superwoman schreef:misschien idd een beetje stom geformuleerd. Het was laat toen
behoeftes, daar gaat het dus idd om, niet zo zeer "natuur"-lijk imo.
Over vogels gesproken: bijv mussen die zelf verhuizen naar de stad omdat daar makkelijk voedsel te halen valt. Kiezen voor makkelijk eten ipv hun natuurlijke omgeving.
En over vogels in een kooitje- of je de kooi nu groot of klein maakt, natuurlijk = het niet. Net als met paarden houden we ze voor ons zelf met een bepaald doel en je moet er voor voor zorgen dat het paard gelukkig is. De manier waarop is imo nog steeds voor elk paard verschillend, Dat lijkt me wel duidelijk na alle voorbeelden.
En dat is het dus, de natuurlijke behoeftes van het dier.
En of je daar nu op een natuurlijke manier aan voldoet (wat imo dus helemaal niet kan) of op een onnatuurlijke manier, maakt voor het paard niet uit.
Je kunt het doen op de manier die ik eerder voorstelde, met allerlei technische snufjes, en je kunt ook je paard op een landje zetten met een schuilstal en zelf meerdere keren per dag kleine beetjes hooi voeren.
Maar imo heeft het niets te maken met geen ijzers (alhoewel ik wat moeite heb met beslagen paarden in een groep ivm veiligheid) geen dekens, geen krachtvoer, geen stal, geen...
Tuurlijk zijn al die dingen niet natuurlijk, maar je kunt je afvragen of een landje met schuilstal wèl natuurlijk is...
Ik vraag me trouwens af of paarden behoefte hebben aan comfort? Ik bedoel dit: wij mensen leven misschien wel heel onnatuurlijk, maar wel comfortabel. En ik kan zeggen dat ik me daar heel goed bij voel, ook al is het niet natuurlijk, aan mijn behoeftes wordt wel voldaan.
Ik kan me zo voorstellen dat een paard het best eens lekker vindt om heerlijk te liggen in een schone, droge, warme, zachte stal. Hij zal dat niet de hele dag willen, maar zo af en toe zal-ie het best fijn vinden. Ik weet dat veel paarden ook een groot fan zijn van een solarium. Het is onnatuurlijk, maar lekker vinden ze het wel.
En ze vinden het ook tof om samen met hun vriendjes in de binnenbak te spelen. Ook onnatuurlijk. Maar paarden geven daar niet zo om, geloof ik.
Dani62 schreef:Omdat het moet van de mens ja. Ik word altijd een beetje moe van 'ja ik wil wel, maar ik kan niet'. Waar een wil is, is een weg denk ik dan. Dat paarden zich schikken in hun lot, tja dat is gewoon triest. Ik kan mijn paard ook wel op stal zetten omdat het modderig word in de wei, misschien geeft ze geen kick hoor. Toch sneu dat paarden niet kunnen ruiken waaróm ze op stal moeten staan.
Dat is een beetje inherent aan het dier zijn, toch? Dat ze het niet kunnen ruiken.
Ze kunnen ook niet snappen waarom de DA ze af en toe een prik geeft, maar daarom is die prik nog wel goed voor ze. En nodig.
We kunnen dieren nu eenmaal niet uitleggen dat er sommige dingen gewoon moeten.
Er is een heleboel wat kan, en met goede wil nog meer.
Maar ik ben ook benieuwd hoe jij dan uitlegt aan je paard dat hij beter in de blub staat en het koud heeft in de winter, dan 's nachts op stal... zal ie ook wel niet snappen, denk ik.
Oké, met een dikke wintervacht zal het paard het buiten 's nachts wel niet koud hebben denk ik... maar dan kun je er niet op rijden in de winter...
Citaat:
Ik kan uiteraard ook alleen maar spreken van wat ik hier om mij heen zie... Maar feit is dat de buitenpaarden hier evenwichtig, kerngezond, sterk en makkelijk in de omgang zijn en de stalpaarden altijd allerlei kwaaltjes en slechte hoeven hebben, te heet zijn met rijden, te nukkig op stal etc etc etc. Geen enkele uitzondering daargelaten. Maar goed, dat zal wel alleen bij mij in de buurt zijn?
Sorry, maar ik denk dat je ziet wat je wilt zien.
Sommige paarden vinden het prima om een deel van de dag op stal te staan. Er zijn zelfs paarden die, als ze op het land staan met een inloopstalletje, er zelf voor kiezen om op stal te staan.
Slechte hoeven... sja... da's bij sommige paarden nu eenmaal zo. Toen de mens zich met het fokken van paarden bezig ging houden, selecteerde hij niet op hoefkwaliteit.
Ik denk dat het een bepaald percentage van de paarden is, dat slechte hoeven heeft, en met gericht voeren en een goede smid kun je een hoop verbeteren, maar het zal nooit de steenharde goedgevormde hoef worden die sommige paarden van nature hebben.
Is niet erg, want zo'n hoef is in Nederland ook niet nodig...
Een paard wat een dagdeel op stal staat, heeft het niet slechter dan een paard wat 24/7 buitenstaat, hoor.
Ik kan me voorstellen dat als een paard de 24/7 binnen is, dat ie er goed nukkig van wordt, ja.
Maar zijn er in jouw ongeving alleen extremen?