[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:46

Schrikken Wendy.
Maar hij sliep gewoon lekker
Gelukkig maar.

Rhino moet je je niet bang voor laten maken. Op iedere stal heerst iedere winter wel een keer rhino. Gaat meestal als een verkoudheid voorbij en valt niemand op.

Mensen worden pas zenuwachtig als ergens de abortusvariant of de neurologische variant opduikt. Dat is een variant op hetzelfde herpesvirus (wat bij mensen koortslip, waterpokken, gordelroos en herpes veroorzaakt). Paarden zijn net als mensen dragers van dit virus. Ze krijgen het pas als de weerstand verminderd.

En verspreiding ontstaat als de infectiedruk te hoog wordt.
Daarom zou ik mijn paard niet in een stal met ontzettend veel paarden en volkomen afgesloten willen hebben. Kleine stallen, voldoende ventilatie en gezonde dieren is de beste bescherming tegen rhino.

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:22

Met kleine stallen bedoel je hopelijk klein qua aantal paarden c.q. pensionklanten?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:45

ja dat is zo logisch voor mij dat ik eerst terug moest lezen wat je bedoelde
Met veertig paarden en weinig frisse lucht is de kans dat de infectiedruk heel snel oploopt een heel stuk groter.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:39

Ok, net terug van stal, nu het hele verhaal.

Toen ik bij stal was zonet kwam ik de stalhouder tegen en die heeft een gedeelte van het verhaal uit de doeken gedaan.

Het paardje van stalgenoot 1 was al verkouden, dat wist ik ook. Mijn paard staat nu altijd met haar paard op een klein weitje, die spelen de hele dag
Zondagmorgen ben ik met Walter wezen wandelen, de stalhouder is met zijn fries aan het werk geweest, daarna hebben we samen de paarden buiten gezet.
Ik heb mijn spullen klaar gezet (voer en hooi) en ben naar huis gegaan, hij ook.

's middags zijn stalgenoten 1 en 2 nog geweest. Stalgenoot 2 had haar merrie van bijna 2 nu eens zonder deken buiten gezet vanwege het mooie weer. Ook zij hebben spullen klaar gezet en zijn naar huis gegaan.

Niemand is daarna nog bij de stal geweest, de paarden hebben de nacht van zondag op maandag buiten gestaan. Paard van stalgenoot 2 dus zonder deken. Het paard van stalgenoot 1 voelde zich duidelijk niet lekker en had ook verhoging. De stalhouder heeft dat paard dus binnen laten staan verder op maandag. De anderen heeft hij na het voeren weer naar buiten gezet.
Stalgenoot 1 kwam maandagmiddag en is met haar zieke paard gaan rijden, die werd dus nog zieker.
Toen ik gisterenavond kwam stond alleen walter nog vrolijk buiten, wat dat betreft wordt er op het moment wel aan mijn afspraak gehouden

Vanmorgen waren stalgenoot 1 en 2 samen op stal, die hebben zich zorgen gemaakt om hun eigen paarden en raakten in paniek toen ze walter zagen liggen en hebben mij gebeld. Nou ja, liever een keer te veel gebeld dan een keer te weinig toch?

Vanmiddag ben ik wezen kijken en stal uitmesten en met walter was alles prima! De stalhouder kwam ook, en vertelde me dus hoe het een en ander in elkaar stak.
Hij vertelde ook dat walter regelmatig gewoon lekker ligt te maffen in de stal als hij komt, 's morgens. Ikzelf heb dat ook regelmatig gezien

Leuk, een stal met toezicht waar iemand bij woont! Dat zegt dus weer helemaal niks haha
Nou ja, Walter is een bikkel, die kan dus rustig een nacht buiten staan, maar de rest heeft dus van hun paarden mietjes gemaakt met de poedertjes, kruiden en dekens...

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:58

Tjee wat een gedoe Wendy, wel schrikken dat ze bellen dat je paard ziek is. Maar ook wel weer goed natuurlijk. Beter safe than sorry. Bij ons staan ze wel 24 uur buiten maar die eikels staan bij het eerste drupje al onder het afdak.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:00

Het maakt mij echt niet uit als die van mij 24 uur buiten staat, maar wel dat er dus blijkbaar geen toezicht is.
Op dat soort moment vraag ik me dan af waar ik nu voor betaal, maar de oplossing zit er aan te komen

Oh ja, en dat als de paarden eens een nachtje buiten staan raakt iedereen helemaal in paniek, maar als ze een paar dagen achter elkaar op stal staan maakt het niemand wat uit

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:08

Wendy schreef:
Oh ja, en dat als de paarden eens een nachtje buiten staan raakt iedereen helemaal in paniek, maar als ze een
paar dagen achter elkaar op stal
staan maakt het niemand wat uit

Daar zou ik dus van in paniek raken

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:17

Ik ook, maar ik werk nu aan een andere oplossing. Waarschijnlijk staat Walter vanaf 1 april ergens anders

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:12

Zou mooi zijn Wendy, dan heb dat gedoe ook niet meer met op stal moeten blijven staan.

Ik heb een Freeform zadel gekocht, vrijdag ga ik hem ophalen. Helaas kan ik niet zaterdag gelijk rijden want ik moet stenen leggen en daarna kan ik vast niet meer lopen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:44

Nou om de boel maar weer eens leven in te blazen;

Dit zijn foto's van het zieke Friese veulen. Haar been was ongeveer 10 keer zo dik nadat de boer haar gewoon kreupel op stal had laten staan. Na bezoek aan de kliniek is er een gat gemaakt en begon de pus eruit te stromen. Dit is een week na kliniek bezoek. Inmiddels gaat het weer veel beter, en komt ze ook weer wat bij. Ze was graatmager. Ze staat in het land en maakt zelfs al weer een klein hobbeldrafje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog 1tje van onze snoepies
Afbeelding

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:14

Agossie, arm veulen! Fijn dat het weer wat beter gaat met dr

Jullie paardjes staan er ook leuk op

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:32

Djeez. Arm ding dat Friesje. Die andere foto is lief.

Ik ben samen met mijn paard in de lappenmand geweest.
Ik had een zeer been. Dat ging steeds meer pijn doen dus maar naar de dokter gisteren. Ischias en diclofenac mee naar huis. Pijn wel weg, maar hoofd wollig. Maar alles beter dan die pijn.

Ik wat aan mijn been, Lan ook.. dacht mijn paard.

Van de week had ze een klein wondje. De dag erna een voorknie als een voetbal van alle vocht erin. Dus wond schoonmaken en open peuteren, en spoelen op de voetbal. Vandaag is het vocht naar de kogel gezakt en liep ze gelukkig weer goed.

We hebben met Wiz seven games gedaan. Die pakt het dus super op. Maar hij heeft de concentratie van een mug, dus na een kwartier hebben we hem losgelaten in de bak. Eerst los met mij meelopen en stoppen. Dat deed hij keurig. Toen even lekker hollen.

En zo schattig: hij staat achterin de bak. Ik roep hem, hij kijkt en komt in één streep op me toegedraafd.

1 meter 80 met puppie-ogen. Lief!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:46

ben je lekker mee Anya, zelf een zeer poot, paard een zeer poot.....

bij ons staat alles weer op stal: het vriest, kan ik mooi wat liberty in de bak doen en leuk met een plastic zak aan de stick spelen, dat is verboden als de merries buiten staan, dan schrikken ze zich dood en vliegen ze de sloot in

Morrie heeft een zoolzweer gehad bleek gisteren bij het bekappen... niets van gemerkt behalve dat ie erg zweterig was een poosje geleden, maar geen pas kreupel gelopen hoor, nee zeg, stel je voor..... dan ben je geen bikkel......

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:19

En een bikkel istie

Die merries bij jou kunnen niks hebben hihi

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:42

de ruinen ook niet hoor, maar die staan achter, merries en ruinen moeten ook strikt gescheiden bij ons.
Vandaar dat ik niet at liberty mag spelen als de merries buiten staan.....

Morrie is helemaal debiel geworden in de 3 jaar dat ie daar staat, als ie nu toevallig in de buurt van een merrie komt, wordt ie helemaal gek en duikt ie er meteen op.....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:45

Dat is echt zielig. Wat kunnen mensen toch raar doen. Bij ons staan de ruinen en merries gewoon gezellig door elkaar.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:52

dat stonden ze heel vroeger bij ons ook, maar dat is fout gegaan en nu is het echt strikt gescheiden, als er een merrie in de bak rijdt, mag je er niet eens bij met een ruin......ze worden ook ze ver mogelijk bij elkaar vandaan blijven

Bij Wanda stond Morrie ook bij merries: als schouwhengst...... in Oostenrijk kon ie zowel bij merries als bij hengten, ruinen kennen ze daar niet......

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:20

Raar hoor, merries en ruinen gescheiden. Dat heb ik eigenlijk nog nooit ergens gezien.
Wel dat alle paarden hun eigen kleine weitje hadden, daar stond ik ook al raar van te kijken

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:21

Dat is om blessures tegen te gaan. Zie je wel op sportstallen. Is altijd nog beter dan helemaal niet op de wei.

Dit is mijn Wizje trouwens..
viewtopic.php?f=53&t=545203&hilit=

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:24

dat is bij ons het meest gebruikelijk: ieder paard z';n eigen gazonnetje en dan van top tot teen in de beschermers er een half uur per dag in, dat is weidegang in het Gooi.....

Ze hebben bij ons op stal in het begin merries en ruinen bij elkaar gehad, dat leidde tot vechtpartijen tussen ruinen en dekkende ruinen en dat heeft ze doen besluiten om ze uit elkaar te houden en meteen ook heel erg strikt.

Mag al blij zijn dat ze bij ons buiten staan, bij alle andere stallen in de buurt staan ze de hele winter op stal

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:26

Anya schreef:
Dat is om blessures tegen te gaan. Zie je wel op sportstallen. Is altijd nog beter dan helemaal niet op de wei.

Tuurlijk is dat beter

Ik stond alleen de eerste keer dat ik dat zag raar te kijken, ik kende het echt niet
Ondertussen heb ik het al meer gezien.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:36

Ik had het ook nog nooit gehoord.... wel zie ik vaak dat ze 10 kleine weitjes maken, en in ieder weitje 1 paard, zo kunnen ze elkaar niet kapot maken..... maar ja, das natuurlijk wel beter als de hele dag op stal...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:39

op de manege waar ik vroeger jaren gestaan heb met diverse paarden was helemaal geen weidegang, alleen boerenpaarden en nietsnutten stonden op de wei, werkpaarden hoorde op stal en manegepaarden zelfs op stand...... dat was toen doodnormaal

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:47

Daar heb je de verklaring al... ik reed in de achterhoek op boerenponies

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:48

ja en ik in het Gooi op manegepaarden en later op privépaarden als bijrijdster... ook de jachtpaarden die altijd gereden heb stonden 24/7 op stal hoor, alleen in de zomer mochten ze 2 maanden 24/7 de wei op, dan was de baas op vakantie.....