
Maar dat vergt veel inzicht en kennis en dat leer je, volgens mij, nog steeds niet uitsluitend uit een boekje. Denk dat dan de kans op misverstanden gewoon groter is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:33

Waratje schreef:
Sorry Cassidy, maar nu draaf je echt veel te ver door. Mooi dat jij zo idolaat bent van de resultaten die je ziet, maar voor dat centaur-effect heb je Parelli niet nodig en met Parelli is het ook duidelijk geen garantie dat je "centaur" wordt gezien het rijden dat er bijvoorbeeld door die dame met die Rocky (level 4 enzo) getoond wordt.

Ik heb nooit gezegd dat dit de enige manier is, het was een uitleg aan Betadine die roept dat ze voor die kleine resultaten die ze ziet Parelli niet nodig heeft. Als je alleen de kleine dingen ziet, heb je Parelli niet helemaal begrepen, of de verkeerde voorbeelden in je omgeving. En de harmonie die je met je paard kunt krijgen is zeer zeker op andere manieren dan Parelli ook te bereiken.
Over dat filmpje met de game of Contact heb je me niets horen zeggen. Het is geen garantie dat, als je 4 sterren hebt, je ooit tot grote hoogtes kunt gaan uitstijgen. Ik zie wat er op die manier mogelijk is. Een enkeling komt er ook, ik zie ze bij verschillende methodes. Maar dat is met andere manieren niet anders.

En Cassidy aan de spacecake? Heb nog nooit drugs gebruikt....kan er niet over meepraten wat het met je doet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:50

Citaat:

Ik vind dit mooi +:)+ iemand die zulke uitspraken durft te doen.
Is dat niet eigenlijk wat we het liefst allemaal zouden willen zijn. Het idee dat wanneer je op je paard zit dat het moeiteloos gaat, dat je elkaar gewoon snapt.
Ik zal nooit zonder hoofdstel en zadel door het bos durven galopperen niet dat mijn paard dat niet zou willen maar gewoon omdat ik dat niet durf. Die onbevangenheid heb ik niet en heb ik ook nooit gehad. Maar ik heb zeker ook momenten dat alles lijkt te lukken en dat we elkaar helemaal snappen, daar streef ik ook naar en ik denk eigenlijk wij allemaal anders hadden we vast wel een mountainbike gepakt om door het bos te crossen.
Als Parelli dat kan brengen voor mensen is dat geweldig, als anderen dit op een andere manier ook kunnen bereiken net zo goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:58

justkid schreef:
Citaat:

Ik vind dit mooi +:)+ iemand die zulke uitspraken durft te doen.
Is dat niet eigenlijk wat we het liefst allemaal zouden willen zijn.

Nee, want als je deze uitspraak als doel neemt, dan opent dat de deur tot negativiteit, want niemand kan dat ooit bereiken omdat het gewoon twee aparte wezens blijven.
Als kind/tiener heb ik zo vaak verdriet gehad omdat mijn paard ineens besloot om te gaan grazen ipv mij te volgen, omdat ik met het halster aankwam en het paard wegliep. Zo vaak down thuisgekomen, want het paard hield niet van me, wou niet bij me zijn en ik zou nooit die ultieme eenheid ervaren.
En weet je wat? Toen ik 16 was heb ik dat losgelaten. Een paard is een paard, een dier met zijn eigen spieren, spijsverteringsstelsel en brein. En als die mij niet meer volgt, is dat niet omdat mijn paard schijt aan mij heeft maar omdat gras nu eenmaal lekker is. En als die wegloopt als ik met het halster aankom, dan is dat gewoon omdat die niet wil werken. En dan respecteer ik dat.
Sinds ik zo "losser" met mijn paarden omga, merk ik dat de band juist verbeterd is. En daarom vind ik zulke uitspraken gevaarlijk. Alsof je met de minste fout meteen een stuk band met je paard doorknipt en dat is verdomd deprimerend.
Een centaur kan je gewoon nooit worden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:08

Natuurlijk ben je twee verschillende wezens en mijn paard zit me ook wel eens aan te kijken van. Zo ben je daar -O- ik was hier net zo lekker in mijn weiland aan het chillen met m'n matties 8-)

Maar het besef dat je soms je paard zo aanvoelt dat hij je helemaal snapt en het doen wil.
Dat heeft met het paard niet eens zoveel te maken maar met jou als mens die precies het goede doet op dat moment zodat het paard het gewoon helemaal begrijpt.

Ik ga uit van de mens die moet leren voelen en aangeven maar ik word misschien wat zweverig terwijl ik dat juist helemaal niet zo bedoel, kan het niet goed beschrijven. :\

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:11

Cassidy schreef:
betadine schreef:
Ik vind eigenlijk dat die parelli toestanden te ver gaan voor het minimale dat er mee bereikt wordt. Het kan veel simpelder en ik heb net zo goed een band met mijn paard en hoef die echt zo geen half uur te prikkelen om haar te leren dat ze niet op mijn tenen moet komen staan.

Tot aan Olympisch goud vind ik nou niet echt minimaal.. Maar ik weet natuurlijk niet waar de doelen van betadine liggen? ;)

Ik denk dat veel mensen inderdaad niet weten hoeveel mensen er aan Parelli doen en wat het inhoud. Het begint met grondwerk. Je touwhalster, je leadrope en je wortelstok, maar dat is niet het einde..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:14

justkid schreef:
Natuurlijk ben je twee verschillende wezens en mijn paard zit me ook wel eens aan te kijken van. Zo ben je daar -O- ik was hier net zo lekker in mijn weiland aan het chillen met m'n matties 8-)

Maar het besef dat je soms je paard zo aanvoelt dat hij je helemaal snapt en het doen wil.
Dat heeft met het paard niet eens zoveel te maken maar met jou als mens die precies het goede doet op dat moment zodat het paard het gewoon helemaal begrijpt.

Ik ga uit van de mens die moet leren voelen en aangeven maar ik word misschien wat zweverig terwijl ik dat juist helemaal niet zo bedoel, kan het niet goed beschrijven. :\

Kijk uit hoor, straks praten ze jou ook nog aan de drugs :D

Het gaat uiteindelijk maar gedeeltelijk om het paard, eigenlijk meer om het creeeren van een taal tussen mens en paard. En pas als dat op zijn plek staat, krijg je communicatie. Dan maakt het niet uit of je als galophulp aan zijn rechteroor trekt en "pannekoek" roept, of met wortelstokjes staat te zwaaien. Dus ja, Parelli is voor de mens. Paarden weten hoe het werkt, wij moeten het leren....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:14

Laten we nou niet op elke slak zout leggen, Cassidy bedoelt het heus niet zo letterlijk.

Ik ken wel het gevoel van samen één zijn. Dat het bijna is alsof je paard je gedachte kan lezen en dat is absoluut een heerlijk gevoel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:17

Ik denk eerlijk gezegd dat de mens gewoon met twee voetjes op de grond moet blijven staan en gewoon de mooie momenten moet koesteren.
In het hele verwachtingspatroon van de samensmelting met paard tot een en het soms bijna spirituele samenzijn met het paard schuilt het gevaar van teleurstelling.
Onbewust stelt men teveel eisen aan zichzelf. Te veel eisen aan het paard als ontvanger.
En dan kan het alleen tegenvallen.

Twee voetjes op de grond houden, inzicht in het gedrag en leerproces van dieren, en het paard gewoon in zijn waarde laten als paard zijnde is m.i het meest eerlijke