Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jolien87 schreef:Ik heb het filmpje in de OP bekeken, althans, voor een deel. Na zo'n 10 seconden heb ik het uitgezet, ik werd er onpasselijk van. Mijn paard had me waarschijnlijk allang aangevlogen. Ik kan me niet voorstellen hoe dit nu goed zou moeten zijn voor een paard...
xSlvna schreef:Jolien87 schreef:Ik heb het filmpje in de OP bekeken, althans, voor een deel. Na zo'n 10 seconden heb ik het uitgezet, ik werd er onpasselijk van. Mijn paard had me waarschijnlijk allang aangevlogen. Ik kan me niet voorstellen hoe dit nu goed zou moeten zijn voor een paard...
Lees het topic voor je met zulke reacties komt, het is al op zn minst 30 keer uitgelegd.
fransje23 schreef:Ik vind dit zo een grappig filmpje en leuke passende muziek
http://youtu.be/_PxFs3IKRSg
Andere filmpjes van haar zijn ook leuk
Fellor schreef:En ik vind het ook apart dat iedereen roept dat zijn paard dit niet zou pikken. Al mijn paarden zijn opgevoed met ruimnte voor spel/zelfexpressie en temperament, maar ook met duidelijke richtlijnen en hoe banketstaaf het ook is, zulke paarden pikken dat ook. Reken maar dat ieder paard dit pikt en dat ze anders wel een manier weten om dat die richting uit te buigen. Als jou paard je een trap verkoopt bij dit soort dingen doe je toch iets verkeerd in mijn ogen. Ondanks dat het niet eerlijk is tegenover je paard, zit het nou eenmaal niet in respectvolle paarden om zomaar een mens aan te vallen. Paarden worden in nog veel bekneldere sitauties gezet zonder gevolgen.
Jolien87 schreef:Het is voor mij ook weekend, daar heb ik dus helemaal geen zin in. Ik geef puur een reactie op het filmpje in de openingspost.
Fellor schreef:En ik vind het ook apart dat iedereen roept dat zijn paard dit niet zou pikken. Al mijn paarden zijn opgevoed met ruimnte voor spel/zelfexpressie en temperament, maar ook met duidelijke richtlijnen en hoe banketstaaf het ook is, zulke paarden pikken dat ook. Reken maar dat ieder paard dit pikt en dat ze anders wel een manier weten om dat die richting uit te buigen. Als jou paard je een trap verkoopt bij dit soort dingen doe je toch iets verkeerd in mijn ogen. Ondanks dat het niet eerlijk is tegenover je paard, zit het nou eenmaal niet in respectvolle paarden om zomaar een mens aan te vallen. Paarden worden in nog veel bekneldere sitauties gezet zonder gevolgen.
ikke schreef:Fellor schreef:En ik vind het ook apart dat iedereen roept dat zijn paard dit niet zou pikken. Al mijn paarden zijn opgevoed met ruimnte voor spel/zelfexpressie en temperament, maar ook met duidelijke richtlijnen en hoe banketstaaf het ook is, zulke paarden pikken dat ook. Reken maar dat ieder paard dit pikt en dat ze anders wel een manier weten om dat die richting uit te buigen. Als jou paard je een trap verkoopt bij dit soort dingen doe je toch iets verkeerd in mijn ogen. Ondanks dat het niet eerlijk is tegenover je paard, zit het nou eenmaal niet in respectvolle paarden om zomaar een mens aan te vallen. Paarden worden in nog veel bekneldere sitauties gezet zonder gevolgen.
Jawel, vrijwel ieder paard krijg je klein. Een enkeling echter niet en die krijgen dan het etiketje "staatsgevaarlijk" opgeplakt.
Ik weet van zo'n staatsgevaarlijk paard die diverse mensen uit d'r wei gejaagd heeft. Ik heb dat paard gereden, het is een schatje.......
Waarom zou ik zo ver doorgaan als daar geen reden voor is? Natuurlijk krijg ik mijn paard ook wel zo ver, maar wat is de toegevoede waarde daarvan? Veiligheid?
Mijn paard slaat niet naar me, daar geef ik geen reden toe. En ja, mijn paard heeft weleens een poging ondernomen mij te bijten. Had ie niet eens helemaal ongelijk in, maar ik heb er toch een maat 45 staal in geplant. Sindsdien toont ie z'n ongenoegen wat subtieler en kunnen we kijken of er iets te doen valt aan zijn ongenoegen; meestal wel.
Misschien maakt het in mijn geval uit dat het paard mij uitgezocht heeft, in plaats van andersom, maar dan nog, waarom moet het?
fransje23 schreef:Fellor schreef:Maar iedereen vind zijn eigen paard zo uniek en gevaarlijk, maar helaas is ieder paard als het erop aankomt tolerant.
Kan hij nog steeds uniek zijn![]()
Een paard moet wel tolerant zijn anders zouden wij er niet op kunnen rijden. Sommige paarden zijn zelfs te tolerant.
Fellor schreef:ikke schreef:Jawel, vrijwel ieder paard krijg je klein. Een enkeling echter niet en die krijgen dan het etiketje "staatsgevaarlijk" opgeplakt.
Ik weet van zo'n staatsgevaarlijk paard die diverse mensen uit d'r wei gejaagd heeft. Ik heb dat paard gereden, het is een schatje.......
Waarom zou ik zo ver doorgaan als daar geen reden voor is? Natuurlijk krijg ik mijn paard ook wel zo ver, maar wat is de toegevoede waarde daarvan? Veiligheid?
Mijn paard slaat niet naar me, daar geef ik geen reden toe. En ja, mijn paard heeft weleens een poging ondernomen mij te bijten. Had ie niet eens helemaal ongelijk in, maar ik heb er toch een maat 45 staal in geplant. Sindsdien toont ie z'n ongenoegen wat subtieler en kunnen we kijken of er iets te doen valt aan zijn ongenoegen; meestal wel.
Misschien maakt het in mijn geval uit dat het paard mij uitgezocht heeft, in plaats van andersom, maar dan nog, waarom moet het?
Hoor je mij ergens zeggen dat een paard kleineren goed is? Nee...
Dat ik het een fijn filmphe vind...nee, ook al niet.
Maar iedereen vind zijn eigen paard zo uniek en gevaarlijk, maar helaas is ieder paard als het erop aankomt tolerant.
Fellor schreef:En ik vind het ook apart dat iedereen roept dat zijn paard dit niet zou pikken. Al mijn paarden zijn opgevoed met ruimnte voor spel/zelfexpressie en temperament, maar ook met duidelijke richtlijnen en hoe banketstaaf het ook is, zulke paarden pikken dat ook. Reken maar dat ieder paard dit pikt en dat ze anders wel een manier weten om dat die richting uit te buigen.
liljebo schreef:Jessix schreef:
Eerlijk gezegd is dit een van de redenen waarom ik ben afgehaakt. Ik zie hier het nut niet echt van in (het heeft geen trainingsdoel) en ik vind de hulpen niet zo heel erg subtiel en een beetje té. Mag van mij wel een tandje minder en dan liever met duidelijk doel in de zin van training.
Van spelen is geen sprake, want het paard heeft geen keuze. Het is opgesloten in een roundpen en niet gehoorzamen betekent opbouw tot fase 4.
Het stilstaan terwijl een paard rondjes moet rennen, heb ik nooit zien zitten.
Nathalie bv werkt overigens met soortgelijke oefeningen in roundpen, maar ik vind haar subtieler in hulpen en als je haar trainingen volgt, merk je dat alles een duidelijk trainingsdoel heeft (dressuurgericht dus... zij komt ook uit de klassieke hoek=
https://www.youtube.com/watch?v=OkjktngffJY
Fellor schreef:maar helaas is ieder paard als het erop aankomt tolerant.
Fellor schreef:Natuurlijk is ieder paard uniek, maar ik geloof dat iedereen wel begrijpt dat ik het hier heb over de illusie dat de mensen die hier innen komen vallen veelal zeggen dat "hun paard dat niet zou pikken".
fransje23 schreef:Jessix schreef:Parelli noemt het spelen om het luchtig te houden. Andere mensen spreken over trainen en hij liever over spelen om die reden. Maar dat zijn denk ik meer dingen die insiders weten, dus ik snap dat het voor jou anders overkomt. Ik heb het ook altijd over 'met mijn pownies spelen'. Ik train of rijd nooit. Het is allemaal maar een spelletje voor mij.
Ik heb het gevoel dat alle benamingen gekozen zijn vanuit een marketingstrategie. Daar is niets mis mee, de kachel moet toch branden. Ik vind play, games en partnership toch wat valse verwachtingen brengen.
Fellor schreef:@Ikke: Je legt me woorden in de mond. Ik zeg echt nergens dat het goed is om bot tegen je paard te zijn, ik heb er zelf ook een hekel aan als mensen dat doen, maar mensen hebben een verkeerd beeld van de reacties van paarden en dan voorl hun eigen. DAT wil ik ermee zeggen en had je eruit kunnen halen als je niet leest met een oordeel vooraf in je hoofd. Er staat niet voor niets in mijn post dat paarden HELAAS veel pikken en ook die van de mensen die denken dat hujn paard dat wel even regelt met die persoon