Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 22:11

Nadya schreef:
Nee hoor, Lusitana, paarden hoeven niet per se tegen de deuren te schoppen of uit de box te springen om te laten weten dat ze er uit willen. Die van mij deed dat de eerste tijd nog wel (schoppen tegen de wanden etc.), maar na 2 weken gaf hij het op.
Dat paard gaf aan dat hij de deur open wilde. Dat kunnen alle paarden echt wel, aangeven wat ze niet prettig vinden.
Citaat:
Als je bij ons de staldeuren open zou zetten, is er niet een paard wat in zijn box blijft staan, hoor. Niet eentje.
Bij jullie. De wereld is wel wat groter dan bij jou op stal.
Ik kan een verhaal vertellen van een paard bij mij (nog in nederland) dat niet alleen de eigen deur open maakte, maar ook die van de stalgenoten. Toch bleven die allemaal braaf in hun eigen stal. Ze waren de hele dag al buiten geweest en hadden er werk op zitten en wilden gewoon lekker van hun staltijd (lees met rust gelaten worden) genieten.

Er was er ook een die steevast bij het uitmesten ontsnapte en dan weer terug ging. Gewoon om te laten zien dat ze het kón, niet omdat ze zo nodig weg wilde.

Citaat:
Ik ben al aan het aftellen. Over een paar weken staat de hele club bij ons weer 24/7 buiten. En kan ik weer genieten van de vriendschappen en het spelen onderling van deze stalpaarden. Want ik vind de winterperiode nooit zo'n vrolijke bedoening bij ons op stal, als ik eerlijk ben......

Dus ook de winterperiode op stal... Waarom?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:27

Esther schreef:
Ondanks dat alles niet meer natuurlijk is kun je wel proberen zoveel mogelijk aan de NATUURLIJKE BEHOEFTES van een paard tegemoet te komen

Omdat het paard er gelukkig van wordt of omdat z'n baasje er gelukkig van wordt?

Je kunt idd wel zien aan een paard of hij gelukkig is, ookal ziet niet iedereen dat of wil dat zien, maar voor mij is het duidelijk dat elk paard anders is en andere behoeftes heeft. Voor mij is er geen 1 goede manier, maar zijn er meerdere goede manieren van paarden houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:19

Lusitana, jaaaahaaaa, ik weet dat de wereld groter is dan bij mij op stal Slapen . Ik heb natuurlijk wel wat meer ervaringen met andere paarden, bij andere stallingen gedurende zo'n jaartje of 31 en ik geloof niet dat ik mijn ogen in mijn zak had zitten, hoor. Knipoog
Misschien als jong kind, maar ik was me vrij snel bewust van bepaalde dingetjes. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door paardenkuddes, door het wezen paard en heb me vaak afgevraagd waarom mensen paarden houden op de manier die hier in NL zo normaal is (veel op stal bijvoorbeeld). Natuurlijk zijn er paarden die gewend zijn aan een gewoonte (het zijn dan ook enorme gewoontedieren), maar er zijn naar mijn idee meer paarden die zich maar berust hebben in de situatie, omdat het niet anders is. Maar over ECHT geluk hebben we het dan niet, hoor, in die situaties.

Maar NU had ik het even over de situatie bij mijzelf, maar kan het net zo goed hebben over de stalling van vriendinnen of de manege van mijn vriend Clown of de vele paarden en stallingen uit mijn verleden (inclusief ervaringen in Italie, waar ik gewoond heb). Dus ik kan jou eigenlijk precies hetzelfde zeggen: De wereld is wel wat groter dan jouw plekje in Portugal. Knipoog
Waarom denk je dat mensen op een stalling het zo belangrijk vinden dat de boxdeuren goed afgesloten zijn? Ik vond dat in elk geval heel belangrijk toen mijn paard op stal stond, want anders stond hij weer buiten bij zijn weiland of erger, op de weg. Hij zou er nooit in gebleven zijn, ook niet om te slapen. Er uit springen? Is wat lastig als het een en al tralies is. Ik heb het geweldigste paard van de wereld (vind ik zelf, hoor Tong uitsteken ), maar een superpaard die alles doet om aan zijn gevangenis te ontsnappen is wat overdreven, he. Knipoog
Maar dat hij er niet gelukkig was, was overduidelijk. Bij mij, bij de DA en zelfs de jonge leskinderen viel het op (en die maken zich meestal niet zo druk over het feit of een paard happy op stal is of niet).

MIJN paard staat de winterperiode niet op stal (bewuste keuze na het leren kennen van mijn paard!!!), MAAR het overgrote deel van de paarden van de staleigenaren plus enkele pensionklanten staan helaas wel 24/7 op stal Verdrietig . Vanwege 'de grond' (het vertrappen ervan) en vanwege 'het weer' Clown . Het grappige is dat die van mij plus het clubje wat wel buiten blijft, alsnog de boel vertrapt op het voorste land (alle hekken zijn in de winter open, dus ze hebben heel wat hectares. Nog meer dan in de zomer), maar goed....
Ik zorg meestal dat ik in de winter zo min mogelijk in de stallen ben, want vrolijk word ik er niet van, van wat ik daar zie. Helaas had ik de afgelopen maanden te maken met blessures bij mijn eigen paard en moest hij er tussen staan. Drama!!!! Elke dag ging ik met een knoop in mijn maag naar huis toe.

Ik kan een aantal mensen hier op bokt waarschijnlijk NOOIT duidelijk maken wat er door je heen gaat als je ziet dat je paard zo happy buiten is. Heb het afgelopen zaterdag mee mogen maken, toen ik besloot hem weer 24/7 buiten te laten.
En dat gun ik de rest ook. Elk jaar is dat weer even geweldig om te mogen zien. En dan heb ik het over een paardje of 25 a 30.Lachen
Die zijn zo happy om te genieten van hun kudde, weer lekker ongestoord contact met soortgenootjes te hebben na een half jaar opgesloten te hebben gestaan...... Blijkbaar zijn dat hele aparte paarden. Haha!
Het lijken mij hele gewone, gezonde dieren, hoor. Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 06:45

superwoman schreef:
Esther schreef:
Ondanks dat alles niet meer natuurlijk is kun je wel proberen zoveel mogelijk aan de NATUURLIJKE BEHOEFTES van een paard tegemoet te komen

Omdat het paard er gelukkig van wordt of omdat z'n baasje er gelukkig van wordt?

Ik sla echt steil achterover van zo'n onnozele opmerking Gestoord

De woorden "natuurlijke behoeftes" zeggen al genoeg , dat heeft alles met het paard te maken en niks met het baasje.

Het gaat er niet om of het fijner voor een paard is om de hoeven met een rode of een blauwe hoevenkrabber uit te krabben ,
het gaat om NATUURLIJKE BEHOEFTES van het wezen paard.

Vergelijk het met die kanarie : proberen om zoveel mogelijk aan de natuurlijke behoeftes van het beestje tegemoet te komen.
Dus niet in z'n eentje in een kooitje van 30 cm breed met wat zand en water , maar in een volière van een paar meter lang ,
met meerdere vogeltjes en rommel waarmee ze lekker kunnen nestelen en prutsen , stokken en dingen waar ze op kunnen zitten.
Dan voldoe je aan de natuurlijke behoeftes van zo'n dier zonder dat je het meteen in het land van oorsprong vrijlaat.

En dat doe je voor de leefdesvreugde van dat dier , voor jezelf is het alleen maar meer investering om dat te regelen.
Maar voor jezelf heeft het ook weer het voordeel dat je ervan kunt genieten dat je beest gelukkig is.

Dus NATUURLIJK doe je het voor het dier. Maar de bonus is dat je er zelf ook een beter gevoel door krijgt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:32

misschien idd een beetje stom geformuleerd. Het was laat toen Bloos

behoeftes, daar gaat het dus idd om, niet zo zeer "natuur"-lijk imo.

Over vogels gesproken: bijv mussen die zelf verhuizen naar de stad omdat daar makkelijk voedsel te halen valt. Kiezen voor makkelijk eten ipv hun natuurlijke omgeving.
En over vogels in een kooitje- of je de kooi nu groot of klein maakt, natuurlijk = het niet. Net als met paarden houden we ze voor ons zelf met een bepaald doel en je moet er voor voor zorgen dat het paard gelukkig is. De manier waarop is imo nog steeds voor elk paard verschillend, Dat lijkt me wel duidelijk na alle voorbeelden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:40

niet vergeten dat een paard een gewoonte dier is..als hij iedere dag om 6 uur eten krijgt word hij dan onrustig,en gaat dan roepen dat hij naar binnen wil,terwijl het eigenlijk om eten gaat.
Ik merk bij mijn paarden dat ze regen niet erg vinden ,maar horzels en vliegen wel...maar als het te hard en te lang regent haal ik ze ook eerder binnen,anders denk ik dat ze het koud krijgen,maar dat zit meer in mijn hoofd ,naar binnen betekent hooi,appeltje enzo,die link leggen ze snel.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:54

Lusitana schreef:
Dat kunnen alle paarden echt wel, aangeven wat ze niet prettig vinden.

Niet waar. Konden ze het maar.
Manegepaarden bv hobbelen ook hun rondjes in de rijbak. Je kunt mij veel vertellen maar níet dat ze daar plezier aan beleven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:23

Dani62 schreef:
Lusitana schreef:

Manegepaarden bv hobbelen ook hun rondjes in de rijbak. Je kunt mij veel vertellen maar níet dat ze daar plezier aan beleven.

Inderdaad. Zie dagelijks bij ons hoe de lespaarden hun leven leiden en die zijn echt NIET gelukkig.
En de paarden op de manege van vriendlief ook niet. Ondanks dat hij nog maar net met rijden is begonnen, wil hij er alweer weg om die reden. Had hem er al voor gewaarschuwd, maar ja, voor volwassenen is het best moeilijk om fijne instructie te krijgen op gelukkigere paarden hier in de buurt...... Verdrietig

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:24

Dani62 schreef:
Lusitana schreef:

Ook die manegepaarden geven aan wat ze niet prettig vinden, alleen wordt daar meestal niet heel veel mee gedaan en dan zullen ze na verloop van tijd gewoon berusten in hun lot. Het is sneu, maar zo is het leven voor de meeste manegepaarden. Ach gut

Nadya, ik kan me van die stalpaarden bij jou op stal wel voorstellen dat die gelukkig zijn in het zomerseizoen en ongelukkig in het winterseizoen. Het zou heel veel schelen als de paarden gewoon overdag naar buiten zouden kunnen, dan krijg je al een heel ander beeld. Jammer als mensen dat niet (willen) inzien. Bij ons kunnen de paarden ook niet op de wei in de winter, maar er zijn wel ruime paddocks waar ze overdag ingaan (met voldoende ruwvoer), zodat ze hun beweging, frisse lucht en sociale contacten gewoon kunnen hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:30

Waratje, ben ik met je eens, hoor. Ja
Met de mogelijkheden bij jullie is het alweer een heel ander verhaal. Voor mij nog niet ideaal genoeg, maar wel een stuk beter. Knipoog

Helaas willen ze er bij ons niet aan, vandaar dat ik dagelijks die ellende aanzie en er echt verdrietig van wordt. Verdrietig
Mensen hebben het niet eens door. Ze zien niet hoe slecht die paarden in hun vel zitten. Vandaar dat ik in dit onderwerp misschien wat fel overkom, maar als je dit dag in dag uit aan moet zien (en ik ben nogal een gevoelsmens, dus het grijpt me echt aan), dan begrijpen jullie het misschien wat meer.

Ik zou het liefst verhuizen, maar Sam staat er wel erg mooi bij met al die vrijheid in dat natuurgebied. Heb vorig jaar een tijdje op een andere plek gestaan, wat helaas niet beviel. Terwijl de plek zelf mooi was (wel kleiner stuk land). Mijn paard miste zijn kudde en de ruimte en hij kreeg kwaaltjes. Ben toen toch maar weer teruggegaan. Hij is er wel thuis, dus ik moet me maar aanpassen....
Best lastig, want ik moet me echt afsluiten voor bepaalde zaken........

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:46

mmm, toch met dit weer van de afgelopen dagen staan mijn paarden veel op stal!
ze hebben zelf de mogelijkheid om te kiezen , ze kunnen in en uit lopen wanneer ze willen maar staan met regen en ook 's nachts altijd op stal.
overdag ook zelfs vaak, ze eten eerst hun buiken vol in de wei en lopen vervolgens naar stal om uit te rusten en te gaan slapen (bij voorkeur met alle 4 in 1 stal en dan ook nog kijken of het past als er een paar gaan liggen Haha! )
lijkt me wel duidelijk dat alle dieren zich in deze groep thuis voelen, omdat ik ze zo vaak op stal zie staan denk ik niet dat ze het erg vinden als ik ze een dagje op zou moeten sluiten mocht daar een reden voor zijn (als er maar wat te eten is... Clown )
wanneer ze een half jaar binnen moeten staan denk ik dat ze er niet blijer van worden, maar wanneer dit alleen 's nachts zou zijn denk ik niet dat ze daar een probleem mee ozuden hebben, ze staan nu nl ook binnen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:49

Een paar dingen: In de eerste plaats kunnen we best aan natuurlijke behoeftes van het paard voldoen en bijna iedereen doet dat ook. Wie zegt dat het 24/7 moet? En hoe exact?
Ten tweede, waar hoort de mens in die natuurlijk behoeftes? NIET. Dus, als je je als mens gaat moeien, komen er aanpassingen, al is het maar een omheining, en leg je een paard beperkingen op, punt uit. Het kan allemaal niet natuurlijk.
Dat brengt me op het derde punt: Nu wordt er dus wel degelijk toegegeven dat er paarden op stal staan omdat het MOET. Vanwege het land etc. Dat de staldeur dicht moet, vanwege gevaar van weglopen, etc. Dat is precies wat ik bedoel. Je kunt wel van alles willen en idealen hebben, maar we leven ook nog gewoon in de werkelijkheid en zullen dus soms aanpassingen moeten doen. Waar paarden zich gewoon in schikken.
Vierde punt: Manege paarden. Ik heb het niet over gelukkig zijn gehad ofzo. Ik zeg dat paarden aan kunnen geven wat ze niet prettig vinden. Dat doen ze. Ze worden sloom en/of nukkig. Andere paarden vinden het trouwens helemaal niet erg. Een paard is van nature dienstbaar ingesteld. Het is eager to please zo als dat in het engels heet. Daarom kunnen we er op rijden. Het is verder natuurlijk ook aan de manege houder en instructeurs om het een beetje leuk te houden.

En nu we het daar toch over hebben, pmarena. Het verschil met jouw posts en de mijne is dat jij het hebt over jouw paard en bij jou op stal. Waardoor ik niet anders kán denken dat je alleen daar naar kijkt, terwijl ik al Engeland, Nederland en mijn eigen paarden genoemd heb.
En ik kijk dus ook al 35 jaar naar paarden, denk niet dat je daar uniek in bent.

Het gaat er ook niet om dat een paard het reuze naar de zin kan hebben in de wei, het gaat er om dat er ook wel op andere manieren aan de natuurlijke behoeftes van een paard voldaan kan worden.
En dat niet elke wei vanzélf ideaal is.

En er zijn ook paarden die hele andere behoeftes hebben. Het lijkt mij onze plicht om daar ook aan te voldoen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:03

Lusitana; de paarden staan bij ons op stal, omdat het MOET van de (stal)eigenaren daar. Niet omdat het daadwerkelijk nodig is (ik weet zelfs wel heel zeker dat het grote onzin is). Bij ons hebben ze nogal veel land en ze zouden best een stuk voor de winter af kunnen zetten, zodat de dieren daar alsnog rond kunnen lopen. Al is het alleen overdag. Er is ook ruimte genoeg om paddocks te maken. Maarrrrrr, nee, dat willen ze niet. Het is dus een beslissing van de mensen zelf om het zo te doen en heeft niets te maken met wat de paarden willen of aan kunnen. Ik vind dat toch wel een behoorlijke nuance als je zo graag het woordje ''moeten'' wilt gebruiken.... Knipoog

En probabeest, ik weet niet waar jij woont, maar hier valt het allemaal erg mee met het weer, hoor. Mijn paard staat godzijdank alweer een paar dagen buiten na een periode van ziekte op stal en ik zat me druk te maken over de vele regen die voorspeld was, maar het mag geen naam hebben, hoor. Knipoog

Verder heb ik zelf ook geen grote moeite met paarden die 's avonds wel naar binnen gaan. Die hebben dan overdag toch lekker buiten gestaan en dat is altijd beter dan de situatie bij ons (paarden die alleen voor werk er uit komen en komt er niemand, blijven ze gewoon binnen staan. Echt waar!). Jullie willen ook niet weten hoe afgestompt en afgesloten deze dieren zijn. Ik mag met deze paarden regelmatig werken om mijn manier van grondwerken te oefenen op diverse karaktertjes, maar elke keer weer schrik ik van wat ik bij zo'n paardje zie. Als iemand een idee heeft wat ik hieraan kan doen, laat het me weten, want ik weet het niet meer......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:13

Met tweeën of meer tegelijk laten "werken"...
Het is heel goed mogelijk om grondwerk te doen met een groepje en dan het beste nog af en toe eentje een andere kant op sturen of apart nemen. Vinden ze harstikke leuk, samen zijn en toch individuele aandacht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:23

Dat is wel een goeie, Lusitana. Zal ik eens gaan doen. Ze zullen er wel weer raar bij staan kijken bij ons, hahaha, maar ja.......
Ik ben toch al een aparteling daar. Haha!

Beetje off topic, maar nog een voorbeeldje: Ik voer tegenwoordig ook een heel oud Shetje bij, die op het land aan haar lot overgelaten wordt. Ze heeft zich al afgesloten van de kudde (zelfde kudde waarin mijn Sam ook staat). Ze staat vaak veel verder in haar uppie en ze wordt totaal niet bijgevoerd. Ze komt helaas niet uit zichzelf naar de plek waar het ruwvoer gegeven wordt. Ze loopt ook erg slecht....

Kijk, bij zo'n paardje zou ik zoiets hebben; laat er een DA naar kijken of haar leven nog wel enige kwaliteit heeft. En zet haar bij slecht weer binnen 's avonds, zodat ze rustig kan bij-eten. Nu wordt ze aan haar lot overgelaten tot ze straks dood in het land ligt.
Zo gaat het daar..... Echt zo triest. Verdrietig

Van zulke dingen kan ik echt ''ziek'' naar huis gaan. Ik word er in elk geval alleen maar eigengereider van. Tong uitsteken

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:07

Citaat:
Dat brengt me op het derde punt: Nu wordt er dus wel degelijk toegegeven dat er paarden op stal staan omdat het MOET. Vanwege het land etc. Dat de staldeur dicht moet, vanwege gevaar van weglopen, etc. Dat is precies wat ik bedoel. Je kunt wel van alles willen en idealen hebben, maar we leven ook nog gewoon in de werkelijkheid en zullen dus soms aanpassingen moeten doen. Waar paarden zich gewoon in schikken.

Omdat het moet van de mens ja. Ik word altijd een beetje moe van 'ja ik wil wel, maar ik kan niet'. Waar een wil is, is een weg denk ik dan. Dat paarden zich schikken in hun lot, tja dat is gewoon triest. Ik kan mijn paard ook wel op stal zetten omdat het modderig word in de wei, misschien geeft ze geen kick hoor. Toch sneu dat paarden niet kunnen ruiken waaróm ze op stal moeten staan.

Citaat:
En nu we het daar toch over hebben, pmarena. Het verschil met jouw posts en de mijne is dat jij het hebt over jouw paard en bij jou op stal. Waardoor ik niet anders kán denken dat je alleen daar naar kijkt, terwijl ik al Engeland, Nederland en mijn eigen paarden genoemd heb.
En ik kijk dus ook al 35 jaar naar paarden, denk niet dat je daar uniek in bent.

Ik kan uiteraard ook alleen maar spreken van wat ik hier om mij heen zie... Maar feit is dat de buitenpaarden hier evenwichtig, kerngezond, sterk en makkelijk in de omgang zijn en de stalpaarden altijd allerlei kwaaltjes en slechte hoeven hebben, te heet zijn met rijden, te nukkig op stal etc etc etc. Geen enkele uitzondering daargelaten. Maar goed, dat zal wel alleen bij mij in de buurt zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:18

Lusitana : bedoel je echt mij , of bedoel je Nadya Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:38

superwoman schreef:
misschien idd een beetje stom geformuleerd. Het was laat toen Bloos

behoeftes, daar gaat het dus idd om, niet zo zeer "natuur"-lijk imo.

Over vogels gesproken: bijv mussen die zelf verhuizen naar de stad omdat daar makkelijk voedsel te halen valt. Kiezen voor makkelijk eten ipv hun natuurlijke omgeving.
En over vogels in een kooitje- of je de kooi nu groot of klein maakt, natuurlijk = het niet. Net als met paarden houden we ze voor ons zelf met een bepaald doel en je moet er voor voor zorgen dat het paard gelukkig is. De manier waarop is imo nog steeds voor elk paard verschillend, Dat lijkt me wel duidelijk na alle voorbeelden.

En dat is het dus, de natuurlijke behoeftes van het dier.
En of je daar nu op een natuurlijke manier aan voldoet (wat imo dus helemaal niet kan) of op een onnatuurlijke manier, maakt voor het paard niet uit.
Je kunt het doen op de manier die ik eerder voorstelde, met allerlei technische snufjes, en je kunt ook je paard op een landje zetten met een schuilstal en zelf meerdere keren per dag kleine beetjes hooi voeren.
Maar imo heeft het niets te maken met geen ijzers (alhoewel ik wat moeite heb met beslagen paarden in een groep ivm veiligheid) geen dekens, geen krachtvoer, geen stal, geen...
Tuurlijk zijn al die dingen niet natuurlijk, maar je kunt je afvragen of een landje met schuilstal wèl natuurlijk is...

Ik vraag me trouwens af of paarden behoefte hebben aan comfort? Ik bedoel dit: wij mensen leven misschien wel heel onnatuurlijk, maar wel comfortabel. En ik kan zeggen dat ik me daar heel goed bij voel, ook al is het niet natuurlijk, aan mijn behoeftes wordt wel voldaan.
Ik kan me zo voorstellen dat een paard het best eens lekker vindt om heerlijk te liggen in een schone, droge, warme, zachte stal. Hij zal dat niet de hele dag willen, maar zo af en toe zal-ie het best fijn vinden. Ik weet dat veel paarden ook een groot fan zijn van een solarium. Het is onnatuurlijk, maar lekker vinden ze het wel.
En ze vinden het ook tof om samen met hun vriendjes in de binnenbak te spelen. Ook onnatuurlijk. Maar paarden geven daar niet zo om, geloof ik.

Dani62 schreef:
Omdat het moet van de mens ja. Ik word altijd een beetje moe van 'ja ik wil wel, maar ik kan niet'. Waar een wil is, is een weg denk ik dan. Dat paarden zich schikken in hun lot, tja dat is gewoon triest. Ik kan mijn paard ook wel op stal zetten omdat het modderig word in de wei, misschien geeft ze geen kick hoor. Toch sneu dat paarden niet kunnen ruiken waaróm ze op stal moeten staan.

Dat is een beetje inherent aan het dier zijn, toch? Dat ze het niet kunnen ruiken.
Ze kunnen ook niet snappen waarom de DA ze af en toe een prik geeft, maar daarom is die prik nog wel goed voor ze. En nodig.
We kunnen dieren nu eenmaal niet uitleggen dat er sommige dingen gewoon moeten.
Er is een heleboel wat kan, en met goede wil nog meer.

Maar ik ben ook benieuwd hoe jij dan uitlegt aan je paard dat hij beter in de blub staat en het koud heeft in de winter, dan 's nachts op stal... zal ie ook wel niet snappen, denk ik.

Oké, met een dikke wintervacht zal het paard het buiten 's nachts wel niet koud hebben denk ik... maar dan kun je er niet op rijden in de winter...
Citaat:
Ik kan uiteraard ook alleen maar spreken van wat ik hier om mij heen zie... Maar feit is dat de buitenpaarden hier evenwichtig, kerngezond, sterk en makkelijk in de omgang zijn en de stalpaarden altijd allerlei kwaaltjes en slechte hoeven hebben, te heet zijn met rijden, te nukkig op stal etc etc etc. Geen enkele uitzondering daargelaten. Maar goed, dat zal wel alleen bij mij in de buurt zijn?

Sorry, maar ik denk dat je ziet wat je wilt zien.
Sommige paarden vinden het prima om een deel van de dag op stal te staan. Er zijn zelfs paarden die, als ze op het land staan met een inloopstalletje, er zelf voor kiezen om op stal te staan.
Slechte hoeven... sja... da's bij sommige paarden nu eenmaal zo. Toen de mens zich met het fokken van paarden bezig ging houden, selecteerde hij niet op hoefkwaliteit.
Ik denk dat het een bepaald percentage van de paarden is, dat slechte hoeven heeft, en met gericht voeren en een goede smid kun je een hoop verbeteren, maar het zal nooit de steenharde goedgevormde hoef worden die sommige paarden van nature hebben.
Is niet erg, want zo'n hoef is in Nederland ook niet nodig...
Een paard wat een dagdeel op stal staat, heeft het niet slechter dan een paard wat 24/7 buitenstaat, hoor.
Ik kan me voorstellen dat als een paard de 24/7 binnen is, dat ie er goed nukkig van wordt, ja.

Maar zijn er in jouw ongeving alleen extremen?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:57

Yamcha schreef:
Maar ik ben ook benieuwd hoe jij dan uitlegt aan je paard dat hij beter in de blub staat en het koud heeft in de winter, dan 's nachts op stal... zal ie ook wel niet snappen, denk ik.

Wel, mijn paard staat niet in de blub en koud heeft ze het nog nooit gehad.

Citaat:
Maar zijn er in jouw ongeving alleen extremen?

Nee hoor, juist niet. Ik vind het heel logisch eigenlijk.
Maarjah, nu zal ik wel weer te extreem in mijn mening zijn. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:04

Ik bedoelde dat "extremen" in de zin van paarden 23/7 op stal en paarden die 24/7 buiten zijn.

Ik neem aan dat er nog wel wat tussen in zit?

Ja, ik vind jouw mening vrij extreem idd. Ik denk dat er een groot grijs vlak tussen zwart en wit zit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:04

Yamcha, mijn paard heeft heel duidelijk aangegeven liever in de regen en de (gedeeltelijke) blub te staan i.p.v. op stal. Dat heb ik de laatste maanden wel moeten inzien. Zijn hoeven droogden zelfs uit op stal (mijn paard doet het het beste op natte grond). Heb ik dan zo'n enorm bijzonder paard qua behoeftes? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:12

Je hebt wel een redelijk uniek paard idd Haha!
De meeste paarden zijn zeer bereid tot compromissen, willen bv. best af en toe buiten en af en toe binnen. De jouwe duidelijk niet, en hij is maar op 1 manier gelukkig. Sam geeft volgens mij ook totaal niet om comfort, die is volgens mij nogal Spartaans. Terwijl veel paarden soms best watjes zijn Haha! Haha!
Er is dus ook maar 1 manier waarop jij hem gelukkig kunt maken Haha! En dat zou ik dan vooral doen.

Maar: jij kijkt naar je paard.

Maar stel nou, dat Sam duidelijk aan zou geven (naar wat ik begrepen heb is hij nl. niet heel subtiel) 's nachts op stal te willen zijn (dat gaat hij niet doen, maar is een voorbeeldje Knipoog ) Doe je dat dan ook?

Waar het mij om gaat is dit: zoek jij uit waar je PAARD om vraagt, of is het iets wat je zelf wilt? Is een eerlijke vraag hoor.
Paard of principe, zeg maar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:22

Yamcha schreef:
Maar stel nou, dat Sam duidelijk aan zou geven (naar wat ik begrepen heb is hij nl. niet heel subtiel) 's nachts op stal te willen zijn (dat gaat hij niet doen, maar is een voorbeeldje Knipoog ) Doe je dat dan ook?

Waar het mij om gaat is dit: zoek jij uit waar je PAARD om vraagt, of is het iets wat je zelf wilt? Is een eerlijke vraag hoor.
Paard of principe, zeg maar.

Volgens mij weet je zelf het antwoord wel, toch? Knipoog
Ik kijk alleen maar naar wat Sammy aangeeft. Dus als hij aan zou geven op stal te willen 's avonds, dan zou ik dat zeker doen.
Wie weet, als hij oud is (tegen die tijd ben ik ook al aardig op leeftijd Haha! ), gebeurt dat ook. Wie zal het zeggen.....

Wat mij opvalt is dat veel paarden zulke gewoontedieren zijn. Dus zijn ze eenmaal gewend om in de avond naar binnen te gaan, staan ze vaak bij het hek. Maar is het zomer en staan ze wel 24/7 buiten, staan ze ineens niet meer bij het hek. Ook niet als het keihard regent/onweert/hagelt. Clown
Dat vind ik toch wel apart.

Daarbij zie ik dat veel paarden idd pleasers zijn. Ze pikken alles wat hen overkomt. Maar je ziet vaak wel dat het lichtje is verdwenen uit hun ogen. Ik heb hiervoor op een andere stalling gestaan en wat ik daar gezien heb, was nog 100x erger dan op deze stalling. En blijkbaar was het doodnormaal, want het komt hier in de buurt meer voor. En de stalbazen snappen werkelijk niet waar je je als paardenliefhebber druk over maakt. Ik was daar na 3 weken weg, kon het echt niet aanzien. Paarden die zo gedwongen werden, paarden die 1x per week hun box uitmochten, hengsten die amper daglicht zagen. Niet dat degenen hier met paarden op stal zo met hun dieren omgaan, hoor, nee, dat weet ik ook wel. Gelukkig niet. Maar omdat ik iets teveel van dit soort ellende van dichtbij heb gezien (en geen instantie die me ermee wilde helpen), ben ik misschien nogal fel over de natuurlijke behoeftes van het paard.

En ja, er zijn zeker paarden die liever beschut of binnen staan bij slecht weer. Maar bij weer zoals het nu is hier buiten (zonnig) staan de meeste paarden toch echt het liefst lekker buiten, volgens mij.

Hoe dan ook, ik vind dat ieder mens goed naar zijn/haar paard moet kijken. Maar bij een paard wat altijd maar binnen wil staan, dat klinkt in mijn ogen gewoon niet zo erg gezond. Waar is het wezen paard in dat dier dan gebleven, het dier wat wil grazen, wil spelen, wil rennen, wil rollen, sociaal contact wil hebben met anderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:17

Dan sta je er hetzelfde in als ik Lachen

Paard gaat ook bij mij voor principe. Het enige principe wat ik heb, is dat iets goed moet zijn voor het paard. Dat hij er op de een of andere manier beter van wordt.
Dat is wat anders dan dat hij het persé leuk hoeft te vinden, trouwens.
Die prik van de DA die ik eerder noemde, vindt het paard ook niet leuk, maar hij wordt er wel beter van, want is ingeënt tegen allerlei enge ziektes.

Ik weet ook niet of een paard wat alleen maar binnen wil staan, heel gezond is, hoor. Ik geloof wel dat het heel goed is om een paard ook echt te laten rollen en rennen en gekdoen Ja
Grazen hoeft niet persé, in de winter is hooi in een paddock een goed alternatief imo.

Maar wat vinden jullie eigenlijk van het idee van een 'intelligente' stal wat ik een pagina terug noemde? Volgens mij komen dan allerlei soorten paarden met allerlei voorkeuren aan hun trekken.
Alleen moeten de baasjes wel wat luxe inleveren Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:24

Nou, ik denk dat zo'n ''intelligente stal'' voor mijzelf luxer zou zijn dan hoe ik het nu heb. Ik moet nu vooral in de zomer soms een km lopen om bij de paarden te komen en ik heb in de winter vaak een vies paard door de modder.

Weet je, mijn paard rent graag en veel, liefst hele lange stukken. In een paddock is dat gewoon niet te doen. Hij verveelt zich op zand. Nu gaat hij in de struiken staan eh.... 'harken' en trekt er takken uit die hij vervolgens gaat onderzoeken met zijn mond of wat dan ook. Als niemand wil spelen, het eten op is en hij wil ook niet gaan grazen, vermaakt hij zich met van alles wat er te vinden is. Hij geniet daar zo van en ik moet altijd zo om hem lachen hoe hij zichzelf kan vermaken. Haha!
En dan zou zo'n stalling dus echt niets voor hem zijn.

Maar voor veel paarden zou het wel veel fijner zijn. Bijvoorbeeld voor de winterstalpaarden bij ons wel, ja. Ja Lachen