Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:01

Ook Quarters zijn niet allemaal even cool, laid back en rustig. En voordat je aan deze oefeningen toebent, gaat er een hoop basis aan vooraf. Je zou zomaar verbaasd kunnen zijn wat je Quarter allemaal zou "toelaten" als je er op zijn Parellies mee bezig zou gaan :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:04

Ik zie geen robotpaard hoor!

Sinds wanneer denken paarden in" hier heb ik geen plezier in" paarden denken in overleven etc.
Volgens mij hebben paarden behoefte aan leiderschap.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:09

Mijn quarters zouden hier geen probleem mee hebben.

Maar we doen dit niet met de paarden.

Als mens moet je heel erg oppassen dat het paard niet te jolijtig wordt.
En dan vliegt de achterhand eruit.

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:13

Als de Online basis niet goed zit, kan werken @Liberty gevaarlijk worden. Filmpje van het meisje dat de trap in haar gezicht kreeg is in dit topic al opgenoemd en geplaatst, even geen zin om na te gaan op welke pagina, ook geen zin om het filmpje weer hier neer te zetten zodat we dezelfde discussie nog een keer krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:16

Maritje1991 schreef:

Sinds wanneer denken paarden in" hier heb ik geen plezier in" paarden denken in overleven etc.

Dat klopt, maar als ik dan even voor de geest haal hoe ex-mijn-Welsh-Cob zich liet "longeren" op 2ha weiland met een kop erop die je constant uitdaagde om een stap verder te gaan. Ik kon hem gewoon op een cirkel van ong 20mtr om me heen laten lopen, zonder lijn en zonder zweep en in elk tempo.

Paarden hebben geen behoefte aan leiding; ze hebben vooral behoefte aan erkenning. Wanneer jij je paard erkend en respecteerd, zal het paard jou ook erkennen. Daarna kun je samen verder werken.

Cassidy schreef:
Ook Quarters zijn niet allemaal even cool, laid back en rustig. En voordat je aan deze oefeningen toebent, gaat er een hoop basis aan vooraf. Je zou zomaar verbaasd kunnen zijn wat je Quarter allemaal zou "toelaten" als je er op zijn Parellies mee bezig zou gaan :D

Waarom zou ik mijn Quarter mentaal slopen? Heb ik dat beest eindelijk zover dat ie uit z'n schulp kruipt en zich meer laat zien, zou ik 'm weer terug moeten jagen? Ik kijk wel fijn uit!

Ik zal het omdraaien: kom eens werken met hem...........

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:17

En waarom als paarden houder al die @Liberty dingen doen.

Maar de basis van opvoeden, longeren, enkel en dubbele lijn, los is heel belangrijk om een gevoel met je pard te krijgen.
Heb je alleen maar voordelen van als je gaat beginnen met zadel en inrijden.

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:18

filmpje slaat nergens op.. vind het niet om aan te zien!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:20

@ Liberty is de test of de basis online goed zit. Ook Parelli heeft een uitgebreidde basis van opvoeden vanaf de grond voordat hij in het zadel kruipt. Niet alleen bij ingereden paarden. Zijn zogenaamde "pre-flight check" is iets wat eigenlijk iedereen toe zou moeten passen. Meisje op die ontploffende Quarter had ze ook niet allemaal gedaan, anders had ze er nieteens aan gedacht om op dat blok te stappen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:21

Cassidy schreef:
Waratje schreef:
Jessix, ik mis in dat filmpje de "fun and creativity" van het paard. Over die van Pat oordeel ik verder niet. Het paard doet heel braaf de kunstjes die gevraagd worden, maar ik zie geen "spelen" van het paard.

Wat Parelli spelen noemt, is dingen van het paard vragen die het dier ook uit moet voeren. Boksessies en ongecontroleerd hollen en rennen en paard zijn gang laten gaan is in deze "speelsessies" niet waarnaar gestreefd wordt.

Laten we het er op houden dat ik een andere interpretatie heb van "spelen". Spelen is in mijn ogen tweerichtingverkeer en niet zoals hier éénrichtingverkeer. Parelli geeft aan, paard voert uit. Tjonge wat een plezier hebben ze samen ;(

Een paard dat samen met de baas speelt hoeft ook geen boksessies en ongecontroleerd hollen te vertonen, maar wel wat initiatief te durven nemen in de interactie.
Ik ben bekend met quarters en als je ze ruimte geeft om te laten zien wat ze vinden dan kunnen ze uitstekend laten zien wat ze leuk vinden. Ik zie hier geen paard dat het leuk vind, maar een paard dat er vrede mee heeft om te doen wat de baas vraagt. Op zich niet verkeerd, maar noem het dan geen "spelen".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:22

ikke schreef:
Ik zal het omdraaien: kom eens werken met hem...........

Geen tijd voor, geen behoefte aan, en één sessie is compleet zinloos. Naar sommige dingen moet je toe mogen en kunnen werken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:23

Cassidy schreef:
@ Liberty is de test of de basis online goed zit. Ook Parelli heeft een uitgebreidde basis van opvoeden vanaf de grond voordat hij in het zadel kruipt. Niet alleen bij ingereden paarden. Zijn zogenaamde "pre-flight check" is iets wat eigenlijk iedereen toe zou moeten passen. Meisje op die ontploffende Quarter had ze ook niet allemaal gedaan, anders had ze er nieteens aan gedacht om op dat blok te stappen...

Welk filmpje doel je nu op? Ik heb alleen een filmpje met een ontploffende welsh cob (oid) gezien. :?

Ariebren

Maar even off topic.

Als Tinker houder heb ik ook een paar Quarters.

Heerlijke dieren zijn het, maar ze hebben allemaal, de kwartjes en bonte, hun eigen gebruiksaanwijzing.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 08-02-13 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

justkid schreef:
Hier had [***] op pagina 40 ofzo het filmpje al geplaatst :)

Oeps :o Y;( sorry Sabine heb ik toch wat overgeslagen. Wel grappig dat liljebo hetzelfde filmpje vond, ik neem aan dat jij hem ook gemist had?[/quote]

Oeps sorry... Ja ik zocht eigenlijk iets anders, maar goed... had dat idd gemist. Komt omdat ik op een bepaald moment opeens een karrevracht achter lag. Wel snel doorgelezen, maar toch wel duidelijk stukken overgeslagen. excuses Y;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:25

Waratje schreef:
Laten we het er op houden dat ik een andere interpretatie heb van "spelen". Spelen is in mijn ogen tweerichtingverkeer en niet zoals hier éénrichtingverkeer. Parelli geeft aan, paard voert uit. Tjonge wat een plezier hebben ze samen ;(

Een paard dat samen met de baas speelt hoeft ook geen boksessies en ongecontroleerd hollen te vertonen, maar wel wat initiatief te durven nemen in de interactie.
Ik ben bekend met quarters en als je ze ruimte geeft om te laten zien wat ze vinden dan kunnen ze uitstekend laten zien wat ze leuk vinden. Ik zie hier geen paard dat het leuk vind, maar een paard dat er vrede mee heeft om te doen wat de baas vraagt. Op zich niet verkeerd, maar noem het dan geen "spelen".

Laat ik even dan de definitie hanteren van wat Parelli de "games" noemt.
Het is namelijk niet alleen "games", het is "the 7 games that horses play". En hoe spelen paarden? Door een ander paard zijn voeten te laten bewegen. Voorwaarts, achterwaarts, naar links en naar rechts. Dus de "dominantiespelletjes" die ze onderling spelen bootst hij na. Net zoals Friendly uiteindelijk verkeerd wordt geinterpreteerd door de benaming, is het met de Games ook.

Dus ja, ik had al begrepen dat je een andere interpretatie had van "spelen". Hebben er meer hier in dit topic .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:29

Als ik de ruinen bij ons in de groep samen zie spelen, dan komen de initiatieven echt van beide kanten. Beetje uitdagen, hapje hier, hapje daar, een rondje rennen, tegen elkaar op steigeren, maar echt wel van beide kanten en ook in een genoegelijke sfeer. Het gaat niet om dominantie, het gaat ze om een lolletje. Dit is niet te verwarren van de reactie met een nieuwe ruin die in de groep komt, dat geeft een heel ander beeld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:32

Maar wil je die dominantiespelletjes als mens nabootsen? Want dan zou je toch eigenlijk ook moeten kunnen accepteren dat je die spelletjes verliest? En dat streeft (gelukkig ;) ) niemand na.
Is het nog wel een spel voor het paard als wij overduidelijk vanaf het begin de meerdere zijn, zowel qua intelligentie als qua materiaal (met een halster en touw om kan een paard eigenlijk geen kant meer op), dat je daarna at liberty hetzelfde kan vertonen is conditionering.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:34

ikke schreef:
[

Om simpel op de vraag van Liljebo te antwoorden: Wat is de achtergrondinfo voorafgaand aan het filmpje?
Op basis van het filmpje zou je de zadelmakheid van het paard in twijfel kunnen trekken; maar evengoed de pasvorm van het zadel en zelfs beide. Voor hetzelfde geld zijn beiden volstrekt niet waar!

Het paard is in ieder geval met veel meer en ook andere dingen bezig dan de baas, zoveel is wel duidelijk.

.

Geen idee wat de achtergrond is. Wat ik wel zie, is spanning bij het paard, al bij de oefening naast het blok. En die spanning komt er dus later uit.
Voor die spanning kunnen veel reden zijn; misschien overdonderd, misschien is het het zadel, misschien iets dat we niet zien.
Wat ik minder begrijp is het gewapper met het touw. Ik snap dat het bedoeld is om afstand te creeeren, maar in dit geval zie ik het paard niet op het meisje af gaan, nog enig effect van het gewapper. Het lijkt meer een handeling vanuit het gevoel 'ik moet nu dit doen' dat echt een bewust en effectief gebruik
(wat op zich helemaal niet verwonderlijk is, als het paard ontploft en je hebt het niet zien aankomen ... mensen die geen ervaren trainer zijn, zullen dan best schrikken en even minder beredeneerd te werk gaan)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:36

Gini schreef:
Maar wil je die dominantiespelletjes als mens nabootsen? Want dan zou je toch eigenlijk ook moeten kunnen accepteren dat je die spelletjes verliest? En dat streeft (gelukkig ;) ) niemand na.
Is het nog wel een spel voor het paard als wij overduidelijk vanaf het begin de meerdere zijn, zowel qua intelligentie als qua materiaal (met een halster en touw om kan een paard eigenlijk geen kant meer op), dat je daarna at liberty hetzelfde kan vertonen is conditionering.

Niet helemaal waar. Het paard kan zonder lijn de spreekwoordelijke middelvinger uitsteken en het net allemaal niet meer voor je willen doen. De basis leg je online, de test of je de verbinding hebt met het paard die je online hebt gelegd komt @Liberty. En dan hoef je geen Parelli te heten, dan doen er meer. Pignon, Blaha....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:38

Cassidy schreef:
Het is namelijk niet alleen "games", het is "the 7 games that horses play". En hoe spelen paarden? Door een ander paard zijn voeten te laten bewegen. Voorwaarts, achterwaarts, naar links en naar rechts. Dus de "dominantiespelletjes" die ze onderling spelen bootst hij na.

Ten eerste spelen paarden echter regelmatig ook wederkerig (dat ze elkaar uitnodigen en pesten en uitdagen), en ten tweede heeft Parelli het in dat filmpje over 'a fun and creative time for us.' Maar in de interactie tussen Parelli en paard is die wederkerigheid er niet op die manier, en de creativiteit komt uitsluitend uit de persoon in het midden. Dat valt best te begrijpen - ik ga tenminste niet met paarden spelen zoals ze dat zelf doen want daar zijn ze mij te groot voor. Maar het is niet helemaal terecht om het ons aan te rekenen dat we niet automatisch begrijpen dat Parelli de zaken herdefinieert.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:40

Cassidy schreef:
Gini schreef:

Niet helemaal waar. Het paard kan zonder lijn de spreekwoordelijke middelvinger uitsteken en het net allemaal niet meer voor je willen doen. De basis leg je online, de test of je de verbinding hebt met het paard die je online hebt gelegd komt @Liberty. En dan hoef je geen Parelli te heten, dan doen er meer. Pignon, Blaha....

Joh, daar heeft een paard geen vrijheid voor nodig. Ik ken wel paarden die haarfijn weten hoe ze hun schouder erin moeten gooien om ermee weg te komen, daar houdt je helemaal niks aan.......

Cassidy schreef:
Waratje schreef:

Laat ik even dan de definitie hanteren van wat Parelli de "games" noemt.
Het is namelijk niet alleen "games", het is "the 7 games that horses play". En hoe spelen paarden? Door een ander paard zijn voeten te laten bewegen. Voorwaarts, achterwaarts, naar links en naar rechts. Dus de "dominantiespelletjes" die ze onderling spelen bootst hij na. Net zoals Friendly uiteindelijk verkeerd wordt geinterpreteerd door de benaming, is het met de Games ook.

Dus ja, ik had al begrepen dat je een andere interpretatie had van "spelen". Hebben er meer hier in dit topic .

Oftewel: geconditioneerd (want vooraf bedacht en gewenst) gedrag.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:41

Jessix schreef:

Eerlijk gezegd is dit een van de redenen waarom ik ben afgehaakt. Ik zie hier het nut niet echt van in (het heeft geen trainingsdoel) en ik vind de hulpen niet zo heel erg subtiel en een beetje té. Mag van mij wel een tandje minder en dan liever met duidelijk doel in de zin van training.

Van spelen is geen sprake, want het paard heeft geen keuze. Het is opgesloten in een roundpen en niet gehoorzamen betekent opbouw tot fase 4.

Het stilstaan terwijl een paard rondjes moet rennen, heb ik nooit zien zitten.

Nathalie bv werkt overigens met soortgelijke oefeningen in roundpen, maar ik vind haar subtieler in hulpen en als je haar trainingen volgt, merk je dat alles een duidelijk trainingsdoel heeft (dressuurgericht dus... zij komt ook uit de klassieke hoek=
https://www.youtube.com/watch?v=OkjktngffJY

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:44

Cassidy schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

Ik denk dat je ook even niet uit het oog mag verliezen met wat voor ras paard je te maken hebt. Paardje is Quarter, paardje in bovenstaand filmpje niet. Zoals je eerder in dit topic al aangaf: fok doet veel met temperament en character

Dit filmpje kende ik al. Vind ik wel weer leuk. Maar ik vind hem toch ook anders werken dan Pat, eerlijk gezegd. Iig in dit filmpje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:45

Shadow0 schreef:
. Maar het is niet helemaal terecht om het ons aan te rekenen dat we niet automatisch begrijpen dat Parelli de zaken herdefinieert.

Het enige dat ik jullie aanreken is dat jullie je niet hebben verdiept in de methode voordat je wat roept, en uitgaat van het beperkte aantal filmpjes die hier zijn geplaatst als uitleg en antwoord op de niet altijd even gefundeerde mening en kritiek op de methode. Filmpjes die online staan maardie ook niet altijd helemaal dat dekken wat op dat moment geroepen wordt.
Wil je echt de filosofie achter de methode weten (en kijk dan alsjeblieft door de Amerikaanse manier van reclame maken heen) dan ga ik hieronder een interview neerzetten. Veel kijkplezier. En misschien steek je er wat van op.

Get started:
http://www.youtube.com/watch?v=wZQ-RZjBOdA
http://www.youtube.com/watch?v=QTWM6lAPM14
http://www.youtube.com/watch?v=W2dMGwmI ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Yrxh9pbd ... re=related

Interview over level 1/2

http://www.youtube.com/watch?v=1PM56J5W ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=um16l83Xlpc&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=ewmEbq9IVJ0&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=fEAt-6yOyg4&NR=1

Level 3

http://www.youtube.com/watch?v=K1NFucU8Bdg
http://www.youtube.com/watch?v=h5NYImHy ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=nuaze3tHG4g&NR=1

Level 4

http://www.youtube.com/watch?v=ufO1dBKN ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=hK__hB2HwJw&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=wzApqoNC ... re=related
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-02-13 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:46

Cassidy schreef:
Als de Online basis niet goed zit, kan werken @Liberty gevaarlijk worden. Filmpje van het meisje dat de trap in haar gezicht kreeg is in dit topic al opgenoemd en geplaatst, even geen zin om na te gaan op welke pagina, ook geen zin om het filmpje weer hier neer te zetten zodat we dezelfde discussie nog een keer krijgen.

Dat was heel wat anders. Dat was het missen van tig signalen, het belonen op het verkeerde moment en daarmee aanmoediging van ongewenst gedrag. Het is niet het een of het ander.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:48

Maritje1991 schreef:

Paarden kunnen wel dergelijk plezier hebben ergens in. Zou niet goed zijn als dat niet zo was. Paarden hebben behoefte aan leiding binnen een kudde en die rol kan nogal eens wisselen. Wij vormen echter geen kudde met het paard. Wij zijn mens. Dat weet het paard ook wel. :D