Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Maritje1991 schreef:Ik zie geen robotpaard hoor!
Sinds wanneer denken paarden in" hier heb ik geen plezier in" paarden denken in overleven etc.
Volgens mij hebben paarden behoefte aan leiderschap.
Cassidy schreef:Ook Quarters zijn niet allemaal even cool, laid back en rustig. En voordat je aan deze oefeningen toebent, gaat er een hoop basis aan vooraf. Je zou zomaar verbaasd kunnen zijn wat je Quarter allemaal zou "toelaten" als je er op zijn Parellies mee bezig zou gaan
Cassidy schreef:Waratje schreef:Jessix, ik mis in dat filmpje de "fun and creativity" van het paard. Over die van Pat oordeel ik verder niet. Het paard doet heel braaf de kunstjes die gevraagd worden, maar ik zie geen "spelen" van het paard.
Wat Parelli spelen noemt, is dingen van het paard vragen die het dier ook uit moet voeren. Boksessies en ongecontroleerd hollen en rennen en paard zijn gang laten gaan is in deze "speelsessies" niet waarnaar gestreefd wordt.
Cassidy schreef:@ Liberty is de test of de basis online goed zit. Ook Parelli heeft een uitgebreidde basis van opvoeden vanaf de grond voordat hij in het zadel kruipt. Niet alleen bij ingereden paarden. Zijn zogenaamde "pre-flight check" is iets wat eigenlijk iedereen toe zou moeten passen. Meisje op die ontploffende Quarter had ze ook niet allemaal gedaan, anders had ze er nieteens aan gedacht om op dat blok te stappen...
justkid schreef:Hier had [***] op pagina 40 ofzo het filmpje al geplaatst
Waratje schreef:Laten we het er op houden dat ik een andere interpretatie heb van "spelen". Spelen is in mijn ogen tweerichtingverkeer en niet zoals hier éénrichtingverkeer. Parelli geeft aan, paard voert uit. Tjonge wat een plezier hebben ze samen![]()
Een paard dat samen met de baas speelt hoeft ook geen boksessies en ongecontroleerd hollen te vertonen, maar wel wat initiatief te durven nemen in de interactie.
Ik ben bekend met quarters en als je ze ruimte geeft om te laten zien wat ze vinden dan kunnen ze uitstekend laten zien wat ze leuk vinden. Ik zie hier geen paard dat het leuk vind, maar een paard dat er vrede mee heeft om te doen wat de baas vraagt. Op zich niet verkeerd, maar noem het dan geen "spelen".
ikke schreef:[
Om simpel op de vraag van Liljebo te antwoorden: Wat is de achtergrondinfo voorafgaand aan het filmpje?
Op basis van het filmpje zou je de zadelmakheid van het paard in twijfel kunnen trekken; maar evengoed de pasvorm van het zadel en zelfs beide. Voor hetzelfde geld zijn beiden volstrekt niet waar!
Het paard is in ieder geval met veel meer en ook andere dingen bezig dan de baas, zoveel is wel duidelijk.
.
Gini schreef:Maar wil je die dominantiespelletjes als mens nabootsen? Want dan zou je toch eigenlijk ook moeten kunnen accepteren dat je die spelletjes verliest? En dat streeft (gelukkig) niemand na.
Is het nog wel een spel voor het paard als wij overduidelijk vanaf het begin de meerdere zijn, zowel qua intelligentie als qua materiaal (met een halster en touw om kan een paard eigenlijk geen kant meer op), dat je daarna at liberty hetzelfde kan vertonen is conditionering.
Cassidy schreef:Het is namelijk niet alleen "games", het is "the 7 games that horses play". En hoe spelen paarden? Door een ander paard zijn voeten te laten bewegen. Voorwaarts, achterwaarts, naar links en naar rechts. Dus de "dominantiespelletjes" die ze onderling spelen bootst hij na.
Cassidy schreef:Gini schreef:Maar wil je die dominantiespelletjes als mens nabootsen? Want dan zou je toch eigenlijk ook moeten kunnen accepteren dat je die spelletjes verliest? En dat streeft (gelukkig) niemand na.
Is het nog wel een spel voor het paard als wij overduidelijk vanaf het begin de meerdere zijn, zowel qua intelligentie als qua materiaal (met een halster en touw om kan een paard eigenlijk geen kant meer op), dat je daarna at liberty hetzelfde kan vertonen is conditionering.
Niet helemaal waar. Het paard kan zonder lijn de spreekwoordelijke middelvinger uitsteken en het net allemaal niet meer voor je willen doen. De basis leg je online, de test of je de verbinding hebt met het paard die je online hebt gelegd komt @Liberty. En dan hoef je geen Parelli te heten, dan doen er meer. Pignon, Blaha....
Cassidy schreef:Waratje schreef:Laten we het er op houden dat ik een andere interpretatie heb van "spelen". Spelen is in mijn ogen tweerichtingverkeer en niet zoals hier éénrichtingverkeer. Parelli geeft aan, paard voert uit. Tjonge wat een plezier hebben ze samen![]()
Een paard dat samen met de baas speelt hoeft ook geen boksessies en ongecontroleerd hollen te vertonen, maar wel wat initiatief te durven nemen in de interactie.
Ik ben bekend met quarters en als je ze ruimte geeft om te laten zien wat ze vinden dan kunnen ze uitstekend laten zien wat ze leuk vinden. Ik zie hier geen paard dat het leuk vind, maar een paard dat er vrede mee heeft om te doen wat de baas vraagt. Op zich niet verkeerd, maar noem het dan geen "spelen".
Laat ik even dan de definitie hanteren van wat Parelli de "games" noemt.
Het is namelijk niet alleen "games", het is "the 7 games that horses play". En hoe spelen paarden? Door een ander paard zijn voeten te laten bewegen. Voorwaarts, achterwaarts, naar links en naar rechts. Dus de "dominantiespelletjes" die ze onderling spelen bootst hij na. Net zoals Friendly uiteindelijk verkeerd wordt geinterpreteerd door de benaming, is het met de Games ook.
Dus ja, ik had al begrepen dat je een andere interpretatie had van "spelen". Hebben er meer hier in dit topic .
Jessix schreef:
Cassidy schreef:http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk
Ik denk dat je ook even niet uit het oog mag verliezen met wat voor ras paard je te maken hebt. Paardje is Quarter, paardje in bovenstaand filmpje niet. Zoals je eerder in dit topic al aangaf: fok doet veel met temperament en character
Shadow0 schreef:. Maar het is niet helemaal terecht om het ons aan te rekenen dat we niet automatisch begrijpen dat Parelli de zaken herdefinieert.
Cassidy schreef:Als de Online basis niet goed zit, kan werken @Liberty gevaarlijk worden. Filmpje van het meisje dat de trap in haar gezicht kreeg is in dit topic al opgenoemd en geplaatst, even geen zin om na te gaan op welke pagina, ook geen zin om het filmpje weer hier neer te zetten zodat we dezelfde discussie nog een keer krijgen.
Maritje1991 schreef:Ik zie geen robotpaard hoor!
Sinds wanneer denken paarden in" hier heb ik geen plezier in" paarden denken in overleven etc.
Volgens mij hebben paarden behoefte aan leiderschap.