Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:55

themi schreef:
De reactie van de smid en van andere mensen die geloven in deze manier van bekappen? Hij moet eraan wennen, laat hem maar een paar dagen staan en hij zal wel wat tinteling in zijn hoeven hebben door een verbeterde doorbloeding.

Voor mij is het nog altijd zo dat ongeacht welke manier van bekappen je toepast, je paard na de bekapping nooit slechter mag lopen dan daarvoor. Ik vind het beeld dat jij hier schetst wel erg zwart-wit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:59

russel schreef:
Dat dankzij bekappers. Want iemand die niet correct kan bekappen kan ook nooit en te nimmer een correct ijzer leggen.

Als ik zo om me heen kijk is het niet helemaal eerlijk om de bekappers de schuld maar te geven. Veel smeden kunnen al niet eens correct bekappen en al helemaal niet fatsoenlijk een ijzer er onder leggen. Maar als je niet geleerd hebt om een ijzer er onder te leggen, betekent dat nog niet dat je niet fatsoenlijk kunt bekappen.

Als het om hoeven gaat hebben paardeneigenaren wel heel erg de neiging om de schuld bij een ander te leggen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:28

Het is maar hoe je het wilt lezen. Voor je een ijzer legt, moet je bekappen, vele hoefsmeden doen beiden toch??

Jij hebt het over bekappers, lees daar uit dat die mensen niet kunnen beslaan, het ook niet doen, maar zijn ze dan ineens beter? Een hoefsmid die beiden doet heeft sowieso al een veel grondigere/langere opleiding gehad dan een bekapper. Als een dergelijke smid al niet eens behoorlijk kan bekappen is hij in mijn ogen geen echte smid.

Dan zou dus een bekapper per definitie beter zijn dan een hoefsmid? Ik ben absoluut van mening dat er maar heel weinig kundige hoefsmeden zijn en dat geldt ook voor bekappers. Zolang er nog steeds berichten zijn bokkers over NB bekappers die paarden doen waarvan de eigenaren niet tevreden zijn, zijn er dus ook dergelijke bekappers die hun vak niet bestaan.

Dus om het kort te maken. Bekappers, hoefsmeden, NBbekappers allemaal 1 pot nat, ze zitten allemaal aan paardenhoeven en er zijn er maar heel weinig die het echt zijn.\

Als ik een hoevenmens aan mijn paard laat komen en met die hoeven gaat het verkeerd en het dier loopt er ook nog eens naverwand slecht op, moet ik dan mijzelf de schuld geven? Wel een makkelijke insteek. Bij mij krijgt dan de hoevenmens, bekapper of smid de schuld en dan is het einde oefening voor mij, wellicht simpel voor anderen, maar ooit een jaar lang met beun de haas in zee geweest en daarna een jaar lang doffe ellende gehad en daar kan je idd je zelf de schuld van geven, tegen beter weten in door gegaan met die vent.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:27

Zoooo, ik ook even een stipje, straks even alles bijlezen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:59

Wendy schreef:
Als het om hoeven gaat hebben paardeneigenaren wel heel erg de neiging om de schuld bij een ander te leggen....

Dat is wel erg makkelijk om al het commentaar in 1x van tafel te vegen.

Natuurlijk is het zo dat de gene die aan de voeten van mijn paarden komt de schuld krijgt. Ik huur hem in om zijn of haar werk goed te doen, niet om te prutsen. Is toch een nomaal verschijnsel in de dienstverlening. Als mijn tandarts wat fout doet is het toch ook zijn schuld en niet de mijne? Sinds wanneer zit ik daar op eigen risico? Beetje naief.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:58

als iemand zichzelf bekapper/hoefsmid noemt moet er in principe gewoon goed werk geleverd worden. Alleen verschilt het idee over goed werk nogal Knipoog . Daarbij zijn er te veel slechte smeden en bekappers om klakkeloos je paard aan hen over te laten. Ik vind ook dat mensen zich een beetje zouden moeten inlezen, zodat je in ieder geval kan beoordelen of je een goede te pakken hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:16

russel schreef:
Dus om het kort te maken. Bekappers, hoefsmeden, NBbekappers allemaal 1 pot nat, ze zitten allemaal aan paardenhoeven en er zijn er maar heel weinig die het echt zijn.

Daar kan ik me helemaal in vinden. Maar hoe wil je als eigenaar nu juist die hoefsmid/bekapper whatever op het spoor komen als je je helemaal niet in hoeven hebt verdiept en dus geen idee hebt over wat goed en niet goed is?
Als je een paard koopt neem je toch ook de verantwoordelijkheid om goed voor hem te zorgen? Dus je zorg voor het juiste eten, de juiste stalling, de juiste dierenarts en de juiste hoefverzorging toch? En zo kunnen we het rijtje nog wel even uitbreiden.

Alleen op de mening van anderen af gaan is voor mij in ieder geval niet genoeg. De eerste smid die ik bij mijn paard heb gehad was de hoefsmid die me door de stal eigenaar destijds was aangeraden. Maar het zo snel mogelijk bekappen, de ruwe omgang met de dieren en het feit dat hij het paard van mijn stalgenoot dus niet bekapte omdat het volgens hem na 4 maanden nog niet nodig was, heeft mij doen besluiten om me er toch maar wat in te gaan verdiepen.
Mijn paard liep op zich niet slecht na het bekappen, sterker nog, hij heeft nooit slecht gelopen.

Kijk, als er echt sprake is van grove nalatigheid kun je een smid of andere hoefverzorger zeker wat kwalijk nemen. Maar als je zelf niet weet waar op te letten en je later merkt dat het toch niet goed zat, ben je toch zeker ook zelf verantwoordelijk?
En dat valt me dus op, het is allemaal de schuld van de hoefverzorger. Er zijn nu eenmaal geen regels waaraan iemand moet voldoen om een paard te mogen bekappen. Opleiding zegt ook weinig, de eerste smid waar ik het over had had ook nog rijkserkend op zijn busje staan.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:52

Esperanza schreef:
Wendy schreef:

Dat is wel erg makkelijk om al het commentaar in 1x van tafel te vegen.

Natuurlijk is het zo dat de gene die aan de voeten van mijn paarden komt de schuld krijgt. Ik huur hem in om zijn of haar werk goed te doen, niet om te prutsen. Is toch een nomaal verschijnsel in de dienstverlening. Als mijn tandarts wat fout doet is het toch ook zijn schuld en niet de mijne? Sinds wanneer zit ik daar op eigen risico? Beetje naief.

Daar heb je gelijk in, maar net zoals je voor het tandenpoetsen en het regelmatige bezoek aan de tandarts zelf verantwoordlijk bent, ben je dat ook voor het controleren van de hoeven en regelmatig laten komen van je smid/bekapper.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:50

Tuurlijk, ben ik het ook mee eens, maar ik denk dat de meesten mensen geen voetenexpert zijn en dus afgaan op de mening van de smit. (of tandarts of...) En een diploma zegt ook lang niet alles, helaas helemaal mee eens. Maar het is wel eens lastig. Zoals altijd ligt de waarheid weer ergens in het midden.

Ik houd de eind verantwoordelijkheid over mijn paard, maar ik heb toch voor de verzorging van bepaalde onderdelen toch een expert nodig. En als die expert wat fout doet, merk ik dat soms toch pas als het al redelijk fout is. Dus geef ik zeker wel de smit de schuld. Ik betaal hem om kundig te zijn? Mijn verantwoording ligt er in om op tijd in te grijpen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:20

Je schrijft smid met een d,niet met een t.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:59

Hoi

met veel interesse heb ik dit topic eindelijk helemaal uitgelezen. Ik had gehoopt om hier een ruimer inzicht te krijgen wat betreft NB, TB en beslaan. Eerlijk gezegd ben ik daar nog niet helemaal over uit. Hoefijzers zijn bij mij wel een laatste optie, altijd al geweest...

Ik zit zelf met een probleem bij mijn paardje en ik kan maar niet beslissen wat het wordt (NB, TB of beslaan).

Jaren geleden heeft hij in beide kogelgewrichten voor een ontsteking gehad wegens overbelasting. Hij had toen rondom ijzers. Dus behandeld, ijzers eraf want er werd toch alleen maar gewandeld met hem en dat is weer overgegaan. Vanaf toen zonder ijzers gehouden.

Een paar jaar geleden van de manege, waar hij TB bekapt werd, naar een boer gegaan waar ook een gediplomeerd NB'ster aan stal kwam. Dit uitgeprobeerd en de eerste weken liep hij heel goed maar daarna kreeg hij weer last van zijn kogel linksvoor, gevolg: kreupel.

Toen weer een TB'er laten bekappen en alles ging weer goed. Tijdje geleden moeten verhuizen van stal en toen had ik geen hoefsmid meer. De plaatselijke smid zijn werk bekeken maar ik was niet echt super tevreden over zijn werk met andere paarden dus ik ben verder op zoek gegaan en ben dus weer bij een NB'er uitgekomen. Hij is toen 1 keer geweest, mijn paardje liep een paar weken goed en toen weer de ellende met zijn linkerkogel vooraan.

Nu is de veearts geweest en die zei dat er weer ijzers onder zouden moeten om te corrigeren. Ik schrok er echt van want dat wil ik niet.

Zoals het er nu uitziet loopt hij dus beter met TB als met NB, ijzers doe ik liever niet meer. Hij is 23 en mag als hij niet meer kan zonder ijzers te lopen gewoon op rust de wei in. Op de wei heeft hij er namelijk geen last van.

Even voor de duidelijk heid wat mijn paardje nu heeft: Hij is toontredend en dat geeft aanleiding tot chronische kreupelheid volgens de DA want zijn voetas staat gebroken. Zijn witte lijn aan alletwee de voorhoeven is aan de binnenkant tot bijna vooraan bijna 1 cm breed. Dit komt door het verkeerde neerzetten van zijn benen(toontredendheid=verkeerde belasting). De DA stelde ijzers voor om dan de positie van de hoeven zijwaarts te corrigeren (Lees: binnenkant inkorten om minder te belasten).
Mijn NB'er zegt resoluut dat dat niet goed is want dat paard is dat niet gewend om zo te staan en gaat dus weer andere pezen en spieren (over)belasten waardoor hij dus daar weer problemen krijgt. Ook zouden ijzers niet lang helpen want die zouden ook schuin afslijten. De reden waarom hij dus niet zijwaarts wil corrigeren.

Een beetje lang verhaal misschien.. maar misschien hebben jullie wel advies voor mij. Ik weet het even niet en wil zeker weten alle opties bekeken hebben.

Ohw Ja en voor dat jullie erover beginnen ik heb al alle soorten en maten hoefschoenen uitgeprobeerd en met echt allemaal strompeld hij als een dronkaard rond, zelfs na de gewenningsperiode.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:39

@Milord: Een paard moet je qua stand niet gaan corrigeren nadat hij 4 jaar is, dan gaan ze de gewrichten overbelasten en het is gewoon niet goed. Ben het wat dat betrefd eens met je NBer.
Als ik je verhaal zo hoor zou ik het gewoon bij TB houden, als je paard daar het beste op loopt zou ik het niet veranderen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:14

Ik ben ook niet zo voor plotselingen standveranderingen. Je moet je ook afvragen wat voor nut het nog heeft op die leeftijd.

Aan de andere kant kan ik vanaf hier niet inschatten hoe erg hij het beslag/correcties nodig heeft. Het kan ook zo zijn dat wanneer het niet gecorrigeerd wordt, het alleen maar erger wordt. En dat wil je je paard ook niet aandoen.

Corrigeren en corrigeren zijn twee verschillende dingen. Ijzers zijn soms gewoon nodig of beter voor je paard, zeker in extreme gevallen. Ik zou dus uitsluitsel laten geven in een kliniek. Bijvoorbeeld Emmeloord of de Lingehoeve. Daar hebben ze veel ervaring met dit soort dingen. Met andere klinieken heb ik geen ervaring, waarschijnlijk zijn er wel meer hoor. En dat hoef echt nog niet heel duur te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:26

Ik denk dat als een paard verkeerd staat je hem juist wel moet gaan corrigeren, alleen met beleid en de belasting na de correctie minimaal houden. Als een paard verkeerd blijft staan, krijg je juist problemen door het hele lijf heen.

Stel je loopt in je jeugd op foute bristol schoenen, hoe denk je dat je lijf er na 10 jaar dergelijke schoenen uitziet? Je rug, je knieen? Mensen krijgen dan niet voor niets steunzolen om te corrigeren.

Met paarden is dat net zo belangrijk, zeker als je er op wilt gaan rijden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:53

Citaat:
Ik denk dat als een paard verkeerd staat je hem juist wel moet gaan corrigeren, alleen met beleid en de belasting na de correctie minimaal houden. Als een paard verkeerd blijft staan, krijg je juist problemen door het hele lijf heen.

geloof me, ik zie het nut van corrigeren wel in. Alleen voor het 4de levensjaar. Mijn paard word zelf al vanaf veulen gecorrigeerd. Als je het na het 4de levensjaar corrigeert raken de gewrichten overbelast. In de meeste gevallen zal het denk ik meer slecht dan goed doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:17

Ik denk ook dat een correctie op latere leeftijd meer slecht als goed doet. De botten zijn dan dichtgegroeit (de groeischijven) en iedere verandering komt dus ergens anders in het lijf tot uiting. Alleen bij een plotselinge verandering aan de hoef op latere leeftijd (bijvoorbeeld door een groot trauma aan de hoef) is het nuttig om weer TERUG te veranderen.

Een lichte standverandering kan goed gaan, maar alleen als het met beleid gebeurt, en de hoef niet telkens uit zichzelf terug wilt naar de oude situatie, en dus blijer is met die nieuwe situatie. (anders is het ook dweilen met de kraan open).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:13

het ligt eraan wat voor correctie je wilt doen. Achter-voor (meer of minder hiel/teen) correcties worden vaak gedaan en is meestal niet zo'n probleem, alleen links-rechts correcties moet je heel voorzichtig mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:03

Wat bedoel je met links rechts correcties?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:26

Binnenkant,buitenkant hoef.
Hiel verlagen kan schade opleveren aan het hoefkatrol gebied, inwendige structuren v/d hoef,diepe buiger,checkligamenten,indien het onkundig word uitgevoerd,en leid vaak tot toonlanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:29

Hiel verlagen doen ze toch juist bij NB?

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:32

Milord schreef:
Hoi

met veel interesse heb ik dit topic eindelijk helemaal uitgelezen. Ik had gehoopt om hier een ruimer inzicht te krijgen wat betreft NB, TB en beslaan. Eerlijk gezegd ben ik daar nog niet helemaal over uit. Hoefijzers zijn bij mij wel een laatste optie, altijd al geweest...

Ik zit zelf met een probleem bij mijn paardje en ik kan maar niet beslissen wat het wordt (NB, TB of beslaan).

Jaren geleden heeft hij in beide kogelgewrichten voor een ontsteking gehad wegens overbelasting. Hij had toen rondom ijzers. Dus behandeld, ijzers eraf want er werd toch alleen maar gewandeld met hem en dat is weer overgegaan. Vanaf toen zonder ijzers gehouden.

Een paar jaar geleden van de manege, waar hij TB bekapt werd, naar een boer gegaan waar ook een gediplomeerd NB'ster aan stal kwam. Dit uitgeprobeerd en de eerste weken liep hij heel goed maar daarna kreeg hij weer last van zijn kogel linksvoor, gevolg: kreupel.

Toen weer een TB'er laten bekappen en alles ging weer goed. Tijdje geleden moeten verhuizen van stal en toen had ik geen hoefsmid meer. De plaatselijke smid zijn werk bekeken maar ik was niet echt super tevreden over zijn werk met andere paarden dus ik ben verder op zoek gegaan en ben dus weer bij een NB'er uitgekomen. Hij is toen 1 keer geweest, mijn paardje liep een paar weken goed en toen weer de ellende met zijn linkerkogel vooraan.

Nu is de veearts geweest en die zei dat er weer ijzers onder zouden moeten om te corrigeren. Ik schrok er echt van want dat wil ik niet.

Zoals het er nu uitziet loopt hij dus beter met TB als met NB, ijzers doe ik liever niet meer. Hij is 23 en mag als hij niet meer kan zonder ijzers te lopen gewoon op rust de wei in. Op de wei heeft hij er namelijk geen last van.

Even voor de duidelijk heid wat mijn paardje nu heeft: Hij is toontredend en dat geeft aanleiding tot chronische kreupelheid volgens de DA want zijn voetas staat gebroken. Zijn witte lijn aan alletwee de voorhoeven is aan de binnenkant tot bijna vooraan bijna 1 cm breed. Dit komt door het verkeerde neerzetten van zijn benen(toontredendheid=verkeerde belasting). De DA stelde ijzers voor om dan de positie van de hoeven zijwaarts te corrigeren (Lees: binnenkant inkorten om minder te belasten).
Mijn NB'er zegt resoluut dat dat niet goed is want dat paard is dat niet gewend om zo te staan en gaat dus weer andere pezen en spieren (over)belasten waardoor hij dus daar weer problemen krijgt. Ook zouden ijzers niet lang helpen want die zouden ook schuin afslijten. De reden waarom hij dus niet zijwaarts wil corrigeren.

Een beetje lang verhaal misschien.. maar misschien hebben jullie wel advies voor mij. Ik weet het even niet en wil zeker weten alle opties bekeken hebben.

Ohw Ja en voor dat jullie erover beginnen ik heb al alle soorten en maten hoefschoenen uitgeprobeerd en met echt allemaal strompeld hij als een dronkaard rond, zelfs na de gewenningsperiode.

Hoi Milord,

Als jij bent wie ik denk dat je bent, dan is dit mijn reactie:
-je paard staat/stond erg kort door veel over straat rijden in combinatie met te weinig hoefgroei.
-als de hoef echt te kort is, heb je sowiezo geen ruimte om te corrigeren.
-Je zal dus eerst wat hoef moeten kweken.
-Als je zegt dat hij in de wei geen last heeft, lijkt het wel erg veel op gewone gevoeligheid. Ik denk dat je dan toch eens serieus over hoefschoenen zou moeten nadenken. Ik ben benieuwd welke hoefschoenen je hebt geprobeerd?

ps: als jij niet bent wie ik denk dat je bent........dan snap jij niks van mijn antwoord... Ben je het wel...pb dan je telefoonnummer want ik heb je niet terug gebeld omdat ik je nummer niet meer heb.

groet,
Simon

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:53

Hey Simon!How is life?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:06

Simon is back on Bokt! Haha!

Over het corrigeren: "De hoefsmid/bekapper is er om te zorgen dat de afwijking niet verergert, maar mag de stand geen geweld aandoen". Je mag bij een toontredend paard dus wel steeds iets meer van de binnenkant afhalen dan van de buitenkant, omdat hij de binnenkant nauwelijks afslijt. Zou je dat niet doen, wordt de stand steeds erger en erger. Dat is logisch. Maar wat je nooit mag doen, is de hoef ineens overcorrigeren door hem binnendoor te gaan zetten (van buitenover naar binnendoor). Ik heb een toontredend paard van 19 en die bekap ik al jaren zo, hij heeft jaren op ijzers gestaan. Nu staat hij al een tijdje zonder en ik hoef er amper wat aan te doen; hij slijt amper meer scheef af. Om de week een vijltje eroverheen en voilá. *Boze tongen beweren dat ik mijn paard stiekem natuurlijk bekap* Haha! Clown . Zo verminder je dus het scheef gaan staan an sich, en hoef je hem niet steeds te 'corrigeren'. Anders zou hij dus steeds in die zeven, acht weken tijd scheef gaan staan, en zou ik hem steeds weer 'recht' moeten gaan zetten, wat met veel paarden gebeurt, zonde van die beentjes! Bij dit soort paarden is zeer regelmatig onderhoud zeker geen overbodige luxe..

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:40

Mag ik hier een vraag stellen?
Ik ben verder helemaal niet bezig met natuurlijk bekappen (ken het principe wel), maar er spookt al heel lang een vraag door m'n hoofd.

Als je wilt weten hoe de ideale paardenhoef eruit ziet, dan kijk je toch gewoon naar de hoefjes van een veulen waar nog nooit iets aan is gedaan? Ze hebben hoefjes zoals die in de buik van de moeder zijn gegroeid, de natuurlijk vorm lijkt mij.. Dus als mensen die vorm aanhouden bij het bekappen heb je toch een hoef zoals het oorspronkelijk bepaald is?

Wees niet te hard voor mij als ik er helemaal naast zit. Ik moet het gewoon weten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:10

Marieke_1 schreef:
Als je wilt weten hoe de ideale paardenhoef eruit ziet, dan kijk je toch gewoon naar de hoefjes van een veulen waar nog nooit iets aan is gedaan? Ze hebben hoefjes zoals die in de buik van de moeder zijn gegroeid, de natuurlijk vorm lijkt mij.. Dus als mensen die vorm aanhouden bij het bekappen heb je toch een hoef zoals het oorspronkelijk bepaald is?

Wat mij betreft, heb je helemaal gelijk! Haha!

Dit is het hoefje van mijn jaarling toen ze 2 weken jong was:

Afbeelding

Kenmerken: ze liep op de straal en de buitenste zoolrand, 'lage' hielen, dikke brede straal, de hoefwand leek zelfs mooi 'afgerond'. Mooie holle zool ook.

Hier trouwens een foto van 1 dag jong, ook wel interessant om te zien:

Afbeelding