Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:31

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:35

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:35

Cassidy schreef:
Gini schreef:
En ik ben een beetje terughoudend met enkel filosofie en theorie.
"Als je maar genoeg l*lt, kan je een cirkel recht praten" :D
Dus soms is het juist positief om onbevangen (zoals een paard) naar iets te kijken.

Die onbevangenheid mis ik echter bij het analyseren van een trainingsmethode als Parelli :D

Onbevangen naar iets kijken resulteert in alle reacties die we inmiddels 90 pagina's lang hebben over het filmpje van Linda. Omdat men alleen "onbevangen" kijkt, het waarom niet wil weten, en gevoel mee laat spelen bij het be- en veroordelen ervan. Je ziet iets, hebt je mening klaar. En dat is menselijk. Maar niet altijd even wenselijk.

Ik vraag me al jaren af: waar in het hele systeem van Parelli zit het moment dat je je paard gaat leren om te dragen. Ik bedoel dan: het correcte gebruik van buik- en rugspieren om het ruitergewicht fysiek verantwoordt, over een lange periode, te dragen. Kun je daar iets van laten zien?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:37

gaya1 schreef:
Ik vind dit een leuk filmpje, en als het paard hier geen zin of plezier heb had hij al lang weg gesprint :P

http://www.youtube.com/watch?v=ijNneK5wxQM

Een liberty sessie als je basis communicatie goed is ;)

http://www.youtube.com/watch?v=EpHJfl0VNH0

Die bovenste kende ik al. Zij is erg goed vanuit haar invalidewagentje.

De laatste is ook leuk om naar te kijken (al blijf ik wel bij mijn punt met het stil blijven staan... maar zij gebruikt het minimaal.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:37

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:38

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:40

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:42

gaya1 schreef:
Van dit kan ik alleen nog maar dromen :D

http://www.youtube.com/watch?v=K5ZmDkhqhW8

Weet je nog, die reclame van Aegon (denk vrij) met dat paard wat uit dat span losbreekt? Deze: http://www.youtube.com/watch?v=zApAqujEHJ8 en dan het stukje vanaf 0.42.

Hoe ze dat gedaan hebben? Nou, heel simpel: buiten beeld staat iemand met een flinke emmer brok te rammelen....... hoe denk je dat Blaha z'n paarden dat leert? Juist ja......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:46

ikke schreef:
Hoe ze dat gedaan hebben? Nou, heel simpel: buiten beeld staat iemand met een flinke emmer brok te rammelen....... hoe denk je dat Blaha z'n paarden dat leert? Juist ja......

Blaha heeft een basis van Parelli. En dit kun je zonder met voedsel te belonen aanleren. Gewoon door dingen te doen waardoor het paard graag bij je wil zijn.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:47

gadsie ik zie het filmpje pas net, maar om 39 pagina's met commentaar te lezen, daar heb ik niet zo'n zin in!
Het is gewoon niet duidelijk wat ze nou willen van het paard,
in het begin lijkt het alsof hij moet steigeren, of hij moet luisteren, of meelopen...
ook lijkt het alsof ze zijn aandacht willen; wat niet bepaald lukt,
maar nee wat wil je als je een paardje met 1 oog buiten in een (misschien onbekende) bossige omgeving zet, met nog allemaal anderen paarden en bewegende dingen om zich heen?
Nee dan kan je ook echt verwachten dat het paard in kwestie luistert...

Ik ken die hele Linda niet, maar dit slaat helemaal nergens op
-O-

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:11

Cassidy schreef:
gaya1 schreef:

Filmpje is eerder in dit topic geplaatst, men vond het circuskunstjes :D

Wil dan wel eens wat van hun zien :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:13

gaya1 schreef:
Cassidy schreef:

Filmpje is eerder in dit topic geplaatst, men vond het circuskunstjes :D

Be my guest........

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:15

ikke schreef:
gaya1 schreef:

Weet je nog, die reclame van Aegon (denk vrij) met dat paard wat uit dat span losbreekt? Deze: http://www.youtube.com/watch?v=zApAqujEHJ8 en dan het stukje vanaf 0.42.

Uh ja dus en wat dan nog..... wil wel eens een filmpje van jou zien met je paard kunnen we daar eens lekker over oordelen of hij mentaal gesloopt is of circus kunsjes doet.

Ik beloon mijn paard niet met snoep maar met rust en kriebels en bereik daar het zelfde resultaat mee

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:21

ikke schreef:
gaya1 schreef:

Be my guest........

Heb geen behoefte jou wat te tonen, want je kraakt het per definitie toch af omdat het parelli is

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:02

gaya1 schreef:
Ik vind dit een leuk filmpje, en als het paard hier geen zin of plezier heb had hij al lang weg gesprint :P

http://www.youtube.com/watch?v=ijNneK5wxQM

Ik heb deze mevrouw en haar 2 paarden live gezien bij de Parelli-show op Equitana 2011. Vond haar de enige van de instrcuteurs die mee deden waarbij de paarden echt plezier uitstraalde :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:12

Waratje schreef:
Cassidy schreef:
Wat Parelli spelen noemt, is dingen van het paard vragen die het dier ook uit moet voeren. Boksessies en ongecontroleerd hollen en rennen en paard zijn gang laten gaan is in deze "speelsessies" niet waarnaar gestreefd wordt.

Laten we het er op houden dat ik een andere interpretatie heb van "spelen". Spelen is in mijn ogen tweerichtingverkeer en niet zoals hier éénrichtingverkeer. Parelli geeft aan, paard voert uit. Tjonge wat een plezier hebben ze samen ;(

Een paard dat samen met de baas speelt hoeft ook geen boksessies en ongecontroleerd hollen te vertonen, maar wel wat initiatief te durven nemen in de interactie.
Ik ben bekend met quarters en als je ze ruimte geeft om te laten zien wat ze vinden dan kunnen ze uitstekend laten zien wat ze leuk vinden. Ik zie hier geen paard dat het leuk vind, maar een paard dat er vrede mee heeft om te doen wat de baas vraagt. Op zich niet verkeerd, maar noem het dan geen "spelen".

Dat was precies mijn bemerking over dat filmpje. Ik heb ook een ander idee bij spelen met je paard.
Dat is geen fun en play together maar gewoon netjes uitgevoerde oefeningen. Is geen probleem maar hang er dan een ander label aan. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:15

ikke schreef:
Precies als de Fries die Emiel Voest had toen hij nog op Terschelling zat. Die Fries deed zijn ding en had volledig schijt aan de rest; ook de alpha-merrie. Stond de alpha-merrie te drinken uit de ton, kwam hij erbij en stak er gewoon z'n neus in en dronk (kon ook best, bak was ruim groot genoeg). Die merrie zond ALLE signalen uit die een paard uit kan zenden om een ander paard weg te sturen; de Fries deed er helemaal NIETS mee. Hij dronk tot hij genoeg had en ging weer; de alpha-merrie volstrekt negerend!

Dit is geen horen-zeggen-doorvertellen-verhaal; ik stond er persoonlijk met m'n neus bovenop toen het gebeurde.

Heb al vaker gemerkt dat Friezen wat stoicijns reageren op lichaamstaal van andere paarden. Mijn toch best wel dominante merrie is zo ook eens overbluft door een Fries. Heeft 2 dagen geduurd en toen heeft de Fries het gevoeld en daarna werd ze toch wat attenter. Later was 1 oor naar achter al voldoende om weg te draven.

Ariebren

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:27

@ikke,

Dat was een echte stijfkoppige Fries.

Net zoals de Friezen zelf. :7 ???

Maar dit was weer een voorbeeldje van hoe de paarden onder elkaar, met elkaar omgaan.

Zeven merries op de wei, drinkwater bakkie een halve dag kapot.

Na reparatie staan alle 7 merries netjes in de rij om te drinken.
En echt in een lange rij, zonder dringen, gewoon rustig wachten totdat ze aan de beurt waren.

En wie staat voorop ??

De jongste quarter merrie, want die had als eerste door dat het bakkie weer werkte.
De oudere quarters stonden rustig te wachten totdat ze klaar was met drinken.
En de big mama van de wei, die wachte rustig af totdat ze aan de beurt was.
En de nog drie jongere zwartjes (Tinkers) stonden achteraan. (2 en 3 jaar).

Had ik er maar foto's van, was zo leuk om te zien hoe dat rijtje paarden stond te wachten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:51

fransje23 schreef:
Dat was precies mijn bemerking over dat filmpje. Ik heb ook een ander idee bij spelen met je paard.
Dat is geen fun en play together maar gewoon netjes uitgevoerde oefeningen. Is geen probleem maar hang er dan een ander label aan. :)

Parelli noemt het spelen om het luchtig te houden. Andere mensen spreken over trainen en hij liever over spelen om die reden. Maar dat zijn denk ik meer dingen die insiders weten, dus ik snap dat het voor jou anders overkomt. Ik heb het ook altijd over 'met mijn pownies spelen'. Ik train of rijd nooit. Het is allemaal maar een spelletje voor mij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:54

Nou hier kunnen jullie zien dat het ook wel eens mis gaat.
http://youtu.be/y79lWr26bUg

En de hekken van de roundpen zijn altijd expres laag zodat een paard eruit springt als je te veel druk uitoefent. Ook waarschuwt Parelli voor de gevaren van een met een paard spelen of zoals jullie dat noemen werken in een roundpen. Het heeft volgens hem meer paarden beschadigd als goedgedaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:58

gaya1 schreef:
ikke schreef:

Be my guest........

Heb geen behoefte jou wat te tonen, want je kraakt het per definitie toch af omdat het parelli is

Goh, waarom ben ik nu niet verbaast over je antwoord.

Wel jammer dat je alleen mijn "negatieve" opmerkingen zo wil lezen. Blijkbaar schrijf ik mijn nuances te veel tussen de regels door?

Enne, het ging erover dat IK iets zou tonen aan jou, niet andersom :)* Dus als je graag iets van mij wil zien, be my guest.......

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:59

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:01

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:01

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 23:08

Jessix schreef:
Parelli noemt het spelen om het luchtig te houden. Andere mensen spreken over trainen en hij liever over spelen om die reden. Maar dat zijn denk ik meer dingen die insiders weten, dus ik snap dat het voor jou anders overkomt. Ik heb het ook altijd over 'met mijn pownies spelen'. Ik train of rijd nooit. Het is allemaal maar een spelletje voor mij.

Ik heb het gevoel dat alle benamingen gekozen zijn vanuit een marketingstrategie. Daar is niets mis mee, de kachel moet toch branden. Ik vind play, games en partnership toch wat valse verwachtingen brengen.