[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:47

ik moet morgen werken helaas en tegen de tijd dat ze mij weer loslaten, is de sneeuw weer weg........

Ik zit nu nog op Arabesk te wachten, die moet uit wageningen komen en staat vlakbij de afslag naar mijn dorp muurvast stil..... kan beter de auto aan de kant zetten en naar stal lopen, dan haal ik haar daar wel op......

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:48

Ik moet werken helaas Jovarna. Dus ik kan pas 's avonds naar de paarden. En overdag moet ik gewoon naar mijn werk glibberen met de auto..

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:50

Ik denk dat ik Orlanda vandaag maar weer eens zadel voor een rustig ritje.. ze heeft altijd lol in de sneeuw, dus ik denk dat ze wel mee wilt... (Orlanda mag van mij altijd kiezen of ze wel of niet met mij wilt gaan rijden, als ze omkeerd, dan ga we niet, loopt ze door, dan wel )

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:52

Ergens hoop ik wel dat de sneeuw snel weg is. Vanavond heb ik weer les, en als er sneeuw ligt, dan gaat Wit niet mee... dan vindt ik het echt te link om met de trailer te rijden. Dus hopelijk zijn alle wegen schoon, ligt de rest nog vol sneeuw, en staat er geen sneeuw meer in de weersverwachting...

Achterom

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:00

Jovarna schreef:
@Wendy: leuke foto's! Leuke laarsjes ook!
Hoe groot is Walter nu?

De laarsjes zijn idd erg leuk, en ook nog eens erg praktisch Ik kan er tenminste zo een modderig weiland mee door banjeren.

Walter zit ergens tussen de 1,52 en 1,53 in. Hij wordt in juni 3, dus de kans dat hij net een paard wordt is best groot eigenlijk.
Afbeelding
De foto hierboven is van de eerste maand dat ik hem had, vorig jaar mei dus.
Ik vind het elke keer leuk om die foto's te vergelijken

Achterom

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:01

Jovarna schreef:
Wie gaat er morgen rijden of wandelen in de sneeuw?!?! Ik hoop dat de sneeuw blijft liggen vanacht!

Er ligt hier nog sneeuw genoeg, maar ik kan ook pas aan het eind van de middag er heen. Als het er dan nog ligt gaat er zeker gewandeld worden

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:25

wat een leuke foto's allemaal! Je ziet dat de paarden zichzelf mogen zijn, ze hebben echt een soort 'vibe' over zich heen!

Toen er de vorige keer sneeuw lag..ben zo even de datum kwijt. O nee, hoe kan ik dat nou vergeten eind november! Toen hebben we lekker zonder zadel en hoofdstel door het weiland gereden in kniehoge sneeuw. De stilte en de wazigheid van het landschap was echt prachtig toen! Als er weer sneeuw valt gaan we dat zeker weer doen en nemen we een fototoestel mee! Er ligt hier in Friesland niet zoveel..komt nog voorspellen ze.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:27

Waarschijnlijk komen er na morgen nog meer foto's van mijn kant, om jullie even te vervelen
De hoefsmid komt weer langs.

De manier waarop je het beschrijft maakt het al mooi eva, heel benieuwd naar de foto's als je het gaat doen!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:36

Hier nog even wat foto's van mijn paarden in de sneeuw van vorig jaar. Misschien kan ik er vandaag nog wat maken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:57

mooie foto's jovarna! Jullie kijken steeds dezelfde kant op

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:16

leuke foto's allemaal!

die van mij staan gedeeltelijk bij natuurlijk bekappen, allemaal staan ze hier ff naar beneden scrollen voor de paardenfoto's en de violiste is Arabesk die mijn buren en katten tot waanzin heeft gedreven

ik was precies op tijd vanmorgen: had een stuk op Morrie gestapt door de polder, kwam terug en die enorme truck die er 2 weken geleden ook was, kwam het erf weer op rijden Morrie vindt dat ding doodeng, dus ik heb gezellig een uurtje in het zonnetje bij hem op de plaat gezeten, hij stond te slapen en ik zat te waken over hem, heb er meteen even bossen haar uit geplukt en oogjes schoongemaakt, tandvlees gemasseerd enz. Mijn stalgenoten belden bijna een busje voor me, die vonden me totaal gestoord.......

Toen het ging sneeuwen ben ik maar even naar huis gegaan, straks weer terug naar stal.....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:22

smurf schreef:
. Mijn stalgenoten belden bijna een busje voor me, die vonden me totaal gestoord.......

Een busje zou wel lekker zijn.. lekker warm zitten, en toch bij je paard zijn!

Altijd fijn van die stalgenoten... zouden de paarden het onderling wel eens over de eigenaren hebben?? nou, die van jou was ook in een slechte bui vandaag zeg.. die van mij kwam tenminste gezellig bij me zitten, dat heb ik die van jou nog nooit zie doen...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:28

Morrie en z'n buurman Jerry hebben het volgens mij hoofdzakelijk over het voer: wat heb jij gehad en hoeveel? Hoeveel wortels heb jij al gehad vandaag?

Morrie stond gezellig te murmelen tegen me, steeds dat onderlipje heen en weer.

iemand had, toen ik aan het rijden was, een paard met ijzer sop de plaat gezet, die ging dus na 3 stappen meteen onderuit, een ander werd na 4 dagen z'n box uit getrokken en die zette het meteen op een lopen, die dacht ook: mij stoppen ze niet meer in dat hok Hij ging gelukkig de polder in, daar loopt alles toch dood......

Vannacht was het paard van de boerin (staat ook al 4 dagen op stal) losgebroken en kwam ze tegemoet wandelen toen ze om 1 uur vannacht thuiskwamen, op ijzers, door de sneeuw, paniek alom dus ....

Ik snap dus ECHT niet dat mensen geen sneeuwringen laten zetten in de winter als ze dan toch persé een paard op ijzers willen hebben,dan kunnen die beesten tenminste hun box uit. Het is nu al 3 jaar achter elkaar dat er iedere keer een aantal dagen sneeuw ligt en die paarden dus "gewoon" al die tijd op stal moeten staan, onbegrijpelijk

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:52

angela88 schreef:
Altijd fijn van die stalgenoten... zouden de paarden het onderling wel eens over de eigenaren hebben?? nou, die van jou was ook in een slechte bui vandaag zeg.. die van mij kwam tenminste gezellig bij me zitten, dat heb ik die van jou nog nooit zie doen...

Dan zeggen ze vast tegen walter dat zijn baasje een beetje gek is, alle stallen uitmesten, de mestbult opscheppen, water bijvullen en ook nog eens hooi naar de wei brengen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:02

Er heeft hier thuis een rangwisseling plaatsgevonden... Orlanda staat nu boven Wit. Wit kreeg de leiding al niet cadeau, maar sinds ik met hem parelli is ie het echt kwijt.. zou het met elkaar te maken hebben?? Dat ie zich nu misschien gemakkelijker laat leiden ofzo??

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:09

Ja, dat kan heel goed!
De oefeningen die jij met hem doet bevestigen immers jouw dominantie boven wit. Het kan heel goed zijn dat hij zich nu makkelijker laat overheersen. Je leert hem immers dat het voordelen heeft om overheerst te worden

Walter wordt juist zekerder heb ik het idee. Dat ik de leiding heb, betekent dat hij veilig is en niet meer altijd alles in de gaten hoeft te houden.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:10

Maar de oplossing en uitdaging is natuurlijk om nu met Orlanda te gaan parelli'en

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:14

das waar, en dat wil ik ook gaan doen... maar toch, zou het zo zijn dat parellipaarden lager in rang komen als niet parelli paarden??

Voor mij is het geen probleem hoor, dat Orlanda nu boven Wit staat, ik vindt het eigenlijk wel grappig, is Orlanda weer een echte Alfa-merrie (ze was op de manege toen ze daar nog stond ook altijd de baas)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:34

Ik denk dat het ook afhangt van het paard zelf. Bij Walter is het niet zo in ieder geval, ik denk zelfs dat het hem helpt om de confrontatie met de rest aan te gaan zo af en toe.

De fries is hartstikke dominant, ik denk dat als je met haar zou parelli'en dat ze nog weleens in rang zou kunnen dalen.

Maar hoe verder je komt in het verhaal van parelli, hoe meer vrijheid het paard weer gelaten wordt....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:36

Citaat:
zou het zo zijn dat parellipaarden lager in rang komen als niet parelli paarden

in het geval van Morrie is dat zeker zo, hij was aardig opgeklommen in de groep waar hij al 3 jaar in stat, maar sinds we Parelli doen, staat hij met stip onderaan.

Hij is zich erg bewust geworden van de lichaamstal van de andere paarden, er hoeft er maar 1 te kijken en hij is al weg. Voordeel is dat hij niet meer onder de wonden zit, zoals vroeger

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:39

Ik heb bij walter juist het idee dat hij er dingen van oppikt.
voordat ik hem kocht heeft hij natuurlijk anderhalf jaar op een hengstenwei gestaan, waar hij behoorlijk onderaan stond.
Dat werd langzamerhand steeds beter. Hij begint de laatste tijd juist steeds specaculairder te spelen en vooral de andere ruin op zijn plek te zetten, zoals ik dat ook bij walter doe
Hij kan bijvoorbeeld een vliegensvlugge sideways of de ander achteruit zetten, terwijl hij eerder niet goed wist hoe hij van de andere ruin af moest komen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:44

Als ik Morrie met 1 bepaalde ruin in de bak zet, spelen ze de 7 games met elkaar, met die ruin is een poosje PNH gedaan, tot hij te gevaarlijk (dominant) werd en de eigenaar steeds bijna dood sloeg.

Met andere paarden is het niet echt duidelijk wat ze doen, ik zie er geen 7 games in, het is meer dat Morrie steigert en zich voorover laat vallen, zodat de ander wel maakt dat ie wegkomt, voor ie geplet wordt......

In de groep staat Morrie, sinds zijn enige vriend naar de slager is, apart, niet op de plaat, maar diep wegezakt in de bagger. ik ben ook erg blij met dagen als deze: hij staat alleen buiten, op de plaat, de rest moet op stal blijven.....

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:24

zijn jullie allemaal in winterslaap ofzo?

Wij hebben gisteren voor het eerst weer gesprongen met Arabel. Vond ze leuk joh, en ik merk nu door alle endurance die we rijden dat ze een knaller van een conditie heeft! Dikke wintervacht en niet eens zweten!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:28

Nee, ik maak een beetje lange dagen op het moment en doe dus niet heel veel met walter behalve verzorgen en af en toe een kort wandelingetje.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:32

ja wij eigenlijk ook, maar konden een trailer lenen gisteren waardoor we naar een bak konden. Ik denk dat iedereen blij is als de zomer er weer aankomt. Langer licht wordt het nu al, en als de zon schijnt is het pas om 7 uur donker. Straks komt er weer een uur bij, heerlijk!