Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:35

heb ik gedaan, ik heb 1 topic gevonden met een paard dat ik echt fijn vond lopen. Met de kanttekening dat ik die met bit ook maar zelden zie trouwens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:36

Lielle, na een flinke training ga ik altijd nog even op buitenrit, buiten wat ontspannen en daarna op de terugweg uitstappen. En bitloos durf ik nog niet met hem naar buiten, tis echt een eigenwijze boef, en als ie een ander paard ziet gaat meneer de hengst uithangen Nagelbijten / Gniffelen Maar ik hoop dat we daar volgend jaar wel klaar voor zijn Haha!
Verder is hij met bit ingereden (niet door mij zelf trouwens), en moest ik hem langzaam omschakelen naar bitloos. Die druk op de neus kende hij nog niet, had hij nooit geleerd, dus toen zijn we begonnen met een keer per week bitloos, en dat bouwen we langzaam uit. Hij reageert er nu goed op, maar nog niet perfect. Dus voor de echte verfijning, en de verzameling vind ik een bit wel fijn, daar reageert hij op het moment nog wat beter op dan op de bosal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:41

ShannaY, geef jij het goede voorbeeld zelf eens en laat eens foto's van jou en je paard zien in de gevraagde houding. Knipoog
Ben benieuwd, want ook de vele bitruiters laten vaak toch echt niet van die geweldige foto's zien op bokt, hoor. Haha!
Alsof die zo zaligmakend zijn, nou, dat valt nou ook wel weer erg mee en dan druk ik me nog licht uit.... Haha!
Ik denk eerder dat het voor iedereen keihard werken is, met of zonder bit.

Ik hoop zeker ooit mooie foto's te hebben, bitloos en wel op mijn paard Ja . Dan zet ik ze in mijn profiel, want ik ben niet zo'n ''kijk mij nou'' type, heb daar gewoon niet zo'n behoefte aan Tong uitsteken. Je kunt bij interesse mijn profiel openen en voor de rest deel ik dat liever met de mensen om me heen, die dichtbij me staan. Die echt weten hoe hard we er samen aan gewerkt hebben om iets moois te kunnen laten zien. OK dan!

Overigens ben mijn jonkie nog aan het inrijden en momenteel is mijn paard herstellende van een blessure. Dus rijden is even helemaal niet aan de orde, helaas..... Daarover gesproken, ik ga nu mijn paardje even knuffelen en voeren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:43

ShannaY, waarom wil je dat nou in godsnaam zo nodig zien?
De meeste die ik ken die overstappen naar bitloos zijn helemaal klaar met dressuur, hebben die ambitie gewoon niet meer.

En er zijn beroemde NH-ers die hebben bewezen dat het kan, wat wil je nou nog boven tafel hebben dan??

Ik ken zát instructeurs bv die bitloos dressuren maar die zitten echt niet op een forum als bokt hoor...

En ik ben het met Lielle en nadya eens dat je op bokt maar een enkele keer een echt goede combi voorbij ziet komen, met bit dan hé.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:46

Waarom moet er perse (of in godsnaams, om even op hetzelfde niveau te praten) zo doorgehamerd worden dat bitloos rijden veel beter is, als dat nog niet aanpast op mijn ambities?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:46

MT, helder maar dan heb ik meteen een volgende vraag. Waarom rijd je liever met druk op de neus dan met een bit? Niet aanvallend bedoeld, ik ben gewoon benieuwd naar de redenen achter zo'n keuze.

Overigens is jouw opmerking over verzameling en afwerking dus precies wat ik ook ervaren heb, en wat me dus opvalt op de foto's.

Nadya, ik wacht vol spanning Ja en zal er tzt je profiel weer voor raadplegen *LOL* Op dit moment zijn het sympathieke inrijdplaatjes, dus ik ben benieuwd hoe je ermee verder gaat. Wb de gemiddelde foto op HAW, daar heb ik me net al over uitgelaten Haha!

Dani, het gaat me niet om het mooie dressuurplaatje, het gaat me om een fijn lopend ontspannen paard met goede bewegingen. En hoe sympathiek ik de foto's van MT ook vind, dat kan ik er daar toch niet in herkennen.

En iedereen is van harte welkom om door mijn profiel te spitten, zitten zat goede en slechte foto's tussen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:49

Oja, ik ben overigens niet bang om iets te plaatsen. Dit is 3 jaar geleden op de kampioenschappen, nu is mijn paard weer revaliderende van een peesblessure die bijna 3 jaar geduurd heeft.

Afbeelding
Afbeelding

Geen slecht beeld vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:51

Met mij hetzelfde. Ik hoef geen volmaakte piaffe te zien of iets dergelijks, maar een mooie draf, paard dat de rug goed gebruikt, lekker vw/nw, achterhand dragend, neusje er iets uit, rug los achter de schoft (dus geen valse knik, die zie ik al genoeg nl. )

Nadya, geef Sam ook maar een knuf van mij Lovers

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:54

Afbeelding
met excuses voor de kwaliteit van de foto, en de kanttekening dat het achterbeen mooier mag doortreden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:56

Ik mis gewoon verzameling bij "gewone" bitloze ruiters die graag wedstrijden willen rijden.... Ik heb ze iig niet gezien in tegenstelling tot "gewone" ruiters met bit.
Waarom is bitloos rijden zoveel beter en waarom zou dit op de wedstrijden moeten kunnen...?

Iedereen is het er wel over eens dat beide optomingen in verkeerde haden onvriendelijk zijn (zachtjes uitgedrukt)

Nogmaals ben ik niet tegen bitloos, wel tegen het vingertje wijzen naar het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:00

Dat bedoel ik dus ook te zeggen. Ik wil het zeker eens proberen, maar ik wil eerst zo graag zien van de mensen die continu gal spuwen en met het vingertje wijzen, hoe goed HUN het dan wel doen? Nu Lielle en ik foto's geplaatst hebben van een fijn beeld, wil ik dat dus ook andersom zien.

Alleen jammer dat er dan direct zo kinderachtig gereageerd word met "Doe jij het dan oooooooook", okee, geen probleem, here you go.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-08 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:00

Ben het helemaal met je eens, superwoman.

Dat constant maar doorgaan over dat een bit slecht is, terwijl ik nog niemand er een echt goede reden voor heb horen geven en daarnaast ook geen imo goede redenen waarom het zonder bit dan wel beter zou zijn.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:03

Zal ik zo eerlijk zijn om als ts dan ook maar foto's te plaatsen.

Deze zijn echter wel van vorig jaar, het plaatje is wel veranderd, maar ik rijd haar momenteel zelf niet meer actief.
Ik durf van mezelf te zeggen dat ik dit een fijn beeld vind voor een paard dat toen nog 3 jaar was. Wel vind ik dat het achterbeen actiever mag.

Afbeelding
Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:06

en wat meer ruggebruik, zeker op de 2e foto.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:08

Heb je gelijk in. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:08

Het lijkt wel haw hier....
Maar (redelijk) goede foto's van bitloos (van de gewone ruiter) zie ik hier nog steeds niet Rolleyes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:12

Lielle schreef:
MT, helder maar dan heb ik meteen een volgende vraag. Waarom rijd je liever met druk op de neus dan met een bit? Niet aanvallend bedoeld, ik ben gewoon benieuwd naar de redenen achter zo'n keuze.

Overigens is jouw opmerking over verzameling en afwerking dus precies wat ik ook ervaren heb, en wat me dus opvalt op de foto's.

Ik merk gewoon dat hij het rijden fijner vindt zonder bit, dat is echt gewoon een gevoel Lachen Hij lijkt vrolijker, tis minder gedwongen.. En ik heb het idee dat het de band tussen paard en ruiter vergroot. Je moet echt vertrouwen in je paard hebben.
En het was vroeger al mijn grote droom, daar heb ik altijd heen willen streven; zonder hoofdstel en zadel galopperen (en dan t liefst nog aan t strand Clown ), één worden met het paard. Ik kijk naar rechts, en hij gaat naar rechts, ik leun iets voorover, en hij versnelt.. Dat leek me altijd gewéldig Haha!
En om zo ver te komen moet je natuurlijk eerst overschakelen op bitloos, en daarna pas hoofdstelloos. Daarom ben ik daar in het begin mee begonnen.
Het galopperen zonder hoofdstel lukt nu wel, maar nu mijn nieuwe doel; verzamelen en moeilijkere oefeningen.

Tis jammer dat onze bak een grote modderpoel is, anders had ik morgen eens wat mooie foto's gemaakt, hij kan heel mooi lopen bitloos, heel goed ontspannen. Maarja die zwevende bewegingen van een warmbloed zal hij wel nooit krijgen Tong uitsteken

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:12

Haha ja even een stop op foto's van normals denk ik Haha!

Nu de beurt aan de naturals...

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 16:13

Ik zit trouwens te denken, met een van de pony's die ik gehad heb (Sarina, zie profiel) galoppeerde ik op mijn 10e heel vrolijk zonder zadel en met een halstertouw aan haar halster door het bos Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:16

MysticTinker schreef:
Ik merk gewoon dat hij het rijden fijner vindt zonder bit, dat is echt gewoon een gevoel Lachen Hij lijkt vrolijker, tis minder gedwongen.. En ik heb het idee dat het de band tussen paard en ruiter vergroot. Je moet echt vertrouwen in je paard hebben.

dat is het gevoel wat ik in het crossen heb gevonden, maar je 'gedwongen' opmerking deel ik niet.

Citaat:
En het was vroeger al mijn grote droom, daar heb ik altijd heen willen streven; zonder hoofdstel en zadel galopperen (en dan t liefst nog aan t strand Clown ), één worden met het paard. Ik kijk naar rechts, en hij gaat naar rechts, ik leun iets voorover, en hij versnelt.. Dat leek me altijd gewéldig Haha!

Ik hoop voor je dat je ooit gaat bereiken, klinkt super!

Citaat:
En om zo ver te komen moet je natuurlijk eerst overschakelen op bitloos, en daarna pas hoofdstelloos. Daarom ben ik daar in het begin mee begonnen.

maar hier ben ik het niet helemaal mee eens. Toevallig heb ik dat dit weekend met Pablo gedaan (lange verhaal) en die reageert precies zo als hij het beschrijft, terwijl hij altijd met bit is gereden. Hij staat echt fijn aan zit- en beenhulp, iets wat je in het crossen ook duidelijk merkt.

Citaat:
Het galopperen zonder hoofdstel lukt nu wel, maar nu mijn nieuwe doel; verzamelen en moeilijkere oefeningen.

hier ben ik dus erg benieuwd naar.

Citaat:
Tis jammer dat onze bak een grote modderpoel is, anders had ik morgen eens wat mooie foto's gemaakt, hij kan heel mooi lopen bitloos, heel goed ontspannen. Maarja die zwevende bewegingen van een warmbloed zal hij wel nooit krijgen Tong uitsteken

ik vind de stap van ontspanning naar aanspanning (en dan bedoel ik niet een Pavo draf) maar een actieve achterhand en daaruit volgend een rijzende voorhand zo ongeveer de lastigste om te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:22

MysticTinker schreef:
Je moet echt vertrouwen in je paard hebben.

ik zie dit ook niet als iets wat je zonder bit "kan" ervaren. Ook met bit is dit iets wat er moet zijn. Voegah genoeg gespeeld met pony's (alleen halster of totaal niks op het land lekker samen zijn als zij aan het grazen was) en ik kan geen verschil vinden met de dressuur van nu qua gevoel. Ook dressuur met bit moet je SAMEN doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:35

Ja Abslouut, als ik een paard echt niet vertrouw kruip ik er zelfs niet op als het weet ik wat voor megabitten in heeft Knipoog
Maar ik bedoelde daarmee vooral het hoofdstelloos rijden, dan moet je toch echt wel wat meer vertrouwen in je paard hebben vind ik. Het heeft ook een tijd geduurd voordat ik dat durfde Tong uitsteken Met hoofdstel (bit of bitloos) heb je toch nog wat controle, maar zonder hoofdstel moet je echt maar hopen dat je paard luistert, als hij er vandoor gaat heb je echt geen 'noodrem' meer Tong uitsteken

En inderdaad Lielle, de achterhand goed eronder krijgen, en je paard laten nageven, is echt érg moeilijk, ik zie dat op bokt maar weinig, maar zelfs op wedstrijden zie ik dat niet zo vaak.. Gelukkig begint dat nu eindelijk te komen bij mn paardje, niet altijd, hij heeft ook regelmatig een slechte dag Vork
Maar moet je zien hoe hij vroeger liep toen ik hem net kreeg (totaal verkeerd ingereden, met sporen om hem vooruit te prikken, en er lag een zadel op dat niet pastte toen ik hem kocht.. ):
[EJL-ITP] Mystic, van toen tot nu

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:41

MysticTinker schreef:
Ja Abslouut, als ik een paard echt niet vertrouw kruip ik er zelfs niet op als het weet ik wat voor megabitten in heeft Knipoog
Maar ik bedoelde daarmee vooral het hoofdstelloos rijden, dan moet je toch echt wel wat meer vertrouwen in je paard hebben vind ik. Het heeft ook een tijd geduurd voordat ik dat durfde Tong uitsteken Met hoofdstel (bit of bitloos) heb je toch nog wat controle, maar zonder hoofdstel moet je echt maar hopen dat je paard luistert, als hij er vandoor gaat heb je echt geen 'noodrem' meer Tong uitsteken

Ik heb met een halstertje met halstertouw (die niet als teugels waren vastgemaakt) geholpen om de schapen op te halen. Met rennende schapen kan je paard mee gaan rennen en leuke bokkesprongetjes maken hoor Nagelbijten / Gniffelen
Kan niet zeggen dat het anders voelt, behalve gehandicapt omdat het toch lastg is om snel te sturen.
Imo heb je nooit een noodrem. Paard stopt echt niet door een bit als hij dat niet wil.

btw-> nu kan ik dat echt niet meer zonder zadel hoor Clown
Wel is het zo dat ik soms denk bij A te gaan halthouden, dat het paard dus al reageerd als ik er aan denk. Zo goed voelen "ze" dat!
Hoe verder je komt in de dressuur hoe meer je paard aan de hulpen moet staan en dus niet door de hulpmiddelen als het bit of sporen. Wanneer je niet kijkt in de richting die je gaat dan zal je figuur totaal mislukken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:58

Met een bit zou je een paard nog kunnen omtrekken als het echt gevaarlijk wordt. Maarja als een paard op hol slaat werkt dat misschien inderdaad ook niet meer. Maar ik denk dat het ook vooral het gevoel is dat je een duidelijke rem hebt, daardoor gaan mensen zekerder op het paard zitten, en dat voelt zo'n paard ook aan

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:59

Dani62 schreef:
De meeste bitloze ruiters rijden ook niet zoals 'jullie' het graag zien.. Knipoog

Inderdaad!! Maar ondertussen wel blijven schreeuwen dat het BELACHELIJK is dat je niet bitloos mag starten in de dressuur.
( sorrie...moest er even uit.)