Milord schreef:Hoi
met veel interesse heb ik dit topic eindelijk helemaal uitgelezen. Ik had gehoopt om hier een ruimer inzicht te krijgen wat betreft NB, TB en beslaan. Eerlijk gezegd ben ik daar nog niet helemaal over uit. Hoefijzers zijn bij mij wel een laatste optie, altijd al geweest...
Ik zit zelf met een probleem bij mijn paardje en ik kan maar niet beslissen wat het wordt (NB, TB of beslaan).
Jaren geleden heeft hij in beide kogelgewrichten voor een ontsteking gehad wegens overbelasting. Hij had toen rondom ijzers. Dus behandeld, ijzers eraf want er werd toch alleen maar gewandeld met hem en dat is weer overgegaan. Vanaf toen zonder ijzers gehouden.
Een paar jaar geleden van de manege, waar hij TB bekapt werd, naar een boer gegaan waar ook een gediplomeerd NB'ster aan stal kwam. Dit uitgeprobeerd en de eerste weken liep hij heel goed maar daarna kreeg hij weer last van zijn kogel linksvoor, gevolg: kreupel.
Toen weer een TB'er laten bekappen en alles ging weer goed. Tijdje geleden moeten verhuizen van stal en toen had ik geen hoefsmid meer. De plaatselijke smid zijn werk bekeken maar ik was niet echt super tevreden over zijn werk met andere paarden dus ik ben verder op zoek gegaan en ben dus weer bij een NB'er uitgekomen. Hij is toen 1 keer geweest, mijn paardje liep een paar weken goed en toen weer de ellende met zijn linkerkogel vooraan.
Nu is de veearts geweest en die zei dat er weer ijzers onder zouden moeten om te corrigeren. Ik schrok er echt van want dat wil ik niet.
Zoals het er nu uitziet loopt hij dus beter met TB als met NB, ijzers doe ik liever niet meer. Hij is 23 en mag als hij niet meer kan zonder ijzers te lopen gewoon op rust de wei in. Op de wei heeft hij er namelijk geen last van.
Even voor de duidelijk heid wat mijn paardje nu heeft: Hij is toontredend en dat geeft aanleiding tot chronische kreupelheid volgens de DA want zijn voetas staat gebroken. Zijn witte lijn aan alletwee de voorhoeven is aan de binnenkant tot bijna vooraan bijna 1 cm breed. Dit komt door het verkeerde neerzetten van zijn benen(toontredendheid=verkeerde belasting). De DA stelde ijzers voor om dan de positie van de hoeven zijwaarts te corrigeren (Lees: binnenkant inkorten om minder te belasten).
Mijn NB'er zegt resoluut dat dat niet goed is want dat paard is dat niet gewend om zo te staan en gaat dus weer andere pezen en spieren (over)belasten waardoor hij dus daar weer problemen krijgt. Ook zouden ijzers niet lang helpen want die zouden ook schuin afslijten. De reden waarom hij dus niet zijwaarts wil corrigeren.
Een beetje lang verhaal misschien.. maar misschien hebben jullie wel advies voor mij. Ik weet het even niet en wil zeker weten alle opties bekeken hebben.
Ohw Ja en voor dat jullie erover beginnen ik heb al alle soorten en maten hoefschoenen uitgeprobeerd en met echt allemaal strompeld hij als een dronkaard rond, zelfs na de gewenningsperiode.
Hoi Milord,
Als jij bent wie ik denk dat je bent, dan is dit mijn reactie:
-je paard staat/stond erg kort door veel over straat rijden in combinatie met te weinig hoefgroei.
-als de hoef echt te kort is, heb je sowiezo geen ruimte om te corrigeren.
-Je zal dus eerst wat hoef moeten kweken.
-Als je zegt dat hij in de wei geen last heeft, lijkt het wel erg veel op gewone gevoeligheid. Ik denk dat je dan toch eens serieus over hoefschoenen zou moeten nadenken. Ik ben benieuwd welke hoefschoenen je hebt geprobeerd?
ps: als jij niet bent wie ik denk dat je bent........dan snap jij niks van mijn antwoord... Ben je het wel...pb dan je telefoonnummer want ik heb je niet terug gebeld omdat ik je nummer niet meer heb.
groet,
Simon