Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:49

liljebo schreef:
Dat was heel wat anders. Dat was het missen van tig signalen, het belonen op het verkeerde moment en daarmee aanmoediging van ongewenst gedrag. Het is niet het een of het ander.

Zo te zien was dit geen eenmalige actie, dit was vaker zo gedaan, en zou nog steeds zo gaan als er geen trap in het gezicht was geweest. Online leert je signalen herkennen en daarop in te spelen en als je bij een discussie met het paard de achterhand weg kan draaien door het hoofd naar je toe te halen kan het dier je iig met zijn achterbenen niet raken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:52

Cassidy schreef:
Gini schreef:
. Het paard kan zonder lijn de spreekwoordelijke middelvinger uitsteken en het net allemaal niet meer voor je willen doen. ....

Mwaahh... eenmaal stevig geconditioneerd met 'zo hard als het moet', in een round pen met een baas in het midden van wie ze weten dat 'nee' geen optie is, is het nog maar de vraag of ze daadwerkelijk die middelvinger op kunnen steken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:53

Cassidy schreef:
liljebo schreef:
Dat was heel wat anders. Dat was het missen van tig signalen, het belonen op het verkeerde moment en daarmee aanmoediging van ongewenst gedrag. Het is niet het een of het ander.

Zo te zien was dit geen eenmalige actie, dit was vaker zo gedaan, en zou nog steeds zo gaan als er geen trap in het gezicht was geweest. Online leert je signalen herkennen en daarop in te spelen en als je bij een discussie met het paard de achterhand weg kan draaien door het hoofd naar je toe te halen kan het dier je iig met zijn achterbenen niet raken.

Het heeft niet alleen met signalen leren kennen te maken, maar met een volkomen verkeerd interpreteren van gedrag en vooral ongewenst gedrag belonen. Simpele logica.

ps.de filmpjes ken ik allang. Heb 2 jaar parelli gedaan, incl pakketten en lidmaatschap.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:03

liljebo schreef:
Mwaahh... eenmaal stevig geconditioneerd met 'zo hard als het moet', in een round pen met een baas in het midden van wie ze weten dat 'nee' geen optie is, is het nog maar de vraag of ze daadwerkelijk die middelvinger op kunnen steken

Ik ken paarden die dit heel simpel zouden hebben opgelost: gewoon uit de roundpen springen!
Dat soort gebeurtenissen zul je echter nooit op film bij Parelli (en alle andere "leermeesters") aantreffen omdat het natuurllijk niet zo best overkomt. }:)

Precies als de Fries die Emiel Voest had toen hij nog op Terschelling zat. Die Fries deed zijn ding en had volledig schijt aan de rest; ook de alpha-merrie. Stond de alpha-merrie te drinken uit de ton, kwam hij erbij en stak er gewoon z'n neus in en dronk (kon ook best, bak was ruim groot genoeg). Die merrie zond ALLE signalen uit die een paard uit kan zenden om een ander paard weg te sturen; de Fries deed er helemaal NIETS mee. Hij dronk tot hij genoeg had en ging weer; de alpha-merrie volstrekt negerend!

Dit is geen horen-zeggen-doorvertellen-verhaal; ik stond er persoonlijk met m'n neus bovenop toen het gebeurde.

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:07

Ach, ik heb een filmpje gezien waarbij Parelli met een paard de overgang van roundpen naar groter stuk maakt en waarbij paard zegt: :wave:, ik ga even de wijde wereld verkennen ... Dus dat het niet op film getoond wordt omdat het niet best overkomt is onzin ...

(de rest ga ik eventueel later nog op reageren, is beetje veel :Y) ).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:08

Dan was het misschien niet zo'n alpha-merrie :+ Mensen hebben altijd de neiging om een plakker op paarden te plakken. Het valt me altijd op dat zoveel mensen op bokt een leider of alpha als paard hebben, bijzonder dat die er zoveel zijn :D
Paarden hebben niet eens een lineaire rangorde, daarnaast heb je ook gewoon veel a-sociale paarden, die meer een soort bully zijn.

@ikke; de panelen worden expres zo laag gehouden, de paarden kunnen er juist makkelijk uit springen en dat is ook de bedoeling. Dat wordt ontzettend vaak aangehaald juist door parelli :?

Ik ga ook later nog eens reageren op de filmpjes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:09

sanne83 schreef:
de paarden kunnen er juist makkelijk uit springen en dat is ook de bedoeling.

Dus het doel is dat de paarden uit de roundpen springen? Huh, kan je dat even verklaren?

Cassidy

liljebo schreef:
ps.de filmpjes ken ik allang. Heb 2 jaar parelli gedaan, incl pakketten en lidmaatschap.

Ze zijn ook niet geplaatst voor degenen met basis Parelli die enigszins bekend zijn met de filosofie erachter, maar voor degenen die dat niet hebben. Mocht dat nog niet duidelijk zijn.

liljebo

ikke schreef:
Ik ken paarden die dit heel simpel zouden hebben opgelost: gewoon uit de roundpen springen!
Dat soort gebeurtenissen zul je echter nooit op film bij Parelli (en alle andere "leermeesters") aantreffen omdat het natuurllijk niet zo best overkomt. }:)

.

Die zijn er natuurlijk ook. Maar het merendeel is on line dusdanig geconditioneerd dat het niet in hen op komt.
Hetzelfde zie je met een paard dat altijd met stevige druk in de mond is gereden. Laat je het bit opeens weg, dan zie je exact hetzelfde gedrag alsof het bit erin zit, inclusief de geopende mond op de stukken/bij de oefeningen waar normaal gesproken fiks druk werd uitgeoefend.

Overigens noemde ik al dat leiderschap in een kudde flexibel is. Zie je hier ook. De leidster is niet altijd leidinggevend. Ligt erg aan de situatie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:10

sanne83 schreef:
Dan was het misschien niet zo'n alpha-merrie :+ Mensen hebben altijd de neiging om een plakker op paarden te plakken.

Doet praktisch iedereen hoor...kuch....horsenality....kuch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:10

Gini schreef:
sanne83 schreef:

Dus het doel is dat de paarden uit de roundpen springen? Huh, kan je dat even verklaren?

Misschien vind je het antwoord wel in het interview dat ik geplaatst heb. Beetje moeite doen om wat kennis te vergaren hoor!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:13

Gini schreef:
sanne83 schreef:

Er wordt ontzettend vaak aangehaald dat de panels laag & doorzichtig zijn itt tot van die cowboy roundpen's, die zijn vaak heel hoog en gesloten. Het is niet de bedoeling dat een round pen een plek is waar je ontzettend veel druk op je paard kan zetten.

Even over los cirkelen, dat wordt ook gewoon gedaan hoor, ergens in deze serie zie je dat:
http://www.youtube.com/watch?v=BEm5tQcSiRY

Ik vind horsenality juist geen plakker, maar iets dynamisch, maar dat heb ik al uitgelegd ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:13

Ik discussieer met bokkers, niet met video's. Een filmpje kan leuk zijn ter illustratie, maar wat er de laatste pagina's gepost wordt vind ik te veel om te bekijken. Ik heb op deze laptop geen onbeperkt internet dus dan is filmpjes laden een crime.
Jij plaatste net 13 filmpjes van gemiddeld 7 minuten per film. Beetje het bos en de bomen gevoel krijg ik dan.

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:16

Het is een overzicht van het programma waar we nu al meer dan 90 pagina's oeverloos over discussieren omdat mensen de filosofie erachter niet helemaal snappen. Programma is niet in een filmpje van 5 minuten te verpakken. Alle filmpjes die dat proberen brengen het duidelijk niet over.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:19

sanne83 schreef:
Dan was het misschien niet zo'n alpha-merrie :+ Mensen hebben altijd de neiging om een plakker op paarden te plakken. Het valt me altijd op dat zoveel mensen op bokt een leider of alpha als paard hebben, bijzonder dat die er zoveel zijn :D
Paarden hebben niet eens een lineaire rangorde, daarnaast heb je ook gewoon veel a-sociale paarden, die meer een soort bully zijn.

@ikke; de panelen worden expres zo laag gehouden, de paarden kunnen er juist makkelijk uit springen en dat is ook de bedoeling. Dat wordt ontzettend vaak aangehaald juist door parelli :?

Ik ga ook later nog eens reageren op de filmpjes.

Blijft dat het paard het niet doet, maar ook niet echt lol heeft aan het "spelletje". Goed geconditioneerd dus.

En ja, die merrie was toen echt wel de leidende merrie in die groep; alleen die Fries liet zich de les niet lezen.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:19

Ja klopt wel, dat het cirkelen daar los is (praatje heb ik overgeslagen want dat ken ik al van buiten), maar ik zie nog steeds een wat mat cirkelend paard, waarin ik het doel mis. Er is geen trainings element in de zin van het trainen van het lijf, noch een speelelement.
Het stil staan in de cirkel heb ik, zoals ik eerder noemde, nooit zien zitten. Ik ken wel pats theorie erachter, maar ben het er niet mee eens. Het is voor een paard veel meer motiverend als de trainer actief betrokken is en voorbeeld geeft in bv energie. Dat zie je Philip Karl bv weer doen bij het longeren. Nathalie Penquitt doet dat ook en verbind er ook een duidelijke training aan. Dat is voor mijn gevoel zinvoller.

*edit* reactie op sanne

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:21

Cassidy schreef:
Het is een overzicht van het programma waar we nu al meer dan 90 pagina's oeverloos over discussieren omdat mensen de filosofie erachter niet helemaal snappen.

Dat mensen het er niet mee eens zijn betekent niet dat ze het niet snappen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:22

Cassidy schreef:
Het is een overzicht van het programma waar we nu al meer dan 90 pagina's oeverloos over discussieren omdat mensen de filosofie erachter niet helemaal snappen. Programma is niet in een filmpje van 5 minuten te verpakken. Alle filmpjes die dat proberen brengen het duidelijk niet over.

Ik denk dat de filosofie in deze discussie niet is waar het om draait. Ik snap wel dat je die belangrijk vindt, maar het gaat om het idee van mensen als ze pat of leerlingen zien werken en zien hoe het paard erop reageert. Ik heb ook een filmpje van nathalie gepost, zonder filosofie. Het spreekt je aan of het spreekt je niet aan.
Als ik een goede trainer aan het werk zie, is dat gewoon het eerste wat mij opvalt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:22

Blijven staan bij circling game is het paard de verantwoordelijkheid geven om: gang, richting en snelheid zelf vast te houden. In tegenstelling tot het micromanagen wat je bij vele andere africhtingsmethodes hebt. Het is de basis voor een zelfstandig meedenkend en op eigen benen lopend paard met voldoende zefvertrouwen en oplossend vermogen voor problemen die hij in het latere opleidingstraject tegen kan komen. Zoals bijv. een trailparcours.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-02-13 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:23

Shadow0 schreef:
Cassidy schreef:
Het is een overzicht van het programma waar we nu al meer dan 90 pagina's oeverloos over discussieren omdat mensen de filosofie erachter niet helemaal snappen.

Dat mensen het er niet mee eens zijn betekent niet dat ze het niet snappen.

Je gaf anders aan de essentie van "spelen" zoals Parelli dat bedoelt niet helemaal begrepen te hebben. Alle filmpjes al bekeken? Dan heb je dat snel gedaan!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-02-13 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:23

En ik ben een beetje terughoudend met enkel filosofie en theorie.
"Als je maar genoeg l*lt, kan je een cirkel recht praten" :D
Dus soms is het juist positief om onbevangen (zoals een paard) naar iets te kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:24

Gini schreef:
En ik ben een beetje terughoudend met enkel filosofie en theorie.
"Als je maar genoeg l*lt, kan je een cirkel recht praten" :D
Dus soms is het juist positief om onbevangen (zoals een paard) naar iets te kijken.

Die onbevangenheid mis ik echter bij het analyseren van een trainingsmethode als Parelli :D

Onbevangen naar iets kijken resulteert in alle reacties die we inmiddels 90 pagina's lang hebben over het filmpje van Linda. Omdat men alleen "onbevangen" kijkt, het waarom niet wil weten, en gevoel mee laat spelen bij het be- en veroordelen ervan. Je ziet iets, hebt je mening klaar. En dat is menselijk. Maar niet altijd even wenselijk.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:28

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:30

Cassidy schreef:
Blijven staan bij circling game is het paard de verantwoordelijkheid geven om: gang, richting en snelheid zelf vast te houden. In tegenstelling tot het micromanagen wat je bij vele andere africhtingsmethodes hebt. Het is de basis voor een zelfstandig meedenkend en op eigen benen lopend paard met voldoende zefvertrouwen en oplossend vermogen voor problemen die hij in het latere opleidingstraject tegen kan komen. Zoals bijv. een trailparcours.

Zoals gezegd... ik ken de theorie erachter. Ben het er niet mee eens en zie ook niet dat paarden in een trailparcours niet meedenken als ze niet op die wijze CG deden. Integendeel

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:30

Cassidy, ik hoef niet een uitgebreide videotheek over Parelli te bekijken om te snappen dat zijn definitie van spelen niet de mijne is en dat ditzelfde daarmee ook opgaat voor de volgelingen/leerlingen van Parelli. In de Dikke van Dale staat als definitie "plezier hebben, plezier maken, zich verlustigen" en "kinderlijke, weinig aan regels gebonden ontspanning" en "een aan vaste regels gebonden ontspanning". Ontspanning en plezier lijken me dan dus toch wel horen bij "spelen", maar ongetwijfeld zie ik dat verkeerd in jouw ogen ;)