Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 23:15

Paul11 schreef:
En wat is er tegen het hebben van een bepaalde moraal?
Zeker gezien in het licht van de duizenden ongelukken met paarden annex paardrijden, die zich jaarlijks melden bij de spoedeisende hulp, waarvan 1200 ziekenhuis opname vereist en waarvan dan weer van 25 % met hoofdletslel.
Als je gaat omrekenen wat dat aan kosten met zich mee brengt, dan praat je over velen miljoenen euro's.
De verzekering betaald wel ( lees de gemeenschap ), want daar komt het uiteindelijk toch op neer.
Dus is het ook niet zo vreemd, dat die gemeenschap zo z'n wensen heeft.

Ik snap je punt, maar naar mijn mening heeft dit niets te maken met het wel of niet cap dragen. Risicoanalyse is dan inderdaad verstandiger, ben het compleet met hc eens. ik maak me persoonlijk meer zorgen over jan en alleman die maar op elk willekeurig, niet opgevoed, nerveus paard naar buiten gaan (al dan niet met cap). De meeste mensen zijn een accident waiting to happen. Door een cap worden maar 25% van de ongelukken voorkomen, door jezelf en je paard beter in te schatten, kunnen misschien de andere 75% ook voorkomen worden Pling

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 06:59

Cars schreef:
Zo de inmiddels 9 pagina's doorgenomen....

Ik rij met cap,erger nog...ik sta zelfs soms te grondwerken met cap(ik zet mijn butsmuts vaak alvast maar op ROFL ).

Waarom ik nu een cap op heb...ik weet het eigenlijk niet eens meer.
Het is begonnen nadat ik er zo vaak aflag dat mijn omgeving zoiets had van "Hmmm mischien eens een helmpje opzetten cowboy".
Geheel tegen mijn ego(cap was voor watjes Knipoog ) dat ding opgezet en daar mee gaan rijden.
Jaren later en ik heb nog steeds de cap op.
Niet omdat ik bang ben,niet verzekerd,of dat het een mooi setje is of whatever.
Het is een gewoonte geworden...ik ga rijden en zet het dingetje op.
Ik ga me niet verontschuldigen of verdedigen voor een cap op de kop en verwacht zeker niet dat een ander dit doet.

Ik weet niet hoe het ineens gekomen is dat men elkaar veroordeeld over het niet dragen van een cap.
Waar komt het eigenlijk vandaan....toen ik een ukkepukkie was hoorde je er amper over.

Met concour moest je zo een fluwelen dop op en verder hoorde je er niemand over(oja 2 keer raden hoe ik mijn neus gebroken heb toendertijd..door die stomme dop die naar voor klapte tijdens een val).

In mijn omgeving heeft eigenlijk niemand een cap op en de luitjes uit de buurt vinden de combi bitloos maar met cap errug grappig(die denken zelfs dat ik er maar een bit in moet hangen kan die butsmuts eindelijk af.... Haha! )

Dat idee heb ik ook een beetje. Ik weet nog (ja opoe verteld Nerd ) dat ik na jaren niet gereden te hebben weer begonnen was met een paar beginnerslessen, met cap. Ik was de enige (van twaalf echt beginnende mensen) die een cap droeg en de instructeur vond het stoer ?!? (moah ik vond het niet meer dan passend voor de situatie)
Ik denk zelf dat de 'hype' ontstaan is doordat steeds meer mensen zich gaan bezig houden met paarden. Op zich is dat leuk, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Alleen is niet iedereen zich bewust van de risicos en de verantwoording die het met zich mee brengt om met een paard om te gaan, en niet elke manege/instructeur/handelaar voelt zich geroepen mensen daarop te wijzen. Dan bedoel ik bv paarden die verhuurd danwel verkocht worden aan mensen met maar een paar rijlessen, zonder te letten op het niveau van de ruiter. Geen zitlessen, in de eerste les gelijk in galop terwijl zitten dan al zo moeilijk is, geen les in de omgang met paarden, ik noem maar wat. Dan worden het dus, zoals sanne83 zei 'accidents waiting to happen'. Het aantal (ernstige) ongelukken stijgt hierdoor op zo'n wijze dat instanties zich geroepen voelen de mensen te beschermen door uitgebreide 'helm op campagnes' te voeren. En ik denk dat dat geslaagd is...

Ik ben nog steeds niet tegen het dragen van een helm, in tegendeel zelfs. Maar er is meer dat met veiligheid te maken heeft dan alleen jezelf van top tot teen in te pakken. Hiermee beveilig je jezelf, en je paard dan? Of die toevallige voorbijganger die van zn sokken gereden wordt?
Wat dat betreft vind ik de veiligheidscertificaten ook enigzins hypocriet, mensen dragen netjes allemaal een helm, maar bv vallessen? 'politietraining' voor paarden? theorielessen over de psychologie en het gedrag van paarden? of zoiets simpels als een ehbo kist en iemand die weet hoe die spullen te gebruiken?

En dan word ik (niet hier hoor, maar het is gebeurd) voor onverantwoord uitgemaakt omdat ik niet altijd een cap draag...Maar mijn paardje is bomvast, is zij dat om wat voor reden dan ook niet, dan gaan we de weg niet op, ben ik er met mn hoofd niet bij, idem dito, als ik ook maar iets van risico bespeur stap ik af en gaan we een stukje lopen, al is de hele weg afgesloten wij staan stil voordat we oversteken, ik ga uberhaupt de weg niet op met een paardje dat ik niet goed ken en waarvan ik de reacties niet weet en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:02

Huertecilla schreef:
Ja, persoonlijke beslissingsvrijheid Pling

hc

En omdat ik vrijheid van meningsuiting heb, net als de TS, mag ik dus zeggen dat ik zonder cap rijden erg onverstandig vind Pling
(en bovendien vind ik je erg bot reageren)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 07:32

sanne83 schreef:
Door een cap worden maar 25% van de ongelukken voorkomen, door jezelf en je paard beter in te schatten, kunnen misschien de andere 75% ook voorkomen worden Pling

Uhhhh, een cap voorkomt geen enkel ongeluk, hoogstens beperkt hij de schade als gevolg van dat ongeluk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:32

WildWings schreef:
Huertecilla schreef:
Ja, persoonlijke beslissingsvrijheid Pling

hc

En omdat ik vrijheid van meningsuiting heb, net als de TS, mag ik dus zeggen dat ik zonder cap rijden erg onverstandig vind Pling
(en bovendien vind ik je erg bot reageren)

..en dat gáát jou niets aan Haha! en ík vind het onbeleefde bemoeizucht Pling

Voorkóm liever het vallen door aan je vaardigheid te werken of zoals ´naturals´ aan de band met je paard zodat je de mythe ´vluchtdier´ niet als alibi blijft houden Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:40

Waratje schreef:
sanne83 schreef:
Door een cap worden maar 25% van de ongelukken voorkomen, door jezelf en je paard beter in te schatten, kunnen misschien de andere 75% ook voorkomen worden Pling

Uhhhh, een cap voorkomt geen enkel ongeluk, hoogstens beperkt hij de schade als gevolg van dat ongeluk.

Beschermende kleding is als een brandblusser. Brandpreventie is slimmer Haha!

Het is effectiever geen brandbare materialen te verwerken geen open vuur te hebben dan in een houten schuur een fikkie te stken met een brandblusser ernaast.

Het is goed paardmanschap om problemen te voorkomen en een helm daartoe effectloos.

Óf beschermende kleding een functie heeft is het punt niet. Hooguit de potentiële rol ervan.
Ík vind de ´Relativiveiligheidstheorie-van-HC´ in ook dit helmtopic weer op trieste wijze geïllustreerd.
Múts niet over het wel/niet dragen van een cap. Gebruík liever je hersens om de risicos verbonden aan het paardrijden integraal te benaderen. Dat voorkómt ongevallen Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:59

Lara_Silver schreef:
Jawel hoor, juist hoor, ik houdt er niet van als mensen zo enorm vol van zichzelf zijn. Die moet gewoon eens goed vallen en dan heeft is niet meer zo een grootspraak. Knipoog

Fijne mentaliteit zeg. Indrukwekkend.

Verder is de kwaliteit van begrijpend lezen bij velen intriest slecht.
De manier waarop op mij persoonlijk gereageerd wordt is te laag van niveau om meer over te schrijven.

De opmerking over de hoeven van Arabella is typerend en illustratief voor de kern van dit topic.
Geen benúl van waar wij wonen, -hoe mijn paarden leven, hoe de hoeven zíjn, maar op basis van een nauwelijks zichtbare hoef op een daarover niets illustrerende foto wordt én naar een conclusie gesprongen én die geuit.

Je weet niet waar het over hebt, geen informatie voor de vorming van een mening. Kán dus geen mening hebben en hoort die dus ook niet te ventileren.
Het is in míjn ogen ultiem onbeschoft om dat dan wel te doen. Je hebt zelf geen enkel recht en stampt respectloos over de rechten van een ander.

hc

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:59

Citaat:
Verder is de kwaliteit van begrijpend lezen bij velen intriest slecht.
De manier waarop op mij persoonlijk gereageerd wordt is te laag van niveau om meer over te schrijven.

Het ligt waarschijnlijk niet aan de kwaliteit van het begrijpend lezen maar aan het feit dat jij op jouw manier "heerlijke"antwoorden geeft..en daar wordt op gereageerd.

Citaat:
Je hebt zelf geen enkel recht en stampt respectloos over de rechten van een ander.

hc

Euhmmm...Ik vind dat jij niet in de postitie bent om over respectloos/rechten te beginnen want jij bent degene die er overheen walst...geeft mensen geen ruimte om het ergens over te hebben..want jij bent het er niet mee eens en dat ben je nu al 10 pagina's aan het verdedigen/vertellen/doordrukken....

Nogmaals omdat bovenstaande een beetje off-topic is;)...als jij besluit om zonder cap te rijden is dat jou beslissing en ik mag het jammer vinden dat jij zonder rijdt.....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:37

Ach, ach, wat brengt dit onderwerp de gemoederen op bokt toch elke keer weer in beweging Ja. Ik rij niet met een cap. Nóóit. Voor het laatst gedaan geloof ik in 1995, tijdens een dressuurwedstrijd.

Paarden waarbij een cap nodig zou kunnen zijn, daar stap ik niet op, zo simpel is het in mijn wereld. Een bewuste afweging van mijn kant. En tot nu toe werkt dat Knipoog.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:54

promptertje schreef:
Ach, ach, wat brengt dit onderwerp de gemoederen op bokt toch elke keer weer in beweging Ja. Ik rij niet met een cap. Nóóit. Voor het laatst gedaan geloof ik in 1995, tijdens een dressuurwedstrijd.

Paarden waarbij een cap nodig zou kunnen zijn, daar stap ik niet op, zo simpel is het in mijn wereld. Een bewuste afweging van mijn kant. En tot nu toe werkt dat Knipoog.

brengt zeker een hoop teweeg..Knipoog..
Iedereen moet het lekker zelf weten..ik draag nu wel een cap omdat ik met een jong paard aan de gang ben, die nu net zadelmak is.. en ik reed mijn vorige paarden altijd zonder cap

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:12

Ik draag wel een cap omdat mijn risicoanalyse zegt dat de kans dat ik van mijn pony afval te groot is. Ik heb niet zo'n goed band met mijn pony dat ik kan voorkomen dat hij schrikt of er vandoor gaat wanneer hij een space-ligfiets ziet. Daarnaast val ik er wel af als hij opzij springt van een konijntje (eendjes meestal in mijn geval Vork ).
Ik denk dat er maar een zeer select groep is die wel een betrouwbare risico-analyse kan maken en een zeer grote groep die met de mode mee doet.
Eigenlijk vind ik de posts van HC wel leuk om te lezen, het geeft weer stof tot nadenken en het is weer iets anders dan de dagelijkse discussies.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:16

Wauw wat een discussie ... wel als 10 bladzijden lang. Ik heb getracht het hele relaas te lezen, maar moet zeggen dat ik me soms met veel moeite door sommige posts heen heb geworsteld.

Als je mensen in een hokje wilt duwen, dan denk ik dat ik enigzins richting natural neig (ijzerloos, dekenloos, probeer bitloos, alleen boomloos nog niet..gezien het feit ik een aantal jaar geleden een heerlijk dressuurzadel heb gekocht.
Ik heb mijn paard nu 14 jaar en we kennen elkaar redelijk goed (hij is nu 16....).

Caploos reed ik juist in de tijd dat ik meer met rijden bezig was dan met het welzijn/zo natuurlijk mogelijk houden van mijn paard.
Maar dat heeft niets te maken met het feit of ik affiniteit met natural had of niet.
Bij mij was de reden: nageslacht. Toen ik zwanger raakte ging er bij mij een knop om.
Jaren heb ik het idee gehad dat ik de situatie met mijn paard voor de volle 100% kon inschatten. OK ik ben wel eens gevallen, maar dat was naar mijn mening toendertijd een samenloop van omstandigheden.
Nu ik moeder ben, denk ik daar anders over. De band met mijn paard is nagenoeg hetzelfde. Maar achter in mijn hoofd fluistert er wel een heel klein stemmetje..... stel je voor dat je op je hoofd valt.... dat kleine meisje heeft toch niets aan een mama die alleen maar kan kwijlen?

Dat is voor mij de voornaamste reden om wel met cap te rijden.

Mensen die zich onder het kopje "naturals" zetten en zonder cap rijden omdat zij hun paard en zichzelf vertrouwen ..... lekker zonder cap blijven rijden.

Zelf doe ik het niet meer, want mijn mening is dat een paard en de omgeving nooit voor de volle 100% te vertrouwen zijn.
Als "semi-natural" vind ik dat mijn paard ook zo natuurlijk mogelijk moet kunnen reageren (en soms hoort daar vluchtgedrag/schrikgedrag bij). Dat ik in zo'n situatie op zijn rug zit, dat is mijn pakkie an.... en daar moet ik rekening mee houden en voor mezelf en mijn gezin zet ik dus een dopje op mijn kop....steek er een paar grassprietjes en takjes in en dan ziet dat er ook zelfs natuurlijk uit Knipoog

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:40

Met cap want ben nog maar 14 dus je mag pas als je 16 bent geweest met ons zonder cap

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:44

Misschien rijden naturals zonder cap omdat ze natuurlijk willen sterven hihihihihi.

Nee grapje. Mijn instructrice zegt altijd:'als er iemand is die om je geeft doe je een cap op'. Doordenkertje he! Ben benieuwd of jullie hem snappen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:44

Als je 16 bent, val je niet meer van een paard blijkbaar. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:47

AnnemiekvM schreef:
Misschien rijden naturals zonder cap omdat ze natuurlijk willen sterven hihihihihi.

Nee grapje. Mijn instructrice zegt altijd:'als er iemand is die om je geeft doe je een cap op'. Doordenkertje he! Ben benieuwd of jullie hem snappen.

Wist je dat ik ook veel mensen ken die niet bepaald naturals zijn, die zonder cap rijden? Knipoog

Ik draag trouwens wel een cap (en ik schijn hier op bokt bij de naturals te horen). Ik heb een hele goede, hechte band met mijn paard, maar ben hem nu aan het inrijden. Hij is nog jong, onervaren en daardoor wel eens onzeker, omdat ik nu niet meer naast hem sta.
Aangezien ik thuis een man en dochter heb en wel een beetje verantwoording moet dragen (ja, er zijn zelfs naturals die dat wel doen Clown Tong uitsteken ), doe ik het. Al vind ik het ondingen en ben ik nog nooit op mijn hoofd gevallen (wel op andere delen van mijn lichaam).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 17:10

Jij verwijt mij van het hebben van een slechte mentaliteit:
Citaat:
Ja, en? Dat wil jíj! Ik niet Haha! Ik vind dat dit jou geen biet aangaat.
¿Is dat zó lastig te aanvaarden?

Jij vindt iets en ik vind dat je niet weet waar je dat over meent te moeten vinden Pling
¿Wat is daar complex aan?

Ben je het er, met het bovenstaande, niet mee eens? Prima hoor OK dan!
¿Wat is het probleem?

Er is niets wettelijk verplicht, ik heb dus wél beslissingsvrijheid en dat houdt in dat jij níet het recht hebt je daar mee te bemoeien. Noem jij het maar ´arrogantie´ ik noem het voor mijn recht opkomen Pling
Ik schrijf dus gewoon: ¡bemoei je er niet mee!
¿Is dat recht zó moeilijk te respecteren?

Klaar Slim

hc

Tuurlijk, dat is een erg goede mentaliteit, echt eentje om trots op te zijn. Ach gut

Citaat:
Jij snapt het.
Ik ben niet bereid tot een discussie.
Ik wil niemand overtuigen, alleen dat niemand mij mijn beslissingvrijheid ontzegt.

Verder is een discussie alleen mogelijk wanneer alle betrokkenen weten waar ze het over hebben, Inhoudelijke argumenten hébben. Ik weet als bijna geen ander dat de modale ruiter geen referentiekader heeft mbt wat ik doe en dus heeft die geen recht op een mening daarover, laat staan dat ik daarmee in ´discussie´ ga.
Ook mbt beschermende kleding heb ik veel meer kennis en ervaring dan de modale ruiter; heb 23 jaar met motorfietsen geraced.

hc

Ok, inhoudelijke argumenten, wat heeft het in gods naam te maken dat jij al 23 jaar met motorfietsen hebt geraced, die lijken ook echt op paarden eh, en is ook precies dezelfde dicipline.. Alweer verwacht je dingen van anderen waar je zelf niet aan voldoet...

Citaat:
Mij wordt héél vaak gevraagd of ik op een voor mij vreemd paard wil rijden en ik doe dat NOOIT. Nog niet met mijn hele motorX outfit aan.

Nou dan heb ik met mijn nog maar 10 jaartjes rijervaring (jij zal er wel veel meer hebben) nog meer durf als jij, want ik zou op ieder paard stappen, een band bouw je niet alleen op door grondwerk te doen (dit is wel heel belangrijk, maar dat terzijde) dat bouw je ook op door samen te zijn, samen te rijden.

Citaat:
Waar het wel mee te maken heeft is met het GEBRUIK van je hersens. ´Natural´ denken anders, doorgaans inhoudelijker, over de omgang met paarden dús anders over de omgang met beschermende kleding.
DIT STAAT LOS VAN DE BESCHERMENDE FUNCTIE van beschermende kleding. Maak je eigen keuze en bemoei je niet met een ander, helemáál niet als die voor jou wereldvreemd denkt.

Zegt iemand die net klaar is met een volledige tirade over beschermende kleding, dat anderen zich niet met hem zouden moeten bemoeien...

Citaat:
Dat ís abn, als je jip&janneke-taal bedoelt, nee. Pak een woordenboek = goed voor je woordenschat.

hc

Weer een zeer goed bewijs van je fijne metaliteit...

Citaat:
Fijn dat jíj voor jezelf een helm opzet. Waarom zou jij het jammer moeten vinden dat een andere dat eventueel niet doet?!
Bemoei je er niet mee!
Ik rij regelmatig met een integraalhelm, compleet met motoX-harnas etc... vaak zonder wat ook. MIJN keuze! Ik vind het vréémd dat een dergelijke helm in de ruitersport niet beschikbaar is, maar verder?

Ik begrijp niet wat het jou aangaat wat volgens jou vermeende naturals doen. Ík heb geen mening over jouw wel/niet dragen van een helm. Ik weet niet of het nodig/zinvol is of dat je beter aan je vaardigheid of band met jouw paard kan werken. Geen idee en hou mijn mond dus.
Míj kan het alleen maar wat schelen dat jij iets meent te kunnen vinden over de keuzes van een ander terwijl je dat niet bij benádering kan beoordelen. Alsof er nog niet genoeg via subjectieve as(s)ociaties naar conclusies van vooroordelen gesprongen wordt in de paardenwereld!
hc

Jezus, leuke eerste post, die arme ts ze vraagt alleen iets en jij begint weer met je bemoei je er niet mee. Tuurlijk weer die fijne metaliteit.

En dan nu nog even de hele clou van dit verhaal:
Citaat:
'Bemoei je niet met een ander´

Laat iedereen die risico-afweging ZELF maken en bemoei je niet met dingen die buiten je referentiekader vallen!

Maak je EIGEN keuze en zeur niet over een ander.

En wat heb jij in alle bovenstaande posts gedaan, juist, gezeurd over iemand anders, zodra er iets gezegd werd rende je er als een kip op af om die iemand toch maar even jou mening te vertellen. En nu kan je dit niet ontkennen want het staat allemaal in deze post. Is dat even pech...

Trouwens over die hoeven, toevallig (aangezien jij dat natuurlijk uberbelangrijk vindt) ken ik dat soort landen. Mischien weet je waar zuid-Frankrijk ligt? Nou daar zij in de zomer temperaturen van over de 40 graden (en ja dat heb ik ook al meegemaakt) en toch zien de hoeven van die paarden er niet zo uit...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:45

Lest schreef:
Ik draag wel een cap omdat mijn risicoanalyse zegt dat de kans dat ik van mijn pony afval te groot is. Ik heb niet zo'n goed band met mijn pony dat ik kan voorkomen dat hij schrikt of er vandoor gaat wanneer hij een space-ligfiets ziet. Daarnaast val ik er wel af als hij opzij springt van een konijntje (eendjes meestal in mijn geval Vork ).
Ik denk dat er maar een zeer select groep is die wel een betrouwbare risico-analyse kan maken en een zeer grote groep die met de mode mee doet.
Eigenlijk vind ik de posts van HC wel leuk om te lezen, het geeft weer stof tot nadenken en het is weer iets anders dan de dagelijkse discussies.

De posts van HC leken mij in eerste instantie ook leuk om te lezen, maar bleken toch minder inhoud te hebben dan ik dacht. Ze voegen weinig toe, het is alleen maar hard tegen alles en iedereen aanschoppen. Bovendien voert HC geen discussie maar een monoloog, want meneer houd niet van discussies (ga hem even niet quoten, maar dan moet je maar even scrollen), dubieus gezien het feit dat hij zich op een FORUM bevind (check de dikke van dale maar even op 'forum'). En er is nog een middenweg tussen jip&janneke-taal en 'lookatme'-taal...

Terugkomend op het cap verhaal, ik zou graag argumenten lezen waarom mensen GEEN cap dragen. En dan bedoel ik dit dus NIET als aanval, maar vraag het mij serieus af. Dus no-offence!!!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:38

Ik vind dat die meneer idd vreemde reacties heeft. Jammer, want het topic kan best interressant worden/zijn. Misschien moeten we het even opnieuw proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:48

Huertecilla schreef:

Voorkóm liever het vallen door aan je vaardigheid te werken of zoals ´naturals´ aan de band met je paard zodat je de mythe ´vluchtdier´ niet als alibi blijft houden Pling

hc

Niet ieder ongeluk valt te voorkomen. Wie dat denkt is kortzichtig en ondoordacht bezig (en bovendien erg arrogant IMO).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 08:50

Bonita_Bon schreef:
Terugkomend op het cap verhaal, ik zou graag argumenten lezen waarom mensen GEEN cap dragen. En dan bedoel ik dit dus NIET als aanval, maar vraag het mij serieus af. Dus no-offence!!!

Omdat die geen cap nodig hebben, want die kennen hun paard goed en vallen dus NOOIT.
Iedere cap-drager is dus verkeerd bezig met zijn of haar paard wat betreft de omgang,
want "onze" paarden vertrouwen ons schijnbaar niet en wij kennen onze paarden schijnbaar niet goed genoeg omdat ze toch nog schrikken Ja

(Als ik het goed begrepen heb)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:04

okee ..10 pagina's verder

een cap dragen is een eigen keuze

ik draag m wel , en niet omdat ik mijn paard niet kan lezen of begrijp of aanvoel
maar voor het geval dat ..
ben er laatst even opgestapt om iets te testen
draag in de regel altijd ! mijn cap en toen niet en uiteraard ben ik er juist
toen (op de stenen ) afgekukeld/gesprongen / laten vallen
ik had niks , geen schrammetje ook niet stijf dag erna
ben het vallen dus gelukkig nog niet verleerd
maar toch draag ik graag een cap voor het geval dat
ben wel eens met paard en al over de kop gevlogen door een konijnen of mollen gang
waarbij mijn hoofd tegen een boom werd gelanceerd
(cap heeft het niet overleefd , ik en mijn hoofd gelukkkig wel)
het gevaar zit m in een heel kein (vaak niet eeens kwestie van paard of ruiter of combi) hoekje

heb ook niet het idee dat naturals vaker dan traditionelen niet of wel een cap dragen

wil ondanks de discussie toch even op het volgende terugkomen:
Citaat:
Je mist de kern VOLLEDIG.
Ze heeft geen récht op een mening over iets waar ze NIETS van of over weet, wat ze niet kan beoordelen dus geen mening over kán hebben.

hc

waar haal jij het lef vandaan HC Boos! WIE mist er nu WELKE kern ??
en ken je haar persoonlijk , weet jij hoe zij en haar paard elkander goed begrijpen ?
maar dan nog MAG OOK ZIJ EEN MENING HEBBEN

IEDEREEN heeft het recht ergens een mening over te hebben
ook over dingen waar iemand in jouw ogen of iemands anders zijn ogen niet genoeg van weet

dat is het grote voordeel te leven in een vrij land ..het hebben van een vrijheids van meningsuiting

als je het er niet mee eens bent dan ga je de DISCUSSIE AAN
dat doen volwassen mensen ..discuseren over elkaars mening , met repsect voor elkaars mening
iedereen mag het ergens wel of niet mee eens zijn

ts schrijft duidelijk wat ZIJ VIND een MENING dus en dat mag nog steeds Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:13

WildWings schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Niet ieder ongeluk valt te voorkomen. Wie dat denkt is kortzichtig en ondoordacht bezig (en bovendien erg arrogant IMO).

Iid, je kunt niet elk ongeluk voorkomen en dat moet je ook niet willen, denk ik, dan heb je geen leven meer. Je kunt wel op verschillende manieren de kans op ongelukken verkleinen en dat doe je igv paardrijden imo door bv vallessen, werken aan je band met je paard, gewoon goed leer rijden en vooral zitten, je paard antischriktraining geven als hij niet bomvast is om maar wat te noemen. Zodra een cap ongelukken kan voorkomen, ga ik hem alle dagen dragen, zeker in het verkeer!
Voor de duidelijkheid, een cap verkleint de kans op ernstig hersenletstel, niets meer en niets minder.

En ook voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen het dragen van een cap, ik vind dat dat ieders persoonlijke keuze en zal er dan ook nooit iemand op neerkijken. Ik vind het overigens ook geen teken dat je slecht zou kunnen paardrijden of met je paard omgaan.

Mijn argument om geen cap te dragen is dat ik dat dier ken, weet wat het kan doen, hoe het reageert in panieksituaties en omdat ik weet dat als ik het niet meer vertrouw ik er zo weer naast sta (op mijn voeten wel te verstaan). Voel ik me om wat voor een reden ook minder veilig draag ik net zo makkelijk wel een cap, of ga ik simpelweg niet (buiten) rijden. Het is eigenlijk een soort vertrouwens en gevoelskwestie die ik helaas erg moeilijk vind om zo even uit te leggen, laten we het er op houden dat ik me bewust ben van de risicos en dat het wel of niet dragen van een cap voor mij een bewuste keuze is. Iig geen haarkwestie, in dat geval zou ik eerder wel een cap dragen, pluizebol staat ergens voor...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:25

Bonita_Bon schreef:
[Terugkomend op het cap verhaal, ik zou graag argumenten lezen waarom mensen GEEN cap dragen. En dan bedoel ik dit dus NIET als aanval, maar vraag het mij serieus af. Dus no-offence!!!

heb heel lang geen cap gedragen in de bak .. kende mijn paardje van haver tot gort en ik denk hij mij ook (kan nog steeds geen paarden taal letterlijk verstaan of in zijn hoofd gedachten lezen Haha! ) totdat ik een paard zach schrikken met een ruiter die een sec keek naar iets anders en net een sec te laat reageerde en toen maar besloot om de bakrand door te koppen

deze dame reed met cap en kon daadwerkelijk lezen en shrijven met die makke beer
deed alles kon er vanalles mee deed nooit stap verkeerd

de oorzaak was hier het onverwachte na 15 jr nooit iets gebeurd te zijn

uiteraard doe ik er alles aan om een goede band te hebben met mijn paard en te zorgen dat we niet vallen , moet zeggen dat de omgeving waar je rijd wel meespeelt in de denkbeeldige misschien ongelukken , en de gevaren analyse die je zelf maakt naar aanleiding van deze factoren

maar ikje draagt weer capje

(en veroordeel een ander niet op het dragen van geen helm of een motor helm , ieder het zijne
val wel over kids zonder helm ..ouders zijn de verantwoordelijke in deze en raad dn altijd een cap aan zonder vaste rand die de kans op nekbreken vergroten )

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:45

de reden waarom ik een cap draag?
Na dat mijn eerste kind is geboren..kreeg ik ineens een ander soort gevoel, verantwoorlijkheidsgevoel voor mijn kind en man...
Dat is mijn reden waarom ik weer een cap ben gaan dragen, vooral omdat ik nu een paardje aan het inrijden ben(dus jong en groen).....maar op mijn paardje die ik begin dit jaar heb verkocht reed ik wel zonder cap...beetje dubbel dus