Jessix schreef:Nee, dat gevoel heb ik niet. Wanneer je het programma volgt geeft het je echt het gevoel van play, games en partnership. Natuurlijk leer je een paard wat en doet hij het voor je, maar wel omdat hij het zelf wil. Als ik aan mijn beste vriendin vraag of ze me wil verhuizen doet ze het ook, omdat ze het wil. Een verhuizer doet het omdat ik hem betaal en een slaaf (die we gelukkig niet meer hebben!) doet het omdat hij geen andere keus heeft.
De grote marketing kwam pas veel later, toen was Pat al vele jaren op pad om mensen zijn methode te leren.
Je krijgt het gevoel van play, games en partnership omdat het programma het zo aangeeft. Je kan er wat dat betreft verschillende labels aan hangen.
Ik en nu bijna 13 jaar geleden in contact gekomen met de Parelli-methode en toen hing er al een zweem van commercie omheen.
Ik denk niet dat je het paard leert om dingen te doen uit vrije wil maar je leert je paard om impactlevel 4 te voorkomen.

Als mijn paard staat te eten en ik loop naar de wei en ze komt naar mij toe doet ze dat uit vrije wil. Ze blijft ook weleens gewoon eten en kijkt hooguit op