Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:20

Shadow0 schreef:
Cassidy schreef:
Zo te zien heb je het interview met Parelli nog niet bekeken dat ik eerder in dit topic heb gedaan. Als je dat nou eens eerst zou doen, zou je misschien de antwoorden hebben op de vragen/vermoedens/aannames die je hier iedere keer plaatst.

Ik ga geen uren filmpjes bekijken om te ontdekken dat Parelli de taal heel anders gebruikt dan andere mensen, en er daardoor spraakverwarringen ontstaan. Hier in dit topic wordt meerdere malen gezegd dat als het paard het echt zo erg zou vinden dat [...] het paard wel weg zou vluchten. Dat vind ik een kwalijke uitspraak met grote gevaren voor het welbevinden van paarden.

Dat kan parelli wel niet zo bedoeld hebben, of jij, of jessix, of al die anderen die het schrijven, maar het staat er wel. Als je het eigenlijk niet zo bedoelde, schrijf het dan niet zo op. Als je een paar uur uitleg aan filmpjes nodig hebt om uit te leggen wat je eigenlijk bedoelde met een uitspraak die oningewijden heel anders opvatten, dan ben je verkeerd bezig.

Ja Shadow, maar als ik mijn moeder of een andere paardenleek naar een dressuurwedstrijd laat kijken vraagt ze ook of dat paard het wel leuk vind om zo gek met zijn nek te lopen. Als je, je helemaal niet verdiept in de methode kun je er ook geen mening over geven. En hij bedoelt wel wat hij zegt alleen jullie vatten het anders op, omdat je het programma niet doet. Geeft niets, maar zo is het wel.

Ik geloofde er ook geen reet van en vond het allemaal maar commerciele onzin, maar nu vind ik het geweldig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:22

En tot zover de toegankelijkheid van Parelli.
Ofwel is een trainingsmethode toegankelijk en is alles eenvoudig, duidelijk en ondubbelzinnig uitgelegd.
Ofwel gebruik je een eigen taal, een heel eigen theorie en moet je uren filmpjes en pagina's boeken bekijken voordat je als ingewijde beschouwd kan worden, en dat is voor mij niet toegankelijk zijn.

Ik moet zeggen dat ik ook verward was van de term spelen. Spelen is voor mij, ja, spelen. Vrijheid, blijheid, lekker gek doen en iedereen stopt wanneer die daar zin in heeft.
Een paard cirkels laten lopen op commando, achteruit laten gaan op commando, dat is voor mij geen spelen, dat is iets commanderen en het paard antwoordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:24

ikke schreef:
Fellor schreef:
@Ikke: Je legt me woorden in de mond. Ik zeg echt nergens dat het goed is om bot tegen je paard te zijn, ik heb er zelf ook een hekel aan als mensen dat doen, maar mensen hebben een verkeerd beeld van de reacties van paarden en dan voorl hun eigen. DAT wil ik ermee zeggen en had je eruit kunnen halen als je niet leest met een oordeel vooraf in je hoofd. Er staat niet voor niets in mijn post dat paarden HELAAS veel pikken en ook die van de mensen die denken dat hujn paard dat wel even regelt met die persoon :Y)

Waarom dicht je mij dat (voor)oordeel toe?

Ik WEET dat mijn paard zich uiteindelijk neerlegt bij een dergelijke dwangmatige opvoeding, maar ik heb ook een beeld wat er dan van het paard overblijft. En ja, ik ken ook paarden die het echt niet pikken en die ECHT staatsgevaarlijk worden, zoals ik eerder schreef. Dat heeft het bewuste paard namelijk al meerdermalen gedaan! Feiten dus.......

Èn dat specifieke paard laat zich bij iemand anders die het anders aanpakt maar niet netjes ook wel weer plooien. Maar het gaat me neit eens om de moeilijkste gevallen, maar om, zoals iemand anders al noemde, iedereen die hier even binnen kwam vallen over het filmpje zogenaamd een paard heefrt dat even alles regelt met de mens. Nogmaals; het ging erom dat mensen neit snappen hoe dat werkt, dat paarden goed opgevoed kunnen worden onder dwang en druk.

Waarom ik jou dat vooroordeel toeschuif is zoals eerder aangegeven een gevolg van de dingen die je in dit toic hebt gezet. We weten hier allemaal dat jij minder dan niks met parelli hebt en alle parelliers sekteleden vind.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:24

Jessix schreef:
Ja Shadow, maar als ik mijn moeder of een andere paardenleek naar een dressuurwedstrijd laat kijken vraagt ze ook of dat paard het wel leuk vind om zo gek met zijn nek te lopen. Als je, je helemaal niet verdiept in de methode kun je er ook geen mening over geven. En hij bedoelt wel wat hij zegt alleen jullie vatten het anders op, omdat je het programma niet doet. Geeft niets, maar zo is het wel.

Je kan tegen je moeder zeggen: Wanneer het paard zijn hoofd zo houdt, dan bolt hij de rug op en kan die de ruiter beter dragen dan met een holle rug.
Of je kan zeggen: Het paard moet afkauwen op het bit, hierdoor geeft hij na en wordt hij lekker durchlassig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:26

Gini schreef:
En tot zover de toegankelijkheid van Parelli.
Ofwel is een trainingsmethode toegankelijk en is alles eenvoudig, duidelijk en ondubbelzinnig uitgelegd.
Ofwel gebruik je een eigen taal, een heel eigen theorie en moet je uren filmpjes en pagina's boeken bekijken voordat je als ingewijde beschouwd kan worden, en dat is voor mij niet toegankelijk zijn.

Als je een instructiefilmpje van hun kijkt zonder het programma te kennen kun je daar ook prima de info uithalen hoor. Het IS duidelijk en ondubbelzinnig uitgelegd, maar soms zijn paarden nou eenmaal niet 1+1=2, maar een ingewikkelde samenkomst van meerdere factoren en je kan niet verwachten dat als je een programma op zet om mensen dat te leren, je al je theorie in een half uur gaat stoppen.

En NATUURLIJK moet het woord ingewijden weer gebruikt worden :') Erg moeilijk om andere mensen in hun waarde te laten he?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:28

Jessix schreef:
Nee, dat is geen illusie. Ik geen zelden een fase 4 en mijn fase 4 is nog voor mietjes, zoals mijn instructeur zegt. :D Als ik wel eens op bokt lees hoeveel mensen hun paard een klap of een trap geven dan schrik ik daarvan. Soms al omdat ze niet stilstaan tijdens het borstelen. Een fase 4 geef je niet meer als je paard wegrent, wat dus kan gebeuren in Liberty en ook Online. Vaak rennen ze weg wanneer je te veel druk geeft. Mijn paarden kunnen bijvoorbeeld niet tegen het traditionele longeren waarbij je elke stap hulpen geeft, blijft drijven, etc. Ik moet er echt op letten een neutrale houding te hebben, want anders ben ik mijn paard kwijt. :)

De band met mijn paarden is extreem goed. Ik geniet er echt van en hun ook, dat zie ik aan alles. Dan kun je natuurlijk weer zeggen dat ik me dat verbeeld en dat het programma mij dat doet geloven, maar dat vind ik dan weer een beetje respectloos om zo over mijn intelligentie te oordelen. :)

Ik oordeel niet over jou, maar over de vraag of alles bij parelli daadwerkelijk vrije wil is. Ik ken jou niet persoonlijk, dus heb ik geen idee hoe je traint en kan ik daarover nog minder oordelen.
Ik heb al -inmiddels al tig keer- gezegd dat er een aantal parelli mensen zijn die hele mooie dingen doen. Het tegendeel komt uiteraard ook voor.

Nu heb ik zelf 2 jaar parelli gevolgd, fanatiek, met paketten en clinic en met lidmaatschap van de club. Daarom weet ik hoe de training volgens de paketten wordt opgebouwd en dat de leuze *zo hard als het moet* echt wel daarin verwerkt zit. Ik heb talloze filmpjes gezien (behorend bij paketten, maar ook de andere dvd's zoals horsebehaviour en liberty etc etc etc,) waarbij ruimschoot werd gedemonstreerd hoe een fase 4 toe te passen, met creatieve aanpassingen voor de hardjanen zoals irriteren van oorpuntje met zweepflikje tot en met flikje tegen de geslachtsdelen.

Dus mijn algemeen bedoelde stelling, komt niet uit de lucht vallen. Dat jij het anders doen... dat kan. En dat vind ik dan alleen maar goed van je.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:31

Fellor schreef:
En NATUURLIJK moet het woord ingewijden weer gebruikt worden :') Erg moeilijk om andere mensen in hun waarde te laten he?

Wie? Wat? Waar? Wat heb ik gedaan? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:32

Shadow0 schreef:
Ik vind dat toch wel een zorgelijke redenering hoor, dat excuus dat de paarden het uit vrije wil doen, omdat ze anders wel weg zouden gaan, over de omheining zouden springen, etc.

Paarden leren wel degelijk dat weglopen geen zin heeft - dat het er altijd op uitdraait dat ze moeten doen wat de baas zegt. Dat ze in individuele situaties anders zouden kunnen handelen maakt dat niet anders. Ik denk dat je je hier wel degelijk bewust moet zijn van de extreemste vorm die dit aan zou kunnen nemen: aangeleerde hulpeloosheid. Dat ging om honden die niet konden vluchten voor een elektrische schok - als ze dat later wel kunnen doen ze dat niet. In hoeverre hebben die honden dan wel of niet de vrije keuze? Je kunt in elk geval echt niet beweren dat die honden die schok niet zo erg vonden omdat ze anders wel weg zouden springen.

Nou wil ik beslist niet beweren dat alle parelli of alle vorm van dwang meteen leidt tot aangeleerde hulpeloosheid want dat is natuurlijk niet zo. Maar het vertrouwen op 'als het paard het niet zou willen gaat het wel weg' lijkt mij niet juist, en buitengewoon kwalijk als je het gebruikt om aan te tonen dat het met de druk wel meevalt omdat het paard de vrijheid heeft.

Hier ben ik het wel gedeeltelijk met je eens. Veel mensen die parelli doen vatten het "uit vrije wil" een beetje verkeerd op.
In mijn ogen is het zo dat als je maar vaak zorgt dat de sfeer goed is, je een goeie beloning invoert en zorgt dat je paard zich fysiek en mentaal fijn voelt bij jou het echt wel zo dat hij met plezier met en voor je werkt (mijn paarden staan neit voor niets allebei voor het hek om gekozen te worden als de mens komt), maar echt uit vrije wil...tsja... vooral in het begin is dat niet zo, maar het zal voor hun na een tijdje denk ik neit altijd meer voelen van; ik meot dit en ik moet dat omdat het gewoonte word en de beloning in de oefening kan zitten in de vorm van comfort.

Ik vind het ook veel te makkelijk gesteld dat een paard wel wegrent of eruit springt als ie het niet fijn vind. Dn moet je het wel heeeeeeeeeel bont maken en die grenzen wil je niet eens in de buurt komen (en dan heb ik het niet over het wegspringen over een stroomdraadje van 70cm hoog, maar over uit een roundpen klimmen met een hek van 2 meter hoog).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:32

Gini schreef:
moet je uren filmpjes en pagina's boeken bekijken voordat je als ingewijde beschouwd kan worden, en dat is voor mij niet toegankelijk zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:34

Cassidy schreef:
Parelli is niet de enige weg, maar de keukens van anderen zijn bij lange na niet zo toegankelijk als Parelli. En wat als ik je nu vertel dat Parelli in principe al een mix is van verschillende keukens? Idd er zijn legio trainers die prachtige dingen doen. Je moet alleen wel naar Frankrijk voor Luraschi of Bartabas, naar Denemarken voor Brenderup. Ja, ze hebben allemaal hun lokale trainers, maar ook die zijn niet zo toegankelijk als Parelli.

r

Klopt dat parelli een mooi pakket heeft samengesteld met stappenplan. Dat biedt voordelen, maar ook nadelen. Je ziet ook veelal het rigide volgen van de stappen, zonder oog voor het feit dat sommige paarden nu eenmaal beter gebaat zijn bij een andere aanpak van bepaalde oefeningen.
Daarnaast is het nut van bepaalde oefeningen voor discussie vatbaar (wat dus ook hier gebeurd) en kan het geen kwaad om je af te vragen of de oplossingen die hij in zijn stappenpakket biedt, altijd de juiste zijn.
Ik vind dus van niet. :P

Ik heb al aangehaald dat ik van mijn parellitijd veel heb geleerd, maar ik heb zeker ook geleerd wat mij niet beviel. Ik denk dan ook niet dat je moet willen dat iedereen dat stappenplan volgt, alles opzuigt wat parelli verteld en overgehaald wordt om in dat plan van hem te stappen.

Ik denk dat je gewoon respect moet hebben voor de mensen die hun vraagtekens bij bepaalde punten hebben en misschien ook open moet staan voor de kritiek en daarin je eigen overwegingen maken.

Is voor jou parelli of clinton evengoed dat wat werkt... prima. Maar begrijp ook dat dat niet voor iedereen zo is en dat dat echt niet wil zeggen dat die andere mensen dan gewoon onwillig of dom zijn.
Ze hebben gewoon een andere visie. Prima toch.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:34

liljebo schreef:
Ik oordeel niet over jou, maar over de vraag of alles bij parelli daadwerkelijk vrije wil is. Ik ken jou niet persoonlijk, dus heb ik geen idee hoe je traint en kan ik daarover nog minder oordelen.
Ik heb al -inmiddels al tig keer- gezegd dat er een aantal parelli mensen zijn die hele mooie dingen doen. Het tegendeel komt uiteraard ook voor.

Nu heb ik zelf 2 jaar parelli gevolgd, fanatiek, met paketten en clinic en met lidmaatschap van de club. Daarom weet ik hoe de training volgens de paketten wordt opgebouwd en dat de leuze *zo hard als het moet* echt wel daarin verwerkt zit. Ik heb talloze filmpjes gezien (behorend bij paketten, maar ook de andere dvd's zoals horsebehaviour en liberty etc etc etc,) waarbij ruimschoot werd gedemonstreerd hoe een fase 4 toe te passen, met creatieve aanpassingen voor de hardjanen zoals irriteren van oorpuntje met zweepflikje tot en met flikje tegen de geslachtsdelen.

Dus mijn algemeen bedoelde stelling, komt niet uit de lucht vallen. Dat jij het anders doen... dat kan. En dat vind ik dan alleen maar goed van je.

Dank je wel. Ik ben er zelf ook erg content mee. Mag ik weten welke dvd's dat zijn waar zulke wreedheden op staan, want ik heb ze namelijk allemaal hier liggen? Ook horsebehavior & liberty. Ik heb daar nooit zoiets gezien namelijk. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:35

Fellor schreef:
Gini schreef:
moet je uren filmpjes en pagina's boeken bekijken voordat je als ingewijde beschouwd kan worden, en dat is voor mij niet toegankelijk zijn.

Ja? En?

-ingewijde
de ingewijde zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [ˈɪnxəwɛidə] Verbuigingen: ingewijde|n (meerv.) iemand die kennis heeft van de betrokken zaken Voorbeeld: `een moeilijk verhaal dat alleen door ingewijden in de materie begrepen werd'

Niet achter ieder woord iets zoeken, ik ben niet de duivel. Y;(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:36

liljebo schreef:
Is voor jou parelli of clinton evengoed dat wat werkt... prima. Maar begrijp ook dat dat niet voor iedereen zo is en dat dat echt niet wil zeggen dat die andere mensen dan gewoon onwillig of dom zijn.

Dat zeggen we ook steeds. Prima als het je ding niet is, maar als er vragen blijven komen en men meer filmpjes wil zien en er over wil blijven praten, dan mogen wij toch met argumenten komen, toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:36

Shadow0 schreef:
Dat kan parelli wel niet zo bedoeld hebben, of jij, of jessix, of al die anderen die het schrijven, maar het staat er wel. Als je het eigenlijk niet zo bedoelde, schrijf het dan niet zo op. Als je een paar uur uitleg aan filmpjes nodig hebt om uit te leggen wat je eigenlijk bedoelde met een uitspraak die oningewijden heel anders opvatten, dan ben je verkeerd bezig.

Gini was de enige niet die het woord ingewijde gebruikte.

Gini

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:38

Ingewijde is een perfect normaal woord. Ingewijd in een materie is kennis hebben van een materie.
Is dat in Nederland anders? Excuseer dan, welk woord mag ik dan wel gebruiken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:39

Fellor schreef:
Ik vind het ook veel te makkelijk gesteld dat een paard wel wegrent of eruit springt als ie het niet fijn vind. Dn moet je het wel heeeeeeeeeel bont maken en die grenzen wil je niet eens in de buurt komen (en dan heb ik het niet over het wegspringen over een stroomdraadje van 70cm hoog, maar over uit een roundpen klimmen met een hek van 2 meter hoog).

Ik heb geen roundpen en mijn extrovert rennen heel snel weg als je iets doet wat ze niet bevalt. Iets waar ik blij mee ben. Dat leert je een je hulpen te timen en doseren. :) Nogmaals, ik ben echt een mietje wat straffen betreft, dus het heel bond maken komt bij mij sowieso niet voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:40

Jessix schreef:
liljebo schreef:

Dat zeggen we ook steeds. Prima als het je ding niet is, maar als er vragen blijven komen en men meer filmpjes wil zien en er over wil blijven praten, dan mogen wij toch met argumenten komen, toch?

Op het moment dat er vragen komen, is dat voor mij een teken dat men meer info wil. Voor mij een teken dat men het programma niet helemaal kent. Dus is je mening gebaseerd op onderbuik gevoel, horen zeggen, filmpje aan begin van dit topic. Fundament van die mening is dus imo niet solide. En meningen kunnen bijgesteld worden. Om meer kennis te vergaren moet je wat moeite doen. Zie daar echter weinig tot geen bereidheid toe. Niet tot bijstellen, niet tot het opnemen van meer kennis. En dat vind ik nu weer jammer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:41

Cassidy schreef:
Shadow0 schreef:

Gini was de enige niet die het woord ingewijde gebruikte.

Ik denk niet dat ze bij onze sekte willen... _O-

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:41

Ik heb de paketten gehad, de dvd's van horsebehaviour en liberty en die andere paketten... hoe heten ze ook alweer? Die waarin specifieke problemen werden getoond? Ik weet niet meer welke dvd's dat waren (kunnen ook de demo dvd's zijn geweest waartoe je toegang had als je lid was van de club.. en dat ben ik dus behoorlijk lang geweest) Ik zou je echt niet meer kunnen zeggen welke dat het waren. In de uit het voorbeeld dat ik noemde gevallen ging en om een zogenaamde LBintrovert (twee verschillende paarden) die niet reageerden op harde fase 4 met stick/string. De eigenaar kon zich een breuk slaan (linda vertelde dat ze dat had gezien en dat het bij zo'n paard zinloos was) Het ging erop dat je iets moest verzinnen, wat voor dat paard echt irritant was/waarop het wel dergelijk zou reageren, omdat hij anders de middelvinger naar je opstak.
Bij een paard wat dat het irriteren van de oorpunt met string (moest dus wel goed leren mikken) en bij het andere paard was dat (herhaald) een flik tegen de geslachtsdelen totdat een reactie kwam.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:43

liljebo schreef:
Bij een paard wat dat het irriteren van de oorpunt met string (moest dus wel goed leren mikken) en bij het andere paard was dat (herhaald) een flik tegen de geslachtsdelen totdat een reactie kwam.

Daar zou ik nog mijn enige in real life ervaring aan willen toevoegen, maar dan word ik misschien weer beschuldigd van niet open te staan, dilemma! Want ik zou wel graag de reden willen weten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:44

Cassidy schreef:
[
Op het moment dat er vragen komen, is dat voor mij een teken dat men meer info wil. Voor mij een teken dat men het programma niet helemaal kent. Dus is je mening gebaseerd op onderbuik gevoel, horen zeggen, filmpje aan begin van dit topic. Fundament van die mening is dus imo niet solide.

Nee. Een vraag kan ook een kritische vraag/aantekening zijn. Jij kunt de info geven vanuit jouw visie, maar zult moeten respecteren dat andere mensen een andere visie hebben en dat die niet per definitie fout is.
Niet ieders mening is gebaseerd op onderbuikgevoel. Menig hier aangehaald kritiek punt is zeer solide onderbouwd vanuit kennis van paardengedrag en hoe paarden leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:45

Jessix schreef:
Fellor schreef:

Ik heb geen roundpen en mijn extrovert rennen heel snel weg als je iets doet wat ze niet bevalt. Iets waar ik blij mee ben. Dat leert je een je hulpen te timen en doseren. :) Nogmaals, ik ben echt een mietje wat straffen betreft, dus het heel bond maken komt bij mij sowieso niet voor.

jij geeft je paard daarin de kans om te laten zien wat hij niet wil, waar ik ook voor kies, maar uiteindelijk volgt er voor iets gedaan wordt als je alleen parelli doet altijd een motivator/druk om iets voor elkaar te krijgen. Echt vrije wil is het dus niet.

En er zijn ook heel veel manieren om het wegrennen e.d. heel moeilijk te maken voor je paard. Dat is niet direct goed of slecht, dat is maar net hoe je het uitbalanceert, maar ook dat valt te voorkomen met druk en dat weten de meeste parelliers die wat langer bezig zijn goed. Wat je prettig vind en wat nodig is en hoe je het programma toepast heeft altijd een persoonlijke tint :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:46

Gini schreef:
liljebo schreef:

Daar zou ik nog mijn enige in real life ervaring aan willen toevoegen, maar dan word ik misschien weer beschuldigd van niet open te staan, dilemma! Want ik zou wel graag de reden willen weten.

De reden van een dergelijke tactiek is het feit dat harder optreden met de stick bij bepaalde paarden simpelweg niet werkt. En omdat je wil dat het paard doet wat je opdraagt, zul je creatief moeten worden en iets vinden waarmee je wel je wil kunt afdwingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:47

liljebo schreef:
Ik heb de paketten gehad, de dvd's van horsebehaviour en liberty en die andere paketten... hoe heten ze ook alweer? Die waarin specifieke problemen werden getoond? Ik weet niet meer welke dvd's dat waren (kunnen ook de demo dvd's zijn geweest waartoe je toegang had als je lid was van de club.. en dat ben ik dus behoorlijk lang geweest) Ik zou je echt niet meer kunnen zeggen welke dat het waren. In de uit het voorbeeld dat ik noemde gevallen ging en om een zogenaamde LBintrovert (twee verschillende paarden) die niet reageerden op harde fase 4 met stick/string. De eigenaar kon zich een breuk slaan (linda vertelde dat ze dat had gezien en dat het bij zo'n paard zinloos was) Het ging erop dat je iets moest verzinnen, wat voor dat paard echt irritant was/waarop het wel dergelijk zou reageren, omdat hij anders de middelvinger naar je opstak.

Oh dat verbaast me oprecht! Ik heb namelijk alle dvd's en alle filmpjes gezien uit de Savvy club. Dan zal dat specifieke filmpje wel verwijderd zijn. Uiteraard ben ik het daar niet mee eens en zou ik nooit zo iets doen.

Zulke handelingen zie je nu in elk geval helemaal niet meer. Wanneer fase 4 niet effectief genoeg is, begin je weer met fase 1 en ga je alle 4 de fase weer door. Daarbij zorg je er altijd voor dat je paard een uitweg heeft, dus elke fase kan ontwijken. Ook mag je geen fase 3 of 4 geven omdat je boos of gefrustreerd bent. Het is geen straf namelijk, het is je hulp vergroten.

Als het niet zo was geweest had ik er ook echt geen belangstelling voor gehad, daar ben ik veel te veel Penny voor. :)

liljebo

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:49

Nog een kleine toevoeging...
Is hier niet meer sprake van vrije wil?
Even ter verduidelijking. Ik volg ook niet carolyns methode, maar heb mij er wel een tijdje in verdiept en vind dat Robin Gates leuke dingen doet met paarden. :)
(het is een wat langer filmpje, maar af en toe doorscrollen en kijken geeft ook een aardig beeld)
http://www.youtube.com/watch?v=PCZXAhM-gI4