Kaartenactie om instanties (DB, hoefsmeden etc) bewust te ma

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Kaartenactie om instanties (DB, hoefsmeden etc) bewust te ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:43

OVer de regulering: er zijn wel wat instanties die het e.e.a. willen reguleren. Het ministerie van Landbouw heeft een hele tijd terug een heel raport geschreven vol met... ik kan het alleen maar gezeik noemen.
Wat staat er in? Dat de paardenhobby het landschap verpest en dat het dus gereguleerd moet worden. Hoezo verpest het het landschap? Nou, een paar ambtenaren hebben bedacht dat die witte hekjes met stroomdraad voor sommige mensen wel eens storend zou kunnen zijn, we zijn immers prikkeldraad en koeien gewend.
Gelukkig komen ze ook met voorstellen: subsidie voor hegjes en houten hekjes, zodat het schrikdraad niet meer te zien is.

Zijn ze helemaal mesjogge geworden? Ik denk dat ik weet hoe dit komt. Je hebt daar een heleboel ambtenaren die zichzelf toch bezig moeten houden. En op een dag belt er een psychopaat die door de telefoon roept: "Joah! Wittegij wa'k vind? Die stomme hekkies bij die poarde! Das toch lelijk?"

En meteen springen ze er met z'n allen bovenop en een jaar later rolt er zoiets idioots uit.
Alsof mensen zich aan weilandjes met schrikdraad ipv prikkeldraad gaan storen, terwijl overal de goorste lelijkste vieste bedrijventerreinen uit de grond worden gestampt.

Ik weet niet hoe diep Nederland gezonken is, maar ik denk dat er toch nog genoeg gezond verstand aanwezig is om dit zeurrapport niet serieus te nemen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:03

JoviBan schreef:
Nimmy schreef:

En dat kost geld.. zeker op grote terreinen waar veel paarden lopen.. denk toch dat lang niet alle stallen de paarden 's winters de wei op willen. (na x aantal jaar moet je dan hoe dan ook her inzaaien en dat zou bij ons voor een halve hectare al ong 1500 euro kosten (doodspuiten omtrekken en opnieuw inzaaien dan). (en onze wei wordt bemest, maar toch merken we dat de kwaliteit langzaam afneemt)

Nog even een reactie (niet zozeer specifiek naar jou hoor Knipoog ).
Zelf zou ik als pensionklant bereid zijn om de kosten met mijn mede-pensionklanten die hun paarden ook op de wei willen houden, willen delen, verspreid over het jaar, als pensiongeldverhoging. Als daardoor mijn paarden het hele jaar door - dus ook in de winter - op de wei mogen blijven lopen.

Nu ben ik in de bevoorrechte positie dàt mijn paarden 365/24/7 in de wei lopen, maar als ik dat niet was en het zou idd een financieel struikelblok zijn voor de betreffende stalhouder (of boer), dan zou dat zeker mijn voorstel zijn. Pling[/quote]

Dan moet idd de hele stal (of de meerderheid) erachter staan, denk dat t op sommige plaatsen te regelen is, denk alleen niet dat iedere boer er enthousist voor is of wel de kosten, maar niet de goede wei.. kun je ook krijgen.

Wat verandering van wetgeving betreft... zo'n vaart zal dat niet lopen en ik heb ook t idee dat paardenhouderij vanwege de economie en landschapsopvulling wel gewaardeert wordt. alleen is t nu nog heel vrij en zullen er regels bij komen, maar dat zal waarschijnlijk wel geleidelijk gaan en niet in 1 keer de hele sport/hobby onmogelijk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:01

Cer?
Je hebt flink zitten slopen in dit topic...
Gaat dit wel over de kaarten aktie?

Er zal vast wat veranderd worden, kan niet anders na zelden wat veranderd te hebben.
Maar bang ben ik er niet voor.
Integendeel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:21

Dit gaat ook niet over de kaartenactie, maar vragen om ontopic te blijven, werkt niet.

Misschien wel een split naar huisvesting/regelgeving oid, want het is een interessant onderwerp.

Een slotje kan altijd nog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:24

Maar berichten in dezelfde trant heb je gesloopt?
Sorry, maar dat begrijp ik niet...
Maar goed, zal er maar niet verder op door gaan... Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:36

Ik wil het wel toelichten om zo 'het beleid' wat inzichtelijker te maken Ja

Ik heb alle berichten (ong. 80) eruit gesloopt die over PERSOONLIJKE omstandigheden van het houden van paarden gingen (en wat beledigingen hier en daar). Ik kan wat gemist hebben of een enkel bericht onterecht verwijderd hebben, maar dan hadden het er maar niet zoveel moeten zijn Lachen

De huidige discussie gaat over de regels en instanties, in mijn ogen dus een ALGEMENER en breder discussievlak.

Of iemands paarden wel of niet buiten, in de blubber, onder een kleedje, met een dak staan, dat is eruit. Maar de algemene regels, voorschriften, instanties ed. blijft nu staan.
Of althans, totdat het gesplit wordt, als daar behoefte aan is.

En inderdaad, dit is nu ook offtopic, dus ik hoop dat het duidelijk is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 02:04

Moderatoropmerking:
offtopic reactie verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:14

Volgensmij zijn er ook dingen uitgesloopt waar het wel degelijk ging om de kaartenaktie.
Dingen waar ik (en andere zeggen) wat welzijn is.
Daar waar de kaartenaktie ook omgaat.
Dat de DB niet komt bij 24/7 op stal, maar wel bij een blub wei.
Dat heeft niks met persoonlijk te maken, maar ook met waar de wet in veranders zou moeten worden

Ik waardeer je uitgebreide uitleg maar voor mij houd op deze manier de discussie hier op...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:20

RK, ik begrijp niet zo goed waarom je deze discussie per pb en in het topic voert?

Maar, zoals ik je ook al per pb hebt laten weten, ik zal de split aan andere mods laten lezen, en hun mening vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:24

Omdat jij het ook zowel hier post als per pb stuurt misschien?
En ik daar dan gewoon op antwoord misschien? Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:45

Aha, duidelijk Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:45

Ik heb bij de DB gisteren ook de paarden op stal aangekaart. Ze begrepen precies waar ik het over had, maar er blijken geen wetten voor te zijn. Reken maar dat ik daar achter aan ga zitten, mocht men gaan zeuren over mijn paard op het land. Ik wacht dus ook met spanning dat mailtje of telefoontje af van deze hogere pief bij de DB.

Ik vind het erg vreemd dat 'men' bij de DB precies begrijpt wat ik bedoel en er blijkbaar niets aan kan gebeuren om deze vaak schrijnende situaties te veranderen.
En voor alle duidelijkheid (voor mensen zich weer aangevallen voelen), dan heb ik het over de paarden die er amper of nooit uitkomen. Dat schijnt gewoon te mogen in dit land. Mensen die zo zeuren over paarden buiten, denk eens wat verder dan je neus lang is!! Over dit soort dingen kan ik me echt woest maken. Boos! Boos! Boos!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:05

Nadya schreef:
Ik heb bij de DB gisteren ook de paarden op stal aangekaart. Ze begrepen precies waar ik het over had, maar er blijken geen wetten voor te zijn. Reken maar dat ik daar achter aan ga zitten, mocht men gaan zeuren over mijn paard op het land. Ik wacht dus ook met spanning dat mailtje of telefoontje af van deze hogere pief bij de DB.

Ik vind het erg vreemd dat 'men' bij de DB precies begrijpt wat ik bedoel en er blijkbaar niets aan kan gebeuren om deze vaak schrijnende situaties te veranderen.
En voor alle duidelijkheid (voor mensen zich weer aangevallen voelen), dan heb ik het over de paarden die er amper of nooit uitkomen. Dat schijnt gewoon te mogen in dit land. Mensen die zo zeuren over paarden buiten, denk eens wat verder dan je neus lang is!! Over dit soort dingen kan ik me echt woest maken. Boos! Boos! Boos!

Het is zeker sneu voor die paarden, maar toon maar eens aan dat ze 24/7 op stal staan, denk dat daar ook problemen liggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:14

Nimmy schreef:
Nadya schreef:

Het is zeker sneu voor die paarden, maar toon maar eens aan dat ze 24/7 op stal staan, denk dat daar ook problemen liggen.

Maar de DB erkent wel dat dit veel voorkomt en dat ze er dus niets aan kunnen doen. Die vrouw had het over de wetgeving, niet over het aantonen op zich. Je mag in NL je paard het hele jaar opsluiten en niemand kan er iets aan doen. Dat kan toch niet? Dat vind ik ronduit schandalig.

Ik heb haar verteld hoe mijn paard erbij staat en toen zei ze ook dat veel paarden en pony's prima buiten kunnen blijven zonder schuilstal, als ze maar wel bomen en struiken e.d. hebben om te schuilen. Ik ga er dus nog steeds vanuit dat ze zo'n situatie als de mijne wel met rust laten bij eventuele veranderingen in regels. Maar ik wil daarover dus nog een gesprek of uitleg van hun kant. Het zal mij niet gebeuren dat ik mijn paard straks 6 maanden van het jaar op stal moet gaan houden, hoor, echt niet. Daar zal 'ie doodongelukkig van worden. Als de DB dat soort zaken gaat instellen, zijn ze echt verkeerd bezig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:26

Als de DB niets doet is het net goed, doen ze wel wat is het ook niet goed... en daarmee doel ik op meldingen van paarden/pony's die in de ogen van anderen niet goed behandeld/gehuisvest worden.
Zeker is het voor de eigenaar vervelend als de DB zich meld na een klacht of meerdere kachten, maar ik ben van mening dat ze beter 10 X voor niets langs komen dan 1 X niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:34

Alane schreef:
Als de DB niets doet is het net goed, doen ze wel wat is het ook niet goed... en daarmee doel ik op meldingen van paarden/pony's die in de ogen van anderen niet goed behandeld/gehuisvest worden.
Zeker is het voor de eigenaar vervelend als de DB zich meld na een klacht of meerdere kachten, maar ik ben van mening dat ze beter 10 X voor niets langs komen dan 1 X niet.

Ze moeten gaan kijken na een melding en dat vind ik ook goed. Maar het is wel belachelijk dat paarden die hun stal niet uitkomen blijkbaar 'vogelvrij' zijn. De DB zegt zelf dat ze 9 van de 10x voor niets komen bij paarden, die buiten staan. Door de onwetendheid van de mensen die bellen. Ja
Ik heb trouwens gezegd dat ze welkom zijn om bij mijn paard te komen kijken. Ik heb nog nooit problemen gehad en dat zal ook niet snel gebeuren, want ze staan er prima bij en er komen geen mensen in de buurt van de plek waar mijn paard staat. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:38

Wat ik eerder ook al zei, maar denk dat het gesloopt is dus nog maar een keer de herhaling, want nu mag het blijkbaar wel?
(ja zie het maar als steek wat het niet is)

Het is erg jammer dat de DB niets doet een stalpaarden die nooit hun stal uitkomen.
Maar omdat de DB daar niets aan doet mogen ze het ook niet bij paarden die in slechte omstandigheden buiten staan?
Tenminste die ondertoon lees ik nu een beetje Lachen

Elk geholpen paard is er 1.
Dat het nu alleen van de kant van de weidepaarden is, is jammer, dat ben ik met je eens.
Maar je moet ergens beginnen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:52

Nadya schreef:
Ze moeten gaan kijken na een melding en dat vind ik ook goed. Maar het is wel belachelijk dat paarden die hun stal niet uitkomen blijkbaar 'vogelvrij' zijn. De DB zegt zelf dat ze 9 van de 10x voor niets komen bij paarden, die buiten staan. Door de onwetendheid van de mensen die bellen. Ja
Ik heb trouwens gezegd dat ze welkom zijn om bij mijn paard te komen kijken. Ik heb nog nooit problemen gehad en dat zal ook niet snel gebeuren, want ze staan er prima bij en er komen geen mensen in de buurt van de plek waar mijn paard staat. Lachen

RK, lees nou eens goed wat ik zeg. Ik vind ook dat paarden die het buiten niet goed hebben, geholpen moeten worden. Lachen
Feit is gewoon dat de DB zich daar nu op richt, omdat dat wel mag en zich niet kan richten op de vele stalpaarden. En dat vind ik nogal krom.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:54

arno8 schreef:
OVer de regulering: er zijn wel wat instanties die het e.e.a. willen reguleren. Het ministerie van Landbouw heeft een hele tijd terug een heel raport geschreven vol met... ik kan het alleen maar gezeik noemen.
....
Ik weet niet hoe diep Nederland gezonken is, maar ik denk dat er toch nog genoeg gezond verstand aanwezig is om dit zeurrapport niet serieus te nemen.

Dat hangt maar net van de agenda van de betreffende commissie af Arno. Van wat hun 'opdracht' is. Een dergelijk rapport is een prachtig 'alibi' om een maatregel aan te koppelen.
Het lastige van een commissie zoals die welke nu met de invulling van de welzijnsnormen is, is die agenda vol randvoorwaarden. Economische belangen, landschapsinrichting voor 16½ miljoen inwoners, maatschappelijk draagvlak etc. wegen altijd het zwaarste.
Het daadwerkelijke welzijn van het paard en het individuele belang van een kleine groep ruiters is niet doorslaggevend, zelfs niet als dat met én gezond verstand én wetenschappelijk verantwoorde informatie onderbouwd is.

Als straks het schuilhutje en weidegang verplicht zouden worden, wórdt de spoeling dunner. Of jíj, joúw paardjes op het door jou gevonden plekje kan laten staan is dan geen kwestie van redelijkheid, eerlijkheid of gezond verstand. De lokale bepalingen stellen of er wel/geen hut mag komen en het marktmechanisme bepaalt de prijs van de weidegang.

De DB zal hoofdzakelijk blij zijn met een dergelijke normstelling die hen zowel 'onbeschut' buiten staan als 'in het toilet opgesloten staan' kan laten toetsen. Noch voor hen noch voor de overheden zijn de gevolgen het probleem. Dat ligt bij de eígenaars.

De grote bedrijven hebben aleen een bedrijfsmatige uitdaging welke met een HIT-stal eigenlijk al opgelost ís. Hoeft 'alleen maar' uitgevoerd te worden. Geen slechte zaak uiteraard.
De paarden in de Oostvaardersplassen en andere 'natuur'gebieden zíjn al uitgezonderd.
Zowel de vele hobby-houders van stalpaarden als de eigenaars van paarden die robuust gehouden buiten kunnen leven zijn potentieel 'doelwit'. Voor de paarden van de eerste groep zal dit een weldaad zijn, voor de paarden van de tweede een ramp(je).
In mijn ogen zou het erg jammer zijn dat net díe groep houders welke het paardgerichte al op het netvlies hééft onder 'de kwaden' gaat lijden. Dát is waarom IK (om PN niet te noemen) hier op dit topic de aandacht op de ontwikkeling richt.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:56

Ja, dat lees ik Nadya

Maar je begrijpt me blijkbaar niet. Lachen

Dat ze zich daarop richten is niet krom, dat is imo niets anders kunnen, Jammer, ja dat zeker Ja

Een paard binnen met een zuivere stal en eten en drinken, daar kan niet gecontroleerd worden hoe vaak hij erbuiten komt.
Dáár ligt het knelpunt aan wel wat doen aan de buitenpaarden waar direct te zien is dat het niet kan en de binnenpaarden waar je dat niet kunt zien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:09

runningkawa schreef:
Ja, dat lees ik Nadya

Maar je begrijpt me blijkbaar niet. Lachen

Dat ze zich daarop richten is niet krom, dat is imo niets anders kunnen, Jammer, ja dat zeker Ja

Een paard binnen met een zuivere stal en eten en drinken, daar kan niet gecontroleerd worden hoe vaak hij erbuiten komt.
Dáár ligt het knelpunt aan wel wat doen aan de buitenpaarden waar direct te zien is dat het niet kan en de binnenpaarden waar je dat niet kunt zien.

De DB vertelde mij gisteren dat er geen wet voor stalpaarden is. Dat DAT het probleem is.
Blijkbaar wel voor paarden buiten. Nou ja, daar maak ik me verder met mijn eigen paard geen zorgen over.

Maar ik wil wel even officieel iets van hun kant weten over eventuele komende regeltjes over het buiten houden van paarden in de winter. Want als mijn paard per se een schuilhok moet hebben, omdat 'ie anders niet waar 'ie nu staat mag overwinteren buiten, dan heb ik een probleem. Is dat niet aan de orde, dan hoor je me daar verder niet over. Ik wil koste wat het kost niet dat mijn paard 's winters opgestald gaat worden. Nu niet en in de toekomst niet, als hem dat doodongelukkig maakt. De weilanden met schuilstal liggen hier niet voor het oprapen, aangezien niemand hier iets op het land mag neerzetten van de gemeente.
Ik vind het persoonlijk nogal krom als de DB mijn paard ongelukkig wil maken. Ik kreeg trouwens tijdens dat telefoongesprek alle begrip, dus ik ga er niet vanuit dat het zo ver zal komen. Ze vroegen braaf naar het ras van mijn paard, hoe hij er bij staat e.d. en begrepen volkomen hoe ik het zag.

Ze had het meer over het gedoog van vele gemeenten (ze had het specifiek over Almere, waar men dingen gaat veranderen) waar de paardjes, weilandjes en schuilstalletje de pan uit rijzen. Daar gaat wel iets aan gebeuren. Maar dat heeft niets te maken met het welzijn van de dieren zelf. En gelukkig is de grond waar mijn paard op staat geen enkel probleem. Dus ik ga er vanuit dat Sam nog jarenlang kan genieten van 'zijn plekkie'. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:11

runningkawa schreef:

Ik zie helemaal geen knelpunt.
Paarden die 24/7 buiten lopen, kunnen ook naar binnen gehaald worden. Is ook iets wat 'je niet kunt zien'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:16

Is er idd wel en wet voor buitenpaarden Nadya?
Laat ze daar jou eens een quote en artikel van geven

Overigens kan ik me nniet vorstellen dat als je paard een natuurlijke beschutting heeft (wat ook beschutting is) en droge plekken om te staan dat ze daar iets aan doen.
Kan ik me echt niet voorstellen.
Het gaat ze denk ik eerder om foto's die toen de DB hier eens in een topic heeft geplaatst.
Met paarden tot echt ruim over de kogels in de drek, zonder andere mogelijkheid.

Jovi, paar keer gaan kijken op een dag en je weet of ze binnen gezet worden. Lachen

Misschien moeten ze op de staldeuren maar een chipreader hangen die registreerd wanneer het paard uit de stal is gekomen en wanneer hij er weer ingaat.
Helaas gaat dat niet bij dna, maar dat zou anders nog niet zo verkeerd zijn Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:16

JoviBan schreef:
runningkawa schreef:

Ik zie helemaal geen knelpunt.
Paarden die 24/7 buiten lopen, kunnen ook naar binnen gehaald worden. Is ook iets wat 'je niet kunt zien'.

Daarom wordt de DB ook gek van telefoontjes van mensen die totaal geen verstand van paarden hebben en het 'zielig' vinden, als het regent en er staan wat paarden buiten in wat modder.

Trouwens, bij die stalling waar ik ooit stond en waar paarden amper naar buiten mochten, kon je het wel merken aan de stemming in de stal. Ik heb nog nooit zulke trieste, onrustige paarden gezien. En anders moeten ze er maar een camera neerzetten ofzo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:17

RK, zodra de DB contact met me opneemt over mijn gestelde vragen, zal ik het ze vragen of er wetten zijn voor buitenpaarden.