Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:07

arnjojo schreef:
Wat is er mis met naturals? Jullie mutsen kunnen er nog veel van leren!!! Lekker trekken aan dat bit, de grootste sporen die bestaan, lekker hard meppen met die zweep. Daar wordt je paard alleen maar beter van toch?? Leer is fatsoenlijk rijden! Zonder trekken, slaan en schoppen!! Die "naturals"volgens jullie doen het 10x beter!! Hun weten tenminste met hun paard om te gaan. Vertrouwen opbouwen, liefde krijgen van bijde kanten! Kijk is wat je paardje dan allemaal voor je doet!!

Ik tem even, dit is een voorbeeld hoe het niet moet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:08

griebels schreef:
Voel je je aangesproken dan? Ik had het over de echt harde naturals Knipoog

Oh, en dat ben ik ineens niet meer? Haha!

Daarbij snap ik je opmerking niet n.a.v. mijn post die jijzelf quote. Het verband zie ik niet helemaal, want ik had het over iets heel anders. Maar ik rij wel boomloos, ja..... Ja
En laat mijn paard's rug regelmatig checken, dat ook nog. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:10

En dat doet een 'normal' niet?
Misschien dat je alleen paardenbeulen bent tegengekomen maar geloof me er zijn ook 'normals' die zo met hun paard bezig zijn.

Er is niets mis met naturals als ze iedereen in hun eigen waarde laten Knipoog

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:12

katiavl schreef:
arnjojo schreef:
Wat is er mis met naturals? Jullie mutsen kunnen er nog veel van leren!!! Lekker trekken aan dat bit, de grootste sporen die bestaan, lekker hard meppen met die zweep. Daar wordt je paard alleen maar beter van toch?? Leer is fatsoenlijk rijden! Zonder trekken, slaan en schoppen!! Die "naturals"volgens jullie doen het 10x beter!! Hun weten tenminste met hun paard om te gaan. Vertrouwen opbouwen, liefde krijgen van bijde kanten! Kijk is wat je paardje dan allemaal voor je doet!!

Ik tem even, dit is een voorbeeld hoe het niet moet

En kun je mij uitleggen waarom jij het nodig vind om te temmen? Het is toch de waarheid. Laten we eerlijk zijn. Ik ben ook geen volle natural. Maar vind wel dat we veel van die mensen kunnen leren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:12

Nadya schreef:
griebels schreef:
Voel je je aangesproken dan? Ik had het over de echt harde naturals Knipoog

Oh, en dat ben ik ineens niet meer? Haha!

Daarbij snap ik je opmerking niet n.a.v. mijn post die jijzelf quote. Het verband zie ik niet helemaal, want ik had het over iets heel anders. Maar ik rij wel boomloos, ja..... Ja
En laat mijn paard's rug regelmatig checken, dat ook nog. Knipoog

Zoals jij het in het algemeen over lege profiels had, heb ik het in het algemeen over de die hard naturals...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:15

griebels schreef:
Zoals jij het in het algemeen over lege profiels had, heb ik het in het algemeen over de die hard naturals...

Nou, ik zal wel weer erg blond zijn, maar ik begrijp je niet helemaal.....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:21

Citaat:

tis toch allemaal wat, hoezo voor oordelen. Het is dat mijn paard momenteel niet te berijden is anders zou ik jullie uitnodigen voor een bitloos, zadelloos ritje en het op film zetten. Daarna een filmpje hij loopt onder het zadel met bit. Je maakt hem er gewoon niet blij mee zonder zadel te rijden..hij wordt boos verschrikkelijk boos.

Slechte band met hem, zeker weten van niet. Liefde van beide kanten zeker weten wel. Voorbeeld mijn zusje ging plat met haar paard, en ik sprong als een gek van die van mij af zonder daar over na te denken. Ren naar haar toe...Met het paard in mijn kielsoog vrijwillig, terwijl hij ook naar het voer had kunnen gaan.

Samen met hem door een hek geknald doordat iemand een waterkanon aanzette recht op zn kont en ik ervoor stond. Ze hebben mij naar binnen gedragen, 5 min later kwamen ze me weer halen omdat mijn paard zo over de rooie was dat ze er niks mee konden. Hij had me gezien klaar, en ging mee naar stal.

Een goede band kun je altijd met een paard krijgen ongeacht natural of niet. Het ene paard zal je inderdaad blij maken met natural, het andere paard maak je er ongelukkig mee. Anders om precies het zelfde.

Maar wat hetgene is wat mensen stoort zijn die reacties zoals die van jou! Respecteer andere mensen ook een keer, bemoei je met je eigen zaken en laat andere mensen lekker met hun eigen dingen aanmodderen. En ja je komt veel ellende tegen, maar dat heeft ook weer niks met natural of niet te maken. maar meer met de mensen die geen gezond verstand hebben..!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:22

arnjojo schreef:
arnjojo schreef:

En kun je mij uitleggen waarom jij het nodig vind om te temmen? Het is toch de waarheid. Laten we eerlijk zijn. Ik ben ook geen volle natural. Maar vind wel dat we veel van die mensen kunnen leren.

Van mensen die soort uitspraken neerzetten kan én wil ik niets leren. Generaliserend gedrag, volstrekt niet onderbouwd. Ik kan me niet herinneren dat ik of mijn leerlingen de paarden met grote sporen rijden, ze in de mond rukken en trekken of lekker hard mep met de zweep. Ik zet ze inderdaad niet in de stromende regen dagen achtereen buiten...nee, ik heb mijn paarden lief en zet ze lekker droog binnen. En vandaag met deze storm waren ze me wederom dankbaar. Lekker, warm en windvrij op stal dik in het stro met een heerlijk geurende de bak warme slobber.
Zo gaan wij met onze paarden om....in en in slecht!!! Toch?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:25

Wat word ik hier toch moe van..

Ik ben geen natural en ook geen normal, denk ik.
Mijn paarden staan altijd buiten, me ene paard wordt letterlijk gestoord op stal, en mijn andere paard krijgt als hij op stal staat de ene stalondeugd na de andere.

Ik heb dan ook de beschikking om ze altijd buiten te laten staan (uiteraard met een droge plek) en veel mensen hebben dat niet. Heb ik ook respect voor, de meeste paarden staan immers op stal. (gezond en gelukkig) Zolang ze er elke dag maar uitkunnen.

Zelf rijd ik ook met bit, maar maak geen gebruik van dekens enz.. Dus ik kan mezelf geen normal of natural noemen. Tong uitsteken

Het wordt eens tijd dat iedereen hier elkaar gaat accepteren.
Laatst bijgewerkt door Udella op 10-03-08 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:25

Als jij het naar jouw idee allemaal zo goed doet waarom ga je er dan op in. Voel je je aangesproken? Het gaat om die MUTSEN die niet kunnen rijden en dus constant trekken, schoppen en slaan. Hoe je het ook went of keert dat komt door gewenning. Natural vind ieder paard fijn, maar blijf oefenen en geef hem vertrouwen. Ik ben geen volle natural maar heb een hoop dingen ervan overgenomen. Dingen samenvoegen werkt heel goed!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:28

Ik accepteer bijna iedereen. Mensen die dus naar mijn mening niet normaal met hun paard/dieren omgaan kan ik heel kwaad om worden, dat merken jullie ook wel in mijn reacties. Waarom er zo'n raar topic geopent moet worden over naturals moeten normals met rust laten ik begrijp hem niet. Die mensen doen dus al iets fout!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:30

arnjojo schreef:
Als jij het naar jouw idee allemaal zo goed doet waarom ga je er dan op in. Voel je je aangesproken? Het gaat om die MUTSEN die niet kunnen rijden en dus constant trekken, schoppen en slaan. Hoe je het ook went of keert dat komt door gewenning. Natural vind ieder paard fijn, maar blijf oefenen en geef hem vertrouwen. Ik ben geen volle natural maar heb een hoop dingen ervan overgenomen. Dingen samenvoegen werkt heel goed!

Ook bij naturals zitten "mutsen" die niet kunnen rijden, blunders van fouten maken in zowel het rijden als in de verzorging. Alleen de "normals" proberen niet koste wat kost anders denkende te bekeren.
Vele wegen leiden naar Rome! Het heeft geen enkel nut anders denkende te schofferen of te beledigen. En ja, ik voel me aangesproken omdat het een regelrechte aanval was op anders denkende dan de naturals.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:32

Daar ben ik het mee eens, de 'normals' vallen de 'naturals' ook weleens aan. Het lijkt wel een wedstrijd, best wel kinderachtig als je er zo overna denkt.

En welke mensen gaan er dan niet normaal met hun paard om, daar gaat het topic toch eigenlijk helemaal niet over!?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:32

Ik snap ook niet wat ik fout zou doen, als mijn paard toevallig met dit weer wel buiten staat. Hij wordt stapelgestoord als 'ie opgesloten staat en hij maalt niet om een storm met wat regen. Het interesseert hem helemaal niets, iets wat ik helaas niet kan zeggen als hij op stal staat.
Jammer om te lezen dat mensen denken dat ze zoveel beter voor hun paard zijn, omdat hun dier toevallig wel op stal staat. Verward

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:35

Pensionnetje schreef:
arnjojo schreef:
Ook bij naturals zitten "mutsen" die niet kunnen rijden, blunders van fouten maken in zowel het rijden als in de verzorging. Alleen de "normals" proberen niet koste wat kost anders denkende te bekeren.
Vele wegen leiden naar Rome! Het heeft geen enkel nut anders denkende te schofferen of te beledigen. En ja, ik voel me aangesproken omdat het een regelrechte aanval was op anders denkende dan de naturals.

De naturals proberen dat ook absoluut niet. Maar juist door de mensen die het domweg normaal vinden aan dat bit te trekken, te slaan e.d. is het logische dat de naturals zoals jij ze noemt er wat van zeggen. Bij hun kan het toch ook zonder die dingen. Die "mutsen"in de naturals kunnen weinig kwaad he! Ze trekken niet de mond kapot van het paard ze schoppen en slaan niet. Dus fysiek en lichamelijk kan er weinig fout gaan Knipoog Verzorging blijft voor een hoop moeilijk. De een zegt dit de ander dat. Echt veel kun je er niet in fout doen. Wilde paarden hebben toch ook geen verzorging? Tja heerlijk dat ze dat nu wel krijgen en soms nog beter ook. Volg je gevoel. Nogmaals ik ben geen NATURAL!!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:35

Citaat:
Jammer om te lezen dat mensen denken dat ze zoveel beter voor hun paard zijn, omdat hun dier toevallig wel op stal staat.

gaan we weer Slapen . NEE dat vinden ze niet, ze vinden het voor HUN paarden beter. Dat die van jou buiten staat maakt ze verder geen reet uit hoor Knipoog lekker laten staan!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:36

Wat er staat....en wat je interpreteerd zijn 2 verschillende zaken.
Goed lezen dus het gehele topic! Dan weet je exact hoe de mensen in deze discussie over bepaalde zaken denken. Geen losse flodders roepen als je de helft gemist hebt.

Succes met terug lezen en begin dan nog meer eens over wel of niet op stal zetten....zucht

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:37

Lichamelijk(welzijn/rijtechnisch) kan er wel degelijk veel misgaan vergis je niet Lachen
Kijk dat het probleem dus, mensen zien bitloos en rijtechnisch kan het al niet slecht zijn

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:39

katiavl schreef:
Lichamelijk(welzijn/rijtechnisch) kan er wel degelijk veel misgaan vergis je niet Lachen
Kijk dat het probleem dus, mensen zien bitloos en rijtechnisch kan het al niet slecht zijn

Sorry maar je verwoording is niet echt duidelijk

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:39

Pensionnetje schreef:
Wat er staat....en wat je interpreteerd zijn 2 verschillende zaken.
Goed lezen dus het gehele topic! Dan weet je exact hoe de mensen in deze discussie over bepaalde zaken denken. Geen losse flodders roepen als je de helft gemist hebt.

Succes met terug lezen en begin dan nog meer eens over wel of niet op stal zetten....zucht

Doe een beetje rustig en zeg dus niks van een ander!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:40

En nu besluit ik niet meer te reageren voordat die jojo uit gejojo't is en zich gaat gedragen...

Duidelijk dus waar de normals tegen aan lopen....
Kortzichtigeheid ten top... jakkes

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:42

Arnjojo....
Je bent nu bezig net zo hard te oordelen als in het topic wordt beweerd... reageer op normale toon of reageer niet.
Het gíng net zo netjes in dit topic......

Overigens ging het al eerder weer de kant op van 'lekker in een stal wind en regenvrij, met een heerlijke bak eten' of iets dergelijks... Jammer, het kan ook zonder zo te oordelen.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:43

Ik voel me goed, ik gedraag me. Ik geef alleen ook mijn punt. Jullie moeten niet zulke rare topics openen van waarom laten naturals de normals niet met rust. Dan vraag je om rottigheid. Als iedereen nou zo slim is om niet meer te reageren heb ik het voor elkaar dat het gezeur tussen de groepen is afgelopen. Jullie kunnen een hoop van elkaar leren!! Is dat zo erg om te laten weten. TJa jammer dan. Ik ben geen natural maar een mengelmoes Haha! Ik doe het zoals ik denk dat het goed is en dat moet iedereen doen. Maar denk wel aan het welzijn van het dier dat is het aller aller aller belangrijkste!! Speciaal voor jouw runningkawa van jouw jojo Haha!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:43

iedereen zn eigen wereld iedereen zn eigen ding Knipoog
je moet t alleen van elkaar accepteren dat iedereen anders om gaat met t paard..
zet 2 dressuur ruiters langs elkaar zelfs dan zal de omgang/het rijden verschillend zijn.
iedereen heeft een eigen visie met eigen doelen die ze dus op hun eigen manier na streven..
dus dit topic zal een eindeloze discussie blijven.. dit heeft geen zin!! als iedereen nou gewoon iedereen in zijn waarde laat... pas als iemand om feedback vraagt mag dit gegeven worden door iedereen, zowel door de 'naturels' als 'normals' dat verbreed de horizon, en wat je met de feedback doet is nog altijd de keuze van de feedback vrager..
Laatst bijgewerkt door moniekk op 10-03-08 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:45

katiavl schreef:

Yep, en als we dan ook nog extra soft voor onze paarden worden, we ze geen duidelijke regels geven, waardoor paarden onzeker kunnen worden en dus gestressed. we ze 24/24 buiten houden, dik in de wintervacht gaan rijden en daarna hoppah zo weer de wei in. We ze natuurlijk bekappen en vooral geen ijzers onder geven ook al zegt de dierenarts en hoefsmid dat het toch echt verstandiger is, dat als het paard er bitloos in een blinde paniek van tussen gaat, hij net zolang aan zn kop getrokken moet worden totdat zijn neusbeen gekneusd is, nee....Kijk, ook wij kunnen met vooroordelen komen. Maar dat mag niet..want dan zijn we niet vriendelijk, niet aardig.

Alles heeft twee kanten, probeer het van beide zijdes te zien en filtreer er het voor jouw meest passende bij. Laat voor de rest iedereen in zijn waarde. Modder gooien is zo gemakkeijk, iemand iets leren een stuk moeilijker.