Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:24

[img]http://picasaweb.google.nl/runningkawa/Zanda/photo#5027386386797485714[/img]
deze wel?
iig een steigerende Zanda, lekker aan het dollen met een ander
Daar zet je toch geen tijdelijk paard tussen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:26

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:27

Ik leg mijn paard bewust een deken op om buiten te lopen omdat deze een vachtje heeft van misschien een paar millimeter lang. Vroeger had hij geen deken en stond hij gewoon buiten maar toen stond hij gewoon stijf van de kou. Ik kan er ook niet aan doen dat hij geen wintervacht krijgt! Waarschijnlijk ligt de oorzaak bij zijn oorsprong (allemaal uit egypte). Ik vind dat dekens dus niet altijd onnodig zijn! Niet elk paard kan zonder deken staan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:31

Ziet er leuk uit zo samen, en tijdelijk een paard tussen moeder en kind (dat is het toch?) is iets anders (naar mijn mening) dan altijd maar alle paarden apart zetten.
Dat wordt nu door bepaalde stallen gedaan, alle paarden apart en aan een lijntje, in de droogmolen of onder het zadel laten lopen, niks vrijheid, altijd maar bang voor blessures.

Als het kan, zou ik ze met een lijntje ertussen buiten zetten en verder weet ik niet hoe jouw stallen eruit zien van binnen.
Maar dan nog vind ik een kudde paarden flexibeler in het opnemen van andere paarden, dan dat wij altijd maar denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:35

Ik weet niet hoe je aan moeder en kind komt
Mijn paarden zijn iig geen familie van elkaar Tong uitsteken

Deze dragende merrie staat aan de andere kant van de draad
Komt dus ook elke dag buiten, naast die van mij

Zou de merrie van mezelf zijn geweest had ik ze zeker weten in de groep gezet.
Maar een paard van een ander, wat er tijdelijk is?
Nee, daar ga ik geen risico mee lopen
Dadelijk is er wat mis met het veulen en heb ik het gedaan, of dat er nu mee te maken heeft of niet.

Mijn stallen zijn helemaal de verkeerde Ja
Ze hebben spijlen... Verdrietig

Ik vind het niet erg, maar andere vinden het maar dierenbeulenrij....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:43

@HC: mooi rekensommetje en gemiddeld zal het best kloppen, maar dat betekent NIET dat je in Nederland geen paarden kunt houden. Jij zegt zelf dat je 6 paarden op 2 ha. houdt.

Ik heb 3 paarden op 1,5 ha. Oftewel: in Nederland is wel plaats, als je maar even zoekt.

@Sofie: als je een inloopstal hebt en voldoende ruwvoer geeft, kan ieder paard van zichzelf zonder deken staan. Ik ken ook iemand met een Egyptische arabier die het prima zonder deken redt als hij beschutting kan zoeken.

Verder valt het mij op dat er weer de raarste ziektes en meest uitzonderlijke situaties bij gehaald worden om maar te kunnen zeggen dat stallen toch echt wel nodig zijn.

Tja, als je paard door een ziekte hetzelfde op regen reageert als onze huid op zoutzuur, DAN moet je inderdaad ingrijpen. Maar dat is geen excuus om alle paarden dan maar op stal te gooien.
En tja, als je een paard 1 maandje (of weet ik veel hoe lang) onderdak geeft en het paard is door een onbekend verleden gestoord, dan heeft het als pensionstal eigenaar niet veel zin het paard normaal te maken. Maar de eigenaar zou zich moeten schamen en een poging moeten wagen dat wel te doen.

Ik heb ook een gepensioneerde ruin van iemand anders staan die eerst niet veilig was als hij bij de hengst stond. "Dat kan ook niet! Die hengst heeft een merrie! Die verdedigt hij!!!"
Riep iedereen. Ik heb ze gewoon een tijd apart gehouden (de ruin had toen gezelschap van 2 new forrest ponies). Na een tijd het hek zo gezet dat ze met de neuzen bij elkaar konden en nu staan ze zonder problemen gewoon bij elkaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:47

ik was aan het reageren toen ik een telefoontje kreeg, dus tja, dan kan je weer niet door he Knipoog
Sofie: 's nachts kan het in egypte kouder worden dan hier in ons kikkerlandje. Veel denken om een of andere reden altijd maar dat arabieren watjes zijn, en dat is niet zo (als je hem een deken op wilt doen, lekker doen, alleen je beredenatie klopt niet)

Kawa en nicolientje: Ik zou er ook niet voor kiezen met een "logeerpaard" hoor.
Ik had een tijdje terug het paard van mijn vriendin in de bak staan, vroeg er iemand of haar pony erbij mocht. Ik heb op dat moment nee gezegt, hoewel ik weet dat het paard van mijn vriendin op zich geen moeilijk paard is. ík ben op dat moment verantwoordelijk voor dat paard en zet er dan dus geen paarden bij waarvan ik niet weet wat ze met elkaar gaan doen.
Mijn drachtige merrie zet ik er nu ook niet bij. Niet om mijn merrie, wel op dat andere paard (ruin). Ze vreet m op! (met merries kan ze nog wel prima)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:48

Citaat:
dan heeft het als pensionstal eigenaar niet veel zin het paard normaal te maken.

Dat bedoel ik
En al zou dat paard hier 10 jaar staan, dan nog is het niet mijn paard en zal ik de wensen van de eigenaar moeten respecteren. Of ik moet zeggen, zet hem maar elders, maar daar is zo'n dier ook niet bij gebaat.

Dus je kunt dan van alles willen, maar je moet ook kijken of het wel haalbaar is.
Ik ben ook voorstander van paarden samen in een groep, de hele dag, nee 24 uur hoeft niet van mij, zo kan ik paarden die het nodig hebben extra hooi geven.
Want Kawa bijv wordt vet (ja niet eens dik) van niks, Narcos valt af als ik hem niet bijvoer
En in de zomer de wei groter zetten kan niet, goed voor Narcos, maar Kawa kun je dan rollen
Dat is een nadeel bij het bij elkaar zetten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-07 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:55

Ow joh, ik dacht dat ze moeder en kind waren Clown

Als ik zie hoe leuk mijn paarden nu samen staan in een grote stal, zou ik als ik zelf een huis met eigen stal zou kopen, dit ook weer maken Ja

Het vreemde is dat in de stal niks aan de hand is, en zodra ik ze in de bak zet gaan ze de eerste 5 minuten stoeien Clown

Waar het mij allemaal om gaat, deze discussie, is dat ikzelf ook van nature (mens-eigen?) mijn bedenkingen heb gehad, altijd.
Ik heb ook een paar keer in de loopstal gestaan: toch maar een hekje ertussen? wat als ze elkaar gaan schoppen? wat als mijn hengst over het hekje springt? wat als... etc.

En het valt me op, dat we met zijn allen in Nederland vanalles proberen en doen, maar zodra het gaat om paarden, dan houden we halsstarrig vast aan dingen die we kennen in plaats van gewoon iets anders te proberen.
Dat vind ik raar.
Okee het gaat om een groot beest, maar de meeste honden zijn gevaarlijker voor hun omgeving dan de meeste paarden en toch vinden wij het heel normaal om honden bij elkaar te willen zetten als we op visite gaan, om maar wat te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:58

onee, ik zet honden ook niet zomaar bij elkaar
eerst rustig laten wennen aan een lijntje, gaat das oke, dan pas los.

Op de tsal waar ik eerst stond deden ze meestal paarden een week naast elkaar en dan bij elkaar en dat ging meestal goed Ja

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:14

Arno: Maar dat is andersom toch ook zo? Er wordt ook gesuggereerd dat zo ongeveer alle stalpaarden stalontdeugden ontwikkelen.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:16

We zullen het wel nooit eens worden. Ik heb ook geen problemen met tralieboxen. Wel het liefst ook tussen de paarden in zodat ze wel kunnen neuzen. Maar er zijn inderdaad paarden die daar niet van gedient zijn en het beter dicht kan zijn. Voor de rust van dat paard zelf. Ik ben het met RK eens dat je een paard wat je tijdelijk onder je hoede hebt niet het koppel in doet. Voor je het weet gaat het paard weer naar huis en je zou onnodig risico kunnen lopen. Waarvoor, omdat hij dan een paar maanden niet in het koppel kan. Hij loopt er naast dus zie ik niet het probleem, als ze contact willen zoeken met elkaar kan dat nog steeds met een veilig draadje ertussen. Ik ben niet van mening dat 24/7 het beste is voor een paard. Tevens heb ik mijn paard gewoon onder dekens staan omdat ik niet wil dat hij een wintervacht krijg. In somige hun ogen een schande voor mij niet. Ik vind dat niet meer dan normaal. Mijn paard heeft een goed leven, heeft paardenvrienden om mee te spelen en een lekkere wame stal met een dik pak stro om s'nachts lekker languit in te gaan liggen. Een buurvrouw en een buurman waar hij mee kan neuzen of truzie maken. Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:17

Moniek schreef:
Dus jou manier is de enigste goede manier?

Zeg ik dat ergens? Koe[/quote]

Nee, dat is hélemaal niet wat je zei ...[/quote]

pfff zeg ik dat je dat ergens zei?
ik stel alleen een vraag,omdat jij mij de indruk geeft dat alleen jou manier paardwaardig is en iemand die anders die zijn of haar paard wel op stal zet helemaal verkeerd bezig is.
En van dat soort instelingen gaan mijn haren overeind staan.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:25

en dan erbij Ik kan mijn paard zo ergens kwijt waar hij 24/7 op de wei staat met een schuilstal.
Maar dat wil IK niet.
Ik wil kunnen rijden zonder wintervacht en dat gaat niet als hij zolang buiten staat.
Ik wil ook binnen kunnen rijden omdat ik niet graag op een bevroren grond rijd.
Ben ik dan nu paard onvriendelijk bezig?
Nou dat vraag ik me echt af,want ik zie het verschil niet tussen mijn paard enhet paard van een vriendin van mij die 24/7 buiten staat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:36

Nicolletje schreef:
Dan vind ik ook een loopstal het beste alternatief. Groter wordt Nederland toch niet en je kan mensen niet tegehouden paarden te kopen.

Tja. Reken toch gewoon wat. Als je dat niet uit je hoofd lukt, pak dan de zakjapanner.
Dáár is al geen ruimte voor. 1000 m² totale ruimte per 10 paarden? Dat ís al een postzegel en dan heb je nog geen parkeergelegenheid, zadelkamer of plee. Zelfs dát is nog steeds 50.000 hectare en meer dan de helft van wat 16½ miljoen nederlanders voor recreatie ter beschikking hebben.

Nog afgezien van dat het dus niet kán, is het ook niet redelijk. Honderduizenden kinderen hebben geen speelruimte.
Wij heben zelf 2 hectare. Als we daar de bevolkingsdichtheid van NL op los zouden laten, dan zouden hier vier huishoudens wonen. Dan zou er alleen maar ruimte voor ons stallencomplexje zijn en de paarden op de binnenplaats moeten blijven. Dat even ervan uitgaand dat de drie andere huishoudens geen ruimte voor hun hobbies nodig hebben. Niet zo redelijk.

Er zijn in het dichtbevolkte NL véél te veel paarden om die op een ethisch verantwoorde manier te houden. Feit. Zelfs 'scharrelpaarden' is modaal niet haalbaar. De ruiterij in Nederland is een equivalent (bewuste woordkeuze) van bioindustrie alleen is het product geen vlees doch een uur erop zitten en trekken-porren. De Nederlandse ruiterij is een biorecratie-industrie.
Je kan wel vínden van niet, maar kijk naar de feiten.

HC

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:41

Huertecilla schreef:
Er zijn in het dichtbevolkte NL véél te veel paarden om die op een ethisch verantwoorde manier te houden. Feit. Zelfs 'scharrelpaarden' is modaal niet haalbaar. De ruiterij in Nederland is een equivalent (bewuste woordkeuze) van bioindustrie alleen is het product geen vlees doch een uur erop zitten en trekken-porren. De Nederlandse ruiterij is een biorecratie-industrie.

HC

Ik bergijp best wat je hier bedoeld, maar je kan hier niet heel nederland in 1 hokje stoppen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:41

arno8 schreef:
@HC: mooi rekensommetje en gemiddeld zal het best kloppen, maar dat betekent NIET dat je in Nederland geen paarden kunt houden. Jij zegt zelf dat je 6 paarden op 2 ha. houdt.

Ik heb 3 paarden op 1,5 ha. Oftewel: in Nederland is wel plaats, als je maar even zoekt.

maal 500.000 = 250.000 hectare. Ruim 2½ keer zoveel als 16½ miljoen nederlanders voor recreaie hebben.
Tuurlijk Arno Ach gut

Ja je kunt in Nederland best paarden houden. Maar niet zo veel als er nu zijn en MITS je de middelen er voor hebt.
Wat is daar zo moeilijk aan?

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:42

Mare schreef:
Huertecilla schreef:

HC

Ik bergijp best wat je hier bedoeld, maar je kan hier niet heel nederland in 1 hokje stoppen.

Dan begrijp je ook dat ik dat niet doe.

HC

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:48

runningkawa schreef:
Citaat:
dan heeft het als pensionstal eigenaar niet veel zin het paard normaal te maken.

Dat bedoel ik
En al zou dat paard hier 10 jaar staan, dan nog is het niet mijn paard en zal ik de wensen van de eigenaar moeten respecteren. Of ik moet zeggen, zet hem maar elders, maar daar is zo'n dier ook niet bij gebaat.

Dus je kunt dan van alles willen, maar je moet ook kijken of het wel haalbaar is.
Ik ben ook voorstander van paarden samen in een groep, de hele dag, nee 24 uur hoeft niet van mij, zo kan ik paarden die het nodig hebben extra hooi geven.
Want Kawa bijv wordt vet (ja niet eens dik) van niks, Narcos valt af als ik hem niet bijvoer
En in de zomer de wei groter zetten kan niet, goed voor Narcos, maar Kawa kun je dan rollen
Dat is een nadeel bij het bij elkaar zetten

Mensen die dat niet willen, komen er bij mij niet eens op het weiland. Die fout heb ik al eens gemaakt, die maak je 1 keer en dan zorg je dat je eerst een heel goed gesprek met iemand hebt voordat je zijn paarden er op laat.

Dat paard is er misschien niet direct bij gebaat, maar op de langere termijn is het wel stukken beter. En door dat paard weg te schoppen, kun je zorgen dat een ander paard het daar goed krijgt.

Paarden apart hooi geven kan trouwens ook op een weiland, daar hebben we afrasteringen voor.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:52

knapmannetje schreef:
We zullen het wel nooit eens worden. Ik heb ook geen problemen met tralieboxen. Wel het liefst ook tussen de paarden in zodat ze wel kunnen neuzen. Maar er zijn inderdaad paarden die daar niet van gedient zijn en het beter dicht kan zijn. Voor de rust van dat paard zelf.

Nogmaals: paarden die daar niet van gediend zijn, zijn GEK. Gestoord! Raar! En dat komt juist doordat ze verkeerd opgegroeid zijn (Lees: in een stal). Dat paarden door een stal gestoord worden, is GEEN argument VOOR een stal. En nogmaals zeg ik: stap eens uit die hokjes van 3 bij 3. Als een paard niet van contact gediend is en hij zit in een stal van 5 bij 5, dan kan hij gewoon naar de andere kant lopen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:59

Moderatoropmerking:
geen verwijzingen naar andere fora

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:01

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:

maal 500.000 = 250.000 hectare. Ruim 2½ keer zoveel als 16½ miljoen nederlanders voor recreaie hebben.
Tuurlijk Arno Ach gut

Ja je kunt in Nederland best paarden houden. Maar niet zo veel als er nu zijn en MITS je de middelen er voor hebt.
Wat is daar zo moeilijk aan?

HC

Er is niks moeilijk aan, ik ben het met je eens dat er teveel paarden zijn, dat is een juiste constatering. Maar ook al blijkt uit jouw rekensommetjes dat er te weinig ruimte is, dat betekent niet dat we de situatie maar moeten accepteren zoals hij is.

Bij de bio-industrie is ook al enorm veel veranderd, terwijl werd gezegd dat het e c h t niet kon. Het was onmogelijk!!! Maar toch is het gebeurd.

Geen lood meer in benzine??? Zijn ze helemaal gek geworden? Zo wordt de benzine onbetaalbaar!!!
Toch is het heel moeilijk om nou nog benzine te vinden die niet loodvrij is.

Een paard per halve hectare??? Onmogelijk!!!
'Gelukkig' worden paarden maar iets van 7 jaar oud in Nederland, oftewel: je kunt makkelijk strenge regels maken die over 10 jaar in gaan, dan heb je 2 jaar om de eigenaren/pensionstallen etc. in te lichten, die kunnen vervolgens inschatten of ze nog paarden bij moeten kopen of niet, vervolgens sterft de veestapel langzaam uit. Ook handelaren kunnen het dan aan zien komen en hun fokbeleid er op aanpassen.

Makkelijk? Nee. Onmogelijk? Nee.

Daarbij kun je ook in Nederland genoeg ruimte vinden als je het probeert. Waarom? Omdat lang niet iedereen het probeert! Als iedereen het zou proberen, zou het inderdaad een onmogelijke opgave worden. Maar het is nou eenmaal zo dat de overgrote meerderheid er geen enkel probleem mee heeft dat zijn paard op een postzegelstalletje staat. Jammer, maar je kunt er wel je voordeel uit trekken: op deze manier blijft er heel veel land over.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:07

runningkawa schreef:
Ik weet niet hoe je aan moeder en kind komt
Mijn paarden zijn iig geen familie van elkaar Tong uitsteken

Deze dragende merrie staat aan de andere kant van de draad
Komt dus ook elke dag buiten, naast die van mij

Zou de merrie van mezelf zijn geweest had ik ze zeker weten in de groep gezet.
Maar een paard van een ander, wat er tijdelijk is?
Nee, daar ga ik geen risico mee lopen
Dadelijk is er wat mis met het veulen en heb ik het gedaan, of dat er nu mee te maken heeft of niet.

Mijn stallen zijn helemaal de verkeerde Ja
Ze hebben spijlen... Verdrietig

Ik vind het niet erg, maar andere vinden het maar dierenbeulenrij....

Ja, maar nu voel jij je dus aangesproken op de paarden van een ander.
Dat vind ik een beetje vreemd, want het is dan de verantwoordelijkheid van die eigenaar, toch niet van jou Verward

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:14

Moderatoropmerking:
geen verwijzingen naar andere fora

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:27

Moirsa schreef:
Denk je dat het goed is om je paard 24/7 buiten te zetten?
"jaa in het wild leven ze ook zo" Maar ze leven al 100den jaren niet meer in het wild,, dit zijn ze ook niet meer gewent...
En 23 uur per dag met altijd een deken op is wel overdreven hoor Rolleyes

De mijne staat het hele jaar door buiten? En dat vind jij verkeerd? Is jouw mening dan. Tong uitsteken
Mijn paard denkt er heel anders over.

Ik zie bij ons inderdaad paarden op stal met 24 uur per dag een deken, hoor. Die mogen elke dag even een half uurtje in de paddock. Met dezelfde deken die ze binnen ook op hebben. Dus ja, blijkbaar komt dat voor.

Die van mij draag alleen maar een ongevoerde regendeken als het echt zeikt van de regen. En dat komt minder vaak voor dan men denkt. Knipoog